Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:20:51
booster vraag
door
reinderlf
Vandaag
om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi
door
sncf231e
Vandaag
om 21:09:10
Her-(her-)beginnen
door
Overet
Vandaag
om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
De bouw van de Sr 8 en 9
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van de Sr 8 en 9 (gelezen 14764 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #15 Gepost op:
01 December 2015, 19:25:48 »
Gekoppeld met het plan K begeleidingswagen. (zie dat ik een buffer mis)
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
GerardvV
Offline
Berichten: 3806
Enge buur bij de buren
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #16 Gepost op:
01 December 2015, 22:19:11 »
Citaat van: Sobat Kras op 01 December 2015, 16:51:08
De beoogde donor is aangekomen. Gaat even op reserve.
Fijn dat-ie kon worden meegenomen achter de wekelijkse goederentrein.
Overigens was me voor dit draadje het nog niet eerder opgevallen dat den raamindeling van de juulsalon anders was geworden na verbouwing. Eigenlijk die rijtuigen nooit goed bekeken.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #17 Gepost op:
02 December 2015, 16:56:13 »
Het hele interieur is op nieuw aangemaakt. De schotjes komen van een sleutelspoorplotje en de banken uit een 1 op 100 sloopwagen. De luiestoelen zijn van een pijpje boetseerklei gemaakt.
Overzichtje van het hele interieur.
vlnr; WC personeel en kofferkast, treinbegeleiderscoupe,keuken en de verblijfplaats voor de Hofdames. "Lady in Waiting" is eigenlijk leuker.
Open ontvangstruimte en dagverblijf Hare Majesteit
Privévertrek van Hare Majesteit met slaapplaats en kantoor. De bank is bed en daar boven een extra bed voor de kleine Marijke. Verder zien we nog de bad en toiletruimte voor Hm.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #18 Gepost op:
03 December 2015, 21:03:21 »
Op de koppen van de wagen zitten 3 isolatoren en over heel het dak loopt ook nog eens een leiding. Naar ik begrepen heb zijn dit de antennes en leidingen welke nodig zijn voor een goed radioverkeer en Telekom ontvangst. Er was immers telefoon aan boord!!
Isolatoren zijn ingekorte Sommerfelds en de leiding word met de beproefde methode op het dak vast gezet.
Binnenkant van het dak. Hier zie je straks niets meer van.
Ik weet niet of de K ook met deze attributen was uitgerust? De 8 en 9 in ieder geval wel.
Vanaf nu rust er een zegen op. Kijk maar naar de man aan het hek, of is dat een NVBS-er oude stijl??
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #19 Gepost op:
03 December 2015, 22:02:17 »
Ha Hans,
Mooi deze vorderingen; het nieuwe interieur is echt leuk.
Het blijft jammer dat je vanuit deze basis de raamindeling nooit echt kloppend kunt krijgen, door de beide wc-ramen, maar dat hoeft een overtuigende algehele indruk niet in de weg te staan.
Ik had twee gedachten waar je misschien iets mee kunt.
-1; deze rijtuigen hebben aan de onderzijde van de bak een kleine verjonging, de zijwand loopt daar iets naar binnen. Het is niet veel, maar toch nogal beeldbepalend. De plan D heeft een rechte zijwand met een kleine ingesprongen rand onderaan. Met schuren, als je die overgang gladschuurt, kun je misschien in de buurt van de 7521-vorm komen (?);
- 2 (en belangrijker), de dakvorm bij de koppen gaat je volgens mij op deze manier niet lukken, het blijft een bijgevijld plan D dak. Maar aangezien je toch donorrijtuigen slacht, is het een idee om te kijken of je (bv. van een oud Lima of Jouef CIWL rijtuig) een heel dak of althans de eindstukken kunt overnemen en gladschuren? Dan zit je qua vorm in elk geval dichter in de buurt.
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #20 Gepost op:
03 December 2015, 22:20:19 »
Heb ik er net van die bakken onder gehangen, (twee groot en aan de andere kant twee kleinen).
Dat van het dak was ik al van plan. Nog even het goede dak vinden.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #21 Gepost op:
04 December 2015, 14:32:09 »
Vandaag even de gordijnen opgehangen
de andere zijde
en nu is het wachten op de Koningsblauwe verf
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #22 Gepost op:
05 December 2015, 12:00:02 »
Vraagje, wie kan mij vertellen waar en welke opschriften er op de wagenbak staan/stonden. Op de foto,s van Martijn Haman staan ze op een andere plaats als in het boek van van Reeuwijk.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #23 Gepost op:
05 December 2015, 15:48:56 »
De gangzijde
De salonzijde
Vanuit een lager standpunt genomen
De hele Koningklijketrein geheel in stijl
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Ronzol
Offline
Berichten: 162
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #24 Gepost op:
06 December 2015, 00:55:48 »
Is mooi geworden
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #25 Gepost op:
06 December 2015, 20:48:28 »
Met gepaste tractie en zonder de Koningin
We weten nu waar we mee te maken hebben
en nu met de Koningin aan boord.
en nu gauw voor Benno gaan zorgen.......
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #26 Gepost op:
07 December 2015, 12:45:33 »
De algehele indruk is best goed! Mooi werk, Sobat. Er blijven wat problemen over maar die zijn misschien op te lossen.
Ik zit zelf ook al lang te zoeken naar mogelijkheden om een AB 7251 te maken. Feit blijft dat de hele zijwand inderdaad erg op die van een plan D lijkt, en de draaistellen daar dicht bij in de buurt komen. Andere zaken zijn echter nogal anders, en daarvan zijn de meeste simpel bij te maken behalve die dakeinden.
Sobat' s experiment om 't nu eens echt met een plan D te proberen is alleen al daarom van belang. En inderdaad, de algehele indruk klopt.
Naar aanleiding hiervan denk ik het zelf op de volgende manier te proberen. Mijn doel is niet de koninklijke trein te maken, maar een gewoon AB-rijtuig, zoals ze zijn gebouwd.
Ik ga uit van een ex-3e klas plan D, een 9-ramer dus. De AB 7521 had 9 ramen en één WC-raam. Daarmee hebben we een groot verschil met de plan Ds te pakken: die hebben 2 WC-ramen, aan elke kant een.
Maar: het goede nieuws is dat een plan D ook 85 cm. langer is dan een AB 7521. (resp. 22650 en 21800 mm). Dus door de bak van een 9-ramer op een optimale (nog te zoeken) plek voor het laatste WC-raam af te zagen, moet er op simpele wijze een bak te maken zijn met zowel de juiste raamindeling als (ten minste ongeveer) de juiste lengte. De beste manier om dit te bepalen is de plan D bak op een 1:87 tekening van de 7521 te leggen en de optisch best werkende plek aan te wijzen.
De herbouw van de koppen kan gebeuren zoals door Sobat voorgedaan; het onderstel moet ook worden ingekort. Daarbij moet een ander gewicht worden bedacht en aangebracht; welicht kan bv. een plaat messing als nieuw verbindingstuk dienen (hoe heb jij dat nu gedaan, Sobat?). Voor de daken denk ik dus aan een dak van een oud Lima of Jouef CIWL-rijtuig, die zijn vaak, al dan niet opgespeeld, voor weinig te vinden. Nu een 9-ramer als donor vinden...
«
Laatst bewerkt op: 07 December 2015, 13:16:15 door janw
»
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #27 Gepost op:
07 December 2015, 14:12:19 »
Onder de bak hangen vier zware witmetalen materiaalbakken. Verder is er in het interieur en meubelen, daar waar het kon, gewerkt met bladlood.
Dit rijtuig was een aardige vingeroefening voor een definitieve Sr 8 en 9. Maar dat gebeurd niet vandaag of morgen.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Post49
Offline
Berichten: 1116
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #28 Gepost op:
07 December 2015, 14:52:56 »
Het lijkt er ook op dat het dak iets hoger en boller is dan de Plan Dirk. Ik dacht ook niet dat ik nog een 9-ramer had om te frankensteinen.
Afijn, ik blijf je vorderingen volgen.
Gr. Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
martijnhaman
Offline
Berichten: 1804
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #29 Gepost op:
07 December 2015, 18:32:20 »
Sobat, zou je eens een foto willen posten van het verbouwde rijtuig vanuit het zelfde standpunt als de laatste grootbedrijffoto van de Sr8?
Ben wel benieuwd hoe het rijtuig er zo uitziet. Is dan een mooie vergelijking te maken tussen echt en model.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
De bouw van de Sr 8 en 9