Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
Vandaag om 14:36:32
Raadplaatje door hielke1501
Vandaag om 14:33:25
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 14:22:30
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:20:43
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Miniature Holland
Vandaag om 14:16:00
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 14:08:15
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 14:01:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:57:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Charles_
Vandaag om 13:43:47
Werkplaats Wael en Bosch door ruudns
Vandaag om 13:38:57
MTB DP1 v2 - Wormwiel terug plaatsen. door BillWisselWizard
Vandaag om 13:14:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:42:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 12:32:14
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:25:26
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 12:20:38
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:11:48
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:01:40
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Bahn-AG
Vandaag om 11:45:25
Geïsoleerd motorschild. door maartenvdb
Vandaag om 11:24:45
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 10:59:43
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Ronald Halma
Vandaag om 10:52:21
Welke wielreiniger door Carl
Vandaag om 10:46:00
Beekdaelen in H0 door NS264
Vandaag om 08:53:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Frank 123
Vandaag om 07:18:08
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert V
27 December 2025, 23:09:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
27 December 2025, 22:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
27 December 2025, 21:18:01
Yamorc 7001 dood door ruudns
27 December 2025, 20:51:36
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
27 December 2025, 19:40:30
  

Auteur Topic: Rangeerwagen, de bouw.  (gelezen 12667 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Rangeerwagen, de bouw.
« Gepost op: 07 November 2015, 18:51:20 »
Nu Artitec binnenkort met de Pec komt, en er al zoveel materieel met een AK is, zoals Lima. Rivarossi, Fleischmann DKM en Roco is het tijd om eens over een rangeerwagen na te denken. Kapot en reserve materieel moet op zijn tijd ook verplaatst worden en hoe doe je dat. Makkelijk gezegd dan gedaan. Een kleine inventarisatie leert dat niet een merk compatibel is met een ander merk. Een universele koppeling is er op dit moment (nog) niet. Het is niet alleen de koppeling die niet koppelt, maar ook de grote en de hoogte is bij ieder model en merk weer anders. Hoofdpijn dosier dus. Ik ben dan toch maar begonnen met een model van een Roco rongenwagen om te bouwen naar een rangeerwagen in afwachting van de Pec die Artitec gaat uitbrengen.


Een kleine greep,op de plattewagen een Piko dan een  Fleischmann, Artitec en DKM. Allemaal anders en koppelen ho maar.


Dit is het voorbeeld


En zo moet het gaan worden.


Voor dit project heb ik mijn keuze laten vallen op een Roco NS Rongenwagen


De wagen wordt helemaal gedemonteerd en dan wordt de bodem tussen de opstaande randen weg gesneden.


Dan blijft er dit over.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2015, 22:48:26 »

Nog even nagedacht, onder boven of.......


dit is het geworden. Er zit een lichte bolling in de plaat en dat kan wel eens voor problemen zorgen, dus gewoon op deze manier.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2015, 12:22:15 »

de rangeerwagens hebben geen eigen remvermogen dus moeten de remblokken met de ophanging weg gesneden worden. Doe dat ook met het aanwezige spanwerk onder de wagen


De afgesneden, in spoorwegtermen= afgenomen, remblokken


Aan de bovenzijde brengen we een nieuw werkdek aan van losse planken. Leg eerst een vierkant aan en daar in de losse planken.


Hierna gaan we ons bezig houden met de problematiek van het Automatisch koppelen....
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2015, 12:55:12 »
Leuk stukje Sobat  (y)

Dit is wel een mooi voorbeeld om over te nemen in een tijdschrift trouwens!

Peter

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2015, 15:42:21 »

Zoals gezegd, een variatie aan grote en hoogte van de model AK. Maar wat en wie heeft nu de juiste koppeling uitgebracht????



Artitec?


Fleischmann?


DKM ??

Zoals je ziet zijn de AK's allemaal anders

Ik denk dat ik nog maar even wacht met de constuctie tot dat Artitec met zijn (gedeeltelijke) universeel uit komt.

Gaan gewoon verder met de opbouw van de wagen.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9125
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2015, 16:20:22 »
Ik zou bijna aan een flexibele koppelboom gaan denken.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2015, 18:10:32 »
Ook nog even gekeken hoe of dat de hoogte van het andere materieel zich verhoudt tot de rangeerwagen.


Het Mat 46 van Lima staat op exact de goede hoogte


Daar in tegen zit de kollossale koppeling van de Fleischmann Sprinter wel erg hoog


Net als bij deze Lima VIRM.


He...waar komt hij nu weer vandaan??? (ja ik weet dat het Spanje is :P)

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2015, 18:15:02 »
Hoi Sobat,

Dat de koppelingen vanaf plan V hoger staan klopt, dit is in het echt ook zo.
Voor dit materieel gebruikt de ns eigenlijk geen koppelwagens meer, door de hoogte van deze koppeling is een sleepkoppeling te gebruiken die op de trekhaak van het trekkende voertuig past.

Mat '34 t/m DE-3 hebben de lage koppelingen gehad.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2015, 18:31:21 »
Dank Arjen, dan vallen deze dus af.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2015, 18:50:40 »
http://www.dieseltreinen.nl/2014/04/eerste-geslaagde-proefrit-gereviseerde-koppelwagen

vroeger gebruikten  we een kopppelwagen waar de koppeling in hoogte verstelbaar was
zie link hij leeft nog  ;D

nou ben ik ff kwijt of dat in hoek van holland was of bij de werkplaats leidschendam 

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2015, 16:13:26 »
Alles overziende moet deze variant toch serieus overwogen worden.

Helaas niet duidelijker. Plaatje geleend van www.HIJSM.nl
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #11 Gepost op: 12 November 2015, 13:49:07 »
Voorlopig gaan we nog even verder met de opbouw van de wagen

Van overtollige stukken rails worden stukken gemaakt die voor de ballast van de wagen gaan zorgen.

De opmaat gemaakte stukken rails worden op een plaatje styreen geplakt en over de stukken komen dan nog de spanbanden

Sorry kwam even iets tussen!!!! ;D




Bundel spoorstaven

Onder wat gewicht komen de staven weer netjes in lijn te liggen.



De bundel op de wagen

Opgenomen in de trein

« Laatst bewerkt op: 12 November 2015, 15:05:15 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #12 Gepost op: 12 November 2015, 15:02:10 »
Hallo Sobat,

Voor zover ik mij herinner (zwolse wagens) lagen er geen railstaven op de kop als ballast.
Bij jouw voorbeeldfoto(foto 2) trouwens ook niet

Wel alle precies even lang en gelijk

succes met weer een leuk item

jandcargo

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #13 Gepost op: 13 November 2015, 15:59:04 »
Het is toch *** weer voor buiten activiteiten, dus maar weer wat knutselen aan de rangeerwagen,

Op de werktafel

De bufferbalk ontdaan van niet nodige attributen zoals buffers, haak met spindel, handgrepen en beugels voor de rongen.

Na wat experimenteren zal het hiermee gedaan moeten worden

Het prototype van een verstelbare koppeling.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Re: Rangeerwagen, de bouw.
« Reactie #14 Gepost op: 14 November 2015, 15:39:11 »

Dit is het voorbeeld. Dat wil niet zeggen dat het exact nagebouwd wordt (ik heb er geen tekeningen of maten van). Maar het moet wel functioneren.

Grondplaat met geleidingen. Het zwaluwstaartje komt van een Marklin vaste koppelingstaaf die gebruikt wordt tussen twee rijtuigen/wagens


De grondplaat in de kortkoppeling gestoken.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.