Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88600 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #30 Gepost op: 05 December 2015, 00:51:43 »
Hebben we niet ergens nog een Callender-Hamilton brug liggen ofzo?  8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #31 Gepost op: 05 December 2015, 09:47:16 »
Stel dat morgen een groot schip de spoorbrug over de Zaan total loss vaart dan ligt er ook niet binnen 2 jaar een nieuwe. Want ook hier speelt hetzelfde als daar : Hoe gaan we deze bottle neck oplossen. Misschien 5 te lang maar als je 4 haalt ben je spekkoper.

Ik zou niet weten waarom niet. Nood breekt wet - letterlijk. Aanbesteden is niet nodig, regels kunnen aan de kant worden geschoven. Zelfs onteigenen van grond kan in zulke gevallen gemakkelijker. Zie ook het enorme tempo waarin we onze dijken konden verstevigen na 1995. En recenter, kon Rijkswaterstaat door het programma "spoedaanpak wegen" procedures verkorten en regels terzijde schuiven om snel knelpunten op het snelwegennet aan te kunnen pakken.
Als het geld en de noodzaak er is, kan het heel snel gaan.

Ik denk dat bij een onherstelbare beschadiging van een belangrijke spoor- of verkeersbrug in Nederland er gemakkelijk binnen twee jaar het verkeer kan worden hervat. 
Heußenstein : HO, DB 1957

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #32 Gepost op: 05 December 2015, 10:25:29 »
Dat van dat aanbesteden had ik ook al genoemd maar gewoon als morgen een bouwondernemer de opdracht krijgt is er nog geen plan . Want de brug is een obstakel in de toch redelijk drukke scheepvaart op de Eems met ook nog tij verschillen. Dus liggen er enkele opties open: Ondertunnelen, brug iets hoger met een bredere vrije doorvaart of waar men ook aan denkt is een gecombineerde spoorbrug met ook een autobrug . Voor dat daar het ei over gelegd is ben je zeker een half jaar verder. Dan starten er grondwerken en kan elders wel een brug gebouwd worden maar voor dat grondzetting enz. gered is ben je 2 jaar verder . Nu ben ik niet W&W geschoold maar ik weet wel dat er gewoon rusttijden zijn om grond de tijd te geven zich te zetten. Het komt niet op een maand meer of minder aan het gaat lang duren.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #33 Gepost op: 05 December 2015, 10:32:40 »
Dat is lang. Was er niet toevallig een GTW in Leer?

ja, 345 was net de rampplek voorbij donderdagavond en staat nu voorlopig opgesloten in Leer.
Foto 4 december door mij gemaakt.


De brug  :'(




grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #34 Gepost op: 05 December 2015, 11:43:31 »
Is trouwens best een flink schip, wat daar tegenaan gevaren is.
De kapitein zit zo hoog, hij zal er overheen hebben gekeken...  ;)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #35 Gepost op: 05 December 2015, 11:45:22 »
Zonde van de beweegbare spoorbrug.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #36 Gepost op: 05 December 2015, 11:58:55 »
De kapitein zit zo hoog, hij zal er overheen hebben gekeken...  ;)
Volgens de berichten was er ook nog een loods aan boord. Gevalletjes voor de opticien?
Groet, Frank

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #37 Gepost op: 05 December 2015, 12:01:54 »
En dan komen ze na 5 jaar met een nieuwe brug en een paar kranen op een ponton aanzetten.

 ;D  Breng ze niet op een idee zeg!


Steyn



N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • Puf!
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #38 Gepost op: 05 December 2015, 12:42:42 »
In Zweden deden ze het een stuk sneller. Op 18 januari 1980 ramde een schip de Almöbroen. Op 9 november 1981 werd de nieuwe brug geopend.  22 maanden na de aanvaring. En die brug was toch wel ietsje indrukwekkender: de Tjörnbron
« Laatst bewerkt op: 05 December 2015, 12:54:17 door N-Sven »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #39 Gepost op: 05 December 2015, 12:45:55 »
Gelukkig was de brug nog niet geschilderd!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #40 Gepost op: 05 December 2015, 12:47:24 »
Ja, wat een haveloos ding is het zeg.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #41 Gepost op: 05 December 2015, 13:24:12 »
In Zweden deden ze het een stuk sneller. Op 18 januari 1980 ramde een schip de Almöbroen. Op 9 november 1981 werd de nieuwe brug geopend.  22 maanden na de aanvaring. En die brug was toch wel ietsje indrukwekkender: de Tjörnbron

Het kan nog sneller:

Citaat
Op 9 mei 1945 werd ten behoeve van de oprukkende geallieerde legers een spoorverbinding tussen Den Bosch en Emmerich geopend, waarvoor ook de spoorlijn tussen Kleve en Emmerich werd gebruikt. Ter hoogte van Spyck werd in slechts 33 dagen een houten spoorbrug van ruim 700 meter over de Rijn gebouwd, en aansluitend een spoorlijn richting Emmerich, waarbij ook nog gebruik werd gemaakt van het nog aanwezige baanlichaam richting Elten. In het voorjaar van 1946 werd de brug weer gesloopt en het spoor opgebroken.
bron
Heußenstein : HO, DB 1957

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #42 Gepost op: 05 December 2015, 13:26:40 »
hallo,

Als ik het goed begrijp komen hier die immense cruiseschepen ook doorheen.
Maar het lijkt mij meer een grote sloot met geringe doorvoerbreedte.
weet iemand de doorvoerbreedte?
En of inderdaad die schepen hierlangs varen?

groeten jandcargo

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #43 Gepost op: 05 December 2015, 13:55:30 »
Als er zo'n grote doorheen moet dan verwijderen ze het middelste, vaste, brugdeel:
https://www.youtube.com/watch?v=j37U5o7n0-o

Met vriendelijke groet,
Teun

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #44 Gepost op: 05 December 2015, 14:06:43 »
SimonH: zo'n brug kon zonder bezwaar in 1945 zo snel gebouwd worden omdat de rijn toch niet bevaarbaar was vanwege de vele opgeblazen bruggen. Dan kan je makkelijk overal hulppijlers aanbregen, wat het werk enorm vermakkelijkt (relatief gezien dan).

Ik hoop dat de lijn bewaard blijft. Dat zal toch wel? Eigenlijk ga ik daar wel van uit.

Het zou me trouwens niet verbazen als er al een kant-en-klaar plan ligt voor een nieuwe brug. De Meyer scheepswerf zal vast wel een keer een voor hen gunstiger brugtype hebben laten ontwerpen door een ingenieursbureau?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)