Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Bennis
Vandaag om 22:05:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:04:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door eichddraig
Vandaag om 21:53:12
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo  (gelezen 3652 keer)

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
« Gepost op: 14 November 2015, 15:32:14 »
Beste forummers,

[Edit 15-11-2015: Schema aangepast, "0" stand rijspanning toegevoegd]

Even getwijfeld om deze bijdrage in Analoog of Digitaal te plaatsen, maar omdat het doel het gebruik in een (kleine digitale) baan is, dus maar hier.

Als je van plan bent zelf - voor zo weinig mogelijk - een digitale baan op te bouwen, dan kun je als 32VA boostertrafo ook heel goed een oude TEMSI 103 wisselstroomtrafo gebruiken.

Ik heb er een via Marktplaats gekocht voor EUR 12,- incl. verzendkosten en in goede staat. Ik heb een tijdje naar de interne schakeling gezocht, vond die wel van Märklin maar niet voor deze TEMSI 103.

Na openmaken blijkt het vrijwel identiek te zijn. Maar....., vanwege constructieve eenvoud (ze moesten destijds waarschijnlijk tegen Märklin en Titan concurreren en dat kan dan alleen nog via een lagere prijs) is de op zich degelijke loperconstructie gewoon op het trafoblik bevestigd en daarmee staat de trafo op rijspanning. Via de bevestiging daarmee de gehele metalen behuizing! Het is ongevaarlijk, maar wel even wennen.....

Bijgaand de schakeling. Liefhebbers die i.p.v. 17V L-spanning, ongeveer 29V L-spanning nodig hebben, weten nu waar ze e.e.a. moeten aansluiten.....  ;)



O ja, de gemeten waarden horen bij de 230V netspanning die wij nu in huis hebben.

Groet!

Bart
« Laatst bewerkt op: 15 November 2015, 14:46:25 door Bart Sanders »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2015, 15:55:33 »
Uhm, dus je kan niet stilstaan met deze trafo???

En dat het aan het blik zit kan nog vervelende situaties opleveren ook. Aangezien het bij Marklin normaal is om alle 0 aansluitingen al verbonden te hebben kan het dus nare gevolgen hebben als je per ongeluk de behuizingen van twee van deze trafo's tegen elkaar aan zet. Je hebt dan kortsluiting / 230V op de stekker van een ontkoppelde trafo...

Overigens zal 17V voor een digitale baan meer dan voldoende zijn. Na gelijkrichting heb je het dan al over 24V, al wel stevig voor een digitale baan (maar prima mogelijk).

Overigens kosten de Marklin trafo's ook niet zo veel op de beurs. En de geschakelde voedingen uit China kosten ook niet zo veel.


Timo

PS, aangezien het puur de trafo is had ik het onder Elektronica gezet...
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2015, 11:30:06 »
Citaat
Uhm, dus je kan niet stilstaan met deze trafo???

Goed gezien Timo!

Even kijken hoe ik dit netjes opneem in het schema.

Je kunt wel degelijk 0V op de "B" uitgang krijgen. In de mechanische uitvoering glijdt de loper vanaf de meest linker trafowikkeling op een isolatiestrip en dat is de "0" positie. Draai je dan de knop tegen een aanslagveer nóg verder naar links, dan komt de 24V spanning op "B" te staan. Dat is de getekende "reverse" schakelaar.

(Voor de liefhebbers: de variabele rijspanning van 7-17V ontstaat door een koperen loper tegen de trafowikkeling van de middelste trafospoel te drukken. Op het contactpunt is deze wikkeling niet geïsoleerd. En zo krijg je dan door de loper te verdraaien telkens de naast gelegen wikkeling met een iets hogere of iets lagere spanning. )

Al dit soort trafo's berusten op een patent van Märklin verkregen op 4 oktober 1938. Na de oorlog zijn deze patenten in het public domain terecht gekomen en kon iedereen die het wilde dit zo maken (Titan, TEMSI etc.).

Ook voor de liefhebbers:  http://www.spur-null.de/technik/technik.html

Overigens is mijn schrijfsel precies bedoeld als waarschuwing tegen het door jou gemelde probleem. Deze kast op rijspanning (of zelfs 24V, die nu al 29V is met 230V net) moet met beleid worden gebruikt....

Maar, hij levert wel lekker veel stroom voor mijn baantje straks, met twee locs en twee wissels.....  ;D

Bart

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
« Reactie #3 Gepost op: 15 November 2015, 12:37:11 »
Op zich vind ik 29v wel fors maar het is nog gewoon laagspanning. En behuizing aan een klem, okay. Maar dat het precies de B is terwijl de 0 altijd al gekoppeld is is inderdaad niet zo handig bij een wisselspanning trafo  ::)

Overigens is hij niet heel erg krachtig met 2A.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox