Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 16:15:55
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 16:01:25
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door saskia
Vandaag om 15:28:39
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door aad52
Vandaag om 13:55:52
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 91091 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #30 Gepost op: 05 December 2015, 00:51:43 »
Hebben we niet ergens nog een Callender-Hamilton brug liggen ofzo?  8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #31 Gepost op: 05 December 2015, 09:47:16 »
Stel dat morgen een groot schip de spoorbrug over de Zaan total loss vaart dan ligt er ook niet binnen 2 jaar een nieuwe. Want ook hier speelt hetzelfde als daar : Hoe gaan we deze bottle neck oplossen. Misschien 5 te lang maar als je 4 haalt ben je spekkoper.

Ik zou niet weten waarom niet. Nood breekt wet - letterlijk. Aanbesteden is niet nodig, regels kunnen aan de kant worden geschoven. Zelfs onteigenen van grond kan in zulke gevallen gemakkelijker. Zie ook het enorme tempo waarin we onze dijken konden verstevigen na 1995. En recenter, kon Rijkswaterstaat door het programma "spoedaanpak wegen" procedures verkorten en regels terzijde schuiven om snel knelpunten op het snelwegennet aan te kunnen pakken.
Als het geld en de noodzaak er is, kan het heel snel gaan.

Ik denk dat bij een onherstelbare beschadiging van een belangrijke spoor- of verkeersbrug in Nederland er gemakkelijk binnen twee jaar het verkeer kan worden hervat. 
Heußenstein : HO, DB 1957

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #32 Gepost op: 05 December 2015, 10:25:29 »
Dat van dat aanbesteden had ik ook al genoemd maar gewoon als morgen een bouwondernemer de opdracht krijgt is er nog geen plan . Want de brug is een obstakel in de toch redelijk drukke scheepvaart op de Eems met ook nog tij verschillen. Dus liggen er enkele opties open: Ondertunnelen, brug iets hoger met een bredere vrije doorvaart of waar men ook aan denkt is een gecombineerde spoorbrug met ook een autobrug . Voor dat daar het ei over gelegd is ben je zeker een half jaar verder. Dan starten er grondwerken en kan elders wel een brug gebouwd worden maar voor dat grondzetting enz. gered is ben je 2 jaar verder . Nu ben ik niet W&W geschoold maar ik weet wel dat er gewoon rusttijden zijn om grond de tijd te geven zich te zetten. Het komt niet op een maand meer of minder aan het gaat lang duren.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #33 Gepost op: 05 December 2015, 10:32:40 »
Dat is lang. Was er niet toevallig een GTW in Leer?

ja, 345 was net de rampplek voorbij donderdagavond en staat nu voorlopig opgesloten in Leer.
Foto 4 december door mij gemaakt.


De brug  :'(




grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #34 Gepost op: 05 December 2015, 11:43:31 »
Is trouwens best een flink schip, wat daar tegenaan gevaren is.
De kapitein zit zo hoog, hij zal er overheen hebben gekeken...  ;)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #35 Gepost op: 05 December 2015, 11:45:22 »
Zonde van de beweegbare spoorbrug.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5586
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #36 Gepost op: 05 December 2015, 11:58:55 »
De kapitein zit zo hoog, hij zal er overheen hebben gekeken...  ;)
Volgens de berichten was er ook nog een loods aan boord. Gevalletjes voor de opticien?
Groet, Frank

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #37 Gepost op: 05 December 2015, 12:01:54 »
En dan komen ze na 5 jaar met een nieuwe brug en een paar kranen op een ponton aanzetten.

 ;D  Breng ze niet op een idee zeg!


Steyn



N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • Puf!
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #38 Gepost op: 05 December 2015, 12:42:42 »
In Zweden deden ze het een stuk sneller. Op 18 januari 1980 ramde een schip de Almöbroen. Op 9 november 1981 werd de nieuwe brug geopend.  22 maanden na de aanvaring. En die brug was toch wel ietsje indrukwekkender: de Tjörnbron
« Laatst bewerkt op: 05 December 2015, 12:54:17 door N-Sven »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #39 Gepost op: 05 December 2015, 12:45:55 »
Gelukkig was de brug nog niet geschilderd!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #40 Gepost op: 05 December 2015, 12:47:24 »
Ja, wat een haveloos ding is het zeg.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #41 Gepost op: 05 December 2015, 13:24:12 »
In Zweden deden ze het een stuk sneller. Op 18 januari 1980 ramde een schip de Almöbroen. Op 9 november 1981 werd de nieuwe brug geopend.  22 maanden na de aanvaring. En die brug was toch wel ietsje indrukwekkender: de Tjörnbron

Het kan nog sneller:

Citaat
Op 9 mei 1945 werd ten behoeve van de oprukkende geallieerde legers een spoorverbinding tussen Den Bosch en Emmerich geopend, waarvoor ook de spoorlijn tussen Kleve en Emmerich werd gebruikt. Ter hoogte van Spyck werd in slechts 33 dagen een houten spoorbrug van ruim 700 meter over de Rijn gebouwd, en aansluitend een spoorlijn richting Emmerich, waarbij ook nog gebruik werd gemaakt van het nog aanwezige baanlichaam richting Elten. In het voorjaar van 1946 werd de brug weer gesloopt en het spoor opgebroken.
bron
Heußenstein : HO, DB 1957

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #42 Gepost op: 05 December 2015, 13:26:40 »
hallo,

Als ik het goed begrijp komen hier die immense cruiseschepen ook doorheen.
Maar het lijkt mij meer een grote sloot met geringe doorvoerbreedte.
weet iemand de doorvoerbreedte?
En of inderdaad die schepen hierlangs varen?

groeten jandcargo

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 314
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #43 Gepost op: 05 December 2015, 13:55:30 »
Als er zo'n grote doorheen moet dan verwijderen ze het middelste, vaste, brugdeel:
https://www.youtube.com/watch?v=j37U5o7n0-o

Met vriendelijke groet,
Teun

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #44 Gepost op: 05 December 2015, 14:06:43 »
SimonH: zo'n brug kon zonder bezwaar in 1945 zo snel gebouwd worden omdat de rijn toch niet bevaarbaar was vanwege de vele opgeblazen bruggen. Dan kan je makkelijk overal hulppijlers aanbregen, wat het werk enorm vermakkelijkt (relatief gezien dan).

Ik hoop dat de lijn bewaard blijft. Dat zal toch wel? Eigenlijk ga ik daar wel van uit.

Het zou me trouwens niet verbazen als er al een kant-en-klaar plan ligt voor een nieuwe brug. De Meyer scheepswerf zal vast wel een keer een voor hen gunstiger brugtype hebben laten ontwerpen door een ingenieursbureau?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)