Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bellejt
Vandaag om 17:12:27
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:05:18
Seuthe gaat stoppen door Eric B
Vandaag om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:02:03
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 17:01:36
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:01:29
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:55:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 16:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
Vandaag om 16:41:30
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
Vandaag om 16:39:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:36:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 15:02:27
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door tijgernootje
Vandaag om 14:49:27
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:40:29
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Bert V
Vandaag om 10:08:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:35:12
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
  

Auteur Topic: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?  (gelezen 18778 keer)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #75 Gepost op: 20 November 2015, 13:22:43 »
bovenaan staat dan ook

Citaat
Beginnen met modelspoor in H0, en een keuze moeten maken tussen 2 of 3-rail, wissel of gelijkspanning, Marklin of Fleischmann is een lastige keuze. Onze eigen ervaringen.

en verderop

Citaat
Om die reden deze pagina met de verschillen tussen twee en drierail die we zelf hebben ervaren.

Heußenstein : HO, DB 1957

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #76 Gepost op: 20 November 2015, 17:46:50 »
In mijn optiek zijn het eigenlijk drie werelden:
- 2-railers
- Marklinisten
- 3-railers

Ehhh, er zijn mensen die mixen. Staan die dan in 2 of 3 werelden, of is dat de 4e dimensie?
Er zijn M* rijders die 2-rail en 3-rail rijden, b.v. met DC, of met AC+DC, en dat komt zowel analoog als digitaal voor. Ik ken zelfs iemand die analoog 2-rail met digitaal 3-rail mixt.

In de encyclopedie van dit forum heet dat "hybride", en kan dat alleen digitaal.
In mijn optiek mix je 2+3 rail, en stuur je alles met gelijkstroom aan: zowel de loks als de logica.
Met de oude M* loks kan dat ook gewoon. Die vreten alles "alstrohm".

Volgens een van de deelnemers aan dit draadje is hybride de mix van alle slechte eigenschappen van beide systemen. Ikzelf ervaar de verfrissende werking van het loslaten van alle "goede" dingen.  Het out-of-the-box denken en proberen.

Maar eenvoudiger is dat niet. Wat me terug brengt bij de vraag: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?

Is wisselstroom eenvoudiger dan gelijkstroom?
Dat is niet dezelfde vraag, want spoor I en Z (ook Marklin) zijn gelijkstroom.

Is wisselstroom eenvoudiger voor het besturen van de (schakel-)logica? Nee.

Misschien kunnen we dit draadje doortrekken naar het gebruik van Marklin bovenleiding versus  bovenleiding-systemen van 2-rail merken? Wat is eenvoudiger?
« Laatst bewerkt op: 20 November 2015, 17:58:49 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26654
    • Pagina van klaas
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #77 Gepost op: 20 November 2015, 19:14:17 »
In mijn optiek mix je 2+3 rail, en stuur je alles met gelijkstroom aan: zowel de loks als de logica.
Met de oude M* loks kan dat ook gewoon. Die vreten alles "alstrohm".
Als je digitaal rijdt, dan stuur je met digitale spanning. Dat heeft niks met gelijkstroom te maken. De decoder levert aan de motor altijd gelijkstroom.

Citaat
Dat is niet dezelfde vraag, want spoor I en Z (ook Marklin) zijn gelijkstroom.
Spoor 1 bij Märklin was wisselstroom in het analoge tijdperk. Nu is het ook digitaal. Je verwart volgens mij 2-rail met gelijkstroom, maar dat hoeft niet perse samen te gaan.
Spoor Z van Märklin is nog steeds analoog, en wel met gelijkstroom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #78 Gepost op: 20 November 2015, 19:21:27 »
spoor z doen ze ook al dcc.   (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #79 Gepost op: 20 November 2015, 19:25:17 »

Misschien kunnen we dit draadje doortrekken naar het gebruik van Marklin bovenleiding versus  bovenleiding-systemen van 2-rail merken? Wat is eenvoudiger?

Märklin betrekt al jaren bovenleiding van Viessmann en stopt die in Märklin doosjes. Tweerailmerken met een echt eigen bovenleidingsysteem zijn er al sinds mensenheugenis niet meer. Dus nee, qua bovenleiding maakt het al helemaal niks uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26654
    • Pagina van klaas
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #80 Gepost op: 20 November 2015, 19:27:03 »
spoor z doen ze ook al dcc.   (y)
Ik weet dat er mensen zijn die een decoder in een Z-locje stoppen. Maar af fabriek zijn ze nog steeds analoog. Of ik moet iets heel erg gemist hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #81 Gepost op: 24 November 2015, 18:54:33 »
Märklin treinen zijn ook nog razend populair op Marktplaats (op de derde plaats, na Lego op 1 en Playmobil op 2):
http://www.nu.nl/lifestyle/4170907/lego-meest-gewilde-speelgoed-marktplaats.html
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #82 Gepost op: 24 November 2015, 20:49:39 »
Moet ik daaruit afleiden dat Märklin eigenaren erg graag van hun spul af willen?  ;D

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #83 Gepost op: 25 November 2015, 07:31:03 »
 ;D

Nee, dat de rest al gedesintegreerd is voordat het tweedehands aangeboden kan worden....

 ;D
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #84 Gepost op: 25 November 2015, 07:41:16 »
Het gaat over het meest gezocht, niet het meest aangeboden

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #85 Gepost op: 25 November 2015, 09:12:45 »
Märklin betrekt al jaren bovenleiding van Viessmann en stopt die in Märklin doosjes.

Overigens heb ik nog steeds een zwak voor de oude bovenleiding van Märklin  :) Mooie kleur paaltjes, stevig en de rijdraad uit gestanst blik. Sommige mensen vinden het lelijk maar bij mij is het een uitkomst aangezien ik het mee kan buigen met mijn krappe bogen.




Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #86 Gepost op: 25 November 2015, 11:14:57 »
MFX is echt een voordeel, maar dan moet je wel (high end) locs hebben die dat hebben. Op de baan knallen en scheuren maar. Ook die hebben hun nukken trouwens, wis hem uit je mobile station/central station en hij is van mening dat hij zich niet meer hoeft aan te melden. Moet je hem eerst op een ander systeem laten aanmelden, even het zooitje voor de gek houden dus.


Hallo

Dit is totale onzin.
Alleen de MFX decoders van de eerste generatie (ESU) hadden hier wel eens last van.

Bart

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2010
  • A-C
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #87 Gepost op: 25 November 2015, 18:59:18 »
hierbij mijn antwoord doe er mee wat je wilt  ;D

 Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?

voor den beginneling ja
voor de gevorderde maakt niks uit

wat is het leukste? dat er keuze is....

en boven alles het maakt niet uit wat je/er rijd als je/het maar rijd  (y) ;)

groetjes barry

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #88 Gepost op: 26 November 2015, 01:06:13 »
Overigens heb ik nog steeds een zwak voor de oude bovenleiding van Märklin
(y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #89 Gepost op: 26 November 2015, 11:15:41 »
Hallo

Dit is totale onzin.
Alleen de MFX decoders van de eerste generatie (ESU) hadden hier wel eens last van.

Bart
Laatste jaren heb ik er niet zoveel op gelet (deels door inactiviteit/andere activiteiten), maar ik weet dat ik er redelijk vaak mee te maken heb gehad. Goed, ik moet de precieze datum van aankoop opzoeken, maar uit mijn hoofd heb ik systems sinds 2005, dus eerste generatie MFX zal ik best wel gehad hebben. Mijn oplossing was net zo simpel als doeltreffend: Zo nu en dan wisselde ik van land/locs en dan ging er gewoon een ander MS als master aan het systeem.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de