Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 09:05:21
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88556 keer)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #45 Gepost op: 05 December 2015, 14:17:16 »
ik kan me voorstellen dat eer eert een haalbaarheidsonderzoek volgt, wegen de kosten van herstel op tegen de uitbaat van de lijn, inclusief een dure brug in onderhoud, en last voor de scheepvaart, hoe vervelend ook ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #46 Gepost op: 05 December 2015, 17:21:42 »
Hallo

Dat de lijn vanaf Groningen naar Leer langdurig onderbroken zal zijn voor het personenverkeer is hinderlijk, maar met vervangende autobussen kan er wel een oplossing voor worden gevonden.

Gezien uit het oogpunt van de Nederlandse (zeehaven)belangen lijkt mij de situatie heel wat "vervelender" vanwege het goederenvervoer per spoor tussen Onnen en Leer. Over die lijn gaat nogal wat en een alternatief ervoor is niet zo eenvoudig te bedenken. Via Coevorden?

Ik benadruk niet "zomaar" die Nederlandse belangen, omdat de zakelijke belangen van de regio Bremen/Hamburg wel eens gehéél anders zouden kunnen zijn! Genoemde Duitse havens ervaren al sinds mensenheugenis met argwaan het afvloeien van potentiële scheepslading uit hun regio naar Nederland. En er is met name voor Bremen nu een situatie ontstaan dat die lading voorlopig aldaar overgeslagen zou kunnen worden.

Dat de Duitse autoriteiten daarom érg veel haast zullen maken met het herstel van de spoorwegverbinding is dan de vraag.

Zeker gelet op de verwachtbare toename van de tonnage per schip van het zeegaande scheepsbestand aldaar en wellicht ook de omvang van  het ladingaanbod in die Noord-Duitse regio zou waarschijnlijk een spoorwegtunnel een betere oplossing zijn. Maar nogmaals: wie zit daar in Noordrijn-Westfalen nou écht op te wachten?

Gegroet,

Rob van Kooy
 

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #47 Gepost op: 05 December 2015, 17:41:58 »


Ik weet niet in welk jaar jij leeft, maar de laatste goederentrein over deze lijn dateert al weer van een jaar of 6-7 geleden. Sowiso is het een lastig baanvak voor extra treinen. Er is alleen aan de rand van de dag plek en als je te laat bent heb je pech want dan gaat de "Weichenwachter" in Irrenhofen naar huis om "Feierabend"te vieren......
« Laatst bewerkt op: 05 December 2015, 20:43:58 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #48 Gepost op: 05 December 2015, 17:42:39 »
Gezien uit het oogpunt van de Nederlandse (zeehaven)belangen lijkt mij de situatie heel wat "vervelender" vanwege het goederenvervoer per spoor tussen Onnen en Leer. Over die lijn gaat nogal wat en een alternatief ervoor is niet zo eenvoudig te bedenken. Via Coevorden?
Met 'nogal wat' bedoel je 'niets' of rijdt er tegenwoordig wel een goederentrein via Nieuweschans?

En Floris was me voor.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #49 Gepost op: 05 December 2015, 17:52:01 »
Citaat
...rijdt er tegenwoordig wel een goederentrein via Nieuweschans?

Ik ben niet op de hoogte van dienstregelingen en dergelijke, maar als ik mijn eigen observaties correct interpreteer dan vindt er wel degelijk een redelijk omvangrijk goederenverkeer plaats via de 'verbindingsboog' Waterhuizen - Onnen. Misschien dat die in de Tussenklappenpolder verdwijnen voor ze in Nieuweschans aankomen, maar het gaat in elk geval die kant op, of het komt er vandaan.

« Laatst bewerkt op: 05 December 2015, 17:57:58 door 44 »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #50 Gepost op: 05 December 2015, 18:11:17 »
Dat gaat naar Veendam.....

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #51 Gepost op: 05 December 2015, 20:09:58 »
Hier in het Noorden zijn al een tijd plannen in ontwikkeling om de lijn Groningen Bremen sterk te verbeteren. Zowel de Nederlandse staat als de Groningse provincie hebben hiervoor geld achter uitgelegd. Duitsland wil onder voorwaarden ook meedoen. Voor 1 juli 2016 dienen de plannen(scenario's)bekend te zijn. Een flinke upgrade van de lijn zit dus al in een besluitvormingstraject. Daarin zal nu ook een nieuwe spoorbrug meegenomen moeten worden. Maar die zou sowieso al in de plannen moeten zitten.

Een verbeterde aansluiting tussen Groningen en Bremen/Hamburg heeft voordelen voor zowel Noord-Nederland als Noord-Duitsland. Zeker ook voor het goederenvervoer in zijn algemeenheid in het Noorden. Dat er op dit moment ongeveer 10 goederentreinen per jaar (!) over de lijn gaan, houdt niet in dat er geen behoefte aan meer goederentreinen per dag is. Die behoefte zou wellicht door de uitvoering van de plannen wel eens omhoog kunnen gaan. Die behoefte kan aanwezig zijn in zowel NL als D.

 




 
   
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #52 Gepost op: 05 December 2015, 20:57:51 »
@N-sven. Maar die brug was niet total loss. Als daar de draagpijler van beschadigd was had men het ook niet in 22 maanden gered. En ook hier kan men snel wat nieuws over het bestaande aan leggen als de drager het maar kon verwerken. Nieuwe pijler in deze stromende rivier met ty verschillen kost gewoon tijd. Bovendien was de door jou genoemde brug van een heel wat nieuwere constructie dan deze bottleneck uit 1926.
En voor de topografie ,het is niet in Nordrhein-Westfalen maar Nieder-Sachsen.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #53 Gepost op: 05 December 2015, 21:36:08 »
Dat er op dit moment ongeveer 10 goederentreinen per jaar (!) over de lijn gaan, houdt niet in dat er geen behoefte aan meer goederentreinen per dag is.
 
 

10? Dan hebben ze zeker onze werktreinen ook meegeteld, want volgens mij rijdt er al een tijdje NUL goederentreinen.......

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #54 Gepost op: 05 December 2015, 21:50:07 »
Hallo Floris,

Gelet op je wat bitse schoolmeesterachtige ontkenning dat vandaag de dag  goederentreinen de grensovergang Nieuweschans passeren, is mijn eerste reactie dat ik mij dat niet gerealiseerd heb. Sorry. Een wat vriendelijker reactie waaruit blijkt dat jij (en anderen) méér weten dan ik had ik overigens wel op prijs gesteld. Op dit forum  wisselen we naar ik verwacht kennis en ervaringen uit, en blijven daarbij te allen tijde wel beleefd. Iedereen kan zich vergissen, dat is menselijk. Afkatten is dan niet op zijn plaats.

Ikzelf woon in  Zuid-Holland en kan alleen maar observeren wat ik zie als ik van tijd tot tijd - met zicht op de spoorbewegingen -  in Haren ben. Wat ik nog onlangs zag waren relatief lange goederentreinen die op het derde spoor achter het station Haren via de spoorboog in de richting Nieuweschans reden of daarvandaan kwamen. Goed, het mag dan zijn dat die treinen slechts van/tot Veendam reden, en dat zal dan best wel zo zijn.

Maar zoals jij en ook ik hebben gelezen bestaan er wel degelijk plannen om de spoorwegrelatie tussen het Noorden van Nederland en het aangrenzende Bundesland via Nieuweschans te bevorderen, en van die voornemens heb ik al lang geleden kennis kunnen nemen. Daar baseerde ik mijn commentaar op.

Gegroet,

Rob van Kooy
   

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #55 Gepost op: 05 December 2015, 22:16:36 »
Maar je was ook nogal stellig dat de lijn belangrijk was voor goederenvervoer terwijl er dus niks rijdt. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #56 Gepost op: 05 December 2015, 22:17:32 »
Gelet op je wat bitse schoolmeesterachtige ontkenning ...
Zo kwam het op mij niet over.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #57 Gepost op: 05 December 2015, 22:45:42 »
Het goederenvervoer was volgens mij inderdaad van nul en generlei waarde, maar wat betreft personenvervoer was er een stijgende lijn door de hervatting van de verbinding enkele jaren geleden, een goede aansluiting op de trein naar Bremen en allerlei acties en andere promotionele activiteiten. Vandaag ben ik nog met de trein (en dus ook helaas bus) naar Leer gereisd. De bus zat overvol op de heenreis, de terugreis was minder bezet. Toch kreeg ik de indruk dat de lijn al een aardig vast publiek had gekregen van mensen die de lijn gebruikten voor allerlei reisjes en reizen naar Duitsland. En het lijntje voegt voor treinenthousiastelingen ook echt wat toe aan de noordelijke nevenlijnen. Je kan ook inchecken in Leer (met NS korting!).
Een middenstander in Leer die ik sprak betreurde de ondergang van de brug. Het lijntje leverde de Leer bij tijd en wijle veel bezoek uit Nederland op.

Ik vrees dat we over 5 jaar weer terug bij af zijn. Ik hoop daarom op een soort noodoplossing: een soort Bailey-achtige brug of een andere creatieve oplossing. De gedachtegang achter het lijntje is dat Noord-Nederland helemaal niet  aan de rand ligt, maar aan doorgaande wegen naar Noord-Duitsland en zelfs Scandinavië.
.
De Arriva 345 wachtend in Leer voor de reis naar gene zijde van Eems. Hoe? Dat weet men nog niet.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2015, 22:54:43 door MR »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #58 Gepost op: 05 December 2015, 23:06:18 »
Gewoon een ommetje maken, al dan niet gesleept... Rheine-Bentheim-Deventer-Zwolle-Groningen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #59 Gepost op: 05 December 2015, 23:08:31 »
345 komt zondag via Bentheim terug, aldus Arriva op Twitter https://twitter.com/Arriva_NL/status/672804202473766913
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie