Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
Vandaag
om 11:24:03
Aansluiting Bezetmelding
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:17:20
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5
door
Joz
Vandaag
om 11:10:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:09:21
Klein baantje om de Kerstboom heen
door
Keska
Vandaag
om 11:01:10
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:53:27
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:50:41
Modelwensen 2026
door
roco
Vandaag
om 10:45:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:56
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
Jos B.
Vandaag
om 10:35:31
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 10:16:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:00:50
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Anton Maris
Vandaag
om 09:49:16
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco
door
JohnT
Vandaag
om 09:47:32
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 09:47:18
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
San-Markos
Vandaag
om 09:44:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:24:40
bestaand station of eigen bouw?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:24:22
'Permaloog' met electronenbuizen
door
henk
Vandaag
om 09:16:19
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
MOVisser
Vandaag
om 08:14:30
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
Eric B
Vandaag
om 08:03:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Eric B
Vandaag
om 07:16:44
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons
door
Lobomotion69
Vandaag
om 01:40:33
MoBaBro.de
door
W. Thomas
23 December 2025, 21:45:21
losse onderdelen
door
Carl
23 December 2025, 21:21:22
Aachenau West
door
puntenglijder
23 December 2025, 20:02:14
Forster Stadtbahn Tramlok H0m
door
Java
23 December 2025, 19:39:36
Goede wensen voor 2026
door
Jan Bennink
23 December 2025, 18:55:50
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Hans1963
23 December 2025, 18:23:33
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
23 December 2025, 17:09:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rangeerbaan met diverse rails
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeerbaan met diverse rails (gelezen 4194 keer)
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Rangeerbaan met diverse rails
«
Reactie #15 Gepost op:
14 November 2015, 16:36:24 »
Frans, waarom zou je de factor ook toepassen op de tijd? Tijd is tijd. En daarmee spreek je ook jezelf tegen als je zegt dat snelheid de afgelegde afstand is per tijd.
80km/h = 22,2m/s (1:1) => 25,5cm/s (1:87)
Om het terug te rekenen:
stel dat je model inderdaad 25,5cm heeft afgelegd in 1 seconde (= 25,5cm/s) dan komt dat in het echt overeen met een afstand van 25,5cm x 87 = 2218,5cm = 22,2m. Maar het is nog steeds een seconde dus in het echt gaat de trein dus 22,2m/s = 79920m/h = 80km/h
Toegegeven, vaak ziet het er wel nog beter uit als trager gereden wordt. Vooral om te compenseren voor te krappe bogen en wissels.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27072
Re: Rangeerbaan met diverse rails
«
Reactie #16 Gepost op:
14 November 2015, 16:55:11 »
Het grootste "probleem" zit in de formule voor de verkanting. Daarin komt de snelheid in het kwadraat voor. Dat maakt dat je bij modelspoor, technisch gezien, nauwelijks verkanting nodig hebt, ondanks de krappe boogstralen. En het maakt ook dat je op volle snelheid door een afbuigend wissel kunt raggen, zonder dat de trein omvalt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1502
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Rangeerbaan met diverse rails
«
Reactie #17 Gepost op:
15 November 2015, 13:11:59 »
Kan daar ook niet aan doen Timo, maar als je de tijd niet verschaalt ga eigenlijk niet veel rond rijden, blijft je trein ook het volle kwartier in het station staan,... Dus als je dat sneller gaat laten doen, moet je de tijdsverschaling wel meenemen.
Als je over verschaling wil praten, doe dan even een klein beetje opzoekwerk. Zo'n 35j geleden heb ik me daar in mijn afstudeerproject als ingenieur ook mee bezig gehouden, en je komt zeer snel op de beperkingen of zelfs onmogelijkheden om bepaalde zaken te verschalen. Zeker wanneer je met dynamische aspecten moet rekening houden (zie ook reactie Klaas).
Geloof me vrij dat je een snelheid op onze modelbanen niet gewoon en recht-toe-recht-aan kan verschalen.
Wil je een eenvoudig truukje?
Neem een buis van ongeveer 1,00m lang en een diameter van 50mm (een gewoon stukje afvoerpijp volstaat), leg dat even naast het spoor op je modelbaan en kijk door die buis naar hoe de trein komt aanstromen. Je zal versteld staan hoe traag je je treinen zal mogen laten rijden.
Wil je het eenvoudiger; leed er dan even de normen erop na.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
funtrucker
Offline
Berichten: 54
Re: Rangeerbaan met diverse rails
«
Reactie #18 Gepost op:
15 November 2015, 13:59:07 »
Ik snap je argumentatie, echter als je iets (na)maakt op schaal, in dit geval 1:87, zul je de wissels ook zo nauwkeurig mogelijk moeten namaken.
Als de wissels en eigenlijk alles correct 1:87 is dan kun je toch de snelheid delen Door faktor 87?
Het probleem zit toch niet in de snelheid, die is op schaal, maar in een niet goed verschaald wissel.
Daarom zien de meeste spaghettibanen er niet uit, 6 sporigstation met 20 wissels op 3m2.
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Rangeerbaan met diverse rails
«
Reactie #19 Gepost op:
15 November 2015, 17:43:32 »
Hoi Frans, toegegeven dat het er iets trager beter uit ziet. Maar het is NIET de juiste schaalsnelheid. Dat is gewoon de schaalfactor trager. En dat is ook waarmee Koploper rekent of een van die tacho wagens enz. Probleem is dat veel banen of nog sneller rijden of bijvoorbeeld met schaalsnelheid van 100km/h tot in het station naderen. En dan gaat meespelen dat stationlengtes niet kloppen, bogen te krap zijn en wissels te kort
En ja, misschien kijken wij juist graag naar een iets versnelde baan omdat wij het anders saai vinden. Maar ik vind het geen probleem om een loc een paar minuten stil te zetten zolang er ergens anders ook iets te zien in. En een kwartier, mja, misschien, als je een station zou bouwen wat werkelijk op schaal overeen komt met een Arhem ofzo. Maar dan is er in de tussentijd ook genoeg te zien
Maar op een doorsnee Nederlands station staat een trein niet zo heel lang stil. En ja, misschien verkorten wij dat in model nog meer. Anders heb je weer het argument "Nouwja, op deze baan rijdt er ook niets zeg!".
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rangeerbaan met diverse rails