Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 17:58:16
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Kijken, spelen, leren ... en maken!  (gelezen 85242 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #210 Gepost op: 07 april 2017, 17:32:40 »
Gisteren heeft de EMV op de Intermodellbau Dortmund een Silhouette Cameo 3 gekocht. Met dit apparaat kunnen de kinderen zelf hun muurpatroontjes snijden uit steentjespapier. De snijplotter is bekostigd uit de sponsoring van XYcarb uit Helmond.



Nu nog even uitvogelen hoe e.e.a. werkt. Hij kan in ieder geval de .DXF bestanden lezen die we met Onshape.com gaan maken.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #211 Gepost op: 07 april 2017, 21:18:12 »
Ik heb vanavond even de Cameo uitgeprobeerd. Hij werkt draadloos samen met de PC. Zowel de software als de bediening van het apparaat zijn in het Nederlands. Wel zo prettig voor gebruik door jonge kinderen op een school. De snijmat van Cameo vind ik maar niks. Het te snijden materiaal is er bijna niet af te krijgen. Ook blijkt karton van 0,5mm en 1mm moeilijk te snijden te zijn; ook na meerdere runs.



Wat wel heel goed gaat, is het snijden van steentjespatronen op gewoon printpapier. Met behulp van Paperbrick heb ik een muurpatroontje aangemaakt en afgedrukt. Het geheel heb ik met plakband op een stuk karton geplakt van 0,5mm. En vervolgens ingevoerd in de snijplotter.

Van het ontwerpprogramma Onshape.com heb ik een onderdeel geëxporteerd als .DXF bestand. Deze kun je rechtstreeks openen in de (gratis) Cameo software.



Het resultaat is een perfect uitgesneden muurpatroontje. Dat mooi los uit de plotter komt.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #212 Gepost op: 15 april 2017, 09:38:07 »


De nieuwe snijplotter kan meteen in de klassen gebruikt worden. We hebben prachtig steentjespapier gekregen van Modelbouwvisser, onze nieuwe sponsor. Haarscherpe afdrukken op hoogwaardig papier.

Inmiddels zijn de ideeën van de kinderen met Onshape.com verder uitgewerkt in bouwplannen op schaal. Het is eigenlijk nog steeds een wonder dat er complete wijkjes gerealiseerd kunnen worden op zo'n klein oppervlak.



Bouwplan groep 7/8



Bouwplan groep 8

Inmiddels hebben de leerkrachten een workshop Onshape.com gevolgd, zodat de kinderen volgende week prima begeleid kunnen worden bij het ontwerpen van de gevels.

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #213 Gepost op: 15 april 2017, 21:39:41 »
Modelbouwvisser ondersteunt niet veel projecten op deze manier. Een waarom wel dit project ?
Ik sta achter het feit dat er door zelf doen veel geleerd kan worden. Eén van de goedkoopste materialen is nog steeds papier (karton). Een plat iets omvormen naar een driedimensionaal voorwerp is niet alleen geweldig maar is goed voor het ruimtelijk inzicht. Bedenk maar eens hoe je, wat je wilt maken, uit de plotter kan krijgen.  Door te vouwen, te knippen en te plakken is dat ook nog eens goed voor de motoriek. In groepsverband betekent het: keuzes maken en leren samen werken om tot één einddoel te komen.
Het meest belangrijke is toch wel het gevoel van eigenwaarde "dat heb ik zelf gedaan".

Succes met het project.
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #214 Gepost op: 17 april 2017, 13:52:44 »
@Ronald,

Je slaat de spijker op z'n kop. De kracht van "dat heb ik zelf gedaan", is het hart van de Maker Movement, één van de fundamenten achter het project. Dat de betrokkenheid van de kinderen groot is, blijkt bijvoorbeeld uit de onderstaande foto waarop een van de groepjes een verslag maakt van de ervaringen voor het BNLS-forum. Netjes geformuleerd, grammaticaal juist, en zonder spelfouten. Gewoon door het samen te doen.



Die betrokkenheid blijkt ook uit de foto's die de kinderen met hun mobieltjes maken van hun woonomgeving. Ze kijken klaarblijkelijk heel bewust... en vinden bijzondere objecten. De foto's dienen als referentie en inspiratie. Let erop dat er verschillende foto's zijn waarop ze zelf staan afgebeeld. Die foto's gebruiken ze om de schaalverhoudingen uit te rekenen: "Tjee... Wat is zo'n boom hoog, zeg!".



Dit is dus KIJKEN, spelen, leren... en maken!

Gr, Hans

KSLM Zevensprong Groep 8

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #215 Gepost op: 10 mei 2017, 22:34:09 »
In verband met de meivakantie heeft het even geduurd. Maar hier zijn enkele verslagen van Module 3: Het ontwerpen met een computer.



Vandaag gingen we met Onshape op de computer aan de slag. Eerst moesten we een ontwerp tekenen op papier met de maten erbij. Daarna moest je in Onshape.com een project openen dat Hans open had gezet. Ik en Stan kozen voor het lage gedeelte van de flat. Maten uitreken en op Onshape overschrijven en Voilà!

Nour, Sander, Stan, Stijn, Beorn en Inez



We moesten vandaag op de computer ontwerpen. Dat was best moeilijk in het begin, maar na een tijdje ging het al een stuk beter. Want je moest alles precies doen, maar uiteindelijk ging het goed. We moesten eerst op papier dingen ontwerpen en toen gingen we op de computer aan de slag. Wij waren groepje 3 en wij moesten de speeltuin maken……..en dat was heel leuk!!!!!!

Axl, Thijm, Alex, Willemijn, Indy en Minke



Hierboven het ontwerp van een van de muurtjes van het winkelcentrum.

We moesten op de computer een ontwerp maken van een stukje van een gebouw. De rest van het groepje moesten ook stukjes maken. Eerst moesten we op papier de schaal van een stukje gebouw uitrekenen. Daarna moesten we dat gaan tekenen op de computer. Dat ging zeer goed. Dit was ons verhaaltje.

Mike, Bram, Thijmen, Puck, Meike en Pleun

Ik heb deze ochtend wederom als erg leerzaam ervaren. De kinderen zijn actief bezig geweest met het programma Onshape.com en dat ging verrassend goed! Het rekenen op schaal was soms best lastig, maar doordat ze hier continu mee bezig moesten zijn,  ging het steeds vlotter. Het overleggen tussen de groepjes gaat steeds beter en efficiënter.

Anoek Neggers, leerkracht Groep 8 BS De Zevensprong uit Best

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #216 Gepost op: 11 mei 2017, 09:08:47 »
Tekenen, rekenen en er plezier in hebben.

Wij deden het nog uit boekjes, waarbij je op basis van een verhaaltje/beschrijving je moest gaan indenken hoe een markt-koopman 3 sinaasappels had verkocht en dan uitrekenen of hij wel of geen winst had gemaakt.

Nu gaat het "onbewust" en spelenderwijs, maar voor de persoon(en) wel met een duidelijk doel.

Groepjes: ga zo door.
Succes met de bouw.

Ronald Visser


 
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

KSLM Zevensprong Groep 7/8

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #217 Gepost op: 12 mei 2017, 17:13:59 »
Wij van groep 7/8 kunnen natuurlijk niet achterblijven. Hieronder schrijven enkele kinderen hun bevindingen.

Met module 3 gingen we met het programma Onshape.com werken. We moesten een huis in 3D ontwerpen en het was super leuk en het wordt uit eindelijk uitgesneden uit hout. En dan wordt het een huis of flat of kantoor of winkel. Hans had een plattegrond gemaakt. En we kregen een stukje van de plattegrond om uit te werken. En je moest daar alles van na maken van die plattegrond. Daarna moesten we de ramen er uit snijden op de computer. We moesten met lijnen trekken en uiteindelijk had je dan een muur en je moest ook voor de ramen lijnen trekken en de deur die moest 23mm bij 11mm zijn, en de ramen 10mm bij 15mm. Je kunt ook andere dingen maken dan alleen huizen ontwerpen en we moesten op schaal werken de schaal was 1:87. Hans liet ons ook een korte presentatie zien over hoe je het programma moest gebruiken.

Sem Smits

Deze keer gingen we aan de slag met de computer. We gingen huizen en allemaal andere dingen maken, maar wel op schaal  :)
Dat deden we in tweetallen en met het programma OnShape.com
Daar kun je van alles mee ontwerpen. In het begin vond iedereen het super moeilijk, ook ik vond het lastig. Maar het is ook een kwestie van onderzoeken en anders vraag je het aan anderen. We moesten een huis of een flat of iets anders maken wat bij onze stad hoorde. Ik ging met Jesper een huis maken. Iedereen moest drie muren maken. Ik deed de front (voorkant). En de rechterkant deed Jesper, we deden de linkerkant samen. Andere kinderen van ons groepje moesten andere dingen maken.

Luuk de Vetten

Vandaag kwamen Hans en Piet weer voor module 3 van onze stad.
Wij moesten vandaag met de computer van de stad die we op papier hebben gemaakt, een ontwerp maken op een computer zoals de muren ontwerpen van een huis. Ik deed dat samen met Luuk want je moest in twee tallen werken. Het was super leuk om te doen. Ik ben benieuwt hoe het er er uit komt te zien in het echt. Ik heb zin in de volgende keer

Jesper Schuring

We moesten op de computer een ontwerp maken van een stukje van een gebouw. De rest van het groepje moesten ook stukjes maken. Eerst moesten we op papier de schaal van een stukje gebouw uitrekenen. Daarna moesten we dat gaan tekenen op de computer. Dat ging zeer goed. Dit was ons verhaaltje.

Groepje 4



Ik sta er van te kijken hoe makkelijk de kinderen een en ander op pakken. Zelf heb ik er best wel veel moeite mee. De kinderen zijn er zo snel mee, dat ik ze bijna niet kan volgen. Ze zijn ook buitengewoon enthousiast. Wat ik heel leuk vind is dat sommige kinderen waarvan ik het niet verwachtte helemaal opbloeien door dit programma. Het werken met dit programma blijkt ze een enorm gevoel van zelfvertrouwen te geven. Wel blijf ik het als leerkracht moeilijk vinden, de kinderen "los te laten".

De resultaten mogen er zijn. Dat blijkt wel uit de voorbeelden hierboven.

Groetjes, Jacqueline Dufils (Leerkracht BS De Zevensprong Groep 7/8 uit Best)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #218 Gepost op: 15 mei 2017, 23:25:08 »
De Onshape tekeningen van groep 7/8 zijn inmiddels verzameld in een aantal .DXF snijbrstanden. Deze zullen door studenten van het Summacollege te Eindhoven gesneden gaan worden op hun lasersnijder.

Hiervoor worden MDF platen gebruikt van 2mm dik, in een standaard afmeting van 30 x 60 cm.

Om snijverliezen te voorkomen, zijn zoveel mogelijk tekeningen op één plaat verzameld. Dat was natuurlijk best wel wat puzzelen. Hieronder zie je de resultaten daarvan.






Normaliter gebruik ik blauwe lijnen om te snijden, en rode om te graveren.
Het Summa college wilde het graag net andersom. Ik ben heel benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien.

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #219 Gepost op: 16 mei 2017, 09:19:06 »
Iets aangepast. Mocht ik dat doen? Wijsneus !
Blijft er meer plaatwerk over.

Ronald Visser :angel:






Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #220 Gepost op: 16 mei 2017, 09:27:51 »
Vandaag is de eerste muurplaat gesneden door studenten van het Summa College te Eindhoven.



Dion de Lavoir (R) is een van de studenten die het FabLab Brainport bemannen. Het snijden van het materiaal had nog wel wat voeten in de aarde. Bij het omzetten van de verzameltekening naar een snijbestand, bleken we wat hobbels tegen te komen. Deze konden echter geheel overwonnen worden.


Klik voor een filmpje op het plaatje of op deze link: https://youtu.be/MGvfsr3DSUk

Hieronder zie je het resultaat gesneden uit MDF van 2mm dik.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #221 Gepost op: 23 mei 2017, 15:50:32 »
Vandaag is groep 7/8 van BS de Zevensprong echt aan het bouwen gegaan. Met geduld werden de verschillende muurdelen aan elkaar geplakt met een beetje houtlijm. Soms ging er wat verkeerd, maar dat kon steeds makkelijk worden opgelost.



Elkaar helpen... Modelbouw is vooral sámen iets bouwen.



Voorzichtig worden de randen van de raampjes geschilderd.



Na het bouwen in groepjes wordt uitgebreid elkaars werk bekeken en besproken. Ook komt aan de orde of de kinderen goed hebben samen gewerkt.



En dan is dit het stadje in aanbouw. Het heeft nog geen passende naam, maar daar wordt nog aan gewerkt. :) Het linker deel van de flat/hotel is al voorzien van steentjes papier.

(Wordt vervolgd)

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #222 Gepost op: 24 mei 2017, 08:31:07 »
Ziet er al leuk uit. De kozijnen worden uitgespaard. Maar goed dat de steentjes op iets dikker papier zijn gedrukt. Maatverschil na uitsnijden door het natworden van de lijm is daarmee voorkomen?

Ik denk dat met het spelen met de kleur van de stenen een heel leuke sfeer in het stadje te creëeren is.

Succes verder.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #223 Gepost op: 25 mei 2017, 16:07:24 »
Op verzoek van enkele onderwijsmensen, is er een website gemaakt met een samenvatting van dit onderwijsprogramma.



Voor geïnteresseerden, de website is hier te vinden: https://maakonderwijs.wordpress.com/

Gr, Hans

KSLM Zevensprong Groep 8

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #224 Gepost op: 29 juni 2017, 10:14:06 »
Jullie hebben nog wat verslagen tegoed.

Vandaag moesten we onze huisjes in elkaar zetten. We hadden een bouwplaat gekregen met allemaal stukjes hout. Ons groepje had 2 huisjes gekregen. Die stonden op de bouwplaat. Ik had samen met Mirte en Dora een huisje in elkaar gezet. En Luc, Quinten en Loek hadden het andere huisje gemaakt. De samenwerking ging goed want iedereen had een opdracht. Het was leuk om te doen.

Dit keer gingen we knutselen wat we de vorige keer op de computer hadden gemaakt. Een machine had het in het echt gelaserd. Hans had het meegenomen. Wij gingen het in elkaar zetten. Later hadden we een hotel, een dokterswoning, een winkelcentrum een pomp en van alles wat.

Deze keer moesten we gaan knutselen, we moesten alle gebouwen die we in Onshape hadden gemaakt in elkaar gaan zetten. Eerst uit het hout halen (dat was gelaserd van tevoren). We moesten om alle kozijnen witte verf verven. Daarna moesten we de ramen doen. Dat deden we door het plastic van plastic mapjes te gebruiken. Daarna moesten we alles in elkaar gaan zetten.

We gingen weer aan de stad werken en zo als altijd was het weer leuk. We gingen deze keer niet ontwerpen, maar bouwen van kleine huizen. We kregen een bouwplaat van hout. Die bouwplaten waren door een laser uitgesneden. En daar moesten wij dus huizen van bouwen. 

We gingen weer aan de slag met de stad. De huizen die we met OnShape maakte, waren uit hout gelaserd. We moesten de kozijnen van de  ramen wit verven en daarna moesten we alle onderdelen aan elkaar vast maken. De ramen waren best lastig want dat moest met een cellofaan worden gedaan en het knippen daarvan was vooral lastig.

Dit keer was het weer leuk. We mochten bouwen, wij gingen een flat in elkaar zetten. Dat ging goed we hadden ook goed samengewerkt. Het was best leuk maar soms wel lastig. We moesten het hout met houtlijm vast maken en dan moest je twee minuten wachten. Het was niet moeilijk.

Vandaag moesten we de huizen in het echt maken! Je had een bouwplaat met de delen van het ontwerp wat je moest maken. Wij moesten de school maken, dat was me wel nog wat te lastig op het begin. Je moest eerst ramen, verven daarna met soort van folie erop plakken zodat het net op ramen leek. Maar het lastigste kwam nog. Je moest de muren tegen elkaar plakken na een tijdje was het gelukt! Het eindresultaat was super mooi.

Anoek Neggers en Jacqueline Dufils (Leerkrachten BS De Zevensprong)