Nu ja, dat is niet waar. Kennedy wordt niet aangehaald. Dat is echt onder de gordel. Hij haalt er niet van alles bij. Maar Groningen ligt voor Nederland aan de rand, terwijl het een tussenstation op weg naar Bremen en Hamburg had kunnen zijn. Ik denk dat hij gelijk heeft dat een steviger lobby ook het goederenverkeer per spoor had kunnen verbeteren. De kansen lijken nu definitief verkeken. Ik ben niet optimistisch.
Of goederenvervoer per spoor tussen havensteden wel of niet zinvol is, daar kun je van mening over verschillen. Havensteden zijn ook industriesteden. Maar eigenlijk had ik een snelle passagiersverbinding in mijn achterhoofd toen ik daarover schreef. Amsterdam is een kopstation in het HSL-netwerk. Dat had het helemaal niet hoeven zijn, als men een wat bredere blik had gehad. De verbinding via Osnabrück is niet logischer dan Amsterdam-Groningen-Oldenburg-Bremen-Hamburg en verder.
Welke industrie is er in Groningen dan waar veel vracht vervoerd wordt per spoor? Als je op de kaart van Europa kijkt weet je waarom Amsterdam een "kopstation" voor internationale treinen is. Je kan van Amsterdam gewoonweg niet heel ver naar het westen of noorden voordat aan de kust staat. Dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.De verbinding via Osnabrück en Hannover is wel logischer voor de huidige trein van Amsterdam naar Berlijn. Het is veel korter en de maximum snelheden op de ausbaustrecken is veel hoger. Een potentiele mogelijke toekomstige verbinding van Amsterdam via Groningen naar Hamburg is nog steeds trager door de lage baanvaksnelheden in Nederland, bovendien is het volgens mij nog steeds iets om.
Als Groningen een plaats is halverwege 2 metropolen dan wordt dat gunstiger beoordeeld als vestigingsplaats. Mijn veronderstelling is dat als Groningen snellere verbindingen heeft met bepaalde centra dat dat het economisch klimaat bevordert. Meer spreiding van mogelijkheden beschouw ik als een landelijke aangelegenheid. Nu is tendens naar steeds meer concentratie met bijbehorende congestieproblematiek. De manier van redeneren (van belang voor de Randstad =landelijk belang, andere delen van het land = regionaal) is zelfversterkend. Onwenselijk wat mij betreft vanuit ruimtelijk en sociaal-geografisch perspectief. Overigens is de Hanzelijn wel tot 200 km/h geschikt, maar is de plaatselijke vervoerder niet in staat dat te benutten. Deze vervoer rekent wel een hoge prijs per kilometer voor deze lijn.
Vervoert de chemische industrie niet per spoor van havenstad naar havenstad? In Groningen (Veendam) zijn Nedmag en in Farmsum chemische industrieën die per spoor vervoeren. Ook Wagenborgen (Delfzijl) gebruikt soms de trein. Maar het kwijnt helaas.
Dit is echt einde verhaal en daar baal ik erg van.
Eens met Henk. Hoeveel goederenvervoer vindt er plaats tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam of Antwerpen? Niet veel volgens mij.
Het traject Almere-Oostvaarders - Lelystad- Zwolle is idd geschikt voor Vmax 200 km/h. Maar Zwolle - Groningen is dat absoluut niet. Dus daar op blijven door breien heeft i.m.o geen zin