Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 22:37:43
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 22:37:30
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Looney Tunes
Vandaag om 22:10:03
zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:51:07
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
  

Auteur Topic: Rangeerbaan met diverse rails  (gelezen 4053 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #15 Gepost op: 14 November 2015, 16:36:24 »
Frans, waarom zou je de factor ook toepassen op de tijd? Tijd is tijd. En daarmee spreek je ook jezelf tegen als je zegt dat snelheid de afgelegde afstand is per tijd.

80km/h = 22,2m/s (1:1) => 25,5cm/s (1:87)

Om het terug te rekenen:
stel dat je model inderdaad 25,5cm heeft afgelegd in 1 seconde (= 25,5cm/s) dan komt dat in het echt overeen met een afstand van 25,5cm x 87 = 2218,5cm = 22,2m. Maar het is nog steeds een seconde dus in het echt gaat de trein dus 22,2m/s = 79920m/h = 80km/h

Toegegeven, vaak ziet het er wel nog beter uit als trager gereden wordt. Vooral om te compenseren voor te krappe bogen en wissels.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #16 Gepost op: 14 November 2015, 16:55:11 »
Het grootste "probleem" zit in de formule voor de verkanting. Daarin komt de snelheid in het kwadraat voor. Dat maakt dat je bij modelspoor, technisch gezien, nauwelijks verkanting nodig hebt, ondanks de krappe boogstralen. En het maakt ook dat je op volle snelheid door een afbuigend wissel kunt raggen, zonder dat de trein omvalt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #17 Gepost op: 15 November 2015, 13:11:59 »
Kan daar ook niet aan doen Timo, maar als je de tijd niet verschaalt ga eigenlijk niet veel rond rijden, blijft je trein ook het volle kwartier in het station staan,... Dus als je dat sneller gaat laten doen, moet je de tijdsverschaling wel meenemen.

Als je over verschaling wil praten, doe dan even een klein beetje opzoekwerk. Zo'n 35j geleden heb ik me daar in mijn afstudeerproject als ingenieur ook mee bezig gehouden, en je komt zeer snel op de beperkingen of zelfs onmogelijkheden om bepaalde zaken te verschalen. Zeker wanneer je met dynamische aspecten moet rekening houden (zie ook reactie Klaas).

Geloof me vrij dat je een snelheid op onze modelbanen niet gewoon en recht-toe-recht-aan kan verschalen.
Wil je een eenvoudig truukje?
Neem een buis van ongeveer 1,00m lang en een diameter van 50mm (een gewoon stukje afvoerpijp volstaat), leg dat even naast het spoor op je modelbaan en kijk door die buis naar hoe de trein komt aanstromen. Je zal versteld staan hoe traag je je treinen zal mogen laten rijden.
Wil je het eenvoudiger; leed er dan even de normen erop na.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #18 Gepost op: 15 November 2015, 13:59:07 »
Ik snap je argumentatie, echter als je iets (na)maakt op schaal, in dit geval 1:87, zul je de wissels ook zo nauwkeurig mogelijk moeten namaken.
Als de wissels en eigenlijk alles correct 1:87 is dan kun je toch de snelheid delen Door faktor 87?
Het probleem zit toch niet in de snelheid, die is op schaal, maar in een niet goed verschaald wissel.
Daarom zien de meeste spaghettibanen er niet uit, 6 sporigstation met 20 wissels op 3m2.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #19 Gepost op: 15 November 2015, 17:43:32 »
Hoi Frans, toegegeven dat het er iets trager beter uit ziet. Maar het is NIET de juiste schaalsnelheid. Dat is gewoon de schaalfactor trager. En dat is ook waarmee Koploper rekent of een van die tacho wagens enz. Probleem is dat veel banen of nog sneller rijden of bijvoorbeeld met schaalsnelheid van 100km/h tot in het station naderen. En dan gaat meespelen dat stationlengtes niet kloppen, bogen te krap zijn en wissels te kort

En ja, misschien kijken wij juist graag naar een iets versnelde baan omdat wij het anders saai vinden. Maar ik vind het geen probleem om een loc een paar minuten stil te zetten zolang er ergens anders ook iets te zien in. En een kwartier, mja, misschien, als je een station zou bouwen wat werkelijk op schaal overeen komt met een Arhem ofzo. Maar dan is er in de tussentijd ook genoeg te zien  ;D Maar op een doorsnee Nederlands station staat een trein niet zo heel lang stil. En ja, misschien verkorten wij dat in model nog meer. Anders heb je weer het argument "Nouwja, op deze baan rijdt er ook niets zeg!".


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox