Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 18:27:17
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:12:16
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:24:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door p-kokkie
Vandaag om 17:18:02
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:15:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 14:39:27
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door peterha
Vandaag om 13:28:53
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 12:03:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 97397 keer)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #45 Gepost op: 05 December 2015, 14:17:16 »
ik kan me voorstellen dat eer eert een haalbaarheidsonderzoek volgt, wegen de kosten van herstel op tegen de uitbaat van de lijn, inclusief een dure brug in onderhoud, en last voor de scheepvaart, hoe vervelend ook ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #46 Gepost op: 05 December 2015, 17:21:42 »
Hallo

Dat de lijn vanaf Groningen naar Leer langdurig onderbroken zal zijn voor het personenverkeer is hinderlijk, maar met vervangende autobussen kan er wel een oplossing voor worden gevonden.

Gezien uit het oogpunt van de Nederlandse (zeehaven)belangen lijkt mij de situatie heel wat "vervelender" vanwege het goederenvervoer per spoor tussen Onnen en Leer. Over die lijn gaat nogal wat en een alternatief ervoor is niet zo eenvoudig te bedenken. Via Coevorden?

Ik benadruk niet "zomaar" die Nederlandse belangen, omdat de zakelijke belangen van de regio Bremen/Hamburg wel eens gehéél anders zouden kunnen zijn! Genoemde Duitse havens ervaren al sinds mensenheugenis met argwaan het afvloeien van potentiële scheepslading uit hun regio naar Nederland. En er is met name voor Bremen nu een situatie ontstaan dat die lading voorlopig aldaar overgeslagen zou kunnen worden.

Dat de Duitse autoriteiten daarom érg veel haast zullen maken met het herstel van de spoorwegverbinding is dan de vraag.

Zeker gelet op de verwachtbare toename van de tonnage per schip van het zeegaande scheepsbestand aldaar en wellicht ook de omvang van  het ladingaanbod in die Noord-Duitse regio zou waarschijnlijk een spoorwegtunnel een betere oplossing zijn. Maar nogmaals: wie zit daar in Noordrijn-Westfalen nou écht op te wachten?

Gegroet,

Rob van Kooy
 

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #47 Gepost op: 05 December 2015, 17:41:58 »


Ik weet niet in welk jaar jij leeft, maar de laatste goederentrein over deze lijn dateert al weer van een jaar of 6-7 geleden. Sowiso is het een lastig baanvak voor extra treinen. Er is alleen aan de rand van de dag plek en als je te laat bent heb je pech want dan gaat de "Weichenwachter" in Irrenhofen naar huis om "Feierabend"te vieren......
« Laatst bewerkt op: 05 December 2015, 20:43:58 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #48 Gepost op: 05 December 2015, 17:42:39 »
Gezien uit het oogpunt van de Nederlandse (zeehaven)belangen lijkt mij de situatie heel wat "vervelender" vanwege het goederenvervoer per spoor tussen Onnen en Leer. Over die lijn gaat nogal wat en een alternatief ervoor is niet zo eenvoudig te bedenken. Via Coevorden?
Met 'nogal wat' bedoel je 'niets' of rijdt er tegenwoordig wel een goederentrein via Nieuweschans?

En Floris was me voor.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #49 Gepost op: 05 December 2015, 17:52:01 »
Citaat
...rijdt er tegenwoordig wel een goederentrein via Nieuweschans?

Ik ben niet op de hoogte van dienstregelingen en dergelijke, maar als ik mijn eigen observaties correct interpreteer dan vindt er wel degelijk een redelijk omvangrijk goederenverkeer plaats via de 'verbindingsboog' Waterhuizen - Onnen. Misschien dat die in de Tussenklappenpolder verdwijnen voor ze in Nieuweschans aankomen, maar het gaat in elk geval die kant op, of het komt er vandaan.

« Laatst bewerkt op: 05 December 2015, 17:57:58 door 44 »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #50 Gepost op: 05 December 2015, 18:11:17 »
Dat gaat naar Veendam.....

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #51 Gepost op: 05 December 2015, 20:09:58 »
Hier in het Noorden zijn al een tijd plannen in ontwikkeling om de lijn Groningen Bremen sterk te verbeteren. Zowel de Nederlandse staat als de Groningse provincie hebben hiervoor geld achter uitgelegd. Duitsland wil onder voorwaarden ook meedoen. Voor 1 juli 2016 dienen de plannen(scenario's)bekend te zijn. Een flinke upgrade van de lijn zit dus al in een besluitvormingstraject. Daarin zal nu ook een nieuwe spoorbrug meegenomen moeten worden. Maar die zou sowieso al in de plannen moeten zitten.

Een verbeterde aansluiting tussen Groningen en Bremen/Hamburg heeft voordelen voor zowel Noord-Nederland als Noord-Duitsland. Zeker ook voor het goederenvervoer in zijn algemeenheid in het Noorden. Dat er op dit moment ongeveer 10 goederentreinen per jaar (!) over de lijn gaan, houdt niet in dat er geen behoefte aan meer goederentreinen per dag is. Die behoefte zou wellicht door de uitvoering van de plannen wel eens omhoog kunnen gaan. Die behoefte kan aanwezig zijn in zowel NL als D.

 




 
   
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #52 Gepost op: 05 December 2015, 20:57:51 »
@N-sven. Maar die brug was niet total loss. Als daar de draagpijler van beschadigd was had men het ook niet in 22 maanden gered. En ook hier kan men snel wat nieuws over het bestaande aan leggen als de drager het maar kon verwerken. Nieuwe pijler in deze stromende rivier met ty verschillen kost gewoon tijd. Bovendien was de door jou genoemde brug van een heel wat nieuwere constructie dan deze bottleneck uit 1926.
En voor de topografie ,het is niet in Nordrhein-Westfalen maar Nieder-Sachsen.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #53 Gepost op: 05 December 2015, 21:36:08 »
Dat er op dit moment ongeveer 10 goederentreinen per jaar (!) over de lijn gaan, houdt niet in dat er geen behoefte aan meer goederentreinen per dag is.
 
 

10? Dan hebben ze zeker onze werktreinen ook meegeteld, want volgens mij rijdt er al een tijdje NUL goederentreinen.......

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #54 Gepost op: 05 December 2015, 21:50:07 »
Hallo Floris,

Gelet op je wat bitse schoolmeesterachtige ontkenning dat vandaag de dag  goederentreinen de grensovergang Nieuweschans passeren, is mijn eerste reactie dat ik mij dat niet gerealiseerd heb. Sorry. Een wat vriendelijker reactie waaruit blijkt dat jij (en anderen) méér weten dan ik had ik overigens wel op prijs gesteld. Op dit forum  wisselen we naar ik verwacht kennis en ervaringen uit, en blijven daarbij te allen tijde wel beleefd. Iedereen kan zich vergissen, dat is menselijk. Afkatten is dan niet op zijn plaats.

Ikzelf woon in  Zuid-Holland en kan alleen maar observeren wat ik zie als ik van tijd tot tijd - met zicht op de spoorbewegingen -  in Haren ben. Wat ik nog onlangs zag waren relatief lange goederentreinen die op het derde spoor achter het station Haren via de spoorboog in de richting Nieuweschans reden of daarvandaan kwamen. Goed, het mag dan zijn dat die treinen slechts van/tot Veendam reden, en dat zal dan best wel zo zijn.

Maar zoals jij en ook ik hebben gelezen bestaan er wel degelijk plannen om de spoorwegrelatie tussen het Noorden van Nederland en het aangrenzende Bundesland via Nieuweschans te bevorderen, en van die voornemens heb ik al lang geleden kennis kunnen nemen. Daar baseerde ik mijn commentaar op.

Gegroet,

Rob van Kooy
   

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #55 Gepost op: 05 December 2015, 22:16:36 »
Maar je was ook nogal stellig dat de lijn belangrijk was voor goederenvervoer terwijl er dus niks rijdt. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #56 Gepost op: 05 December 2015, 22:17:32 »
Gelet op je wat bitse schoolmeesterachtige ontkenning ...
Zo kwam het op mij niet over.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #57 Gepost op: 05 December 2015, 22:45:42 »
Het goederenvervoer was volgens mij inderdaad van nul en generlei waarde, maar wat betreft personenvervoer was er een stijgende lijn door de hervatting van de verbinding enkele jaren geleden, een goede aansluiting op de trein naar Bremen en allerlei acties en andere promotionele activiteiten. Vandaag ben ik nog met de trein (en dus ook helaas bus) naar Leer gereisd. De bus zat overvol op de heenreis, de terugreis was minder bezet. Toch kreeg ik de indruk dat de lijn al een aardig vast publiek had gekregen van mensen die de lijn gebruikten voor allerlei reisjes en reizen naar Duitsland. En het lijntje voegt voor treinenthousiastelingen ook echt wat toe aan de noordelijke nevenlijnen. Je kan ook inchecken in Leer (met NS korting!).
Een middenstander in Leer die ik sprak betreurde de ondergang van de brug. Het lijntje leverde de Leer bij tijd en wijle veel bezoek uit Nederland op.

Ik vrees dat we over 5 jaar weer terug bij af zijn. Ik hoop daarom op een soort noodoplossing: een soort Bailey-achtige brug of een andere creatieve oplossing. De gedachtegang achter het lijntje is dat Noord-Nederland helemaal niet  aan de rand ligt, maar aan doorgaande wegen naar Noord-Duitsland en zelfs Scandinavië.
.
De Arriva 345 wachtend in Leer voor de reis naar gene zijde van Eems. Hoe? Dat weet men nog niet.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2015, 22:54:43 door MR »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #58 Gepost op: 05 December 2015, 23:06:18 »
Gewoon een ommetje maken, al dan niet gesleept... Rheine-Bentheim-Deventer-Zwolle-Groningen.

sneek

  • Online Online
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #59 Gepost op: 05 December 2015, 23:08:31 »
345 komt zondag via Bentheim terug, aldus Arriva op Twitter https://twitter.com/Arriva_NL/status/672804202473766913
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie