Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zwederbaan door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:23:56
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Biesje
Vandaag om 18:07:33
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Vermogen centrale door Ben
Vandaag om 17:58:12
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:53:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:27:15
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 17:26:18
Line-up foto's van modellen door Bob11
Vandaag om 17:25:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
GoVolta treindienst naar Berlijn door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:08:23
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:06
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:27:38
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
  

Auteur Topic: Project Z  (gelezen 19166 keer)

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Project Z
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2015, 11:46:56 »
Wat is de trekkracht van een Z-lokje ?

De s3/6 heb ik aangeschaft met twee rijtuigen, eigenlijk een beetje kort, vier of vijf is mooier, minimaal drie is toch wel wat ik wil.

Dus nog een paar rijtuigen erbij gekocht om zo een fraai beiers treintje te hebben.

Probleem is dan de s3/6 en de baan met toch wel redelijke hellingen, die voor een deel in een bocht liggen.

De eerste testritten waren niet zo goed, de s3/6 heeft grote wielen, die snel slippen. Twee was eigenlijk het maximaal aantal rijtuigen.
Toen eerst maar eens geprobeerd met het br80je. Die kwam tot vier en bij vijf werd het slippen.

De s3/6 drijfwielen worden voor aandrijving en stroomafname gebruikt. De buitenste wielen voor stroom. Het middelste wielstel heb ik voorzien van een dun laagje bullfrogsnot. Dat resulteerde in drie rijtuigen zonder slippen en de vierde met extreem slippen.



Op zich acceptabel , de s3/6 met drie rijtuigen . Ik heb de lok nog heel goed schoongemaakt en gesmeerd en dat gaf een nog iets rustiger loop,(het is nog een model met drie polige motor)

Op dit moment draait de Beierse trein zijn rondjes, met een beetje gekreun op de helling


Emanuel Damsteeg

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Project Z
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2015, 15:29:23 »
Beste Bert,

Gefeliciteerd met je Z-Baan. Wij van Z-Spoorclub Nederland mochten deze baan gebruiken als promotie op Rail in de Brabanthallen in de jaren 90, toen nog volop alles van Z te koop was. Bij Märklin, de "uitvinders" van deze spoor breedte, kan bijna alleen nog bestellen op de Märklin store in Utrecht na.  Echter bij Rad & Schiene in MOERS of Donnerbuechse in Keulen is volop SpurZ te koop, zowel nieuws als tweedehands. En natuurlijk in Houten


Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Project Z
« Reactie #17 Gepost op: 30 December 2015, 23:24:14 »
Emanuel

Wat leuk om te lezen. Ik kende de historie van deze baan helemaal niet.

Spoor Z in de winkel vinden is inderdaad een uitdaging.
Ik heb bij de treinenpassage in Leeuwarden ook vrij veel Z spoor gezien, daar komen de goederenwagentjes vandaan.
Een keer naar Utrecht en Keulen is een goed idee

Ik ben nog bezig de baan weer 100% te maken en te zorgen voor voldoende treinen.

En dat is nog best veel priegelwerk

 

Gr Bert
« Laatst bewerkt op: 30 December 2015, 23:39:40 door Bello »

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Project Z
« Reactie #18 Gepost op: 30 December 2015, 23:43:26 »
Hoi Bert,

Volgens mij heeft Harlaar in Badhoevedorp ook schaal Z staan.

Met vriendelijke groet,

Frank

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Project Z
« Reactie #19 Gepost op: 30 December 2015, 23:43:36 »
Geweldig mooi zo'n baan met die indrukwekkende VT11.5. (y)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Emanuel Damsteeg

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Project Z
« Reactie #20 Gepost op: 03 January 2016, 11:04:28 »
Beste Bert (en andere Z-Spoorders).

Ik weet niet of jij de Z-Spoor site al gevonden hebt, maar er zijn nu Duitse DB locomotieven uit Japan te koop. Kijk maar eens op de Rokuhan/NOCH pagina of op http://www.z-spoorclubnederland.nl/ 
Rijdt alles al naar behoren. Na twintig jaar Z-Spoor ervaring, een tip. gebruik de Schienen reiniging railbus zo weinig mogelijk.

Rijdt ze vandaag

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Project Z
« Reactie #21 Gepost op: 07 January 2016, 20:40:26 »
Beste Emanuel

Ik heb inderdaad de website gevonden en ook naar Rokuhan gekeken, daar komt nog een vervolg op.
De schienenbus maakt best wel veel schoon bij mij, wat is het probleem als je er veel mee rijdt ?

Gr Bert

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Project Z
« Reactie #22 Gepost op: 07 January 2016, 21:02:12 »
wel een flinke overgang, van Ho naar Z.

Wel een mooie baan, en bij plaatsgebrek moet je toch wat. ;)
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Project Z
« Reactie #23 Gepost op: 07 January 2016, 21:09:12 »
Van h0 naar Z is zeker een verschil, maar Z is wel heel leuk en er zijn mooie dingen voor te krijgen

Natuurlijk was de Märklin baan een vliegende start en dat helpt ook.

Gr Bert

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Project Z
« Reactie #24 Gepost op: 07 January 2016, 21:22:24 »
Het benzine station

In het midden van de baan, dus wel een blikvanger staat een saaie benzine pomp met olie opslag



Valt toch wel uit de toon als je rest van de baan ziet



Dus na wikken en wegen het besluit genomen om dat deel (ter grootte van een A4-tje) te veranderen.

Ik heb wat rondgeneusd op het internet naar mogelijkheden, een kasteel was de eerste keuze, maar dat lukt niet vanwege de hoogte van de vitrine.

Dus toen viel de keuze op de klooster ruïne van Kibri



Nu eerst aan het knutselen

Gr Bert

Emanuel Damsteeg

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Project Z
« Reactie #25 Gepost op: 08 January 2016, 14:05:14 »
Hallo Bert,

Uit ervaring weet ik dat de schienenbus slijpt en dat maakt je rails ruw. Maar het haalt ook het dunne laagje weg wat de stroom beter door laat (bij Märklin rails) naar je treinen. Zowel bij MTL - of Rokuhan rails staat in de beschrijvingen NIET SCHUREN en dat geld ook voor Märklin. Op beurzen heb ik dit vele keren gedemonstreerd en iedere Z-Rijders was het met mij eens. Lees vooral eens: http://www.z-spoorclubnederland.nl/vertragingen-door-achterstallig-onderhoud/
 Groeten Emanuel,  een Z-Spooder

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Project Z
« Reactie #26 Gepost op: 08 January 2016, 14:11:15 »
Dank je voor de uitleg, de schienenbus gaat wat minder rijden vr Gr Bert

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Project Z
« Reactie #27 Gepost op: 08 January 2016, 16:00:17 »
Hallo Bert,

Een vraagje: hoe steil zijn de hellinkjes in jouw baan? In principe "mag"
de stijging niet meer dan 3% zijn, wellicht zou bij Z-spoor 2,5% nog beter zijn.
Dus het traject op een helling die een basislengte van bijvoorbeeld 100cm heeft,
mag over die lengte niet meer dan 3 cm gestegen zijn.

Vergeet niet dat de steilste hellingen op de Gotthard-baan 2,6% zijn!

Gegroet,

Rob van Kooy

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Project Z
« Reactie #28 Gepost op: 08 January 2016, 23:14:09 »
Rob

Ik zal dat uitmeten, want ik ben ook benieuwd

Vr Gr Bert

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Project Z
« Reactie #29 Gepost op: 09 January 2016, 17:04:32 »
Vandaag iets nieuws erbij



Om de rail en de wielen veilig schoon te maken



Gelukkig met een goede gebruiksaanwijzing



Vr Gr Bert