Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 17:27:05
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
j.ossebaar
Vandaag
om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Rangeerwagen, de bouw.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeerwagen, de bouw. (gelezen 12015 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Rangeerwagen, de bouw.
«
Gepost op:
07 November 2015, 18:51:20 »
Nu Artitec binnenkort met de Pec komt, en er al zoveel materieel met een AK is, zoals Lima. Rivarossi, Fleischmann DKM en Roco is het tijd om eens over een rangeerwagen na te denken. Kapot en reserve materieel moet op zijn tijd ook verplaatst worden en hoe doe je dat. Makkelijk gezegd dan gedaan. Een kleine inventarisatie leert dat niet een merk compatibel is met een ander merk. Een universele koppeling is er op dit moment (nog) niet. Het is niet alleen de koppeling die niet koppelt, maar ook de grote en de hoogte is bij ieder model en merk weer anders. Hoofdpijn dosier dus. Ik ben dan toch maar begonnen met een model van een Roco rongenwagen om te bouwen naar een rangeerwagen in afwachting van de Pec die Artitec gaat uitbrengen.
Een kleine greep,op de plattewagen een Piko dan een Fleischmann, Artitec en DKM. Allemaal anders en koppelen ho maar.
Dit is het voorbeeld
En zo moet het gaan worden.
Voor dit project heb ik mijn keuze laten vallen op een Roco NS Rongenwagen
De wagen wordt helemaal gedemonteerd en dan wordt de bodem tussen de opstaande randen weg gesneden.
Dan blijft er dit over.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #1 Gepost op:
07 November 2015, 22:48:26 »
Nog even nagedacht, onder boven of.......
dit is het geworden. Er zit een lichte bolling in de plaat en dat kan wel eens voor problemen zorgen, dus gewoon op deze manier.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #2 Gepost op:
08 November 2015, 12:22:15 »
de rangeerwagens hebben geen eigen remvermogen dus moeten de remblokken met de ophanging weg gesneden worden. Doe dat ook met het aanwezige spanwerk onder de wagen
De afgesneden, in spoorwegtermen= afgenomen, remblokken
Aan de bovenzijde brengen we een nieuw werkdek aan van losse planken. Leg eerst een vierkant aan en daar in de losse planken.
Hierna gaan we ons bezig houden met de problematiek van het Automatisch koppelen....
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Peter Wijshake
Offline
Berichten: 573
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #3 Gepost op:
08 November 2015, 12:55:12 »
Leuk stukje Sobat
Dit is wel een mooi voorbeeld om over te nemen in een tijdschrift trouwens!
Peter
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #4 Gepost op:
08 November 2015, 15:42:21 »
Zoals gezegd, een variatie aan grote en hoogte van de model AK. Maar wat en wie heeft nu de juiste koppeling uitgebracht?
Artitec?
Fleischmann?
DKM ??
Zoals je ziet zijn de AK's allemaal anders
Ik denk dat ik nog maar even wacht met de constuctie tot dat Artitec met zijn (gedeeltelijke) universeel uit komt.
Gaan gewoon verder met de opbouw van de wagen.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
NS264
Offline
Berichten: 8955
Het leven op de weg.
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #5 Gepost op:
08 November 2015, 16:20:22 »
Ik zou bijna aan een flexibele koppelboom gaan denken.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #6 Gepost op:
08 November 2015, 18:10:32 »
Ook nog even gekeken hoe of dat de hoogte van het andere materieel zich verhoudt tot de rangeerwagen.
Het Mat 46 van Lima staat op exact de goede hoogte
Daar in tegen zit de kollossale koppeling van de Fleischmann Sprinter wel erg hoog
Net als bij deze Lima VIRM.
He...waar komt hij nu weer vandaan??? (ja ik weet dat het Spanje is
)
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
AB 7216
Offline
Berichten: 1626
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #7 Gepost op:
08 November 2015, 18:15:02 »
Hoi Sobat,
Dat de koppelingen vanaf plan V hoger staan klopt, dit is in het echt ook zo.
Voor dit materieel gebruikt de ns eigenlijk geen koppelwagens meer, door de hoogte van deze koppeling is een sleepkoppeling te gebruiken die op de trekhaak van het trekkende voertuig past.
Mat '34 t/m DE-3 hebben de lage koppelingen gehad.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #8 Gepost op:
08 November 2015, 18:31:21 »
Dank Arjen, dan vallen deze dus af.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
mantaray
Offline
Berichten: 184
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #9 Gepost op:
08 November 2015, 18:50:40 »
http://www.dieseltreinen.nl/2014/04/eerste-geslaagde-proefrit-gereviseerde-koppelwagen
vroeger gebruikten we een kopppelwagen waar de koppeling in hoogte verstelbaar was
zie link hij leeft nog
nou ben ik ff kwijt of dat in hoek van holland was of bij de werkplaats leidschendam
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #10 Gepost op:
09 November 2015, 16:13:26 »
Alles overziende moet deze variant toch serieus overwogen worden.
Helaas niet duidelijker. Plaatje geleend van
www.HIJSM.nl
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #11 Gepost op:
12 November 2015, 13:49:07 »
Voorlopig gaan we nog even verder met de opbouw van de wagen
Van overtollige stukken rails worden stukken gemaakt die voor de ballast van de wagen gaan zorgen.
De opmaat gemaakte stukken rails worden op een plaatje styreen geplakt en over de stukken komen dan nog de spanbanden
Sorry kwam even iets tussen!!!!
Bundel spoorstaven
Onder wat gewicht komen de staven weer netjes in lijn te liggen.
De bundel op de wagen
Opgenomen in de trein
«
Laatst bewerkt op: 12 November 2015, 15:05:15 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
jandcargo
Offline
Berichten: 1281
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #12 Gepost op:
12 November 2015, 15:02:10 »
Hallo Sobat,
Voor zover ik mij herinner (zwolse wagens) lagen er geen railstaven op de kop als ballast.
Bij jouw voorbeeldfoto(foto 2) trouwens ook niet
Wel alle precies even lang en gelijk
succes met weer een leuk item
jandcargo
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #13 Gepost op:
13 November 2015, 15:59:04 »
Het is toch *** weer voor buiten activiteiten, dus maar weer wat knutselen aan de rangeerwagen,
Op de werktafel
De bufferbalk ontdaan van niet nodige attributen zoals buffers, haak met spindel, handgrepen en beugels voor de rongen.
Na wat experimenteren zal het hiermee gedaan moeten worden
Het prototype van een verstelbare koppeling.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #14 Gepost op:
14 November 2015, 15:39:11 »
Dit is het voorbeeld. Dat wil niet zeggen dat het exact nagebouwd wordt (ik heb er geen tekeningen of maten van). Maar het moet wel functioneren.
Grondplaat met geleidingen. Het zwaluwstaartje komt van een Marklin vaste koppelingstaaf die gebruikt wordt tussen twee rijtuigen/wagens
De grondplaat in de kortkoppeling gestoken.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Rangeerwagen, de bouw.