Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Acme nieuwe ICNG
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 13:29:24
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 13:28:13
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:24:04
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:19:22
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
VAM65
Vandaag
om 12:45:38
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:31:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald69
Vandaag
om 11:22:21
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:02:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Falkenberg
Vandaag
om 10:33:45
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
Miniature Holland
Vandaag
om 09:37:03
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 09:29:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:29:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 08:23:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Eric B
Vandaag
om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 00:00:29
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N
door
RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025
door
Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
ruudns
04 November 2025, 20:29:31
Ucci en IB1 met Itrain
door
Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X......
door
Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
29
Omlaag
Auteur
Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] (gelezen 97716 keer)
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1036
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #120 Gepost op:
11 December 2015, 13:58:26 »
Is zo'n baileybrug wel geschikt (te maken) voor treinverkeer? Er moeten toch goede aansluitingen komen vanaf de spoorbaan op het vaste land naar de brug. Lijkt me allemaal nog niet zo simpel. Voor wegverkeer is zoiets toch makkelijker te maken.
Maar goed, ik word niet gehinderd door veel kennis omtrent civiele techniek, dus kan ik dit niet goed beoordelen. Zie het meer als een vraag.
Wild idee:
Treinen vanuit Nieuweschans en vanuit Leer laten stoppen en keren bij de brug. Maak daar tijdelijke perrons en een (overdekte) voetgangersbrug naar de overkant. Reizigers stappen uit, lopen over de brug en stappen in de andere trein.
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
dwem
Offline
Berichten: 813
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #121 Gepost op:
11 December 2015, 15:42:49 »
Er heeft sinds 1945 tot niet zo heel lang geleden zo'n brug over de IJssel bij Deventer gelegen, degelijk genoeg om D-treinen naar Stockholm en Moskou te dragen. Kort naar de Bevrijding zijn er een vrij groot aantal gebruikt voor het herstel van spoorbruggen over de grote rivieren en kanalen.
Dat is dus het punt niet.
Het grote probleem is dat je met zo'n brug (aangenomen dat de geschikte brugdelen nog in voldoende mate aanwezig zijn) geen opening kunt maken die breed genoeg is om de zeer grote schepen door te laten die door de verder stroomopwaarts gelegen werf gebouwd worden en toch echt naar zee moeten als ze klaar zijn.
Dirk
Gelogd
MR
Offline
Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #122 Gepost op:
11 December 2015, 16:57:23 »
Maar ook met Friesenbrücke ging dat toch niet heel gemakkelijk? Die werd daarvoor gedeeltelijk gedemonteerd.
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2015, 17:09:32 door MR
»
Gelogd
SBBcargo
Offline
Berichten: 659
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #123 Gepost op:
11 December 2015, 17:07:53 »
Nu we toch aan het speculeren zijn
: waarom geen veerdienst? Trein de pont op, over varen, en weer verder rijden.
Marius.
Gelogd
Marius
Luit
Offline
Berichten: 1423
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #124 Gepost op:
11 December 2015, 17:14:06 »
Ik denk dat een pontje niet speculeren is , voor lokaal verkeer werd de brug natuurlijk ook gebruikt. Dus iets al een GVB pont over het Y zou heel wat lucht bieden.
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5633
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #125 Gepost op:
12 December 2015, 11:19:45 »
De bewuste 'tijdelijke' brug bij Deventer
Gelogd
Groet, Frank
T.Spat
Offline
Berichten: 2964
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #126 Gepost op:
12 December 2015, 21:28:23 »
Lijkt wel zo'n Auhagen-brug
Zelfde soort peilers en brugdelen...
Mvg,
Tis
Gelogd
********
MR
Offline
Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #127 Gepost op:
16 December 2015, 07:05:19 »
De armzalige Groningense lobby voor een fatsoenlijke spoorverbinding naar Duitsland maakt de toekomst van de Wiederlinie en een herstel op redelijke termijn hoogst onzeker:
Zie dit artikel op Groningerkrant.nl
«
Laatst bewerkt op: 16 December 2015, 07:12:41 door MR
»
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4073
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #128 Gepost op:
16 December 2015, 08:29:40 »
Zo, wat heeft die auteur gesnoven? Alles wordt erbij gehaald, tot bijna de moord op Kennedy aan toe
Gelogd
MR
Offline
Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #129 Gepost op:
16 December 2015, 08:41:54 »
Nu ja, dat is niet waar. Kennedy wordt niet aangehaald. Dat is echt onder de gordel. Hij haalt er niet van alles bij. Maar Groningen ligt voor Nederland aan de rand, terwijl het een tussenstation op weg naar Bremen en Hamburg had kunnen zijn. Ik denk dat hij gelijk heeft dat een steviger lobby ook het goederenverkeer per spoor had kunnen verbeteren. De kansen lijken nu definitief verkeken. Ik ben niet optimistisch.
Gelogd
roco
Offline
Berichten: 1995
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #130 Gepost op:
16 December 2015, 09:56:45 »
Leuk stukje in de krant . Die journalist heeft alles wel bij elkaar gesprokkeld .
Er is een tijd geweest dat er geen doorgaande dienst was . We moesten in Nieuwe Schans overstappen . De trein uit Leer , een 634 , kwam dan aan op spoor 2 . Wadlopers en Buffels mochten niet naar Leer rijden . De snelheid op het duitse deel was slecht toen der tijd . Is sinds de aanvang verandert en op enkele deeltrajekten flink omhooggegaan . Eerst was er een 2-uursdienst en later een uurdienst.
Nu rijdt er helaas zo'n hoge instapbus ( touringcar) . Jammer voor de slecht ter been zijnde passagiers . Vervangen door een ( aangepaste) lage vloerbus van Arriva behoort helaas niet tot hun mogelijkheid .
gr Jos
«
Laatst bewerkt op: 16 December 2015, 10:00:12 door roco
»
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22640
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #131 Gepost op:
16 December 2015, 10:17:20 »
Een kustlijn - want dat zou het zijn - is voor goederenvervoer zelden zinvol.
«
Laatst bewerkt op: 16 December 2015, 10:22:21 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Falkenberg
Offline
Berichten: 4073
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #132 Gepost op:
16 December 2015, 10:32:46 »
De regio verdient uiteraard een goede (regionale) spoorverbinding die voorbereid is op groei. Maar nu overvragen door te schermen met een corridor die niemand nodig heeft, heeft het averechtse effect. Men gaat echt geen miljarden investeren voor iets wat
mogelijk
ooit
ergens in de toekomst
iets zou kunnen gaan worden
. En er zijn voldoende alternatieven voor een reusachtige brug of een tunnel, bijvoorbeeld een
moderne
draaibrug
dirkjan
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2323
Really old handsome bastard
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #133 Gepost op:
16 December 2015, 10:40:56 »
Staatslijn B (Harlingen - Nieuweschans) is oorspronkelijk aangelegd om de haven van Harlingen aan te laten sluiten op Leeuwarden, Groningen en het Duitse achterland. Gedacht was dat het ook het Duitse achterland kon verbinden met Engeland via de haven van Harlingen. Geheel andere tijden dus en West-Nederland speelt geen enkele rol in deze lijn.
Tijden veranderen. Met alle redenen die de journalist in zijn artikel opsomt, zou je denken dat een stevige verbinding Groningen-Noord Duitsland vooral belangrijk is voor Franse goederentreinen op weg naar Noord-Duitsland. Ik lees verder nog geen argumenten waarin voorbeelden van Noord-Nederlandse industrie (goederenstromen) gekoppeld dienen te worden aan Noord-Duitsland of b.v. het Ruhrgebied, via Bad Nieuweschans. En dan heb ik het alleen nog maar over goederen.
Als je het reizigersvervoer meeneemt in de discussie, zal dat wellicht weinig extra argumentatie opleveren voor een betere verbinding. We pakken allemaal nog te graag de auto om naar Bremen te rijden denk ik.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Arnold
Offline
Berichten: 1715
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
«
Reactie #134 Gepost op:
16 December 2015, 10:43:52 »
Een draaibrug kan ook weer aangevaren worden. Bouw een tunnel zijn we overal vanaf.
Wat zou er eigenlijk gebeuren wanneer de situatie zou worden omgedraaid. Het spoorwegverkeer belemmert de scheepvaart......
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
29
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]