Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Rangeerwagen, de bouw.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeerwagen, de bouw. (gelezen 11251 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Rangeerwagen, de bouw.
«
Gepost op:
07 november 2015, 18:51:20 »
Nu Artitec binnenkort met de Pec komt, en er al zoveel materieel met een AK is, zoals Lima. Rivarossi, Fleischmann DKM en Roco is het tijd om eens over een rangeerwagen na te denken. Kapot en reserve materieel moet op zijn tijd ook verplaatst worden en hoe doe je dat. Makkelijk gezegd dan gedaan. Een kleine inventarisatie leert dat niet een merk compatibel is met een ander merk. Een universele koppeling is er op dit moment (nog) niet. Het is niet alleen de koppeling die niet koppelt, maar ook de grote en de hoogte is bij ieder model en merk weer anders. Hoofdpijn dosier dus. Ik ben dan toch maar begonnen met een model van een Roco rongenwagen om te bouwen naar een rangeerwagen in afwachting van de Pec die Artitec gaat uitbrengen.
Een kleine greep,op de plattewagen een Piko dan een Fleischmann, Artitec en DKM. Allemaal anders en koppelen ho maar.
Dit is het voorbeeld
En zo moet het gaan worden.
Voor dit project heb ik mijn keuze laten vallen op een Roco NS Rongenwagen
De wagen wordt helemaal gedemonteerd en dan wordt de bodem tussen de opstaande randen weg gesneden.
Dan blijft er dit over.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #1 Gepost op:
07 november 2015, 22:48:26 »
Nog even nagedacht, onder boven of.......
dit is het geworden. Er zit een lichte bolling in de plaat en dat kan wel eens voor problemen zorgen, dus gewoon op deze manier.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #2 Gepost op:
08 november 2015, 12:22:15 »
de rangeerwagens hebben geen eigen remvermogen dus moeten de remblokken met de ophanging weg gesneden worden. Doe dat ook met het aanwezige spanwerk onder de wagen
De afgesneden, in spoorwegtermen= afgenomen, remblokken
Aan de bovenzijde brengen we een nieuw werkdek aan van losse planken. Leg eerst een vierkant aan en daar in de losse planken.
Hierna gaan we ons bezig houden met de problematiek van het Automatisch koppelen....
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Peter Wijshake
Offline
Berichten: 550
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #3 Gepost op:
08 november 2015, 12:55:12 »
Leuk stukje Sobat
Dit is wel een mooi voorbeeld om over te nemen in een tijdschrift trouwens!
Peter
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #4 Gepost op:
08 november 2015, 15:42:21 »
Zoals gezegd, een variatie aan grote en hoogte van de model AK. Maar wat en wie heeft nu de juiste koppeling uitgebracht?
Artitec?
Fleischmann?
DKM ??
Zoals je ziet zijn de AK's allemaal anders
Ik denk dat ik nog maar even wacht met de constuctie tot dat Artitec met zijn (gedeeltelijke) universeel uit komt.
Gaan gewoon verder met de opbouw van de wagen.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #5 Gepost op:
08 november 2015, 16:20:22 »
Ik zou bijna aan een flexibele koppelboom gaan denken.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #6 Gepost op:
08 november 2015, 18:10:32 »
Ook nog even gekeken hoe of dat de hoogte van het andere materieel zich verhoudt tot de rangeerwagen.
Het Mat 46 van Lima staat op exact de goede hoogte
Daar in tegen zit de kollossale koppeling van de Fleischmann Sprinter wel erg hoog
Net als bij deze Lima VIRM.
He...waar komt hij nu weer vandaan??? (ja ik weet dat het Spanje is
)
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
AB 7216
Offline
Berichten: 1519
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #7 Gepost op:
08 november 2015, 18:15:02 »
Hoi Sobat,
Dat de koppelingen vanaf plan V hoger staan klopt, dit is in het echt ook zo.
Voor dit materieel gebruikt de ns eigenlijk geen koppelwagens meer, door de hoogte van deze koppeling is een sleepkoppeling te gebruiken die op de trekhaak van het trekkende voertuig past.
Mat '34 t/m DE-3 hebben de lage koppelingen gehad.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #8 Gepost op:
08 november 2015, 18:31:21 »
Dank Arjen, dan vallen deze dus af.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
mantaray
Offline
Berichten: 184
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #9 Gepost op:
08 november 2015, 18:50:40 »
http://www.dieseltreinen.nl/2014/04/eerste-geslaagde-proefrit-gereviseerde-koppelwagen
vroeger gebruikten we een kopppelwagen waar de koppeling in hoogte verstelbaar was
zie link hij leeft nog
nou ben ik ff kwijt of dat in hoek van holland was of bij de werkplaats leidschendam
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #10 Gepost op:
09 november 2015, 16:13:26 »
Alles overziende moet deze variant toch serieus overwogen worden.
Helaas niet duidelijker. Plaatje geleend van
www.HIJSM.nl
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #11 Gepost op:
12 november 2015, 13:49:07 »
Voorlopig gaan we nog even verder met de opbouw van de wagen
Van overtollige stukken rails worden stukken gemaakt die voor de ballast van de wagen gaan zorgen.
De opmaat gemaakte stukken rails worden op een plaatje styreen geplakt en over de stukken komen dan nog de spanbanden
Sorry kwam even iets tussen!!!!
Bundel spoorstaven
Onder wat gewicht komen de staven weer netjes in lijn te liggen.
De bundel op de wagen
Opgenomen in de trein
«
Laatst bewerkt op: 12 november 2015, 15:05:15 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
jandcargo
Offline
Berichten: 1195
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #12 Gepost op:
12 november 2015, 15:02:10 »
Hallo Sobat,
Voor zover ik mij herinner (zwolse wagens) lagen er geen railstaven op de kop als ballast.
Bij jouw voorbeeldfoto(foto 2) trouwens ook niet
Wel alle precies even lang en gelijk
succes met weer een leuk item
jandcargo
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #13 Gepost op:
13 november 2015, 15:59:04 »
Het is toch *** weer voor buiten activiteiten, dus maar weer wat knutselen aan de rangeerwagen,
Op de werktafel
De bufferbalk ontdaan van niet nodige attributen zoals buffers, haak met spindel, handgrepen en beugels voor de rongen.
Na wat experimenteren zal het hiermee gedaan moeten worden
Het prototype van een verstelbare koppeling.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Rangeerwagen, de bouw.
«
Reactie #14 Gepost op:
14 november 2015, 15:39:11 »
Dit is het voorbeeld. Dat wil niet zeggen dat het exact nagebouwd wordt (ik heb er geen tekeningen of maten van). Maar het moet wel functioneren.
Grondplaat met geleidingen. Het zwaluwstaartje komt van een Marklin vaste koppelingstaaf die gebruikt wordt tussen twee rijtuigen/wagens
De grondplaat in de kortkoppeling gestoken.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Rangeerwagen, de bouw.