Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens  (gelezen 24158 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #75 Gepost op: 13 november 2020, 14:30:04 »
Ach, 2 weken geleden nog een Trix ICM voor 1000 euro bij Catawiki. Mensen willen het dan blijkbaar heel, heel, heel, heel erg graag hebben.

Voor een fabrieksmodel ben ik daartoe niet bereid, kijk hoe het de VIRM van Lima is vergaan, die ging ineens ook voor 400 euro naar andere eigenaren, terwijl je dan nog steeds een stuk plastic had wat nota bene niet eens op schaal was.

Voor handgemaakte modellen ben ik wel bereid dieper in de buidel te tasten en met succes, zo kan ik nu zeggen dat ik enkele van de meest schaarse Nederlandse modeltreinen in bezit heb en die ook hun waarde behouden. Dus in die zin is het dan een diepte investering, maar het is het wel waard geweest.

En voor de rest, het geld is niet het uitgangspunt; meestal is het de jacht op dat éne zeldzame stuk, soms is het omdat je dat model gewoon bijzonder graag wil, zoals mijn Blauwe Brabander. Ik kan er niks mee, want ik heb geen spoor 0 baan, laat staan de ruimte, maar er is niets waar ik meer van geniet dan van dit ene model in al zijn fijnheid. Het is als een prachtig stuk (industriële) kunst en misschien zonde van het geld, maar voor mij niet. Daar even los van moet het ding straks heus wel gaan rijden, daar is 'ie tenslotte voor bedoeld

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Spoor 0 adept

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #76 Gepost op: 13 november 2020, 15:05:54 »
Voor handgemaakte modellen ben ik wel bereid dieper in de buidel te tasten en met succes, zo kan ik nu zeggen dat ik enkele van de meest schaarse Nederlandse modeltreinen in bezit heb en die ook hun waarde behouden. Dus in die zin is het dan een diepte investering, maar het is het wel waard geweest.


Waar ik dan benieuwd naar ben: beschouw je het dan als een investering voor je nabestaanden? Want ik neem aan dat je die modellen zelf nooit meer de deur uit doet.

Dat sommige modellen van LS Models dwars door het plafond gaan wat prijzen betreft, was te verwachten. Die firma heeft steeds beperkte oplages gemaakt en als er dan geen rerun komt en andere merken geen brood zien in bepaalde modellen, dan is dit de logische consequentie. Naar mijn mening mag iedereen zelf weten wat hij met zijn geld doet, dus met duizend euro voor een Trix ICM heb ik geen probleem.

Steijn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #77 Gepost op: 13 november 2020, 15:25:46 »
Wat je voor een model betaalt is een besteding, geen investering.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #78 Gepost op: 13 november 2020, 15:29:56 »
Maar als je een beetje snugger bent wel een redelijk waardevaste.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #79 Gepost op: 13 november 2020, 15:37:10 »
Beleggen in modelspoor lijkt me in het algemeen geen goed idee. Beleggen in LEGO daarentegen wel.

Steijn

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
  • Roco Fccpps vriend
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #80 Gepost op: 13 november 2020, 16:08:46 »
Waar staat de L in LS Models ook al weer voor? Verklaart misschien iets  ;)
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #81 Gepost op: 13 november 2020, 16:45:03 »
Op Catawiki worden sowieso idiote prijzen betaald. Laatst een (nog nieuw bij Artitec te krijgen) 6 deurs stalen D, in het groen: dik € 60,- met de bijkomende kosten is dat duurder dan nieuw in de Artitec shop...
Er zitten daar een hoop lieden die alleen maar hebben hebben hebben kennen. En die het niet kunnen uitstaan dat ze overboden worden. Maar deze bijdrage is eigenlijk zwaar off topic. Dus ik stop er gauw mee.
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #82 Gepost op: 13 november 2020, 23:31:25 »



Waar ik dan benieuwd naar ben: beschouw je het dan als een investering voor je nabestaanden? Want ik neem aan dat je die modellen zelf nooit meer de deur uit doet.

Dat sommige modellen van LS Models dwars door het plafond gaan wat prijzen betreft, was te verwachten. Die firma heeft steeds beperkte oplages gemaakt en als er dan geen rerun komt en andere merken geen brood zien in bepaalde modellen, dan is dit de logische consequentie. Naar mijn mening mag iedereen zelf weten wat hij met zijn geld doet, dus met duizend euro voor een Trix ICM heb ik geen probleem.

Steijn

In die zin is het een investering dat de modellen die ik heb altijd in waarde gelijk gebleven zijn, of gestegen zijn in waarde. Bij verkoop van de wat meer bijzondere modellen ben ik er nooit op achteruit gegaan. Maar goed, dat krijg je met die bijzondere modellen, daar heb je wel enig idee bij dat het z'n waarde behoudt. En soms koop je iets met mazzel en verkoop je het weer, simpelweg om de hobby te bekostigen.

Maar goed, het gaat mij nooit om nalatenschap, maar meer om een hoogwaardige collectie aan te leggen. Het zou leuk zijn als mijn kinderen er ooit van profiteren, maar dat is niet het uitgangspunt en eerlijk gezegd weet ik niet of het tegen die tijd z'n waarde nog heeft.

Of ik de modellen ooit de deur uit doe. Ik ben er wel achter dat niets heilig is voor me. Zo had ik nooit gedacht dat ik mijn eerste philo zou verkopen, maar het is begin van het jaar toch gebeurd. Maar goed, dan staat daar wel een doel tegenover, zoals het upgraden van de collectie, of zoals in dit geval de aanschaf van een philo in spoor 0.

Maar goed, wat ik zeg, ik geniet vooral van de jacht en het uiteindelijk verwerven van net dat ene zeldzame model. Daarnaast is het een hobby en ik roep altijd dat een hobby geld mag kosten. Mijn vrouw heeft daar helaas nog haar bedenkingen over

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #83 Gepost op: 14 november 2020, 07:41:27 »
Waar staat de L in LS Models ook al weer voor? Verklaart misschien iets  ;)

Maar nu loopt de fabrikant toch wel een redelijke omzet mis. Immers, als al die modellen nieuw waren verkocht die nu over marktplaats gaan voor belachelijke prijzen dan was dat geld het laatje van die fabrikant ingegaan. Dat er van de marktplaatshandel dan weinig overblijft, boeit de fabrikant niet.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #84 Gepost op: 14 november 2020, 09:12:24 »
Dus geen goed businessmodel.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #85 Gepost op: 14 november 2020, 09:14:34 »
Als LS Models de wagons ooit nog eens weer uit gaat brengen dan gaan ze er nog wel een goede omzet mee halen denk ik.

Veel mensen willen nog steeds graag deze wagons hebben en niet iedereen is bereid om er zoveel geld voor te betalen als nu gebeurt.
Wat je nu ziet is dat een klein aantal mensen bereid is zulke bedragen te betalen en deze zelfde mensen bij het mislopen van een aankoop het de volgende keer weer proberen.

Veel bieders haken af bij de normale bedragen en de enkelingen die er dus wel een enorm bedrag voor neer willen tellen blijven over. Als LS Models alleen deze markt zou bedienen hebben ze een hele kleine markt. Het wordt pas interessant als men de mensen die de wagons ook graag willen hebben, maar tegen normale prijzen ook kunnen bedienen.
En die mensen blijven er genoeg, ook over een aantal jaar.

En er zullen ook mensen zijn die deze rijtuigen dan gaan kopen met de gedachte dat ze ooit weer zeldzaam gaan worden en er dan flink op gaan verdienen.

Ik denk zelfs dat er ook bieders zijn die nu deze wagons opkopen, dit met de gedachte doen om ze weer te door te verkopen en er weer aan proberen te verdienen.
En dan zijn het dus iedere keer dezelfde rijtuigen die aangeboden worden. Een koper is blij dat hij een nieuwe kans krijgt en gaat nog iets verder dan de vorige keer en zo gaat het maar door.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2020, 09:20:54 door Chrisjantje »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #86 Gepost op: 14 november 2020, 10:18:28 »
Ik denk dat LS Models gewoon heel voorzichtig is. Ze maken liever hele kleine oplages van bijzondere modellen dan grote oplages. Zie bv. ook de uit te brengen Vru's van de SNCF. Dat zijn stuk voor stuk hele speciale uitvoeringen en prototypes, die zelden in een gewone trein reden. Hoewel ze aan de andere kant ook wel veel varianten msken van loks en bepaalde wagens. Alleen hun marketing is helaas meer op Frankrijk en Duitsland gericht in plaatz van NL.

@Chrisjantje: dat zou best kunnen, dat er steeds dezelfde wagens doorverkocht worden. Maar ik denk wel dat het aantal mensen dat bereid is om zulke bedragen neer te tellen zeer beperkt is. Ik denk dat je die in NL op twee handen kan tellen. En dan heb je niet genoeg potentiele kopers voor een oplage van 300-500 modellen per rijtuig. Ook niet als je ze normaal prijst.


Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #87 Gepost op: 14 november 2020, 20:13:17 »


Het aantal kopers die zulke bedragen neertelt is inderdaad niet echt groot, al doen de biedingen soms anders denken. Ik denk wel dat als LS Models met een rerun zou komen tegen normale prijzen, rond de 75/80 euro per stuk, ze wel een goede afzetmarkt vinden. Maar op een gegeven moment zullen de verkopen wel dalen doordat de markt van vragenden afneemt. Tenslotte zijn er al wat modelspoorders die de rijtuigen bezitten en wellicht net alleen de stuurstand missen of een extra rijtuig zoeken voor hun stam.

Degene die nog een complete stam willen hebben zullen gelukkiger zijn met een rerun gezien de prijzen op de de 2e hands sites.

Wellicht een volgende modelaankondiging van MTE ;D
« Laatst bewerkt op: 14 november 2020, 20:50:57 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Secondtrains.com
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #88 Gepost op: 15 november 2020, 10:25:17 »
Heren,

Amerikaans modelspoor is ook niet goedkoop meer:

Bombardier bilevels à 130 $/euro per stuk.

https://rapidotrains.com/products/ho-scale/passenger-cars/ho-scale-bilevel-commuter-car


CKLX

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • Flickr
Re: Het is zover: prijs rijtuig LS Models nadert € 100 grens
« Reactie #89 Gepost op: 15 november 2020, 10:50:48 »
Rapidotrains is het LS Models van Noord-Amerika en zitten altijd al in het hogere segment, ook qua prijs