Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: GOLS station Haaksbergen, de bouw  (gelezen 73415 keer)

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #270 Gepost op: 26 december 2017, 14:31:12 »
Ondertussen heb ik  ook een dak en achterwand in de module gemaakt. Licht in het dak en het lijkt opeens heel anders. Wat doet dat toch veel. De aandacht ligt nu volledig op de module. Het dak moet nu verder worden afgewerkt met aan de voorzijde nog een "overhang" zodat je niet tegen de binnenzijde van het dak aankijkt. En aan de achterzijde moet natuurlijk een bij het landschap passende achtergrond komen. Daar moet ik nog even over nadenken wat dit wordt. Alleen lucht of iets van lucht met een heg en bomen ervoor. Maar eens wat gaan photoshoppen binnenkort.





Groet Jan

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #271 Gepost op: 26 december 2017, 15:50:33 »
Dat geeft meteen een mooie sfeer extra zeg. Wat voor verlichting heb je gebruikt?

Ik had je topic nog niet helemaal gelezen, maar wat een mooi station is het geworden.  (y) Inspirerend ook voor m'n eigen ontwerp.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #272 Gepost op: 26 december 2017, 16:21:08 »
Dank je Geert. Ik heb hier twee kleine LED geschakelde tl lampjes boven. Deze geven een mooi gelijkmatig licht. Wat ben je zelf aan het maken ?

Groet Jan

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #273 Gepost op: 29 december 2017, 22:28:28 »
Eén van de laatste kale plekjes op de eerste module van GOLS station Haaksbergen is de hoek waar de varkenswaag heeft gestaan. Het waaggebouw is al klaar (zie eerder in dit draadje) en nu is het tijd om ook de bestrating en de aankleding van het landschap aan te pakken. Allereerst moeten er rails gemaakt worden voor het smalspoortje dat hier liep vanaf het spoor naar de dichtbij gelegen textielfabriek. Ik heb voor de maat even een kolenkarretje genomen, maar uiteindelijk moet hier een platbodem karretje komen, dat gebruikt werd voor het vervoeren van allerlei benodigdheden van het spoor naar de fabriek en vica versa. In het foam een dun geultje gemaakt om het spoor te laten verzinken in het wegdek. Dan van t-vormig polystyreen profiel rails gemaakt en deze erin gelijmd. Dan het tijdrovende ponsen van de bestrating, net als het gedeelte voor het station. Dat moet tenslotte doorlopen in dit gedeelte. Tot zover.





Groet Jan

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #274 Gepost op: 30 december 2017, 10:19:31 »
Na mijn eerste post op pagina 1 dit draadje helemaal uit het oog verloren. Heb alles gelezen nu. Eén woord: Wauw!
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #275 Gepost op: 30 december 2017, 18:42:28 »
Het ponsen van de bestrating is grotendeels klaar. De varkenswaag is op de plek gezet en hier is ook de aankleding van begonnen. De bestrating is uitgelijnd en ook de middenberm tussen beide wegen/bestratingen is een begin mee gemaakt. Heerlijk om weer bezig te zijn met landschapsbouw. Dat vind ik toch wel het allerleukste aan de modelspoor hobby. Het bouwen.







Groet en allemaal een goede jaarwisseling

Jan

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #276 Gepost op: 02 november 2021, 20:47:32 »
Na bijna 4 jaar niets geplaatst te hebben eindelijk weer aan het bouwen. Ik heb de afgelopen jaren eigenhandig mijn gehele zolder verbouwd en had geen ruimte meer voor mijn modelbanen en geen tijd meer voor modelbouw. Naast het verbouwen moest er ook nog gewerkt worden tenslotte. In de opslag dus met station Haaksbergen en mijn duitse baan (draadje elders ooit eens in dit forum geplaatst) grotendeels afgebroken. Alleen de berg is nog over. Maar de man-cave is klaar en dus tijd om de hobby weer serieus op te pakken. Ik ga verder met het GOLS station Haaksbergen in dit draadje en staart tzt een nieuw draadje voor mijn duitse baan.







Mijn modelbouwzolder  :D

Afgelopen weekend uiteraard naar Eurospoor geweest, heerlijk om weer erbij te zijn. En natuurlijk een en ander aangeschaft. Waaronder een messing bouwpakket van een zandwagen einde jaren 30, de tijd van mijn GOLS baan.  En afgelopen week begonnen hiermee. Wat een ellende zeg. Solderen was al niet mijn ding en zal het ook nooit worden vrees ik. Het is een beginners bouwpakket volgens MK modelbouwstudio's.  Nou ik ben nog niet eens een beginner. Brandblaren, niets gaat aan elkaar zitten of als het al vast zit dan laat het weer los, het zit scheef, dikke klonten tin of tinverf. Nee dat is niets voor mij. Maar ik vind al die modellen van messing uit de jaren 30 wel heel aantrekkelijk voor mijn baan. Dus op zoek naar een andere oplossing. LIJM !!
Ik heb een lijm van UHU gevonden die onder invloed van blauw licht supersnel uithard en een soort chemische verbinding vormt. Daar werk ik op mijn werk ook mee (composiet) en dat kan ik dus wel. En het werkt fantastisch op het messing. Muurvast en veel schoner dan al dat tin. Ondertussen zit het model in elkaar. Niet geheel perfect maar voor een eerste keer niet slecht. Alleen missen de buffers in het bouwpakket, daar moet ik dus nog even achteraan. Hier de eerste serie foto's :















Nu ontvetten en dan kan de schilder aan het werk.
Ik hou jullie op de hoogte (en niet pas weer na 4 jaar hoop ik  ;D)

Groet Jan

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #277 Gepost op: 02 november 2021, 22:05:12 »
Wat een mooie zolder zeg!

Vond dit destijds al leuk om te volgen, ga weer de volgdraad oppakken.

Groeten,
Jelmer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #278 Gepost op: 03 november 2021, 14:48:10 »
Ik heb e.e.a. gemist geloof ik  :-[
Fraaie hobby ruimte heb je  8)

Dat duitse baantje waar je het over hebt,waar gaat die komen in die nieuwe hobby ruimte ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #279 Gepost op: 03 november 2021, 23:02:03 »
De Duitse baan staat op de onderste foto linksvoor. Deze wordt uitgebreid naar een u-vorm toe, zal er later foto's van plaatsen in een nieuw topic. De GOLS baan staat rechtsachter tegen de zijwand, voor nu 1 module groot en wordt tzt uitgebreid met nog twee modules (lange termijn planning  ;D).

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #280 Gepost op: 10 november 2021, 17:19:00 »
Het karretje in mijn "spuitkabine" maar eens in de primer gezet. De buffers plaats ik later wel, ben te ongeduldig om hierop te wachten  ;D Dus mondkapje op, en een mooie grijze basis kleur erop. Nu drogen.







Groet Jan

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #281 Gepost op: 10 november 2021, 20:19:22 »
Mooie man-cave  (y) (y)

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #282 Gepost op: 04 december 2021, 22:34:27 »
De zandwagen voor de airbrush gehad en in de kleur antracietgrijs gespoten, wat de kleur is volgens de bouwbeschrijving. Daarna alle details in zwart geverfd. Volgende stap is of weatheren van de zandwagen of de decals aanbrengen. Ik weet eigenlijk niet wat de beste volgorde is. Dus aan jullie deze vraag, hoe verder te gaan ? En gelijktijdig een tweede vraag : hoe breng ik de decals het beste aan, ik deed dit vroeger altijd met water maar lees dat hier betere methodes voor zijn. Wat is jullie ervaring ? En de derde vraag : zijn er mensen die wat originele foto's van dit type (of soortgelijk) zandwagen hebben om de weathering zo goed mogelijk te kunnen aanbrengen.

De foto's tot dusverre :







Groet Jan

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #283 Gepost op: 04 december 2021, 23:25:13 »
Mooi resultaat Jan. Ik zou eerst de opschriften plaatsen, dan een blanke lak laag en daarna verweren. Letters worden ook vuil en door de blanke lak bescherm je de decals.

Voor het aanbrengen raad ik microset en microsol aan. Zeker microsol is handig bij dit model, want het zorgt ervoor dat je decal zacht wordt en in de naden zakt.
De stappen zijn:
1 decal weken in water
2 druppel microset op het model
3 decal van het papier afvegen op het model
4 corrigeren en laten drogen
5 meerdere keren insmeren met microsol en even laten weken.

Groet, Mathyn 
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #284 Gepost op: 05 december 2021, 00:09:27 »
Dankjewel Mathyn voor dit duidelijke stappenplan. Ga de decal microset en microsol bestellen.

Groet Jan