Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
Bartdr1
Vandaag
om 19:55:32
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
008200
Vandaag
om 19:50:05
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 19:31:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:23:51
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 19:23:08
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:17:31
BNLS Module “Wijhe”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:13:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:13:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 18:50:32
Zwederbaan
door
Joz
Vandaag
om 18:48:12
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
ES44C4
Vandaag
om 18:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 18:38:53
Line-up foto's van modellen
door
Deetrein
Vandaag
om 18:35:33
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter J K
Vandaag
om 18:33:15
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Ben
Vandaag
om 18:06:03
Vermogen centrale
door
Ben
Vandaag
om 17:58:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Albert.H0
Vandaag
om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Simplex
Vandaag
om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte
door
bellejt
Vandaag
om 16:52:07
Pfarrerwinkel bahn
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Besselspoor
Vandaag
om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Sven
Vandaag
om 16:15:46
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw
door
Te 2/2
Vandaag
om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht
door
Jint Nijman
Vandaag
om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0
door
Hans GJ
Vandaag
om 15:21:51
Layne, Somewhere South.
door
sdz1976
Vandaag
om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Project Z
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: Project Z (gelezen 19183 keer)
Bello
Offline
Berichten: 788
Trains are Toys, Toys are trains
Project Z
«
Reactie #15 Gepost op:
30 December 2015, 11:46:56 »
Wat is de trekkracht van een Z-lokje ?
De s3/6 heb ik aangeschaft met twee rijtuigen, eigenlijk een beetje kort, vier of vijf is mooier, minimaal drie is toch wel wat ik wil.
Dus nog een paar rijtuigen erbij gekocht om zo een fraai beiers treintje te hebben.
Probleem is dan de s3/6 en de baan met toch wel redelijke hellingen, die voor een deel in een bocht liggen.
De eerste testritten waren niet zo goed, de s3/6 heeft grote wielen, die snel slippen. Twee was eigenlijk het maximaal aantal rijtuigen.
Toen eerst maar eens geprobeerd met het br80je. Die kwam tot vier en bij vijf werd het slippen.
De s3/6 drijfwielen worden voor aandrijving en stroomafname gebruikt. De buitenste wielen voor stroom. Het middelste wielstel heb ik voorzien van een dun laagje bullfrogsnot. Dat resulteerde in drie rijtuigen zonder slippen en de vierde met extreem slippen.
Op zich acceptabel , de s3/6 met drie rijtuigen . Ik heb de lok nog heel goed schoongemaakt en gesmeerd en dat gaf een nog iets rustiger loop,(het is nog een model met drie polige motor)
Op dit moment draait de Beierse trein zijn rondjes, met een beetje gekreun op de helling
Gelogd
Emanuel Damsteeg
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Project Z
«
Reactie #16 Gepost op:
30 December 2015, 15:29:23 »
Beste Bert,
Gefeliciteerd met je Z-Baan. Wij van Z-Spoorclub Nederland mochten deze baan gebruiken als promotie op Rail in de Brabanthallen in de jaren 90, toen nog volop alles van Z te koop was. Bij Märklin, de "uitvinders" van deze spoor breedte, kan bijna alleen nog bestellen op de Märklin store in Utrecht na. Echter bij Rad & Schiene in MOERS of Donnerbuechse in Keulen is volop SpurZ te koop, zowel nieuws als tweedehands. En natuurlijk in Houten
Gelogd
Bello
Offline
Berichten: 788
Trains are Toys, Toys are trains
Project Z
«
Reactie #17 Gepost op:
30 December 2015, 23:24:14 »
Emanuel
Wat leuk om te lezen. Ik kende de historie van deze baan helemaal niet.
Spoor Z in de winkel vinden is inderdaad een uitdaging.
Ik heb bij de treinenpassage in Leeuwarden ook vrij veel Z spoor gezien, daar komen de goederenwagentjes vandaan.
Een keer naar Utrecht en Keulen is een goed idee
Ik ben nog bezig de baan weer 100% te maken en te zorgen voor voldoende treinen.
En dat is nog best veel priegelwerk
Gr Bert
«
Laatst bewerkt op: 30 December 2015, 23:39:40 door Bello
»
Gelogd
Frank103
Offline
Berichten: 688
Re: Project Z
«
Reactie #18 Gepost op:
30 December 2015, 23:43:26 »
Hoi Bert,
Volgens mij heeft Harlaar in Badhoevedorp ook schaal Z staan.
Met vriendelijke groet,
Frank
Gelogd
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1431
Re: Project Z
«
Reactie #19 Gepost op:
30 December 2015, 23:43:36 »
Geweldig mooi zo'n baan met die indrukwekkende VT11.5.
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Emanuel Damsteeg
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Project Z
«
Reactie #20 Gepost op:
03 January 2016, 11:04:28 »
Beste Bert (en andere Z-Spoorders).
Ik weet niet of jij de Z-Spoor site al gevonden hebt, maar er zijn nu Duitse DB locomotieven uit Japan te koop. Kijk maar eens op de Rokuhan/NOCH pagina of op
http://www.z-spoorclubnederland.nl/
Rijdt alles al naar behoren. Na twintig jaar Z-Spoor ervaring, een tip. gebruik de Schienen reiniging railbus zo weinig mogelijk.
Rijdt ze vandaag
Gelogd
Bello
Offline
Berichten: 788
Trains are Toys, Toys are trains
Re: Project Z
«
Reactie #21 Gepost op:
07 January 2016, 20:40:26 »
Beste Emanuel
Ik heb inderdaad de website gevonden en ook naar Rokuhan gekeken, daar komt nog een vervolg op.
De schienenbus maakt best wel veel schoon bij mij, wat is het probleem als je er veel mee rijdt ?
Gr Bert
Gelogd
W. Thomas
Offline
Berichten: 1241
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re: Project Z
«
Reactie #22 Gepost op:
07 January 2016, 21:02:12 »
wel een flinke overgang, van Ho naar Z.
Wel een mooie baan, en bij plaatsgebrek moet je toch wat.
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
Bello
Offline
Berichten: 788
Trains are Toys, Toys are trains
Re: Project Z
«
Reactie #23 Gepost op:
07 January 2016, 21:09:12 »
Van h0 naar Z is zeker een verschil, maar Z is wel heel leuk en er zijn mooie dingen voor te krijgen
Natuurlijk was de Märklin baan een vliegende start en dat helpt ook.
Gr Bert
Gelogd
Bello
Offline
Berichten: 788
Trains are Toys, Toys are trains
Re: Project Z
«
Reactie #24 Gepost op:
07 January 2016, 21:22:24 »
Het benzine station
In het midden van de baan, dus wel een blikvanger staat een saaie benzine pomp met olie opslag
Valt toch wel uit de toon als je rest van de baan ziet
Dus na wikken en wegen het besluit genomen om dat deel (ter grootte van een A4-tje) te veranderen.
Ik heb wat rondgeneusd op het internet naar mogelijkheden, een kasteel was de eerste keuze, maar dat lukt niet vanwege de hoogte van de vitrine.
Dus toen viel de keuze op de klooster ruïne van Kibri
Nu eerst aan het knutselen
Gr Bert
Gelogd
Emanuel Damsteeg
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Project Z
«
Reactie #25 Gepost op:
08 January 2016, 14:05:14 »
Hallo Bert,
Uit ervaring weet ik dat de schienenbus slijpt en dat maakt je rails ruw. Maar het haalt ook het dunne laagje weg wat de stroom beter door laat (bij Märklin rails) naar je treinen. Zowel bij MTL - of Rokuhan rails staat in de beschrijvingen NIET SCHUREN en dat geld ook voor Märklin. Op beurzen heb ik dit vele keren gedemonstreerd en iedere Z-Rijders was het met mij eens. Lees vooral eens:
http://www.z-spoorclubnederland.nl/vertragingen-door-achterstallig-onderhoud/
Groeten Emanuel, een Z-Spooder
Gelogd
Bello
Offline
Berichten: 788
Trains are Toys, Toys are trains
Re: Project Z
«
Reactie #26 Gepost op:
08 January 2016, 14:11:15 »
Dank je voor de uitleg, de schienenbus gaat wat minder rijden vr Gr Bert
Gelogd
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 467
Re: Project Z
«
Reactie #27 Gepost op:
08 January 2016, 16:00:17 »
Hallo Bert,
Een vraagje: hoe steil zijn de hellinkjes in jouw baan? In principe "mag"
de stijging niet meer dan 3% zijn, wellicht zou bij Z-spoor 2,5% nog beter zijn.
Dus het traject op een helling die een basislengte van bijvoorbeeld 100cm heeft,
mag over die lengte niet meer dan 3 cm gestegen zijn.
Vergeet niet dat de steilste hellingen op de Gotthard-baan 2,6% zijn!
Gegroet,
Rob van Kooy
Gelogd
Bello
Offline
Berichten: 788
Trains are Toys, Toys are trains
Re: Project Z
«
Reactie #28 Gepost op:
08 January 2016, 23:14:09 »
Rob
Ik zal dat uitmeten, want ik ben ook benieuwd
Vr Gr Bert
Gelogd
Bello
Offline
Berichten: 788
Trains are Toys, Toys are trains
Project Z
«
Reactie #29 Gepost op:
09 January 2016, 17:04:32 »
Vandaag iets nieuws erbij
Om de rail en de wielen veilig schoon te maken
Gelukkig met een goede gebruiksaanwijzing
Vr Gr Bert
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Project Z