Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
Vandaag
om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc?
door
marctrein
Vandaag
om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
De bouw van de Sr 8 en 9
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van de Sr 8 en 9 (gelezen 14729 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
De bouw van de Sr 8 en 9
«
Gepost op:
26 November 2015, 10:34:54 »
Ik ben begonnen met het ombouwen van een plan D naar het Koninklijkrijtuig Sr 9
«
Laatst bewerkt op: 27 November 2015, 13:44:51 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #1 Gepost op:
27 November 2015, 15:07:36 »
Op dit van Martijn Haman geleende plaatje staat de Sr9 in het spoorwegmuseum te blinken. Het is dit rijtuig wat ik probeer na te maken uit een Roco plan D. Het rijtuig zal niet geheel conform worden maar de vorm en kenmerken van de "9" zitten er wel in.
Twee voorbeelden plan D van Roco
De kap met enkele potlood aanwijzigingen op de zijwand. Mijn donor is een plan D uit de eerste blauwe periode welke ik zelf in het SSN Turquoise heb gezet. Verf is dus origineel maar zal helaas verdwijnen.
De rijtuigbak in losse onderdelen
De kop is er af. Van de afgezaagde kop worden de kop- en zijdeuren voorzichtig afgesneden en dunner geschuurd. Uit de interieur bodemplaat moeten enkele hoekjes uitgezaagd worden.
De eerste deur als proef terug geplaatst. Eerste poging van het dak aanpassen.
«
Laatst bewerkt op: 27 November 2015, 17:29:58 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
sander1985
Offline
Berichten: 1867
Team Mitropa *
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #2 Gepost op:
27 November 2015, 15:11:17 »
Zou je de deur niet gewoon nieuw maken van wat styreen?, de plan D deur is gekromd en die van de SR zijn recht.
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #3 Gepost op:
27 November 2015, 16:46:16 »
Valt wel mee met die ronding.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #4 Gepost op:
27 November 2015, 16:58:41 »
Deur even los gepast tegen het balkon schot. Dak is niet naar de zin.
Nieuwe daklijn afgetekend. Deuren staan nog los
Deuren staan nu vast
Het originele interieur neemt wel veel plaats in op het balkon. Moet dus ook iets aan gedaan worden.
Eerst de dakronding aangepakt.
Wat het rijtuig een apart aanzien geeft.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #5 Gepost op:
27 November 2015, 17:31:06 »
Bijzonder om daar een plan D voor te gebruiken. Ik ben benieuwd!
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #6 Gepost op:
27 November 2015, 17:32:11 »
Ik kijk met veel belangstelling mee, maar ook wel met enige scepsis. En ik denk zeker dat het een kleine moeite en een grote verbetering is om even nieuwe deuren te maken.
Misschien goed om in dit verband nog even op dit draadje te wijzen, en het idee om bij voldoende belangstelling de mogelijkheid van een 3D-print eens verder te bestuderen?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65388.msg3221583999.html?PHPSESSID=mbqiarbis9e7i7dt66mjtf86m5#msg3221583999
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #7 Gepost op:
27 November 2015, 18:32:34 »
Van bovenstaand draadje was ik niet (meer) op de hoogte en dat van de deuren zal ik eens in overweging nemen.
Ja er wacht ons nog een hoop werk!!
Zagen, snijden, zuchten en meten
Eerst nog even een waterbak en twee ventilatoren verwijderen.
Was een waterbak
Nog eenmaal het origineel
Daar gaat de kop er af. IS maar een model hoor
Gelukt
Stiekem even op de pootjes gezet. Sobat en Kras hebben wat om te discussiëren gevonden
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #8 Gepost op:
27 November 2015, 19:27:12 »
Het panoramaraam naar 2 mtr terug gebracht. Boven op de plattegrond en indeling van het rijtuig.
Wachten is op het donorrijtuig voor het onderstel incl. draaistellen en bufferbalken.
Beetje fröbelen en de ontvangstruimte de werkkamer en het kombuis krijgen een beetje gestalte
Bij het waterproof schuren kwamen de oude kleur, vishaak en het computernummer van het rijtuig te voorschijn. Net als in het eggie.
Kap met plattegrond
Jullie je zin
Trein uit de hoogtij dagen van het rijtuig toen het gewone volk er nog mee mocht reizen
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Ronzol
Offline
Berichten: 162
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #9 Gepost op:
27 November 2015, 23:45:57 »
Interessant projectje
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #10 Gepost op:
28 November 2015, 21:49:40 »
Nieuwe koppen, geschuurd en wat aan het interieur geknutselt
Inspectie?
Gangzijde met dak
Salonzijde
Trix of Max?
«
Laatst bewerkt op: 28 November 2015, 21:52:18 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Joop_L
Offline
Berichten: 1594
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #11 Gepost op:
29 November 2015, 01:13:45 »
Jul
Gelogd
Groeten Joop, machinist Lls
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #12 Gepost op:
29 November 2015, 17:36:09 »
In afwachting van het onderstel, verder gegaan met het interieur
Gezien vanuit het grote raam perspectief
Vanuit de gangzijde
Zo zien de vogeltjes het!!!
Inspiratie komt van deze site
Sr8:
http://www.martijnhaman.nl/dtreinrijtuigen_NSSr8.htm
Sr9:
http://www.martijnhaman.nl/dtreinrijtuigen_NSSr9.htm
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #13 Gepost op:
30 November 2015, 14:37:54 »
Het weer is zo slecht, en wachten op de besteldienst duurt toch wel erg lang, dat we maar verder gegaan zijn met een nieuwe donor
Dit moet dan het onderstel worden. Hier een plan D maar een K had beter geweest (moet je wel hebben)
Dit moet dus een geheel gaan worden.
Eerst het interieur passend gemaakt. De uitsparingen voor de nokken moesten er nog in!
Natuurlijk had ik het onderstel verkeerdom afgetekend en moest het daarom nog maals doen. Links en rechts zijn nl niet gelijk??!!
Vandaar de vele gaten.
Ramen passend gemaakt
Dan de zaag in het onderstel. De koffers moeten verdwijnen.
Ziet er zo goed uit, maar het klopte voor geen cent.
Bij het passen bleek er toch een en ander niet goed te zitten. Gelijk de boel maar weer gesloopt om het wel passend te maken
Dat voorzichtig uitzagen van de koffer is extrawerk geweest wat uiteindelijk niet nodig was. Het materiaal wat blijft staan is zo dun en fragiel dat als je er naar kijkt dan breekt het al. Dus rigoureus de zaag er in en de draaistellen aan bodemplaat fixeren.
We gaan verder als er wat te vertellen is.
«
Laatst bewerkt op: 30 November 2015, 15:33:14 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
«
Reactie #14 Gepost op:
01 December 2015, 16:51:08 »
De beoogde donor is aangekomen. Gaat even op reserve.
Een beetje in de grondverf gezet en tochtraampjes aangebracht.
Koppen baren toch enige zorgen. Dak ligt hier nog los op de bak.
Beetje werkoverleg bij een ander museumstuk.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
De bouw van de Sr 8 en 9