Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 20:31:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46

Auteur Topic: De WYSE mini PC bij TrainTech - iemand al ervaringen daarmee?  (gelezen 9779 keer)

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
Re: De WYSE mini PC bij TrainTech - iemand al ervaringen daarmee?
« Reactie #30 Gepost op: 06 January 2016, 16:41:47 »
Super! i-Train is er inderdaad in Linux, maar zat eerder te denken aan Ubuntu of RedHat. Dat het ook onder Raspbian draait is heel mooi. Zat toch al te overwegen zo'n Raspberry aan te schaffen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 06 January 2016, 16:52:10 »
Nouwja, het is geschreven in Java en dat is redelijk cross platform  :)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

zwitserland

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 07 January 2016, 09:40:11 »
All,

Ik wil mijn vraag nog een keer stellen.
Is het mogelijk om met deze WYSE mini PC zowel MRDirect en Koploper te draaien?
Ik heb sinds kort dit mini PC-tje in gebruik voor MRDirect. Handig ding.

Groet,
Jan.

geospoor

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 07 January 2016, 10:43:03 »
Jan

Bij mijn weten en ervaring kan  MrDirect en Koploper niet samen op een PC draaien,
Als je dit wilt dan zal DDW moeten gebruiken i.p.v. MrDirect.

George

rvooyen

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 07 January 2016, 13:25:24 »
Ik zou aanraden altijd twee pcs te gebruiken.  Ik heb mrdirect op een oude p2 en Rocrail op een p5 met xp. Dit met 1 beeldscherm,keyb,muis dmv een 2-1 kvm switch schakel ik de beelden. Als je Koploper,  Rocrail of zoiets gebruikt heb je bijna nooit je mrd scherm nodig.
Gr.
Robert

Verstuurd vanaf mijn GT-S7275R met Tapatalk
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 07 January 2016, 21:39:11 »
All,

Ik wil mijn vraag nog een keer stellen.
Is het mogelijk om met deze WYSE mini PC zowel MRDirect en Koploper te draaien?
Ik heb sinds kort dit mini PC-tje in gebruik voor MRDirect. Handig ding.

Groet,
Jan.
Jan, volgens de maker van MRdirect, Marco, kan dit wel. Zie in deze thread op p. 2 enkele bijdragen waar Marco deze uitspraak doet. Ik heb zelf MRdirect ook op een Wyse in bedrijf en die vraag interesseert mij ook.

Stel hem anders nog eens direct aan Marco...., ik ben benieuwd!

Bart

guest9985

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 08 January 2016, 01:40:51 »
@Jan

Deze wyse mini is daartoe niet in staat.
Zowel Koploper als MRdirect communiceren via de RS232 poort met elkaar.
Je moet dan een emulator gebruiken die deze beide poorten afvangt en via software met elkaar verbindt.

Op een veel snellere pc is mij dat nog niet gelukt om het foutloos te doen (dual-core 3 Ghz en 2Gb Ram).

Groet, Martin.

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 08 January 2016, 14:04:05 »
Hallo Martin,

Citaat
Zowel Koploper als MRdirect communiceren via de RS232 poort met elkaar.

Klopt. Een RS-232 poort om de booster te bedienen en een RS-232 poort om te communiceren met Koploper et al. Dan mis je nog een poort.

Maar....., er is nog een PCMCIA kaartslot.

Even in theorie: Daar een RS232 kaartje in. Koploper e.d. communiceren met MRdirect via COM1 en COM2, draaiend op dezelfde PC. COM3 blijft dan over om de booster te bedienen. Zo'n kaart kost ca. EUR 15,-. In theorie zou dat toch moeten kunnen, of niet?

Ik kan niet inschatten of de CPU tijd tekort gaat komen als twee dergelijke processen tegelijk draaien op deze 1 Ghz PC. Jouw antwoord is wel een indicatie dat er inderdaad een performance probleem optreedt. Maar, in de boven geschetste theorie wordt het RS-232 werk aan de hardware uitbesteed, geen emulatie-SW nodig e.d. Ik heb tot nu toe begrepen dat MRdirect goed probeert om te gaan met wachtrijen van communicatie naar de booster en naar Koploper e.d. Maar, daar ligt natuurijk ook ergens een grens.

Groet,

Bart

guest9985

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 08 January 2016, 16:00:51 »
Bart,

We gaan het testen met een pcmcia kaartje - deze zojuist besteld.

Groet, Martin.

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 08 January 2016, 21:12:55 »
Martin,

Top!!!!

In deze practische wereld is deze interface tussen processen als Koploper en iTrain met MRdirect exact gedefineerd en kan werken zonder wijzigingen aan die twee programma's. Even los van performance zou dit moeten kunnen werken.

Even verder theoretiserend: hier duikt een schitterende mogelijkheid op. Wellicht hebben andere liefhebbers hier dit al lang gezien, maar ik nu ook...

In een theoretische wereld zou MRdirect naar UNIX/LINUX worden geport en gesteld dat programma's als Koploper ook onder LINUX draaien (iTrain kan dat bijv.) dan kan er een communicatielaag o.b.v. sockets worden geschreven waarmee de twee processen hun communicatie doen. De benodigde netwerkzaken zijn toch al aanwezig. Dan is er één doosje ontstaan waarop zowel hi-level trein-/taakbesturing draait - manueel of automatisch - plus de benodigde DCC vertaler die de booster aanstuurt. Uiteraard vergt dat een nieuwe edit-en-compile slag.

In divers commentaar wordt geschetst dat de Koplopers in deze wereld graag een groot display gebruiken. Kan dan ook: een klein "terminal" venster laat de MRdirect status voortdurend zien in een window ergens in een hoek van het scherm. Het meeste beeldschermoppervlak bedient de grafische user interface voor de Koplopers (iTrain etc.).

Hmm, "food for thought".....  ;D

In elk geval heel benieuwd naar je experiment met de PCMCIA COM-kaart!

Bart

guest9985

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 23 January 2016, 14:56:26 »
@Bart,

Vandaag eindelijk wat tijd gehad om te testen.
Allereerst MRdirect in een DOS-box laten lopen - loc sturing werkt, maar er is geen S88 terugmelding via de LPT poort.
Da's nou pech hebben.
Betekent ook dat verder testen geen zin heeft.

Groet, Martin.

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 25 January 2016, 16:50:09 »
Citaat
in een DOS-box laten lopen - loc sturing werkt, maar er is geen S88 terugmelding via de LPT poort.

Hoi Martin,

Met Marco heb ik de laatste tijd nogal wat (ontwikkel)contact. Hij ziet nog andere opties om op één WYSE alles te laten werken.

Ik wil hier nu niet voor hem spreken - hij is de ontwikkelaar - dus misschien neem je even met hem contact op?

Op zich goed om te weten dat zo'n PCMCIA serieel kaartje wél werkt! Waarom ook eigenlijk niet....

Groet,

Bart

MRdirect

• Offline Offline
  • Marco Roede
« Reactie #42 Gepost op: 25 January 2016, 20:40:14 »
Allereerst MRdirect in een DOS-box laten lopen - loc sturing werkt, maar er is geen S88 terugmelding via de LPT poort.
Da's nou pech hebben.
Betekent ook dat verder testen geen zin heeft.

Groet, Martin.

Hallo Martin,

Die ervaring met de DOSbox had ik ook al.
Met MRD80g heb ik op de Wyse in FreeDos mode ook wat problemen die ik in meer dan 15 jaar nooit gehad heb. Ik ben er achtergekomen dat de interrupt routine die ik gebruik op de Wyse niet lekker functioneert. Bij 38k4 overrun errors (vooral als de communicatie gelogd wordt in een bestand) en bij kortsluiting op de baan werkt de terugkoppeling naar Koploper soms niet goed.
Met andere (PCL4C, via Bart gevonden / gekregen) interruptroutines heb ik nu een stabiele versie die geen problemen meer heeft met de communicatie naar Koploper. Met een beveiliging dat als de communicatie uitvalt de booster netjes wordt uitgeschakeld zodat locs niet blijven rijden. Een optie die nog nooit nodig is geweest!

Het 1 pc principe, zowel Koploper als MRdirect op 1 pc, heb ik in november perfect draaiend gehad op een Compaq pc. Maar dan ipv P50x- het LocoNet-protocol als communicatie protocol.
Voor de Wyse betekent dit Koploper onder XP met USB naar LocoNet en MRdirect in een DOSbox met com1 voor de booster en com2 voor LocoNet. De S88 worden afgehandeld via LocoNet, je hebt dus geen LPT poort nodig.
Deze week ga ik de LocoNet-versie met de nieuwe interruptroutines implementeren en testen op de Wyse. Je hoort hier wel hoe dat werkt.

Groet,
Marco
« Laatst bewerkt op: 25 January 2016, 21:55:39 door MRdirect »
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

MRdirect

• Offline Offline
  • Marco Roede
« Reactie #43 Gepost op: 25 January 2016, 20:47:30 »
Martin,

Top!!!!

In een theoretische wereld zou MRdirect naar UNIX/LINUX worden geport en gesteld dat programma's als Koploper ook onder LINUX draaien (iTrain kan dat bijv.) dan kan er een communicatielaag o.b.v. sockets worden geschreven waarmee de twee processen hun communicatie doen. De benodigde netwerkzaken zijn toch al aanwezig. Dan is er één doosje ontstaan waarop zowel hi-level trein-/taakbesturing draait - manueel of automatisch - plus de benodigde DCC vertaler die de booster aanstuurt. Uiteraard vergt dat een nieuwe edit-en-compile slag.

Bart

Zoals ik je privé al mailde hoeft dat ene doosje niet perse Unix te zijn.
Met behulp van een virtuele nulmodem verbinding heb ik Koploper en. MRdirect al eens samen op een computer laten draaien. De freeware com0com software voor een virtuele nulmodem kan dat.

Groet,
Marco
« Laatst bewerkt op: 25 January 2016, 21:55:29 door MRdirect »
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.