Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een Rotterdams gebouw door Keska
Vandaag om 20:14:53
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:02:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 19:58:45
LIMA IRM Cardanassen door patrick
Vandaag om 19:57:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:25:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:18:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
Vandaag om 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:34:57
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 90372 keer)

ReneN

  • Gast
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #285 Gepost op: 14 September 2020, 16:46:53 »
Citaat
Van oudsher was Groningen ook vrij sterk op Noord-Duitsland gericht. En laat ik Skandinavië niet vergeten.


Dat klopt, omdat hier veel oude Hanzesteden liggen die zich eeuwenlang bezighielden met onderlinge handel. Mooi dat er schot zit in het project, al is duidelijk dat het weinig prioriteit heeft met een doorlooptijd van 9 jaar. De later ingestorte en veel grotere Morandibrug in Genua is inmiddels al weer volledig herbouwd en geopend.

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #286 Gepost op: 14 September 2020, 18:55:19 »
Hoop dat de link werkt:

Spoorpro.nl


Jan.

« Laatst bewerkt op: 29 December 2020, 14:55:51 door Bert van Gelder. Reden: Lange link ingekort »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #287 Gepost op: 14 September 2020, 18:55:54 »


Dat klopt, omdat hier veel oude Hanzesteden liggen die zich eeuwenlang bezighielden met onderlinge handel. Mooi dat er schot zit in het project, al is duidelijk dat het weinig prioriteit heeft met een doorlooptijd van 9 jaar. De later ingestorte en veel grotere Morandibrug in Genua is inmiddels al weer volledig herbouwd en geopend.

Ja, dat had ik die Italianen ook niet uit de mouw geschud. Denk wel dat ik er met een boogje omheen ga.

grtz rob

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #288 Gepost op: 15 September 2020, 12:03:12 »
DB heeft zelf een serie over het project: https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/friesenbruecke

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #289 Gepost op: 29 December 2020, 14:53:12 »
Hetstreekblad.nl

Het ging toen de brug er was steeds beter met de trein en passagiers . Grote toename aantallen passagiers en aantal treinen . Sinds het ongeluk weer drastisch ingestort . We rijden wel weer tot Weener nadat de beveiliging is aangepast . Nu moeten we het nog doen met de bus tot waarschijnlijk in 2030 .
« Laatst bewerkt op: 29 December 2020, 14:55:05 door Bert van Gelder »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #290 Gepost op: 29 December 2020, 15:02:47 »
Met de Meyer werf gaat het intussen ook niet best. Die bouwt cruiseschepen en die markt is totaal ingestort door de Coronacrisis.
Groet,

Marco

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12277
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #291 Gepost op: 29 December 2020, 18:21:14 »
Dan is een vaste brug erin leggen wellicht nu een betere/snellere/goedkopere optie ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #292 Gepost op: 29 December 2020, 18:52:46 »
Nee, Ik dacht dat Papenburg ook bereikbaar moest blijven voor coasters. Ik denk dat als die brug er eindelijk in ligt midden jaren dertig (de maankolonie komt er eerder) de werf al verdwenen zal zijn en die overgedimensioneerde brug er zal liggen als herinnering van wat ooit was.
Overigens duren infrastructurele projecten in Duitsland extreem lang. Denk maar aan het vliegveld bij Berlijn dat open ging vlak voor de Covid-epidemie en het stukje bij de A30 bij Bad Oeynhausen. Ik geloof dat die ook een decennium later werd geopend dan oorspronkelijk gepland.

Dus toen de brug aan flarden werd gevaren hoopte ik op snel herstel. Toen nieuwbouw duidelijk werd was duidelijk dat het de jaren dertig zou worden.

Overigens mag ik graag naar Duitsland reizen. Ik vind het een mooi land.

Groet,

Marco

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #293 Gepost op: 29 December 2020, 21:18:09 »
Te gek voor woorden dit dreigende verdere uitstel.
Je gaat je afvragen of de veroorzaker van de aanvaring (of zijn verzekeraar) niet gewoon had moeten betalen om zo snel mogelijk de brug te herstellen.

ReneN

  • Gast
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #294 Gepost op: 30 December 2020, 01:49:19 »
De enige manier om dit echt tegen te gaan is een prestatiecontract voor de verantwoordelijke ambtenaren. Niet leveren is einde arbeidsovereenkomst. In Duitsland is het helaas niet veel anders dan bij ons. De Gelderlander meldde enkele weken geleden dat ook voor de elektrificatie van de Maaslijn opnieuw uitstel dreigt door kostenverhogingen. Het project zou nu moeten zijn afgerond, maar is al weer 4 jaar opgeschoven dus wordt opnieuw duurder. En opnieuw ruziën de provincies nu over de onderlinge verdeling waardoor nu 2024 op losse schroeven is komen te staan. Als je baan op het spel staat bij het uitgeven van belastinggeld denk ik dat je wat sneller tot een akkoord zult komen.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #295 Gepost op: 30 December 2020, 07:23:20 »
Het zijn waarschijnlijk niet eens de ambtenaren maar bestuurders die het op verschillende niveaus niet met elkaar eens kunnen worden en hun pot geld achterhouden totdat een bepaalde wens in het plan opgenomen is.
Oeps!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22552
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #296 Gepost op: 30 December 2020, 08:36:51 »
Ik kan uit het artikeltje niet opmaken waarom sprake is van een langere bouwtijd en hogere kosten. Knap dat jullie maar vast de ‘schuldigen’ aanwijzen.

Het is overigens allemaal gebaseerd op berichtgeving van de NDR.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Neue-Friesenbruecke-fuer-Weener-Bahn-haelt-an-Termin-2024-fest,friesenbruecke340.html

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Wiederaufbau-der-Friesenbruecke-Teurer-und-langwieriger,friesenbruecke334.html
« Laatst bewerkt op: 30 December 2020, 08:54:36 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #297 Gepost op: 30 December 2020, 09:21:04 »
De Duitse rekenkamer gaat er vanuit dat het tot 2030 gaat duren en ik dacht dat betrouwbaarder dan een uitspraak van de bevoegde overheden en DB. Die hebben er belang bij om een illusie in leven te houden. 

ReneN

  • Gast
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #298 Gepost op: 30 December 2020, 15:39:07 »
Mogelijk kan de provincie Groningen een schadeclaim indienen bij de deelstaat Nedersaksen en DB, afhankelijk van het feit of er definitieve afspraken zijn gemaakt. Een doorlooptijd van 15 jaar is uiteraard niet uit te leggen, 5 jaar lijkt me het maximum, ook al omdat de brug echt niet de grootste in zijn soort is. Natuurlijk ligt dit in eerste instantie aan de bestuurders, maar de hoofdambtenaren zitten er veel langer en hebben achter de schermen invloed.

Elk jaar uitstel betekent een paar miljoen extra kosten en zoals overal voelt niemand zich verantwoordelijk door de baangarantie tot het pensioen en het belastinggeld dat toch wel blijft binnenkomen. Mijn boekhouder vatte het prima samen door te stellen dat de overheid in feite over te veel geld beschikt en daarom geen prikkel krijgt om doelmatiger te werken. Maar ja, met een schadeclaim komt er nog geen trein tussen Groningen en Bremen.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #299 Gepost op: 30 December 2020, 15:47:10 »
De brug alleen is niet het probleem. Grootste probleem ligt hem in de fundering. Die schijnt ook zwaar beschadig te zijn.  :-\
Groeten Joop, machinist Lls