Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: De bouw van de Sr 8 en 9  (gelezen 14756 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #15 Gepost op: 01 December 2015, 19:25:48 »

Gekoppeld met het plan K begeleidingswagen. (zie dat ik een buffer mis)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #16 Gepost op: 01 December 2015, 22:19:11 »
De beoogde donor is aangekomen. Gaat even op reserve.
Fijn dat-ie kon worden meegenomen achter de wekelijkse goederentrein.  ;D

Overigens was me voor dit draadje het nog niet eerder opgevallen dat den raamindeling van de juulsalon anders was geworden na verbouwing. Eigenlijk die rijtuigen nooit goed bekeken.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #17 Gepost op: 02 December 2015, 16:56:13 »
Het hele interieur is op nieuw aangemaakt. De schotjes komen van een sleutelspoorplotje en de banken uit een 1 op 100 sloopwagen. De luiestoelen zijn van een pijpje boetseerklei gemaakt.


Overzichtje van het hele interieur.


vlnr; WC personeel en kofferkast, treinbegeleiderscoupe,keuken en de verblijfplaats voor de Hofdames. "Lady in Waiting" is eigenlijk leuker.


Open ontvangstruimte en dagverblijf Hare Majesteit


Privévertrek van Hare Majesteit met slaapplaats en kantoor. De bank is bed en daar boven een extra bed voor de kleine Marijke. Verder zien we nog de bad en toiletruimte voor Hm.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #18 Gepost op: 03 December 2015, 21:03:21 »

Op de koppen van de wagen zitten 3 isolatoren en over heel het dak loopt ook nog eens een leiding. Naar ik begrepen heb zijn dit de antennes en leidingen welke nodig zijn voor een goed radioverkeer en Telekom ontvangst. Er was immers telefoon aan boord!!


Isolatoren zijn ingekorte Sommerfelds en de leiding word met de beproefde methode op het dak vast gezet.


Binnenkant van het dak. Hier zie je straks niets meer van.


Ik weet niet of de K ook met deze attributen was uitgerust? De 8 en 9 in ieder geval wel.


Vanaf nu rust er een zegen op. Kijk maar naar de man aan het hek, of is dat een NVBS-er oude stijl??
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #19 Gepost op: 03 December 2015, 22:02:17 »
Ha Hans,

Mooi deze vorderingen; het nieuwe interieur is echt leuk.
Het blijft jammer dat je vanuit deze basis de raamindeling nooit echt kloppend kunt krijgen, door de beide wc-ramen, maar dat hoeft een overtuigende algehele indruk niet in de weg te staan.
Ik had twee gedachten waar je misschien iets mee kunt.

-1; deze rijtuigen hebben aan de onderzijde van de bak een kleine verjonging, de zijwand loopt daar iets naar binnen. Het is niet veel, maar toch nogal beeldbepalend. De plan D heeft een rechte zijwand met een kleine ingesprongen rand onderaan. Met schuren, als je die overgang gladschuurt, kun je misschien in de buurt van de 7521-vorm komen (?);

- 2 (en belangrijker), de dakvorm bij de koppen gaat je volgens mij op deze manier niet lukken, het blijft een bijgevijld plan D dak. Maar aangezien je toch donorrijtuigen slacht, is het een idee om te kijken of je (bv. van een oud Lima of Jouef CIWL rijtuig) een heel dak of althans de eindstukken kunt overnemen en gladschuren? Dan zit je qua vorm in elk geval dichter in de buurt.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #20 Gepost op: 03 December 2015, 22:20:19 »

Heb ik er net van die bakken onder gehangen, (twee groot en aan de andere kant twee kleinen).
Dat van het dak was ik al van plan. Nog even het goede dak vinden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #21 Gepost op: 04 December 2015, 14:32:09 »
Vandaag even de gordijnen opgehangen ;D



de andere zijde


en nu is het wachten op de Koningsblauwe verf
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #22 Gepost op: 05 December 2015, 12:00:02 »
Vraagje, wie kan mij vertellen waar en welke opschriften er op de wagenbak staan/stonden. Op de foto,s van Martijn Haman staan ze op een andere plaats als in het boek van van Reeuwijk.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #23 Gepost op: 05 December 2015, 15:48:56 »

De gangzijde


De salonzijde


Vanuit een lager standpunt genomen


De hele Koningklijketrein geheel in stijl

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #24 Gepost op: 06 December 2015, 00:55:48 »
Is mooi geworden (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #25 Gepost op: 06 December 2015, 20:48:28 »

Met gepaste tractie en zonder de Koningin :)


We weten nu waar we mee te maken hebben ;D


en nu met de Koningin aan boord.


en nu gauw voor Benno gaan zorgen.......
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #26 Gepost op: 07 December 2015, 12:45:33 »
De algehele indruk is best goed! Mooi werk, Sobat. Er blijven wat problemen over maar die zijn misschien op te lossen.

Ik zit zelf ook al lang te zoeken naar mogelijkheden om een AB 7251 te maken. Feit blijft dat de hele zijwand inderdaad erg op die van een plan D lijkt, en de draaistellen daar dicht bij in de buurt komen. Andere zaken zijn echter nogal anders, en daarvan zijn de meeste simpel bij te maken behalve die dakeinden.
Sobat' s experiment om 't nu eens echt met een plan D te proberen is alleen al daarom van belang. En inderdaad, de algehele indruk klopt.
Naar aanleiding hiervan denk ik het zelf op de volgende manier te proberen. Mijn doel is niet de koninklijke trein te maken, maar een gewoon AB-rijtuig, zoals ze zijn gebouwd.

Ik ga uit van een ex-3e klas plan D, een 9-ramer dus. De AB 7521 had 9 ramen en één WC-raam. Daarmee hebben we een groot verschil met de plan Ds te pakken: die hebben 2 WC-ramen, aan elke kant een.
Maar: het goede nieuws is dat een plan D ook 85 cm. langer is dan een AB 7521. (resp. 22650 en 21800 mm). Dus  door de bak van een 9-ramer op een optimale (nog te zoeken) plek voor het laatste WC-raam af te zagen, moet er op simpele wijze een bak te maken zijn met zowel de juiste raamindeling als (ten minste ongeveer) de juiste lengte. De beste manier om dit te bepalen is de plan D bak op een 1:87 tekening van de 7521 te leggen en de optisch best werkende plek aan te wijzen.
De herbouw van de koppen kan gebeuren zoals door Sobat voorgedaan; het onderstel moet ook worden ingekort. Daarbij moet een ander gewicht worden bedacht en aangebracht; welicht kan bv. een plaat messing als nieuw verbindingstuk dienen (hoe heb jij dat nu gedaan, Sobat?). Voor de daken denk ik dus aan een dak van een oud Lima of Jouef CIWL-rijtuig, die zijn vaak, al dan niet opgespeeld, voor weinig te vinden. Nu een 9-ramer als donor vinden...
« Laatst bewerkt op: 07 December 2015, 13:16:15 door janw »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #27 Gepost op: 07 December 2015, 14:12:19 »
Onder de bak hangen vier zware witmetalen materiaalbakken. Verder is er in het interieur en meubelen, daar waar het kon, gewerkt met bladlood.
Dit rijtuig was een aardige vingeroefening voor een definitieve Sr 8 en 9. Maar dat gebeurd niet vandaag of morgen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #28 Gepost op: 07 December 2015, 14:52:56 »
Het lijkt er ook op dat het dak iets hoger en boller is dan de Plan Dirk. Ik dacht ook niet dat ik nog een 9-ramer had om te frankensteinen.
Afijn, ik blijf je vorderingen volgen.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #29 Gepost op: 07 December 2015, 18:32:20 »
Sobat, zou je eens een foto willen posten van het verbouwde rijtuig vanuit het zelfde standpunt als de laatste grootbedrijffoto van de Sr8?
Ben wel benieuwd hoe het rijtuig er zo uitziet. Is dan een mooie vergelijking te maken tussen echt en model.

Martijn