Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 14:58:11
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 14:51:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:45:24
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Dat overkomt mij niet. door hervé
Vandaag om 14:39:43
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 14:36:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
  

Auteur Topic: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus  (gelezen 4984 keer)

L.Zwaneveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Gepost op: 12 November 2015, 21:55:27 »
Hallo,
Mijn railbus waarvan de motorwagen is voorzien van een sound- decoder en de bijwagen is voorzien van een functiedecoder, rijd niet erg fijn.
Nu overweeg ik om stroom uit de bijwagen te halen en te verbinden met de motor.
Kan ik dit ongestraft doen ? i.v.m. de functie decoder.

Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2015, 21:59:42 »
Ja, dat kan gewoon.  Eventueel met stroomvoerende koppelingen tussen de wagens.

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2015, 22:02:00 »
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Maar je kan de stroomafname van beide wagens met elkaar verbinden. Je kan de stroom niet direct op de motor aansluiten.
Om welk model gaat het precies?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

L.Zwaneveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2015, 22:36:21 »
Het is een railbus van Roco met sound

L.Zwaneveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2015, 22:43:43 »
Hallo Roland,

Bedankt voor je antwoord.
Ik ga het proberen en hoop op een beter rijgedrag van de loc.

Gr. Bert

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2015, 22:44:44 »
Ik heb de motorwagen en bijwagen van mijn Roco Railbus elektrisch met elkaar verbonden. Ik heb daarvoor zwarte decoderdraad gebruikt. Die heb ik aan de stroomafname blikjes van de bijwagen gesoldeerd, door de gaatjes van de remslanghouders naar buiten geleid, bij de motorwagen door dezelfde gaatjes weer naar binnen en daar aan de stroomafname blikjes gesoldeerd. Het resultaat is optimale stroomafname: dat ding rijdt altijd en overal. En je hebt 'remslangen' tussen de wagens.

Stroomvoerende koppelingen heb ik geprobeerd, maar dat past niet. Te weinig ruimte.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #6 Gepost op: 12 November 2015, 22:47:56 »
Ik heb zelf de Roco Schienenbus, deze is 3-delig.
Ik heb deze gewoon onderling met 2 draden doorverbonden.
Die 2 draden hangen gewoon tussen de 2 wagenbakken in, en zijn met een draadje gebonden aan de trekstaaf tussen de wagenbakken.
Dit ter voorkoming dat ze onverhoopt achter een wisseltong of puntstuk blijven haken.
Je moet hierbij wel zorgen dat de draden lang genoeg zijn zodat de combinatie ook makkelijk door alle bochten gaat.

Stroomvoerende koppelingen heb ik geprobeerd, maar dat past niet. Te weinig ruimte.

Dat komt omdat de bufferhulzen nogal lang zijn, een conventionele kortkoppeling past hier dan ook niet tussen.
Wel de bijgeleverde langer koppelstaaf.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

L.Zwaneveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #7 Gepost op: 12 November 2015, 23:21:18 »
Iedereen bedankt voor de positieve reacties.
Dit geeft mij moed om daar morgen gelijk mee te beginnen.

Gr. Bert

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2015, 10:19:50 »
Nog even een nuance: je vroeg in het begin:

Nu overweeg ik om stroom uit de bijwagen te halen en te verbinden met de motor.

De tips hierboven gingen allemaal over het doorverbinden van de stroomafname. Dus twee draadjes om de stroomafname van de linker/rechter wielen met elkaar door te verbinden zodat het geheel stroom afneemt van vier wielen per kant.

Dat is iets anders dan "de motoraansluiting rechtstreeks met de stroomafname van de bijwagen koppelen".

Ik neem aan dat je het goede bedoelt, maar ik noem het maar even voor de zekerheid  ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2015, 12:30:36 »
Waar hij motor zegt bedoelt hij natuurlijk motorwagen.  :)

Zo niet, zien we binnekort het nieuwe draadje "m'n railbus doet het niet meer"...  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2015, 13:49:39 »
Motorwagen... ja, da's wel logisch :)

Dat idee van Edgar om de draden als remleiding te camoufleren ga ik ook naar kijken. Dat wordt wel oppassen hoe goed dat in de bochten gaat.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2015, 14:58:24 »
Ik heb mijn Roco schienenbus voorzien van de tweepolige stroomvoerende koppelingen TAMS SK-270.
Maar die zijn volgens mij nieuw al een tijdje niet meer verkrijgbaar.
Ze zijn gebaseerd op Fleischmann Profikoppelingen met zwaluwstaarten en hebben de juiste lengte voor tussen de VT en VS.

Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

L.Zwaneveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2015, 15:19:38 »
Ja zeker bedoel ik de motorwagen.
Ik heb inmiddels de klus geklaard en de bijwagen via de stroomafnemers van de wielen verbonden met de stroomafnemers van de motorwagen.
Ik kan zeggen dat het prima werkt het treinstel rijd nu weer keurig over de wissels.
Ik heb dun decoderdraad gebruikt en dit gaf geen probleem bij het monteren.
Er was ruimte voldoende om deze dunne draden weg te werken.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.

Bert

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #13 Gepost op: 13 November 2015, 15:39:37 »
Kun je nog een fotootje maken van hoe je de draden tussen de twee bakken hebt lopen? Ik ga binnenkort ook aan de gang en wat extra input kan nooit kwaad :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17823
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kan ik stroom halen uit het tweede rijtuig van een railbus
« Reactie #14 Gepost op: 13 November 2015, 16:36:45 »
Misschien een tip; als je een Loksound gebruikt is de buffermodule misschien een idee? Dan heb je altijd wat reserve in de afname en mocht er een hapering zijn merk je dat niet omdat de buffer dat opvangt. Scheelt je een hoop gedoe :)