Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijnstein
Vandaag om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 13:44:28
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 13:42:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Noud
Vandaag om 13:32:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46

Auteur Topic: Herintreder met vragen  (gelezen 18627 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Herintreder met vragen
« Reactie #30 Gepost op: 24 November 2015, 15:58:42 »
Je kunt met een Roco muis meerdere treinen bedienen, maar niet tegelijk. Je kiest het adres van een trein, en die kan je dan besturen. De andere treinen gaan dan gewoon verder volgens de laatst gegeven opdracht.
Je kunt er ook meerdere muizen aansluiten, dan hoef je niet steeds om te schakelen naar een andere trein. Eén van de muizen is dan de master, dat is de eigenlijke centrale. De andere zijn de slaves. Ik weet niet precies hoeveel slaves je maximaal kan aansluiten, maar 2 moet in ieder geval kunnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RMB24

• Offline Offline
  • Veel te laat de hobby weer opgepakt.
« Reactie #31 Gepost op: 24 November 2015, 16:09:54 »
OK Klaas, dank alvast voor deze info. Maar dat neemt dan niet weg, dat ik met zowel master als slave, toch nog wel meerdere treinen (mits voldoende spanning aanwezig) per apparaat kan aansturen?
Begrijp ik dat goed?
Groeten uit West Friesland
Ron

---------------------------------------------------------------
Ik ben met niets begonnen en dat heb ik nog steeds...

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #32 Gepost op: 24 November 2015, 16:18:31 »
Ja, dat klopt. Maar zoals Klaas aangeeft, kun je maar van één trein tegelijk de snelheid (of andere dingen) veranderen.
In de praktijk betekent het dat het vaak handig is om net zoveel regelaars (MM in jouw geval) te hebben als dat je treinen rijdend wil hebben.

Grt,
Wim
Grt, Wim

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #33 Gepost op: 24 November 2015, 16:20:04 »
Hoi Ron,

Ja je kan net als met 1 MM ook met 2 MM's meerdere treinen tegelijk besturen of eigenlijk is laten rijden een betere woordkeuze. Stel je hebt 2 MM's en je wilt 3 treinen tegelijk laten rijden dan geef je deze een commando via de centrale(s) waarop de loks reageren. Dus als je commando voor alle 3 rijden is blijven ze alle 3 rijden. Je kunt echter maar 1 trein per MM tegelijk handmatig besturen, dus met 2 MM's kun je 2 treinen afzonderlijk van elkaar met de hand besturen. Wil je de 3e trein besturen dan zul je zijn adres moeten opvragen in de MM. Ik hoop dat het nu voor je duidelijk is en anders horen het we het nog wel. Succes.

Gr
Stefan

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 24 November 2015, 16:39:52 »
 (y) (y) (y) Duidelijk.......
Er zit dus geen verschil in de MM. De één fungeert als master en de andere als slave.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2015, 16:49:08 door RMB24. Reden: tekst »
Ron

dh3201

• Online Online
« Reactie #35 Gepost op: 24 November 2015, 17:36:03 »
Als je in je eentje handmatig rijdt, dan is het toch al een hele toer om meerdere treinen tegelijk rijdend in de gaten te houden.
(Tenzij iedere trein op een eigen baan rijdt, zonder kans om een andere trein tegen te komen.)
In de tijd dat ik nog analoog reed (lees: zo'n 25 jaar geleden) reed ik met meerdere treinen, maar hooguit twee te gelijk, meestal maar één tegelijk.
Als een trein is gestopt (op een station bijvoorbeeld) dan ging ik met een andere trein weer verder rijden.
Analoog moet je daarvoor sporen stroomloos kunnen maken, digitaal kies je op de MM gewoon een andere trein en dan ga je daarmee rijden.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 24 November 2015, 17:41:07 »
Inderdaad is meerdere treinen lastig tenzij je bijvoorbeeld (op een deel van de baan) een vorm van beveiliging hebt ofzo. Denk bijvoorbeeld aan een bloksysteem op een hoofdlijn of schaduw station. Dan kunnen die (nadat je op de MM een snelheid hebt ingesteld) veilig rondrijden zonder dat je er naar om hoeft te kijken.

Dat ja, een regelaar per trein waarmee je echt zelf wilt rijden is handig. Maar bedenk goed dat zonder vorm van beveiliging het al lastig is met twee treinen te rijden....

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 24 November 2015, 18:55:18 »
zeker dat tafeltje met dat lampje is het helemaal (hahahahahahahh)
geweldig

groet jandcargo

??? ikke niet begrijp. ???  Moet ik chips en cola pakken?  (flamewar)

(pakte het eerste beste duidelijke plaatje met een schuifdeur, kan dus blijkbaar niet door de beugel.  )                                                                                                                                                        
« Laatst bewerkt op: 24 November 2015, 18:57:31 door Jeronimos »
Jeroen

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #38 Gepost op: 24 November 2015, 19:09:16 »

Dat ja, een regelaar per trein waarmee je echt zelf wilt rijden is handig. Maar bedenk goed dat zonder vorm van beveiliging het al lastig is met twee treinen te rijden....

Hangt van je baan af. Bij mij kunnen op niveau 0 op het dubbelspoor rustig twee treinen hun rondjes draaien, terwijl ik op niveau 1 op het station een trein laat vertrekken of binnenkomen. En die kan dan naar het schaduwstation op niveau 1 rijden, waarvandaan dan weer een andere trein vertrekt terug naar het station.

Grt,
Wim
Grt, Wim

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 24 November 2015, 21:07:42 »
Ik heb dan wel een redelijke ruimte, maar ik ga niet de hele tafel volgooien met rails. Voor mij gaat het vnl. om de landschapsbouw, en ik zal hooguit met 4 a 5 treinen op hetzelfde spoor gaan rijden. Er komt nog een apart "pendellijntje" met aan elke kant een kopstation, waartussen ik de honde[n]kop en de koploper wil laten rijden, omdat dit soort treinstellen zich daar goed voor leent. Dat stuk kan ook nog analoog blijven.
Maar het maakt het voor die hoofdlijn dus wel makkelijker als die in blokken verdeeld wordt, waarbinnen e.e.a. met de bijbehorende bezet/terugmelders een zekere mate van "automatisch" rijden kan worden gerealiseerd.

Om het niet al te  technisch te maken sla ik dit even op, want de baan is er nog (lang)  niet en als ik nu al te ver vooruit plan, dan loop ik een beetje te ver voor de muziek uit.

Gr,
Ron
Ron

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #40 Gepost op: 24 November 2015, 21:19:09 »
Analoog en digitaal in één baan combineren kan wel, maar is bedrijfsmatig niet handig. Het is dan véél makkelijker om de volledige baan baan digitaal te maken.
Grt, Wim

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 24 November 2015, 21:20:57 »
@Wim, dat klopt. Maar genoeg rails of een separaat rondje kan ook gezien worden als een vorm van beveiliging  ;D ;D ;D

en ik zal hooguit met 4 a 5 treinen op hetzelfde spoor gaan rijden.
4 of 5 treinen volledig met de hand en zonder beveiliging (hetzij een blok beveiliging, hetzij veel spoor tussen 2 treinen, hetzij gesloten lussen) is erg lastig. Zelfs op de clubbaan met veel afstand tussen de treinen vind ik met 3 treinen (en 3 losse regelaars, dus iet hoeven opzoeken) al niet te doen... Toegegeven, ben ook meer van het automatisch rijden maar toch  8)

Dat stuk kan ook nog analoog blijven.
Zou wel zonde zijn. Kan je daar niet de toeters en bellen van digitaal gebruiken zoals constante verlichting. Toegegeven, digitale pendelbaan maken is wel een stukje lastiger  :-\

Ook zou ik proberen het wel aan de hoofdbaan te koppelen. Al was het alleen maar om wat meer vrijheid te krijgen.

Maar het maakt het voor die hoofdlijn dus wel makkelijker als die in blokken verdeeld wordt, waarbinnen e.e.a. met de bijbehorende bezet/terugmelders een zekere mate van "automatisch" rijden kan worden gerealiseerd.
Een mate van blokbeveiliging op de hoofdbaan zou wel makkelijk zijn ja. Dan kan je gewoon een loc de hoofdbaan op sturen en hoef je je daar niet meer druk om te maken. Zeker als de hoofdbaan een rondje is kan het daar zonder omkijken uren blijven rijden.

Dit kan zo simpel zijn als "ouderwets" de boel schakelen met relais. Alleen ipv een blok spanningloos het voeden via diodes, het Lenz ABC systeem. Een loc blijft dan gewoon reageren op zijn functies en licht blijft aan en remt mooi af enz. Nu moet ik zeggen dat niet alle decoders dit ondersteunen maar veel wel.

En natuurlijk betekend dat er elektronica nodig is. En zoals altijd kan je dit zo gek maken als je zelf wilt maar in de basis is het vrij simpel.

Timo

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 24 November 2015, 21:45:36 »
Voor iemand uit het analoge tijdperk, die pas vorige week de spullen heeft opgedoken en een proef-ovaaltje heeft gelegd om het analoog rijden te testen, is dit toch al behoorlijk veel informatie hoor..... Tegen de tijd dat ik daadwerkelijk aan digitaal rijden toe ben, lees ik dit nog wel even terug.

Dan nu even terug naar de oorspronkelijke vraag die aan deze antwoorden ten grondslag lag en uit twee delen bestond:
Deel 1 is met bovenstaande al ruimschoots beantwoord.
Deel 2 was de vraag, welke decoders volgens jullie het meest in aanmerking komen voor een beginnend digitaal gebruiker, bij een Lima loc, die niet digitaal is voorbereidt.
Ik wil simpel beginnen, en heb al e.e.a. hierover gelezen, maar qua merken en "gebruikersgemak" klop ik even bij jullie aan.
Ik zie hele stevige prijzen voorbij komen, maar heb echt geen idee of duur ook gelijk is aan kwaliteit, of goedkoop(???) gelijk is aan troep.

Doe mij eens wat interessante voorstellen voor de beginnende loc ombouwer. ::) ::)
Ron

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #43 Gepost op: 25 November 2015, 00:06:51 »
Simpel beginnen.
Met een simpele Lenz decoder bv. Voor 2 tot 3 tientjes per stuk bracht ik diverse oude lima's, roco's en fleischmannen naar de 21ste eeuw.
Ging prima. Ik heb al mijn materieel zelf gedigitaliseerd. Dit is goed te doen, als je de basisregels volgt.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 25 November 2015, 00:33:41 »
Tja, zoveel wensen zoveel decoder. Het is een beetje als vragen naar iemands favoriete supermarkt...

Zelf ben ik fan van de ESU decoders maar moet je denken aan 25 euro per decoder. Ze hebben veel functies en rijden goed. Nadeel is dat de handleiding soms wat te wensen over laat of achter loopt op de LokProgrammer software. Laatste kan je dan wel weer erg makkelijk helpen met het instellen van de decoder ook al heb je geen echte LokProgrammer.

Je hebt ook goedkopere decoder maar die hebben over het algemeen minder functies. Moet je denken aan effecten op de uitgangen, de mogelijkheid om de uitgangen te mappen, rijgedrag, rij instellingen enz. Lijkt misschien nu allemaal wat vaag maar daar kom je in de loop der tijd wel achter.

Tegenwoordig gebruik ik dus vooral de Lopi 4 maar heb ook wel Lenz decoders in gebruik. En aangezien ik de eerste decoder al even geleden kocht is het een lopi 2 ;D

Timo