Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door ex44
20 December 2025, 23:19:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
20 December 2025, 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
20 December 2025, 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
20 December 2025, 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
20 December 2025, 13:56:02
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 101492 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #75 Gepost op: 06 December 2015, 15:31:45 »
Dank voor je antwoord Robbert-Jan. Duidelijk, al zijn de regels op het spoor voor mij wat ondoorgondelijk.

Net op Flickr gevonden foto van het transport in de de buurt van Hengelo:

Deurningen 06-12-2015 by Wouter de Rijk, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 07 December 2015, 07:22:59 door MR »

Frank S.

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
    • Bahnhof Ofenerdiek
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #76 Gepost op: 06 December 2015, 17:19:47 »
Op vrijdag bezocht ik de brug en ik een aantal foto's gemaakt. De beelden zijn afkomstig uit de oostelijke kant op Hilkenborg.

LINK

Tot ziens
Frank

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
  • Spoor N
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #77 Gepost op: 06 December 2015, 17:28:37 »
Op grond van wat Robbert-Jan zegt (zie bovenste quote) zou ik denken dat het met de detectie overal in Nederland waar ATB werkt wel snor zit voor de 345. Maar uit de quote van Floris blijkt dat dat niet zo is. En dan begrijp ik het niet meer. Waarom detecteert ATB-VV of ATB-EG de 345 niet terwijl er wel kasten voor deze systemen in het treinstel aanwezig zijn?
Omdat het te maken heeft met de detectie en niet met de ATB: https://nl.wikipedia.org/wiki/Treindetectie .
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #78 Gepost op: 06 December 2015, 17:34:21 »
Ik begrijp alleen dan niet waarom de GTW's op Dordt - Geldermalsen  wel solo mogen rijden, want daar is de detectie niet anders als op Groningen - Zwolle volgens mij

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
  • Spoor N
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #79 Gepost op: 06 December 2015, 17:44:28 »
Even de tekst op Wikipedia goed lezen, het wordt uitgelegd.  :)

Die zijn elektrisch.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #80 Gepost op: 06 December 2015, 17:50:41 »
Omdat het te maken heeft met de detectie en niet met de ATB: https://nl.wikipedia.org/wiki/Treindetectie .

Dank! Het kwartje is gevallen. Het artikel op Wikipedia is heel verhelderend. GTW's vallen onder light trains en hebben schijfremmen en gelden daarom als slecht detecteerbaar.

Ik begrijp alleen dan niet waarom de GTW's op Dordt - Geldermalsen  wel solo mogen rijden, want daar is de detectie niet anders als op Groningen - Zwolle volgens mij

Ik denk dat de volgende passage op wikipedia het antwoord geeft:
Citaat van: nl.wikipedia.org/wiki/Treindetectie
Elektrisch materieel heeft eigenlijk nooit last van slechte detectie omdat de elektrische trein een onderdeel is van de tractiestroomkring (in Nederland met een spanning van 1800 volt) waardoor de stroomgeleiding en dus het wiel-railcontact veel beter is. De SM '90 (Railhopper), het elektrisch aangedreven broertje van de DM '90, had dan ook geen detectieproblemen.

Die GTW's zijn elektrisch. De lijn is in 1992 geëlektrificeerd.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2015, 17:57:55 door MR »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #81 Gepost op: 06 December 2015, 18:13:13 »
dit stukje uit het artikel spreekt dat tegen.
Citaat
ProRail en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben besloten dat lightrailvoertuigen (ook met elektrische tractie) altijd gezien moeten worden als slecht detecteerbaar materieel (ongeacht of dat daadwerkelijk zo is).

Om de trein toch te detecteren kan men werken met:

of dat echt zo is met de elektrische GTW stellen weet ik niet
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Seinwezen

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #82 Gepost op: 06 December 2015, 21:03:39 »
Elektrische GTW detecteren ook slecht, weet ik uit eigen ervaring.

Op lijnen waar alleen GTW rijdt, worden als extra maatregel OPUS pedalen toegepast.
http://www.voestalpine.com/railpro/nl/nieuws/archief/archiefitems/opus_44.html
Ook is de beveiliging aangepast op detectieverlies.

Dit is in ieder geval op de merwede-lingenlijn en de vechtdallijn toegepast.

Groeten Sander

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #83 Gepost op: 06 December 2015, 21:33:46 »

Dek de vlag de lading nog?????? ::)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #84 Gepost op: 07 December 2015, 07:18:14 »
Het is mij nu helemaal duidelijk dankzij Seinwezen en martijn vm waarom Arriva twee treinstellen richting Bentheim stuurde om de in Leer gestrande 345 op te halen.  Er mogen vanwege detectieproblemen alleen gekoppelde GTW's rijden over andere sporen dan die die van hun reguliere trajecten. Ook op trajecten waar zij normaal rijden en met dezelfde techniek voor detectie als Zwolle-Groningen is een extra voorziening aangebracht voor detectie.

Inmiddels is het nieuws ook doorgedrongen in Den Haag. Het Groningse VVD-Kamerlid Betty de Boer wil dat de regering bij Duitsland gaat lobbyen voor een sneller herstel van de brug, ondanks de achterstand die men daar heeft met onderhoud van infrastructuur (en dat was aan Friesenbrücke te zien).


« Laatst bewerkt op: 07 December 2015, 11:39:25 door MR »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #85 Gepost op: 07 December 2015, 09:05:47 »
Lekker op tijd weer... De posttrein stond zeker aan de verkeerde kant van de brug. ::) ::)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #86 Gepost op: 07 December 2015, 11:30:23 »
De brug heeft duidelijk geen voorrang verleend aan het schip van stuurboord.  ;D

[Offtopic]
Op het water spreken we toch niet over voorrang?
De regels spreken over uitwijken: "Die over stuurboord peilt, wijkt uit."
[/Offtopic]

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #87 Gepost op: 07 December 2015, 12:16:59 »
Als ze in Duitsland slim zijn zorgen ze dat er grotere schepen kunnen passeren,
dat kan dan een impuls worden voor de meyer-werf die verderop zit, en hoeft men de brug niet zo regelmatig te demonteren met busvervoer als gevolg...
Marklin NS tijdperk V

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #88 Gepost op: 07 December 2015, 12:58:25 »
Het restant van de brug afbreken en de spoorlijn sluiten is helaas ook nog een optie...    :'(


Steyn

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 2009
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #89 Gepost op: 07 December 2015, 16:33:25 »
PS

Niet alleen de trein rijdt niet meer over de brug . Ernaast is een voetgangers/rijwielers brug aangebouwd . Deze is dus ook niet gebruiken voor hun .

gr Jos
« Laatst bewerkt op: 07 December 2015, 17:37:09 door roco »