Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Kijken, spelen, leren ... en maken!  (gelezen 92889 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #195 Gepost op: 27 February 2017, 10:38:45 »
Ik heb een account aangemaakt.
Krijg ik nu een cursus?  ;)

Leen.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #196 Gepost op: 27 February 2017, 12:50:03 »
@Leen,

De Onshape cursus voor modelbouwers is binnenkort beschikbaar.

Gr, Hans

RikM

• Offline Offline
« Reactie #197 Gepost op: 01 March 2017, 14:42:34 »
@Hans bedankt voor de uitleg. Vrees dat zonder in aanvang al positief ingestelde leerkrachten het trekken aan een dood paard is.
Zie hier in het nog zuidelijkere Zuiden bijv. de betrokkenheid bij carnavalsactiviteiten door scholen erg afnemen. Modelspoor is dan een stap verder....
Het past niet in het rooster is steeds het argument.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #198 Gepost op: 02 March 2017, 19:45:25 »
Rik,

Dat past niet in het rooster zul je moeten doorbreken.

Dat doet Hans met zijn project onder andere door dit tijdens de normale lessen te doen.
Dit project valt namelijk prima onder de les Aardrijkskunde, rekenen en techniek/handvaardigheid te plaatsen.
Dat zijn toch wel lessen die wekelijks worden gegeven op een school.

Zodra je eenmaal een paar scholen zo ver hebt gaat het redelijk vanzelf wel verder.
Ook de kinderen spelen daar een rol in.
Een deel van de kinderen van afgelopen jaar had het graag met het Voortgezet Onderwijs weer gedaan.
Die school stond er ook welwillend tegenover.
Als vereniging hebben we echter niet de mensen om die er ook bij te doen.

@Hans, Correct me if i'm wrong.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #199 Gepost op: 02 March 2017, 20:08:07 »
Je kunt toch ook buiten je eigen vereniging kijken? Maak dit concept beschikbaar voor andere MSV's en wie weet wat er gebeurd. Schakel desnoods vrijwilligers van andere MSV's in om het eerst beter van de grond te krijgen.  Best jammer namelijk als dit blijft steken/hangen op beschikbare vrijwilligers van EMV...

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #200 Gepost op: 02 March 2017, 20:37:48 »
@Edsko,

We nodigen bij deze alle clubs uit, om informatie bij ons in te winnen. Iedere modelspoorvereniging kan bij ons terecht om de opgebouwde kennis te delen. De methoden & technieken zijn digitaal ter inzage. Er zijn overigens ook al contacten geweest met enkele collega modelspoorverenigingen. Wie informeert, krijgt dus antwoord. Verder willen we in het kader van ons 80-jarig bestaan, actief "de boer op" met het concept - o.a. via de aangesloten verenigingen bij de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers (NVM) en via Maker Faire Nederland.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #201 Gepost op: 14 March 2017, 22:48:34 »
Module 1 - De Spontane Stad

Vandaag heeft groep 7/8 van BS De Zevensprong uit Best o.l.v. Jacqueline Dufils het spits afgebeten. De kinderen hebben onder toeziend oog van architect Daan Mulders van Architectuurlessen hun tanden mogen zetten in het ontwerpen van een stad. In de schaal 1:50 werden woningen, infrastructuur, publieke voorzieningen en openbaar groen bedacht, gepland en daadwerkelijk gemaakt. Het enig dat ontbrak waren fabrieken en kantoren. Ach de kinderen maken zich minder druk om geld verdienen dan volwassenen. :)

Als bouwmateriaal werd gebruik gemaakt van diverse afvalmaterialen.

Hieronder een impressie. De verslagen van de kinderen zelf, volgen zo spoedig mogelijk. En a.s. donderdag gaat groep 8 proberen om het succes van groep 7/8 te evenaren.

We mochten weer geweldig inventieve en creatieve oplossingen zien, die door de kinderen zelf of in hun groepje bedacht werden. Er werd geweldig goed samengewerkt. Dit belooft wat voor de komende tijd.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 16 March 2017, 12:22:31 door Hans van de Burgt »

KSLM Zevensprong Groep 7/8

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #202 Gepost op: 30 March 2017, 22:40:16 »
Graag willen we jullie laten meegenieten van de verhalen die de kinderen te vertellen hebben naar aanleiding van het project Kijken, Spelen, Leren ... en Maken.

Op 14 maart kwam er bij ons in de klas drie mannen voor een project; we gingen onze eigen stad maken. Een van die drie mannen was Daan, hij is een architect. De tweede was de leider, hij heet Hans. Deze keer had hij Daan bij zich. Maar ook Piet, Piet was volgens mij de oudste. Hans zei dus ook dat we hem Opa Piet mochten noemen. Opa Piet was ervoor als je iets wou snijden met een stanleymesje. Dat waren dus de mensen die kwamen voor het project, plus twee ouders die kwamen helpen. Eerst pakte ze een grote rol van een soort karton en rolde dat uit over de vloer. Hans ging vertellen dat we dus een stad gingen bouwen, maar dan wel een maquette ervan. Dat betekent dat we het in het klein gingen maken. Daarom moest iedereen van tevoren allemaal doosjes en pakken meenemen. Nadat Hans klaar was ging Daan vertellen over wat je in een stad nou eigenlijk nodig hebt zodat er mensen kunnen wonen en leven. We moesten toen allemaal dingen gaan roepen wat er dus nodig was. Bij sommige van die dingen legde hij dat in de stad. Want die had hij van tevoren al gemaakt. Na een tijdje mochten we zelf aan de slag met dingen bouwen voor de stad. Dat mocht je in je eentje doen of met meerde mensen. Ik maakte samen met Lara een dierentuin, maar er was bijvoorbeeld ook een attractiepark, een gemeentehuis, een flat en nog veel meer.

Celine

14 maart 2017 kwamen 3 mensen met onze klas (groep7/8) een stad maken. Die mensen heten: Daan, Hans en Piet. Eerst gingen al de kinderen kijken wat ze in de stad wilden. Wouter, Colin en ik gingen een brug maken. Daarna werden wij in groepjes verdeelt. Ik zat bij: Bernadeta, Lisa, Lieke, Luuk, Mark en ik. Wij moesten woningen maken. Ik en Luuk hadden de rakketflat gemaakt. Eigenlijk was dat een flat die op een raket leek dus noemde we het de raketflat.

Jesper

Op het begin van de dag kwamen er 3 mannen. Zij vertelde over het project. Toen we gingen werken werd er in het midden van de klas een rol papier uitgerold en dat werd de basis van onze proefstad. Ik werkte met Jesper en Colin aan een brug. We moesten van 09:00 t/m 12:15. We moesten allerlei verschillende dingen maken zoals: groenvoorzieningen, woningen, infrastructuur en openbare voorzieningen. Een van de 3 mannen was een architect en heette Daan. Hij hielp mij met mijn treinstation. Opa piet hielp ons met de Stanley mesjes en toch heb ik mijn vinger gesneden. Op het einde van de middag hebben we gepraat over de stad en de schaal was best wel mislukt alleen gelukkig was het een proefstad. Volgende keer gaan we denk ik aan de echte stad beginnen.

Wouter

Een nieuw project is altijd spannend. Maar dit project lijkt wel verschrikkelijk leuk te worden. Het valt op dat de kinderen er geweldig veel van leren. En wel op een heel speelse manier. Taal, rekenen, wereldoriëntatie, creativiteit... het komt allemaal aan bod. En het leren samenwerken in groepjes. Ik merk dat ik er een beetje moeite mee heb, om dingen "los te laten". Het is spannend om de kinderen hun eigen gang te zien gaan. Soms wil ik ingrijpen als het samenwerken bijvoorbeeld niet helemaal lukt; maar dat zijn juist de momenten waarop de kinderen van elkaar leren. Heel boeiend.

Groetjes, Jacqueline Dufils (Leerkracht BS De Zevensprong Groep 7/8 uit Best)

KSLM Zevensprong Groep 8

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 30 March 2017, 22:45:20 »
Nou dan kunnen wij niet achterblijven. Ik vond het een erg leuke ochtend. De kinderen hebben erg hard gewerkt en zijn super betrokken bezig geweest met het ontwerpen van de stad. De kinderen werden in een kringgesprek getriggerd om na te denken wat er allemaal in een stad zou kunnen staan, wat ze zelf belangrijk vinden, wat er in een stad moet maar ook de geografische ligging werd besproken. Daarna mochten de kinderen gaan bouwen met restmateriaal.  De kinderen moesten onderling overleggen over wat waar geplaatst kon worden in de stad.  Aan het eind van de ochtend werd de proefstad besproken. Staat alles op de juiste plek, of zou je er liever een andere plek voor kiezen en waarom dan?

Ook de kinderen van mijn klas zullen hier hun verslagen plaatsen.

Anoek Neggers, leerkracht Groep 8 BS De Zevensprong uit Best 
« Laatst bewerkt op: 30 March 2017, 23:22:39 door KSLM Zevensprong Groep 8 »

KSLM Zevensprong Groep 8

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 30 March 2017, 22:57:29 »

Ons groepje moest huizen maken, Nour en Inez hadden overlegd en Stijn en Sander met elkaar. Nour en Inez hadden mooie huizen gemaakt, maar de daken waren lastig om te maken. Uiteindelijk is het toch gelukt. Ons groepje vond dat we niet echt goed samen hebben gewerkt. Maar toch zijn er mooie huizen uitgekomen. We hebben geleerd om door te zetten en wat eigenlijk supergroot is in het klein te maken. Het is eigenlijk moeilijk te geloven dat we bijvoorbeeld van een doos een mooi knus huisje hebben gemaakt. Maar door de goede uitleg zijn we toch een eind gekomen.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Om 9 uur kwamen de mensen die ons gingen helpen. Ze hebben eerst verteld wat we gaan doen. Na een tijdje mochten we zelf iets gaan maken. Ik ging met Willemijn en Meike een zwembad maken. Eerst wilden we een dierentuin maken, alleen dat was iets te moeilijk. Het was echt leuk om te doen. Na de pauze hadden we 4 groepjes. Ons groepje had infrastructuur. Dat waren de wegen en tankstations en allemaal van dat soort dingen. Het samenwerken ging goed. Als je een fout maakte dan losten we het met z`n allen op.

Het begon met een beetje praten en toen mocht je iets bouwen. Ik Alex, Thijn maakte een ziekenhuis van een doos de ramen maken was een rot werk maar het is heel mooi geworden. Er waren allerlei mooie dingen gemaakt zoals: de kermis, stadion, winkelcentrum, de trein, huizen en nog veel meer. Toen werden we in 4 groepen verdeeld. Groep 1 was infrastructuur. Groep 2 was van de woningen. Groep 3 had openbare voorzieningen. En groep 4 had openbaar groen.
Groep 1 moest wegen aanleggen. Groep 2 moest woningen maken. Groep 3 plekken geven aan alle gebouwen. En groep 4 moest in de hele stad parken en bomen zetten. Dat moesten wij doen met stof.

Wij vonden het superleuk en leerzaam. We dachten dat architecten alleen maar tekeningen maken. Maar het is veel meer dan dat. Eerst moet je nadenken wat er allemaal in je stad moet komen, dan ga je met lege dozen en pakken de stad maken. Daarna ga je kijken wat nog mist in de stad, dan ga je dat erbij maken. Je moet trouwens ook op de schaal letten. Dan de volgende les ga je de stad mooier maken met een professionele spullen en verder zijn wij nog niet maar wij weten dat het super leuk gaat worden!

Kinderen Groep 8 BS De Zevensprong

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #205 Gepost op: 31 March 2017, 09:41:42 »
De Eindhovense Modelbouw Vereniging (EMV) houdt open dagen op 8 en 9 april. Iedereen is van harte welkom.

Gr, Hans

KSLM Zevensprong Groep 8

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #206 Gepost op: 31 March 2017, 14:18:04 »
Hieronder een aantal foto's van Groep 8 tijdens de eerste Module: De Spontane Stad.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #207 Gepost op: 06 April 2017, 14:55:20 »
Omdat we nog even moeten wachten op de foto's en de verslagen van de kinderen van hun belevenissen in Module 2: Het Bouwplan, alvast heel prettig nieuws. Net als vorig jaar worden we weer gesponsord door bedrijven en instellingen.

Vandaag hebben we toezeggingen gekregen van:

Beide een onderdeel van het Summa College te Eindhoven.
Zij zullen ons helpen met MDF-materiaal en het beschikbaar stellen van hun apparatuur.

Daarnaast krijgen we ondersteuning van het op dit forum zeer bekende

Uiteraard draagt Shapeways bij aan het 3D printen van (kleine) objecten die de kinderen zelf gaan ontwerpen.

Gr, Hans

KSLM Zevensprong Groep 7/8

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #208 Gepost op: 06 April 2017, 17:18:43 »
Zoals Hans al zei, hier komen de verslagen van groep 7/8. De kinderen hebben gewerkt aan het ontwerpen van een bouwplan. Op een heel klein oppervlak een stukje stad. Met een prachtig resultaat.

Deze keer waren al de mensen er weer maar met nog iemand. We werkten met het vlekkenpatroon en de schaal, dat is 1:87. Er een treinspoor recht door de stad van 10cm breed, de straten waren 8cm breed, de huizen waren 6 bij 8cm. De autootjes gaan op een magnetische baan rijden. Je moest een goede samenwerking en taakverdeling hebben. Er moesten veel dingen in de stad infrastructuur, woningen, groene voorzieningen en openbare voorzieningen. Daarna kozen we een beste en die word in 3d gemaakt.

Mitchel

Donderdag 30 maart kwamen er weer vier mannen Hans, Daan, Martin en Opa Piet voor het project de stad alleen deze keer legde Hans een plaat neer die was best klein. Hij zei dat we daar op de stad gingen bouwen. Maar we begonnen met iets anders want we werden weer in vier groepen verdeeld: groep 1 was weer infrastructuur, groep 2 woningen, groep 3 openbare voorzieningen en groep 4 groenvoorzieningen. Per groepje kregen we een wit blad dat net zo groot was als de plaat die Hans op het begin had neer gelegd. Daarop mocht iedereen met zijn eigen groepje een eigen ontwerp  maken voor een soort voorbeeld voor de stad. We moesten met een vlekken patroon gaan werken bijvoorbeeld groen papier voor de parken en bomen en paars papier voor de infrastructuur, rood papier voor de huizen, zwart wit en bruin voor de wegen en de allerlaatste kleur geel voor de lantaarnpalen. Toen we klaar waren moesten we de vier plattegronden op de grond leggen. Toen gingen we stemmen welke we gingen gebruiken voor het ontwerp van de stad. Het werd die van de groep infrastructuur maar we gingen daarna ook kijken wat we van de andere plattegronden erbij willen hebben en volgende week gaan we ook meer tekenen in 2D en 3D. Het was heel erg leuk!!!!

Aimée

We zijn doorgegaan met het maken van de stad. Dit keer gingen we een vlekkenpatroon maken, dat houdt in dat we de stad gingen maken in allerlei gekleurde vakjes het is ook helemaal plat. In ongeveer het midden lag een grote rails daar werd de stad omheen gebouwd. We hebben ook met een schaal gewerkt deze keer, de schaal was 1:87 dus alles was erg klein. Toen alles klaar was gingen we de vier platen laten zien we waren dan ook in vier groepen verdeeld. Maar toen was het moment dat er werd gekozen welk vlekkenpatroon het was geworden, het was die ons groepje!! Dus de volgende keer wordt de stad ingericht op de manier die wij hadden bedacht.

Nadia

Gisteren zijn de mannen van ‘’de stad’’ weer geweest. Vandaag waren dat Martin, Piet, Hans en Daan. We gingen alles met schaal doen: 1:87 dat was moeilijk. Ook gingen we een plattegrond maken. Iedereen had zijn eigen taak (dat hadden we zelf bedacht) zo deed ik bijvoorbeeld groenvoorzieningen. We moesten natuurlijk op de schaal 1:87 Dat wil zeggen; 1cm op de kaart is 87cm in het echt. Dat was wel moeilijk ze noemde het: de treintjesformule. Ik had een groot park gemaakt met bomen die eerst veeel te klein waren. Het was superleuk!!

Luuk

Het kiezen van het ontwerp dat we uiteindelijk gaan maken, bleek best wel lastig. Eigenlijk waren alle bouwplannen geschikt. Besloten werd om een plaan verder uit te werken, en sommige onderdelen van de andere plannen er in te verwerken.
Er is heel hard gewerkt, en het samenwerken lukt al best aardig.

Uiteindelijk gaan we deze stad verder uitwerken:

Groetjes, Jacqueline Dufils (Leerkracht BS De Zevensprong Groep 7/8 uit Best)

KSLM Zevensprong Groep 8

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 07 April 2017, 14:50:13 »
Wij kunnen natuurlijk niet achterblijven. Ook de kinderen van groep 8 hebben zich gestort op het bedenken van hun miniatuurstad. Hieronder laten ze weten wat ze gedaan hebben.

Ze begonnen net als vorige keer weer met iets te vertellen. Daarna kregen we een groot vel papier, waar we een plattegrond op moesten maken. In het begin ging de samenwerking wel goed, maar later minder. We kregen een beetje ruzie, omdat de interesse een beetje laag was. Dus was het niet zo leuk. Maar we hebben wel veel geleerd. Bijvoorbeeld: de schaal berekenen. Dat was super lastig maar nu kunnen we het. Het eind resultaat was redelijk maar kon beter.

Loek, Luc, Quinten, Dora, Mirte en Anouk

We gingen met z`n allen in een kring zitten. Hans en Daan legden uit wat we vandaag gingen doen. Vandaag gaan we de stad nog kleiner maken met een schaal van 1:87. Deze keer hebben we vooral geleerd hoe je rekent met schaal en meters. Wij vinden het een heel leuke les om een stad van papier te maken. Het rekenen was op het begin heel lastig. Het was zeker niet makkelijk, maar door de goede uitleg ging alles toch goed. Het leuke was dat je niet wist hoe het eruit ging zien. Onze stad, die we met ons groepje hebben gemaakt, was best wel mooi geworden. We hadden er ook alles op wat erop moest. Zoals: openbare voorzieningen, woningen, wegen, infrastructuur, groenvoorzieningen en dienstverlening. Daarna zijn alle vier de plattengronden besproken. We kwamen tot de conclusie dat er bij alle ontwerpen bruikbare elementen zaten. Hans en Daan zullen daarom een definitief ontwerp maken. Het was echt superleuk en geweldig om te doen!

Nour, Sander, Stan, Stijn, Beorn en Inez

Je moest met je groepje een plattegrond maken. Wel een voorbeeld voor wat we met de klas gaan bouwen. En we gaan van alles combineren qua stad. Midden in de stad loopt een spoor, en de rest gingen we gewoon dingen bouwen wat in een stad hoort, en het is nog niet af maar we hebben wel een idee wat we gaan bouwen!

Axl, Thijm, Alex, Willemijn, Indy en Minke

Het was weer hartstikke leuk. Dit keer moesten we een plattegrond maken.  En ik heb geleerd hoe je dingen op schaal moet maken. En onze plattegrond was best wel mooi, al zeg ik het zelf. En het was soms best wel moeilijk. Maar met ons groepje ging het best wel makkelijk. Want we hadden goed afgesproken wie wat moest doen. En het eindresultaat was heel mooi.

Mike, Bram, Thijmen, Puck, Meikeen Pleun

Het ontwerp op de laatste foto gaan we verder uitwerken.