Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 12:35:38
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
BR-18.6 Schaal-0. door sncf231e
Vandaag om 12:13:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
  

Auteur Topic: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?  (gelezen 18823 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #60 Gepost op: 16 November 2015, 17:34:50 »
Alleen scheelt het nogal of je 2rail of 3rail materieel moet afrekenen.

Gewoon een keertje doen  ;) ;D

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6691
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #61 Gepost op: 16 November 2015, 17:36:17 »
Daarnaast is Caterpillar een bekende 3railer op het gelijknamige forum die zelf al eens heeft aangegeven: als ik opnieuw zou starten zou het 2rail zijn...... ;D

Gr, Ben.

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #62 Gepost op: 16 November 2015, 20:32:09 »
Dat gemakkelijk aansluiten kan bij alle rails met een holle bedding. Is ook bij Roco Geoline of Trix zo geregeld. Heeft niet met tweerail of drierail te maken. Hetzelfde geldt voor die overgang, isolaties en een draadje, is precies hetzelfde. Wissels polariseren is bij Geoline ook al dummyproof geregeld, als je al wilt polariseren.

Het lijkt me dat je geen enkele behoefte hebt aan computersturing. Gewoon twee draadjes op je baan aansluiten en rijden maar. Wordt de baan wat groter dan meerdere aansluitpunten. Wissels apart aansturen met drukknoppen.

Drierail of tweerail maakt technisch dan allemaal weinig uit. Maar ja, als dat idee eenmaal in je hoofd zit. Volgens mij heb je je keuze al gemaakt. Prima, maar dan heeft dit misschien allemaal weinig zin.  :)

Ik heb nog helemaal geen keuze gemaakt, dat dat met die aansluitingen ook met gelijkstroom kan wist ik niet.
Ik was er met Marklin van op de hoogte, en met gelijkstroom niet.
Dan is de beste optie toch ook voor mij gelijkstroom.

Dan was mijn vermoeden toch ook goed wat betreft computer gestuurd rijden.
Dan hoef ik ook niet met terugmelders te werken toch? Als ik niet computergestuurd ga rijden.

Wat betreft de prijs heb je wel een punt Sander..

Thx voor alle reactie's. Ik ben er denk ik wel uit en dat het gelijkstroom word! :D
Iedereen blij?!  ;D




Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #63 Gepost op: 16 November 2015, 20:53:15 »
Alleen scheelt het nogal of je 2rail of 3rail materieel moet afrekenen.

Gewoon een keertje doen  ;) ;D

Mvg,
 Sander

Klopt, zeker voor 3-rail modellen van andere fabrikanten dan Marklin! De Koffie plan-V van Roco bv is bij een bekende winkelier uit de regio 010 bijvoorbeeld GOEDKOPER dan de gelijkstroomversie  :o

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #64 Gepost op: 16 November 2015, 21:10:06 »
En daar was (is?) de Roco digitale sound plan T groen in tweerail goedkoper dan de analoge versie... soms gebeurt dat. Dat is net zoiets als dat mannen langer zijn dan vrouwen, maar op een feestje of zo kan de langste onder de aanwezigen toch een vrouw zijn.

Caterpillar

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #65 Gepost op: 16 November 2015, 22:25:51 »
Jonathan,

Voor modelspoorders met grote ervaring maakt het toepassen van 2-rail of 3-rail "voor de eenvoud" niet uit....., die hebben een andere reden voor het éne of het andere systeem

MVG, Caterpillar

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #66 Gepost op: 19 November 2015, 07:08:47 »
Als er één merk of systeem het beste zou zijn, zouden de anderen niet meer bestaan.

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #67 Gepost op: 19 November 2015, 09:08:43 »
Nee hoor, anders had VHS het al veel eerder tegen Betamax afgelegd....
Dus kunnen meerdere merken en systemen, ondanks dat de ene beter of slechter (minder goed) dan de andere zou zijn, best naast elkaar bestaan.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #68 Gepost op: 19 November 2015, 11:32:26 »
hallo Niels,

Het beste systeem wordt niet alleen bepaald door de kwaliteit, maar ook door de prijs en nog wat dingen.

Dat verklaart waarom Betamax het nog wel even het uitgehouden, ondanks dat VHS een kwalitatief beter systeem had.

En waarom het cassettebandje het nog zo lang heeft uitgehouden, naast de CD.

Ondanks dat de CD kwalitatief beter is, kiezen steeds meer mensen voor het streamen van muziek via bijvoorbeeld Spotify. Kennelijk is de kwaliteit minder van belang dan gemak en prijs.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #69 Gepost op: 19 November 2015, 12:42:55 »
Dat verklaart waarom Betamax het nog wel even het uitgehouden, ondanks dat VHS een kwalitatief beter systeem had.

Zeer off-topic, maar voor wat ik weet is dat VHS het slechtste systeem was/is. De reden dat het vol heeft weten te houden kwam doordat men wel prontapes toestond. Andere systemen hadden daar meer moeite mee.
Betamax was zelfs het beste systeem.

Maar dit is een discussie op een ander forum.
Jeroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22505
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #70 Gepost op: 19 November 2015, 12:56:26 »
Het werkte allemaal goed genoeg voor de consument. Het meest relevante verschil was dat VHS een open systeem werd, zodat tig fabrikanten het gingen produceren en verder ontwikkelen, zodat de kwaliteit met sprongen omhoog ging en de prijs met sprongen omlaag ging. Dus ja, al vrij snel was VHS ook echt het superieure systeem.

Even nadenken ... nee, treintjes is toch wel andere handel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #71 Gepost op: 19 November 2015, 15:49:59 »
Mag het weer terug naar modeltreinen a.u.b.

Met dank, gr

Bert
Team moderatoren

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #72 Gepost op: 20 November 2015, 10:26:13 »
Is Märklin eenvoudiger... Tsja, wat is eenvoudig? Mijn mobile station was in ieder geval plug en play. Het C rail systeem is aardig goed uitgedacht, als je de geometrieregels volgt, hoef je nooit te zagen. Maar dat geldt voor een doorsnee 2rail baantje net zo, gok ik. MFX is echt een voordeel, maar dan moet je wel (high end) locs hebben die dat hebben. Op de baan knallen en scheuren maar. Ook die hebben hun nukken trouwens, wis hem uit je mobile station/central station en hij is van mening dat hij zich niet meer hoeft aan te melden. Moet je hem eerst op een ander systeem laten aanmelden, even het zooitje voor de gek houden dus.

Zoals je al hebt gemerkt, het zijn eigenlijk 2 verschillende werelden. Natuurlijk heb je wat mensen die liever wereld 1 aan zouden hangen in wereld 2, maar de uitzonderingen bevestigen de regel. Mooi voorbeeld daarvan zijn de diverse reclamewagentjes. Echt een cult item bij Märklin rijders, leverbaar in vele vormen en smaken (het gesloten koelwagentje en de ketelwagon zijn veruit de populairste). Het is dan ook compleet aanvaardbaar om zelf een wagonnetje te laten bedrukken, zoals enige tijd geleden op het 3rail forum is gedaan. Een ketelwagonnetje met 3rail logo, zijn er uiteindelijk 750 van besteld. Men heeft geprobeerd om op Beneluxspoor ook zo'n actie op te zetten, die verzande al redelijk snel in een discussie over welk tijdperk en wat voor type wagon zou moeten worden gemaakt. Een fantasiewagon was volgens velen absoluut uit den bozen. Tsja, zoveel mensen, zoveel wensen.

Wat ik ook als een voordeel beschouw, is dat ik op de volledig handbestuurde banen gewoon 2rail materiaal kan laten rijden zonder problemen met wat dan ook. 2Railers die eens komen rijden, maar ook gewoon roco wagons waarvoor ik geen andere asjes gekocht heb, het rijdt. Volgens sommige zou dit niet mogen, aangezien de wielen wat verder uit elkaar staan bij 2rail, maar het lukt meestal wel. Soms eens een koppig ding dat niet wil zonder andere assen, maar dat is een uitzondering.

En de keerlussen natuurlijk. Gebeurt niet, zegt men. Well... Ik had een dubbel L vormig ovaal liggen als vloerbaan met in het midden een emplacement, maar wel een keerlus erin. Was wel handig met stoomlocs e.d. op de baan. En ik weet dat ik dat als kleine jongen ook regelmatig aanlegde, omdat ik locs wilde kunnen keren. Ook op latere leeftijd, als ik ergens wat aanlegde, was dat iets wat regelmatig, bewust of onbewust, terug kwam. Een brug die dwars over het spoor ging en vanaf beide rijrichtingen van de onderliggende ovaal toegankelijk was. Geen keerlus in de klassieke zin, eerder een driehoek, maar wel dezelfde problemen als met een keerlus.

Of ik zelf nog met 3rail zou starten? Ik weet niet. Ik ben als klein jochie (5e verjaardag) gestart met 3rail, het (zeker voor Märklinisten) bekende 3000tje met een ovaaltje rails en een paar karretjes. En toen er wat meer rails was, kwam pa met een paar grote oude stoomlocs, sommige zijn inmiddels meer dan 40 jaar oud, uit zijn eigen jeugd, even meerijden. Dat zijn wel condities die ik mee zou nemen. Net als met systeem en spiegelreflexcamera's, ik adviseer mensen die online om tips vragen altijd om even hun vrienden en familiekringen te gaan kijken wie welk merk spiegelreflex heeft. Als iedereen een Canon heeft, koop dan geen Sony. Heeft iedereen een Sony, koop dan geen Nikon. Etc. Waarom? Simpel, je kan nog eens iets uitwisselen, intuïtief voelt het toch hetzelfde aan bij eenzelfde merk, indeling van een menu, een knop, alles zit vaak op redelijk dezelfde plek.

Ik weet trouwens überhaupt niet of ik wel H0 zou blijven rijden. Ik ben stiekem ook gecharmeerd van N spoor. Als een beetje gek op lange goederentreinen is ruimte toch al snel een punt. En met N spoor ben je direct veroordeeld tot 2rail. Is natuurlijk niet erg, hoort er gewoon bij, maar wel iets om rekening mee te houden bij een herstart. Ik heb nu teveel materieel om eigenlijk nog die overstap financieel te kunnen verantwoorden. Daarbij vind ik het formaat van H0 ook wel mooi, net handzaam genoeg, niet te klein, niet te groot.

Ik heb met vrienden in mijn middelbare schooltijd net zo hard kunnen genieten van hun 2rail systeem als van mijn 3rail systeem. Die roco mouse was voor mij net zo makkelijk in gebruik als mijn mobile station. Ja, sommige knopjes zaten wat anders, maar lekker boeiend. En natuurlijk, onderling wel eens een beetje stoken, maar de lol van de gezamenlijke hobby was veel belangrijker dan of het nou 2rail of 3rail was. En ik heb op mijn vloerbaantjes wat kilometers weggereden met mijn treinspul. Met sommige vrienden hele dagen rijden, rangeren en dergelijke. :D

Met iets googlen kwam ik deze nog tegen. Vind hem wel mooi, puur feiten zonder mening: http://www.nproject.org/nl/diversen/2-rail-versus-3-rail.-de-voor-en-nadelen.html
« Laatst bewerkt op: 20 November 2015, 10:33:11 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #73 Gepost op: 20 November 2015, 10:40:41 »
Zoals je al hebt gemerkt, het zijn eigenlijk 2 verschillende werelden.

In mijn optiek zijn het eigenlijk drie werelden:

- 2-railers
- Marklinisten
- 3-railers

Marklinisten blijven het merk marklin trouw bij alles wat ze kopen.

Zelf ben ik een 3-railer. Ik rij op de Marklin K-rail en heb 4 Marklin locs rijden. Mijn andere 17 treinen zijn wisselstroomvarianten van andere merken dan Marklin. Ook mijn besturing is niet van Marklin, ik gebruik namelijk de Intellibox van Uhlenbrock en de bezetmelders komen bijvoorbeeld bij Rosoft vandaan. De wissels worden bediend met servo's, dus wat dat betreft op de rails na, weinig puur Marklin op mijn baan.

Ook voor mij is het puur een financiële kwestie (te grote verzameling opgebouwd om nog op rendabele manier over te stappen naar DC) waarom ik geen DC baan heb.

Jeroen   
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #74 Gepost op: 20 November 2015, 12:33:53 »
Vind hem wel mooi, puur feiten zonder mening: http://www.nproject.org/nl/diversen/2-rail-versus-3-rail.-de-voor-en-nadelen.html

Ook daar tref ik onder de genoemde punten, als feiten gepresenteerde meningen aan. Op de stelling "puur feiten zonder mening" valt er nog het nodige af te dingen.
Dat iemand iets op een bepaalde manier beleeft, maakt het nog niet tot een feit.