Op grond van wat Robbert-Jan zegt (zie bovenste quote) zou ik denken dat het met de detectie overal in Nederland waar ATB werkt wel snor zit voor de 345. Maar uit de quote van Floris blijkt dat dat niet zo is. En dan begrijp ik het niet meer. Waarom detecteert ATB-VV of ATB-EG de 345 niet terwijl er wel kasten voor deze systemen in het treinstel aanwezig zijn?
Omdat het te maken heeft met de detectie en niet met de ATB: https://nl.wikipedia.org/wiki/Treindetectie .
Ik begrijp alleen dan niet waarom de GTW's op Dordt - Geldermalsen wel solo mogen rijden, want daar is de detectie niet anders als op Groningen - Zwolle volgens mij
Elektrisch materieel heeft eigenlijk nooit last van slechte detectie omdat de elektrische trein een onderdeel is van de tractiestroomkring (in Nederland met een spanning van 1800 volt) waardoor de stroomgeleiding en dus het wiel-railcontact veel beter is. De SM '90 (Railhopper), het elektrisch aangedreven broertje van de DM '90, had dan ook geen detectieproblemen.
ProRail en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben besloten dat lightrailvoertuigen (ook met elektrische tractie) altijd gezien moeten worden als slecht detecteerbaar materieel (ongeacht of dat daadwerkelijk zo is).Om de trein toch te detecteren kan men werken met:
De brug heeft duidelijk geen voorrang verleend aan het schip van stuurboord.