Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 16:41:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 16:36:38
Houten 23 Augustus 2025 door Vroeger
Vandaag om 16:31:23
Holcim Betonmixers 1:87 door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08

Auteur Topic: Baan Zwollywood H0 Marklin  (gelezen 18797 keer)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #45 Gepost op: 24 February 2016, 09:50:45 »
Hoi Barry,

Twee suggesties voor de kolenmijn:
- om van de kolenmijn weer makkelijker op de baan terug te komen, kun je vanuit de bocht in het hoofdspoor een links wissel leggen, zodat je vanaf de kolenmijn niet heen en weer hoeft te steken om terug te komen. Dan heb je wel een afbuigend wissel in het hoofdspoor, wat niet zo realistisch is, maar terug steken op het hoofdspoor is dat ook niet. Bovendien ligt de afbuigend wissel zo dicht bij het station, dat die eigenlijk nog onderdeel van het stationsemplacement is, en in dergelijke situaties is het al minder onrealistisch een afbuigend wissel te hebben.
- bij de kolenmijn heb je een rechts wissel na een bocht, dus een S-bocht. Ik zou daar een links wissel in de bocht leggen, ben je de S-bocht kwijt.

Het station bij het dorp zou ik zelf trouwens weglaten. Dat zit zo dicht bij het hoofdstation, dat de trein nog niet op snelheid is, voor 'ie alweer moet remmen.

Wat overigens ontbreekt is een verbinding (aan de linkerkant van je station) waardoor je van de kolenmijn op je goederenemplacement komt. De rechtswissel daar kun je vervangen door een engels wissel, met nog een rechtswissel in de bocht voor het station, waardoor je rechtstreeks van de kolenmijn op je goederenspoor kunt komen. Betekent wel een 2e afbuigend wissel in je hoofdspoor, wat niet ideaal is.

Ik heb het ook getekend, maar de plaatjesserver ligt eruit, dus kan 'm nu niet uploaden hier.

Grt,
Wim
Grt, Wim

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 24 February 2016, 11:08:41 »
Hoi Wim,

Heb weer eens aan de "tekentafel" gezeten en aan de gang gegaan met jou suggesties wat betreft de kolenmijn en ben hier op uitgekomen;

Het klopt ook wat je zegt wat betreft het 2e station dat die wat dichtbij de eerste ligt, maar ik ben niet van plan om met een sneltrein tussen beide stations te rijden maar met mijn pas aangeschafte VT 135  https://www.youtube.com/watch?v=lDEOPThWWuQ

Groet,
Barry

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 19 March 2016, 18:14:05 »
Hallo allemaal,

Na een tijdje gedemotiveerd te zijn over mijn laatste baanplan ben ik weer eens bezig geweest om een nieuw baanplan te maken. Waarom ik gedemotiveerd was? Het baanplan zag er op papier er goed uit maar ik kwam het ene na het andere probleem tegen. Zo is mijn rangeerspoor bij mijn kolenmijn gewoonweg te kort om een kolentrein met 4 wagons er te laten in rijden want de 4e wagon blijft op de wissel staan waardoor die niet meer omgezet kan worden(en ik wil toch echt met 5 a 6 wagons rijden). Ook had ik een probleem met de sporen rechts onder van mijn 2e station en het hoofdspoor. Ik had wel opgemerkt in scarm dat het niet helemaal zou passen omdat ze niet direct aansloten, maar ik dacht dat het geen probleem zou zijn maar dat is het dus wel want beide sporen staan onder druk waardoor je met een klein tikje tegen het spoor, het spoor los schoot. Dus al met al een niet al te best baanplan. Zoals ik dus al aangaf was ik dus wat gedemotiveerd, maar na rustig verder kijken en wat andere ideeën op te doen, heb ik mijn baanplan compleet omgegooid en ben ik tot het volgende baanplan gekomen,

Ik hoor graag jullie op-/aanmerkingen.

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #48 Gepost op: 22 March 2016, 10:35:14 »
Hoi Barry,
Goed bezig man! Leuk plan.

In het schaduwstation zou je in het midden een 'hosenträger' kunnen maken zoals je in het station hebt gedaan. Dan hoeven treinen die achter elkaar staan niet op elkaar te wachten.
Als ik het goed zie verstop je het grootste deel van je paradespoor, dat zou ik niet doen.
Ik zou de lus aan de linkerkant verbergen en dubbelsporig maken. Dan kun je in 2 richtingen er een trein in zetten en er willekeurig 1 uit laten komen. Geeft je ook nog weer een extra schaduwstation.

Maar het is jouw plan dus ga vooral je eigen gang  (y)

Succes, en ik kom binnenkort weer een keertje kijken.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 22 March 2016, 11:16:00 »
Hoi Albert,

Ik snap wat je bedoeld wat betreft het schaduwstation, alleen mijn idee is om beide sporen 1 richting verkeer te houden de 1 naar links en andere naar rechts zodat ik de bochtwissels niet aan hoef te sluiten.
De tunnel in mijn paradespoor is een foutje want het was mijn bedoeling (zoals jij al aangaf) om een groot deel van mijn keerlus in een tunnel te bouwen maar was vergeten om het in Scarm te veranderen ;D Dubbelspoor van mijn keerlus gaat (helaas) niet lukken omdat ik alle rails al gebruikt heb (op wat bochten na) en ook vanwege de ruimte.
En je bent van harte welkom om een keer langs te komen  (y)

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #50 Gepost op: 22 March 2016, 13:40:54 »
Het lijkt erop dat je ruimte hebt om je schaduwstation groter te maken. Indien mogelijk zou ik daar wel voor kiezen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

rjr

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 22 March 2016, 15:35:29 »
Zou je de knik in je station er niet uit kunnen halen:

IN het gele deel zit een rare knik, zeker bij langere wagens krijg je daar niet z'n mooie loop mee (mijn mening)

Je zou het wissel iets op kunnen schuiven dan kun je daar recht door rijden. En geeft naar mijn idee een iets rustigere loop daar.

Roelco

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 23 March 2016, 09:48:31 »
Hoi Roelco,

Ik snap wat je bedoeld met die knik, alleen moet je het (na mijn idee of iemand anders moet een oplossing weten) het zo oplossen omdat Marklin geen passend stuk rails heeft om hem recht te laten lopen.

Groet,
Barry

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #53 Gepost op: 23 March 2016, 13:57:52 »
Vermits je voor de Märklin C-rails hebt gekozen, en blijkbaar alle nodige stukken al bezit,
Citaat
...Dubbelspoor van mijn keerlus gaat (helaas) niet lukken omdat ik alle rails al gebruikt heb (op wat bochten na)...
zal je blijven aanhikken tegen problemen met eigenaardige kronkels, slingers en niet 100% aansluitende sporen. Is nu eenmaal inherent aan het gekozen spoorsysteem.
Dat Märklin niet over de "juiste" aanpasstukjes beschikt, betwijfel ik. Je zal ze alleen moeten aankopen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #54 Gepost op: 23 March 2016, 14:59:40 »
Die slingers komen door je hosenträger die je helemaal linksonderin je station gebruikt. Er is geen recht stuk dat net zo lang is als die kruising. De rest is op te lossen, maar die tussenruimte wordt zonder zagen moeilijk. Je moet een stukje van ca. 103mm hebben, maar degene die het dichtste in de buurt komt, is ca. 94mm. Met 2x een 24206 tussen je hosenträger en je engelsman en dan een 24094 tussen je wissel rechtsonder en je Engelsman kan je het passend krijgen. Ik gok dat het verzagen van een standaardlengte recht (dus een 24172 of 188) en die tussen het de engelsman en het wissel verreweg de goedkoopste (de 24094 is alleen al duurder dan de 24188/172) en voor de treinloop ook mooiste oplossing is.

Je schrijft erover dat je geen rails meer hebt. Als je voor dit alles al genoeg hebt, dan zijn volgens mij de kosten om een paar extra railstukken, die tot een stuk meer plezier leiden, aan te kopen niet zo hoog. Natuurlijk kan ik niet in je portemonnee kijken, maar een paar railstukken kopen en des noods wat ouds verkopen lijkt mij een betere oplossing dan met deze halve oplossingen aan blijven klooien.

Of je moet de noodzaak van die hosenträger nog eens onder de loep nemen. Sowieso vind ik het spoor dat erachter ligt erg kort. Een grote E-loc krijg je al niet op dat spoor zonder het wissel te blokkeren. Minimaal een halve lengte eraan zou ik toch wel prefereren.

Op drierail is de discussie over oplossingen ook al eens gevoerd. :)
« Laatst bewerkt op: 23 March 2016, 15:01:52 door laurent »
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 24 March 2016, 09:28:47 »
Hoi Laurent,

Ik snap wat je bedoeld met die "rare" slinger, maar ik heb er niet zo'n probleem mee aangezien de passagierstrein met de langere wagons op het eerste spoor aankomen en vertrekken. Het spoor na mijn hosenträger is kort getekend in scarm omdat ik mijn terug melders er niet bij had gerekend, dus al met al heb ik overal (station en haven) meerdere rechte stukken kunnen toevoegen. Ook zal ik over het algemeen met stoomtreinen rijden en misschien een paar diesels maar niet met E-loks dus mijn idee achter de hosenträger is dat de trein afkoppelt en zo weer naar achter kan rijden om aan te koppelen of om naar de draaischijf te rijden om te draaien en dan weer te kunnen aankoppelen.

Groet,
Barry

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #56 Gepost op: 24 March 2016, 09:46:59 »
Ik zou dan voor de gein eens opmeten hoe lang een doorsnee stoomloc is. Een E loc past al niet op een enkel stukje rails, in mijn ervaring is een stoomloc nog even langer... ;)

Maar met stoomlocs, is het dan niet handig dat je zonder steken op het hoofdspoor bij de draaischijf kan komen?
Railion 6513

Tischbahning.de

zwolle83

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 25 March 2016, 12:57:00 »
Hoi Laurent,

Citaat
Het spoor na mijn hosenträger is kort getekend in scarm omdat ik mijn terug melders er niet bij had gerekend, dus al met al heb ik overal (station en haven) meerdere rechte stukken kunnen toevoegen

Zoals ik dus al aangaf had ik dus meerde rechte rails over omdat ik mijn terug melders niet had meegerekend in Scarm. Doordat ik nu mijn terugmelders er tussen heb gedaan kreeg ik dus "nieuwe" stukken rails die ik (zoals jij aangaf en ik zelf ook wist) op plekken kon plaatsen waar het aan de korte kan zou zijn.

Maar goed ik ben weer eens wezen stoeien met mijn baanplan;

Naar mijn idee zit hier veel "speel" mogelijkheden in. Om een paar ideeën te geven;
Ik kan er voor kiezen om mijn treinen een paar rondjes te laten rijden om vervolgens naar het schaduwstation te gaan en zo weer door maar dan met een andere passagierstrein of goederentrein. Ik ben me er dan ook van bewust dat de treinen dan steeds weer het station via de zelfde weg in en uit rijden daar heb ik dan het volgende op bedacht;
Ik kan ook de passagierstrein op spoor 2 aan laten komen, afkoppelen een andere stoomloc ervoor en weer laten vertrekken richting schaduwstation parade spoor en daar weer andere richtingen op laten rijden. Dus al met al (naar mijn idee) genoeg rij mogelijkheden.

Citaat
Maar met stoomlocs, is het dan niet handig dat je zonder steken op het hoofdspoor bij de draaischijf kan komen?
Dat ik met een stoomloc moet steken om naar de draaischijf te komen ben ik me ook van bewust en naar mijn idee lijkt dat niet zo'n heel groot probleem, aangezien mijn bovenste spoor het daadwerkelijk laad/losspoor is en de 2 sporen eronder de rangeersporen zijn en vaak zat vrij zijn om zo dus naar mijn station of draaischijf te kunnen steken. Dat gedeelte van mijn baan wil ik zelf besturen, want wil zelf ook wat te doen hebben en niet alleen maar toe kijken ;D

Groet,
Barry

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #58 Gepost op: 26 March 2016, 01:09:04 »
Maar je hebt nog steeds die rare slinger in je perronspoor.

Verder snap je mijn opmerking t.o.v. je stoomloc niet. Als je een trein hebt die binnenkomt op het station (die onderste 2 sporen) en er omgelopen moet worden, waarbij je de stoomloc wilt keren, moet je 4x steken voordat je bij de draaischijf bent, waarvan 2x op het hoofdspoor.

En wat ik niet snap, je hebt het telkens over rails gevonden e.d., betekent dit nou dat je enkel rails wilt gebruiken die je al hebt en niets wilt bijkopen?
Railion 6513

Tischbahning.de

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #59 Gepost op: 26 March 2016, 08:38:55 »
Je keerlus werkt nu maar één kant op. Om een eenmaal gekeerde trein weer dezelfde richting uit te krijgen moet je dus achteruit de lus door.