Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:51:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46

Auteur Topic: De WYSE mini PC bij TrainTech - iemand al ervaringen daarmee?  (gelezen 9781 keer)

Bart Sanders

• Offline Offline
De WYSE mini PC bij TrainTech - iemand al ervaringen daarmee?
« Gepost op: 14 November 2015, 15:41:06 »
Beste mensen,

Als je zoals ik MRdirect gebruikt voor de digitale baanbesturing, dan loont het zich om eens bij TrainTech te kijken. In hun webshop staan naast bijv. een voordelige booster, ook andere interessante zaken.

Zo staat daar een complete (!) mini PC van WYSE voor slechts EUR 39,50! Als je naar de specs kijkt dan kan het niet beter geschikt zijn voor MRdirect. Super compact. Alleen de oude joystick-poort ontbreekt, maar dat valt te overzien. Twee RS-232 poorten, USB's, parallele poort. Dik geheugen, Windows XP embedded, muis, keyboard en VGA (of variant) beeldscherm aansluiting.

Hier staat e.e.a.: http://webshop.traintech.nl/product_info.php?products_id=77&osCsid=5c65d5876a279cd53dbbb51c04cad0d2

Ik vermoed gebruikte/refurbished hardware, maar dat is niet erg. Alles is solid-state.

Wie kent deze WYSE mini PC en gebruikt hem? Hoe zijn de ervaringen?

Bart

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: De WYSE mini PC bij TrainTech - iemand al ervaringen daarmee?
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2015, 16:24:22 »
Leuk dingetjes, ben benieuwd hoeveel ze er hebben.

Maar als booster kan er niets op tegen een Marklin Delta... 1/8 van de prijs van de MRdirect booster van TT...

Maar het feit dat MRdirect hardware steeds lastiger te vinden wordt zou ik het graag zien dat er een port naar een Raspberry Pi (of Orange Pi of welke Pi dan ook) zou plaats vinden. Vind het feit dat je een full size monitor kunt gebruiken voor je centrale namelijk een van de sterkste punten van MRdirect. Iets dat ontbreekt bij alternatieven. Maarja, hardware is steeds lastiger te vinden of groot. Dit terwijl Pi's meer dan krachtig genoeg zijn, geen drol kosten en klein en zuinig zijn. Maarja, het is aan Marco om dit wel of niet te doen.  ;) Ik kijk er in ieder geval naar uit  ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2015, 16:57:48 »
Is eigenlijk een citrix terminal... Maar wat heeft dat ding voor specifieke eigenschappen waardoor die beter geschikt zou zijn voor MRdirect dan een moderne pc?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 November 2015, 17:23:15 »
Dan een moderne pc? Dat is simpel, COM poorten  ;D

En ja, het verbruikt waarschijnlijk niet zo veel en is compact.

Timo

Bergland express

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2015, 17:33:20 »
Is eigenlijk een citrix terminal... Maar wat heeft dat ding voor specifieke eigenschappen waardoor die beter geschikt zou zijn voor MRdirect dan een moderne pc?

Is te kort door de bocht, je kan er meer mee. Ze werden daar wel het meest voor gebruikt, dat klopt. Ik kan niet zien welke type V10 van Wyse het betreft. :(
Maar blijkbaar hebben ze een flinke partij kunnen opkopen want deze apparaten zijn bij Wyse (Dell tegenwoordig) al een tijdje end of life, het oudste al sinds 2008 en de jongste sinds 2013 :o Geen fabrieksgarantie meer in ieder geval. ;D
De bron: http://www.wyse.com/support/eol/cloud-clients

Buiten de kleine goedkope computers zijn NUC computers tegenwoordig ook prima te gebruiken en ook erg compact. Iets duurder maar ook krachtiger en geschikt om voor normaal thuisgebruik, kan je naast Itrain/koploper ook dit forum lezen en daarna je nieuwe aankopen in je Excel lijst verwerken. 8) 8) Dat vind ik de grootste beperking van de raspberry pi computers als je deze voor de besturing van je baan wilt gebruiken, niet geschikt voor multifunctioneel gebruik dus.

En een computer met een COM poort zoeken voor je treinen vind ik de omgekeerde wereld. :o Oude protocollen/poorten gebruiken levert bij computers vanzelf problemen op, want alle ondersteuning stopt een keer. Laat de fabrikant liever spullen ontwikkelen die je met de huidige computer hardware kan aansluiten zonder verloopjes en andere trucs.

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

Paducah

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2015, 18:39:02 »
Dit model Wyse terminal is inderdaad al een tijdje oud, minmaal een jaar of 5. Ze werden aangeboden met verschilde (embedded) operating systems. Alleen voor de com poort zou ik het niet doen, gewoon een USB naar RS232 converter aanschaffen i.c.m. bijvoorbeeld een oudere laptop of zoals eerder aangehaald een NUC.

Ik gebruik een oude laptop met Windows XP (los van het internet) samen met Rocomotion en een USB - COM converter, werkt prima. Nu nog een touch screen om rijwegen te schakelen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2015, 19:30:58 »
Dat vind ik de grootste beperking van de raspberry pi computers als je deze voor de besturing van je baan wilt gebruiken, niet geschikt voor multifunctioneel gebruik dus.
Uhm, daar vergis je je in. Zijn zijn misschien niet zo krachtig als een Core i5 systeem maar zeker een Raspberry Pi 2 (of elke andere vergelijkbare Pi) is daar prima voor geschikt. En een Pi kost een heel stuk minder. Nadeel van die NUC's is dat ze best duur zijn maar amper aan te passen. Dus na enkele jaren gebruik gaat het hele ding weg. Tuurlijk is dat bij een Pi ook zo maar die kost een fractie...

En een computer met een COM poort zoeken voor je treinen vind ik de omgekeerde wereld. :o [knip Laat de fabrikant liever spullen ontwikkelen die je met de huidige computer hardware kan aansluiten zonder verloopjes en andere trucs.
Inderdaad, voor fabrikanten ben ik het met je eens. Maar dit is voor MRdirect, een stuk software ontstaan uit hobby. Dus daarvoor is het echt wel handig om juist als uitgangspunt te zoeken naar een PC met een COM poort. Wil je dat niet dan moet je ook geen MRdirect willen gebruiken.

Ik gebruik een oude laptop met Windows XP (los van het internet) samen met Rocomotion en een USB - COM converter, werkt prima. Nu nog een touch screen om rijwegen te schakelen.
Maar wat gebruik je als centrale? Gebruik je MRdirect en heb je aan die converter gewoon de boosters hangen?

Overigens heeft het niet zo heel veel meerwaarde dat de PC niet aan het internet hangt. Sterker nog, als je er wel af en toe een USB stick in stopt voor het een of ander ben je eigenlijk zelfs beter af als hij wel aan het internet zou hangen... :-X

Timo

Paducah

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 November 2015, 23:24:35 »
Ik gebruik de Roco 10832 cebtrale, en inderdaad de opmerking 'niet aan het internet' voegt niet veel toe ;D. Moet wel zeggen dat je niet eens een handleiding nodig hebt om met Rocomotion de centrale en een PC aan de slag te gaan.

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 November 2015, 11:40:01 »
Citaat
Vind het feit dat je een full size monitor kunt gebruiken voor je centrale namelijk een van de sterkste punten van MRdirect.

Misschien is dat niet meteen duidelijk, maar dit PCtje heeft óók een VGA aansluiting. Dus, inderdaad kan de duidelijke scherminformatie van MRdirect ook hiermee worden getoond.

In bovenstaande commentaren wordt over "verouderd" RS232 gesproken. Dat mag in ons treintjeswereldje zo zijn, maar de hele industrie gebruikt nog volop RS232 en nieuwere varianten daarvan in de automatisering. Zoek maar eens op "industrial PC" en verbaas je over de grote aantallen COM-poorten die daar op zitten.

Ik heb inderdaad ook begrepen dat het gebruikte PCtjes moeten zijn. Op E-Bay worden ze ook als zodanig aangeboden. Maar, zoals gezegd, alles is solid state, dus als er niet iets is stuk gemaakt, dan kan zo'n PCtje heel lang mee.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 November 2015, 12:47:06 »
Misschien is dat niet meteen duidelijk, maar dit PCtje heeft óók een VGA aansluiting. Dus, inderdaad kan de duidelijke scherminformatie van MRdirect ook hiermee worden getoond. 
In ging ook van niets anders uit. Vandaar ook leuk dingetje. Maar zoals gezegd worden ze niet met gemaakt dus worden ze steeds schaarser. Net als monitoren met VGA overigens...  ::)

En voor thuis gebruik is RS232 inderdaad veroudert. En ja, dat is wat telt als het gaat om de hobby. In de industrie wordt het nog wel veel gebruikt maar ook daar zie je het al wel minder op echte PC's. Wordt steeds met een ding voor embedded hardware.

@Ennes, een centrale aansturen via echt serieel is wel wat anders dan dat MRdirect doet. Die wekt DCC op met de COM poort. Of dat dus ook lukt met een USB serial adapter durf ik niet te zeggen.

Timo

guest9985

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 15 November 2015, 13:34:09 »
MRdirect gaat uit van een oude pc - 486 of pentium.
Deze V90 draait op 1 Ghz, en dat is snel genoeg voor MRdirect.
Voordeel is een nogal klein formaat van die V90.
Heeft 2 x RS232, LPT, VGA en 3 x USB - zelfs mijn USB keyboard werkt met MRdirect  :)

Ook heb ik een 2e V90 draaien met Koploper - gaat uitstekend.

Groet, Martin.

Bergland express

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 November 2015, 13:44:46 »
In bovenstaande commentaren wordt over "verouderd" RS232 gesproken. Dat mag in ons treintjeswereldje zo zijn, maar de hele industrie gebruikt nog volop RS232 en nieuwere varianten daarvan in de automatisering. Zoek maar eens op "industrial PC" en verbaas je over de grote aantallen COM-poorten die daar op zitten.
Dit argument verliest steeds meer zijn waarde, want zelfs in de industrie stappen ze langzaam over. Hardware is maar 1 kant van het verhaal, je hebt ook mensen nodig die de software beheren. Naar mate het verouderd in IT word de groep mensen die kennis hebben van de hard en software kleiner en bovenal duurder. Bedrijven zullen deze afweging maken en als het te duur word is vervanging ineens geen probleem meer. ;D

Ik heb inderdaad ook begrepen dat het gebruikte PCtjes moeten zijn. Op E-Bay worden ze ook als zodanig aangeboden. Maar, zoals gezegd, alles is solid state, dus als er niet iets is stuk gemaakt, dan kan zo'n PCtje heel lang mee.
Het zijn inderdaad betrouwbare thin cliënts. De enige reden waarom wij ze moesten vervangen waren kapotte power buttons en de grafische beperkingen. Ze gaven minder storingen dan de huidige T10's. :-\

Groeten,
Marcel

Bergland express

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 November 2015, 13:46:59 »
Voordeel is een nogal klein formaat van die V90.
Ten opzichte van een PC kast in het ATX formaat misschien, maar compact vind ik deze cliënts nog steeds niet. In vergelijking met een NUC of een raspberry pi vind ik het een "net niet" oplossing. Als anderen er blij mee zijn prima. (y)

Ik denk dat de meeste mensen meer met hun computer zouden willen doen dan alleen "treintjes" aansturen, daar is dit geen goede oplossing voor. Prijstechnisch kan ik prima begrijpen dat ze op deze hardware zijn uitgekomen.

Groeten,
Marcel

Bergland express

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 November 2015, 14:00:33 »
Uhm, daar vergis je je in. Zijn zijn misschien niet zo krachtig als een Core i5 systeem maar zeker een Raspberry Pi 2 (of elke andere vergelijkbare Pi) is daar prima voor geschikt. En een Pi kost een heel stuk minder. Nadeel van die NUC's is dat ze best duur zijn maar amper aan te passen. Dus na enkele jaren gebruik gaat het hele ding weg. Tuurlijk is dat bij een Pi ook zo maar die kost een fractie...
Het zal best dat Raspberry Pi 2 dit aankan maar dan blijft het een trage computer die niet geschikt is voor de aanvullende taken die ik eerder al noemde. De Linux distro's die er voor geoptimaliseerd zijn, werken prima zolang je het voor 1 doel gebruikt. Echter de gemiddelde gebruiker zal het ingewikkeld en niet werkbaar vinden, vooral als er geen Windows op draait. ;D

Het is inderdaad jammer dat de NUC barebones minder uitwisselbare onderdelen hebben maar er is wel voldoende keus bij verschillende fabrikanten. De goedkoopste varianten NUC computers zijn zeker duurder dan de Raspberry Pi 2 maar die kan je wel vullen met hardware die langer snel aanvoelt. Voor € 200,- ben je toch al een heel eind. Het is wachten tot de Intel Compute Sticks verder ontwikkeld worden en dan hebben we pas een computer pc. (y)

Groeten,
Marcel

Duvel

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 November 2015, 14:16:42 »
Is er al een werkbare Raspberry Pi oplossing dan?  ???
Met vriendelijke groeten, altijd.