Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald Halma
Vandaag om 20:09:48
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88507 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #120 Gepost op: 11 December 2015, 13:58:26 »
Is zo'n baileybrug wel geschikt (te maken) voor treinverkeer? Er moeten toch goede aansluitingen komen vanaf de spoorbaan op het vaste land naar de brug. Lijkt me allemaal nog niet zo simpel. Voor wegverkeer is zoiets toch makkelijker te maken.

Maar goed, ik word niet gehinderd door veel kennis omtrent civiele techniek, dus kan ik dit niet goed beoordelen. Zie het meer als een vraag.

Wild idee:
Treinen vanuit Nieuweschans en vanuit Leer laten stoppen en keren bij de brug. Maak daar tijdelijke perrons en een (overdekte) voetgangersbrug naar de overkant. Reizigers stappen uit, lopen over de brug en stappen in de andere trein.

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #121 Gepost op: 11 December 2015, 15:42:49 »
Er heeft sinds 1945 tot niet zo heel lang geleden zo'n brug over de IJssel bij Deventer gelegen, degelijk genoeg om D-treinen naar Stockholm en Moskou te dragen. Kort naar de Bevrijding zijn er een vrij groot aantal gebruikt voor het herstel van spoorbruggen over de grote rivieren en kanalen.

Dat is dus het punt niet.
Het grote probleem is dat je met zo'n brug (aangenomen dat de geschikte brugdelen nog in voldoende mate aanwezig zijn) geen opening kunt maken die breed genoeg is om de zeer grote schepen door te laten die door de verder stroomopwaarts gelegen werf gebouwd worden en toch echt naar zee moeten als ze klaar zijn.

Dirk

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #122 Gepost op: 11 December 2015, 16:57:23 »
Maar ook met Friesenbrücke ging dat toch niet heel gemakkelijk? Die werd daarvoor gedeeltelijk gedemonteerd.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2015, 17:09:32 door MR »

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #123 Gepost op: 11 December 2015, 17:07:53 »
Nu we toch aan het speculeren zijn  ;D: waarom geen veerdienst? Trein de pont op, over varen, en weer verder rijden.

Marius.
Marius

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #124 Gepost op: 11 December 2015, 17:14:06 »
Ik denk dat een pontje niet speculeren is , voor lokaal verkeer werd de brug natuurlijk ook gebruikt. Dus iets al een GVB pont over het Y zou heel wat lucht bieden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #125 Gepost op: 12 December 2015, 11:19:45 »
De bewuste 'tijdelijke' brug bij Deventer

Groet, Frank

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #126 Gepost op: 12 December 2015, 21:28:23 »
Lijkt wel zo'n Auhagen-brug :D

Zelfde soort peilers en brugdelen...

Mvg,

Tis
********

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #127 Gepost op: 16 December 2015, 07:05:19 »
De armzalige Groningense lobby voor een fatsoenlijke spoorverbinding naar Duitsland maakt de toekomst van de Wiederlinie en een herstel op redelijke termijn hoogst onzeker: Zie dit artikel op Groningerkrant.nl
« Laatst bewerkt op: 16 December 2015, 07:12:41 door MR »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #128 Gepost op: 16 December 2015, 08:29:40 »
Zo, wat heeft die auteur gesnoven? Alles wordt erbij gehaald, tot bijna de moord op Kennedy aan toe 8)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #129 Gepost op: 16 December 2015, 08:41:54 »
Nu ja, dat is niet waar. Kennedy wordt niet aangehaald. Dat is echt onder de gordel.  Hij haalt er niet van alles bij. Maar Groningen ligt voor Nederland aan de rand, terwijl het een tussenstation op weg naar Bremen en Hamburg had kunnen zijn. Ik denk dat hij gelijk heeft dat een steviger lobby ook het goederenverkeer per spoor  had kunnen verbeteren. De kansen lijken nu definitief verkeken. Ik ben niet optimistisch.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #130 Gepost op: 16 December 2015, 09:56:45 »
Leuk stukje in de krant . Die journalist heeft alles wel bij elkaar gesprokkeld  .
Er is een tijd geweest dat er geen doorgaande dienst was . We moesten in Nieuwe Schans overstappen . De trein uit Leer , een 634 , kwam dan aan op spoor 2 . Wadlopers en Buffels mochten niet naar Leer rijden . De snelheid op het duitse deel was slecht toen der tijd . Is sinds de aanvang verandert en op enkele deeltrajekten flink omhooggegaan . Eerst was er een 2-uursdienst en later een uurdienst.
Nu rijdt er helaas zo'n hoge instapbus ( touringcar) . Jammer voor de slecht ter been zijnde passagiers . Vervangen door een ( aangepaste) lage vloerbus van Arriva behoort helaas niet tot hun mogelijkheid .

gr Jos
« Laatst bewerkt op: 16 December 2015, 10:00:12 door roco »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #131 Gepost op: 16 December 2015, 10:17:20 »
Een kustlijn - want dat zou het zijn - is voor goederenvervoer zelden zinvol.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2015, 10:22:21 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #132 Gepost op: 16 December 2015, 10:32:46 »
De regio verdient uiteraard een goede (regionale) spoorverbinding die voorbereid is op groei. Maar nu overvragen door te schermen met een corridor die niemand nodig heeft, heeft het averechtse effect. Men gaat echt geen miljarden investeren voor iets wat mogelijk ooit ergens in de toekomst iets zou kunnen gaan worden. En er zijn voldoende alternatieven voor een reusachtige brug of een tunnel, bijvoorbeeld een moderne draaibrug

dirkjan

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #133 Gepost op: 16 December 2015, 10:40:56 »
Staatslijn B (Harlingen - Nieuweschans) is oorspronkelijk aangelegd om de haven van Harlingen aan te laten sluiten op Leeuwarden, Groningen en het Duitse achterland. Gedacht was dat het ook het Duitse achterland kon verbinden met Engeland via de haven van Harlingen. Geheel andere tijden dus en West-Nederland speelt geen enkele rol in deze lijn.

Tijden veranderen. Met alle redenen die de journalist in zijn artikel opsomt, zou je denken dat een stevige verbinding Groningen-Noord Duitsland vooral belangrijk is voor Franse goederentreinen op weg naar Noord-Duitsland. Ik lees verder nog geen argumenten waarin voorbeelden van Noord-Nederlandse industrie (goederenstromen) gekoppeld dienen te worden aan Noord-Duitsland of b.v. het Ruhrgebied, via Bad Nieuweschans. En dan heb ik het alleen nog maar over goederen.
Als je het reizigersvervoer meeneemt in de discussie, zal dat wellicht weinig extra argumentatie opleveren voor een betere verbinding. We pakken allemaal nog te graag de auto om naar Bremen te rijden denk ik.   
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #134 Gepost op: 16 December 2015, 10:43:52 »
Een draaibrug kan ook weer aangevaren worden. Bouw een tunnel zijn we overal vanaf.

Wat zou er eigenlijk gebeuren wanneer de situatie zou worden omgedraaid. Het spoorwegverkeer belemmert de scheepvaart......