Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 21:49:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 21:48:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: De bouw van de Sr 8 en 9  (gelezen 14725 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
De bouw van de Sr 8 en 9
« Gepost op: 26 November 2015, 10:34:54 »
Ik ben begonnen met het ombouwen van een plan D naar het Koninklijkrijtuig Sr 9
« Laatst bewerkt op: 27 November 2015, 13:44:51 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2015, 15:07:36 »

Op dit van Martijn Haman geleende plaatje staat de Sr9 in het spoorwegmuseum te blinken. Het is dit rijtuig wat ik probeer na te maken uit een Roco plan D.  Het rijtuig zal niet geheel conform worden maar de vorm en kenmerken van de "9" zitten er wel in.


Twee voorbeelden plan D van Roco


De kap met enkele potlood aanwijzigingen op de zijwand. Mijn donor is een plan D uit de eerste blauwe periode welke ik zelf in het SSN Turquoise heb gezet. Verf is dus origineel maar zal helaas verdwijnen. 


De rijtuigbak in losse onderdelen


De kop is er af. Van de afgezaagde kop worden de kop- en zijdeuren voorzichtig afgesneden en dunner geschuurd. Uit de interieur bodemplaat moeten enkele hoekjes uitgezaagd worden.


De eerste deur als proef terug geplaatst. Eerste poging van het dak aanpassen.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2015, 17:29:58 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2015, 15:11:17 »

Zou je de deur niet gewoon nieuw maken van wat styreen?, de plan D deur is gekromd en die van de SR zijn recht.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2015, 16:46:16 »
Valt wel mee met die ronding.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2015, 16:58:41 »

Deur even los gepast tegen het balkon schot. Dak is niet naar de zin.


Nieuwe daklijn afgetekend. Deuren staan nog los


Deuren staan nu vast


Het originele interieur neemt wel veel plaats in op het balkon. Moet dus ook iets aan gedaan worden.


Eerst de dakronding aangepakt.


Wat het rijtuig een apart aanzien geeft.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2015, 17:31:06 »
Bijzonder om daar een plan D voor te gebruiken. Ik ben benieuwd!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2015, 17:32:11 »
Ik kijk met veel belangstelling mee, maar ook wel met enige scepsis. En ik denk zeker dat het een kleine moeite en een grote verbetering is om even nieuwe deuren te maken.
Misschien goed om in dit verband nog even op dit draadje te wijzen, en het idee om bij voldoende belangstelling de mogelijkheid van een 3D-print eens verder te bestuderen?

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65388.msg3221583999.html?PHPSESSID=mbqiarbis9e7i7dt66mjtf86m5#msg3221583999

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #7 Gepost op: 27 November 2015, 18:32:34 »
Van bovenstaand draadje was ik niet (meer) op de hoogte en dat van de deuren zal ik eens in overweging nemen.


Ja er wacht ons nog een hoop werk!!


Zagen, snijden, zuchten en meten


Eerst nog even een waterbak en twee ventilatoren verwijderen.


Was een waterbak


Nog eenmaal het origineel


Daar gaat de kop er af. IS maar een model hoor


Gelukt


Stiekem even op de pootjes gezet. Sobat en Kras hebben wat om te discussiëren gevonden


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2015, 19:27:12 »

Het panoramaraam naar 2 mtr terug gebracht. Boven op de plattegrond en indeling van het rijtuig.


Wachten is op het donorrijtuig voor het onderstel incl. draaistellen en bufferbalken.


Beetje fröbelen en de ontvangstruimte de werkkamer en het kombuis krijgen een beetje gestalte


Bij het waterproof schuren kwamen de oude kleur, vishaak en het computernummer van het rijtuig te voorschijn. Net als in het eggie.

Kap met plattegrond


Jullie je zin  ;D



Trein uit de hoogtij dagen van het rijtuig toen het gewone volk er nog mee mocht reizen 8)




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2015, 23:45:57 »
Interessant projectje :)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #10 Gepost op: 28 November 2015, 21:49:40 »

Nieuwe koppen, geschuurd en wat aan het interieur geknutselt


Inspectie?




Gangzijde met dak


Salonzijde

Trix of Max?

« Laatst bewerkt op: 28 November 2015, 21:52:18 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #11 Gepost op: 29 November 2015, 01:13:45 »
Jul (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #12 Gepost op: 29 November 2015, 17:36:09 »
In afwachting van het onderstel, verder gegaan met het interieur

Gezien vanuit het grote raam perspectief


Vanuit de gangzijde


Zo zien de vogeltjes het!!!

Inspiratie komt van deze site
Sr8: http://www.martijnhaman.nl/dtreinrijtuigen_NSSr8.htm
Sr9: http://www.martijnhaman.nl/dtreinrijtuigen_NSSr9.htm

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #13 Gepost op: 30 November 2015, 14:37:54 »
Het weer is zo slecht, en wachten op de besteldienst duurt toch wel erg lang, dat we maar verder gegaan zijn met een nieuwe donor

Dit moet dan het onderstel worden. Hier een plan D maar een K had beter geweest (moet je wel hebben)


Dit moet dus een geheel gaan worden.


Eerst het interieur passend gemaakt. De uitsparingen voor de nokken moesten er nog in!


Natuurlijk had ik het onderstel verkeerdom afgetekend en moest het daarom nog maals doen. Links en rechts zijn nl niet gelijk??!!


Vandaar de vele gaten.


Ramen passend gemaakt


Dan de zaag in het onderstel. De koffers moeten verdwijnen.


Ziet er zo goed uit, maar het klopte voor geen cent.


Bij het passen bleek er toch een en ander niet goed te zitten. Gelijk de boel maar weer gesloopt om het wel passend te maken


Dat voorzichtig uitzagen van de koffer is extrawerk geweest wat uiteindelijk niet nodig was. Het materiaal wat blijft staan is zo dun en fragiel dat als je er naar kijkt dan breekt het al. Dus rigoureus de zaag er in en de draaistellen aan bodemplaat fixeren.

We gaan verder als er wat te vertellen is.


« Laatst bewerkt op: 30 November 2015, 15:33:14 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: De bouw van de Sr 8 en 9
« Reactie #14 Gepost op: 01 December 2015, 16:51:08 »

De beoogde donor is aangekomen. Gaat even op reserve.


Een beetje in de grondverf gezet en tochtraampjes aangebracht.


Koppen baren toch enige zorgen. Dak ligt hier nog los op de bak.


Beetje werkoverleg bij een ander museumstuk.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.