Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
Vandaag om 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
Vandaag om 19:26:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 19:12:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:58:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:57:40
RhB H0m, Albulisch door Joz
Vandaag om 18:22:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 17:37:23
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
  

Auteur Topic: Probleem met hartstuk vastekruis.  (gelezen 10510 keer)

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re: Probleem met hartstuk kruising.
« Reactie #30 Gepost op: 09 December 2015, 17:34:36 »


In principe met al mijn stomers, zijn er maar 35. Maar goed, rij nu eenmaal stoom en diesel tijdperk 3.
Heb 1Roco elok E44, die kruipt er net zo makkelijk overheen.
Nogmaals, zodra ik gewoon door kan rijden, gaat het goed. Op een kleine hapering na. Maar zodra hij het teken heeft gehad voor het kruis te stoppen en vervolgens uit stilstand mag wegrijden, ontstaat het probleem, waardoor Koploper aangeeft: er staat een trein ten onrechte stil

Johan
« Laatst bewerkt op: 11 December 2015, 21:49:59 door Bert van Gelder. Reden: Kleine letters »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #31 Gepost op: 09 December 2015, 17:36:21 »
Oke en hoe verklaar je dan dat ik er gewoon overheen kan rijden met gemiddelde snelheid?
 
johan

De daadwerkelijke sluiting als gevolg van de keerlus zit eerder bij 17/18 als ik het allemaal goed met mijn vingertje volg.
Bij die kruising gaat het om de hartstukken en het polariseren daarvan. Dat is een ander vraagstuk dat op de eerste pagina voor je werd opgelost.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #32 Gepost op: 09 December 2015, 17:40:03 »
inderdaad
 ik heb het ook echt over de hartstukken gehad  bij het VASTE kruis door middel van een foto bij wissel 15/16 hoe dit aan te pakken
johan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #33 Gepost op: 09 December 2015, 17:41:17 »
Nou, opgelost dus.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #34 Gepost op: 10 December 2015, 08:41:29 »
Als ik het goed zie, en de klimspiraal gaat van de ene betreffende wissel 15 naar de andere wissel 16, dan is er dus sprake van een hondebot. Uitvouwen en het probleemgebied even wegdenken.
Dan is de geboden oplossing (relais) dus correct.
Nou, opgelost dus. (herhaling van Henk)
Maarten.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #35 Gepost op: 10 December 2015, 15:00:45 »
Zo en nu het mooie van het geheel, als de sporen aangesloten zijn in de volgorde rood zwart zwart rood, dan hoeft er helemaal geen relais gebruikt te worden en kunnen de puntstukken gewoon vast aangesloten worden op de juiste polariteit.  ::)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26731
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #36 Gepost op: 10 December 2015, 15:31:13 »
De vraag is dan maar hoe de kleurenvolgorde nu is. Als die inderdaad rood zwart zwart rood is, dan verplaats je het probleem naar de wissels 17 en 18 (in het rode ovaaltje, zie baanplan vorige pagina)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #37 Gepost op: 10 December 2015, 15:40:34 »
De kleuren van de aansluiting zijn toch terug te vinden in de foto onder #1?

De kleuren van de speldeknopjes (polariteit) op de gele blaadjes zijn rood - zwart(blauw) - zwart(blauw) - rood...




Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 10 December 2015, 15:43:41 door Bert_Apd »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26731
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #38 Gepost op: 10 December 2015, 15:46:31 »
Okee, ik had even gemist dat de spelden de aansluitkleuren aangeven. Dan is er op dit punt dus geen probleem. De puntstukken gewoon vast aansluiten.
Maar dan blijft nog het punt bij de wissels 17 en 18. Zit daar dan geen probleem, of is dat nog nooit gesignaleerd?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #39 Gepost op: 10 December 2015, 18:35:19 »
en kunnen de puntstukken gewoon vast aangesloten worden op de juiste polariteit.  ::)
Je hebt volkomen gelijk, totaal misleid door de probleemstelling.
Ik denk dus dat er een ander probleem is.  (Is er wel een probleem  ???)
Maarten

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26731
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #40 Gepost op: 10 December 2015, 19:21:16 »
Ja, het probleem staat in de startpost. De puntstukken zijn nu dood en moeten levend worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #41 Gepost op: 10 December 2015, 19:34:50 »
Hallo klaas dit laatste heb je helemaal goed.
En ook wat het andere punt betreft wat wim rood heeft omcirkelt.
 Daar heb ik inderdaad al eens om een oplossing gevraagd ,want dit is inderdaad een keerlus.
 Heb  op dIt moment tijdelijk opgelost door de kruiswissel dubbel te isoleren .
De bedoeling hiervan is dat ik van de hoofdbaan afrij het haven spoor in, en vervolgens vertrekt weer uit het haven spoor in de aan gegeven rijrichting
dus niet tegen de rijrichting in.
Maar zover ben ik nog niet.
 De module bak ben ik nog mee bezig[deze bak is modul ivm de ruimte]
Het probleem zit hm op dit moment echt in de hartpunten

mvg johan

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #42 Gepost op: 10 December 2015, 21:25:20 »
Ja, het probleem staat in de startpost. De puntstukken zijn nu dood en moeten levend worden.
Het ene puntstuk krijgt van 2 kanten zwart:  geen probleem dus, gewoon aansluiten op zwart.
Het andere puntstuk krijgt van 2 kanten rood: geen probleem dus, gewoon op rood aansluiten.
Zoals Wim opmerkte, waarbij ik me aansluit.

Wat is dan het probleem  ???
Maarten

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #43 Gepost op: 10 December 2015, 21:29:55 »
het probleem ontstaat als je er afbuigend overheen rijd
dan kruist  rood met zwart

johan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26731
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #44 Gepost op: 10 December 2015, 21:35:20 »
Achteraf blijkt er op die plek geen probleem meer te zijn. Gewoon de puntstukken met een paar draadjes aansluiten, en het is gefixt.
Maar er doet zich een ander probleem voor, op de plek die ik al noemde, op het sporenplan rood omcirkeld.

Johan, je zegt dat rood met zwart kruist, maar waar dan? Bij het ene puntstuk kruisen twee zwarte railstaven elkaar, dat puntstuk kun je dus op zwart aansluiten. Op dezelfde manier moet het andere puntstuk aan rood.
Ik heb het nu dus wel over het originele probleem, bij de wissels 15 en 16.
Voor de situatie bij wissels 17 en 18 moeten we nog een oplossing verzinnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.