Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 21:54:27
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
eichddraig
Vandaag
om 21:53:12
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 21:40:15
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
Vandaag
om 21:33:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
TonM
Vandaag
om 21:33:44
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Tommy666
Vandaag
om 21:19:12
Intellibox probleem
door
BenPluim
Vandaag
om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
Vandaag
om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0)
door
NS264
Vandaag
om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Sofie
Vandaag
om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's
door
RikM
Vandaag
om 20:08:03
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:07:01
Line-up foto's van modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 16:19:44
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
Vandaag
om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
Vandaag
om 14:47:07
Frans loodsje et cetera
door
Huup
Vandaag
om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:32:25
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Noordernet
Vandaag
om 11:31:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo (gelezen 3650 keer)
Bart Sanders
Offline
Berichten: 109
Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
«
Gepost op:
14 November 2015, 15:32:14 »
Beste forummers,
[Edit 15-11-2015: Schema aangepast, "0" stand rijspanning toegevoegd]
Even getwijfeld om deze bijdrage in Analoog of Digitaal te plaatsen, maar omdat het doel het gebruik in een (kleine digitale) baan is, dus maar hier.
Als je van plan bent zelf - voor zo weinig mogelijk - een digitale baan op te bouwen, dan kun je als 32VA boostertrafo ook heel goed een oude TEMSI 103 wisselstroomtrafo gebruiken.
Ik heb er een via Marktplaats gekocht voor EUR 12,- incl. verzendkosten en in goede staat. Ik heb een tijdje naar de interne schakeling gezocht, vond die wel van Märklin maar niet voor deze TEMSI 103.
Na openmaken blijkt het vrijwel identiek te zijn. Maar....., vanwege constructieve eenvoud (ze moesten destijds waarschijnlijk tegen Märklin en Titan concurreren en dat kan dan alleen nog via een lagere prijs) is de op zich degelijke loperconstructie gewoon op het trafoblik bevestigd en daarmee staat de trafo op rijspanning. Via de bevestiging daarmee de gehele metalen behuizing! Het is ongevaarlijk, maar wel even wennen.....
Bijgaand de schakeling. Liefhebbers die i.p.v. 17V L-spanning, ongeveer 29V L-spanning nodig hebben, weten nu waar ze e.e.a. moeten aansluiten.....
O ja, de gemeten waarden horen bij de 230V netspanning die wij nu in huis hebben.
Groet!
Bart
«
Laatst bewerkt op: 15 November 2015, 14:46:25 door Bart Sanders
»
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
«
Reactie #1 Gepost op:
14 November 2015, 15:55:33 »
Uhm, dus je kan niet stilstaan met deze trafo???
En dat het aan het blik zit kan nog vervelende situaties opleveren ook. Aangezien het bij Marklin normaal is om alle 0 aansluitingen al verbonden te hebben kan het dus nare gevolgen hebben als je per ongeluk de behuizingen van twee van deze trafo's tegen elkaar aan zet. Je hebt dan kortsluiting / 230V op de stekker van een ontkoppelde trafo...
Overigens zal 17V voor een digitale baan meer dan voldoende zijn. Na gelijkrichting heb je het dan al over 24V, al wel stevig voor een digitale baan (maar prima mogelijk).
Overigens kosten de Marklin trafo's ook niet zo veel op de beurs. En de geschakelde voedingen uit China kosten ook niet zo veel.
Timo
PS, aangezien het puur de trafo is had ik het onder Elektronica gezet...
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Bart Sanders
Offline
Berichten: 109
Re: Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
«
Reactie #2 Gepost op:
15 November 2015, 11:30:06 »
Citaat
Uhm, dus je kan niet stilstaan met deze trafo???
Goed gezien Timo!
Even kijken hoe ik dit netjes opneem in het schema.
Je kunt wel degelijk 0V op de "B" uitgang krijgen. In de mechanische uitvoering glijdt de loper vanaf de meest linker trafowikkeling op een isolatiestrip en dat is de "0" positie. Draai je dan de knop tegen een aanslagveer nóg verder naar links, dan komt de 24V spanning op "B" te staan. Dat is de getekende "reverse" schakelaar.
(Voor de liefhebbers: de variabele rijspanning van 7-17V ontstaat door een koperen loper tegen de trafowikkeling van de middelste trafospoel te drukken. Op het contactpunt is deze wikkeling niet geïsoleerd. En zo krijg je dan door de loper te verdraaien telkens de naast gelegen wikkeling met een iets hogere of iets lagere spanning. )
Al dit soort trafo's berusten op een patent van Märklin verkregen op 4 oktober 1938. Na de oorlog zijn deze patenten in het public domain terecht gekomen en kon iedereen die het wilde dit zo maken (Titan, TEMSI etc.).
Ook voor de liefhebbers:
http://www.spur-null.de/technik/technik.html
Overigens is mijn schrijfsel precies bedoeld als waarschuwing tegen het door jou gemelde probleem. Deze kast op rijspanning (of zelfs 24V, die nu al 29V is met 230V net) moet met beleid worden gebruikt....
Maar, hij levert wel lekker veel stroom voor mijn baantje straks, met twee locs en twee wissels.....
Bart
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
«
Reactie #3 Gepost op:
15 November 2015, 12:37:11 »
Op zich vind ik 29v wel fors maar het is nog gewoon laagspanning. En behuizing aan een klem, okay. Maar dat het precies de B is terwijl de 0 altijd al gekoppeld is is inderdaad niet zo handig bij een wisselspanning trafo
Overigens is hij niet heel erg krachtig met 2A.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo