Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 17:02:36
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:39:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27

Auteur Topic: Officieel afscheid Plan V....  (gelezen 13660 keer)

Bartje81

• Offline Offline
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #30 Gepost op: 05 November 2015, 15:36:03 »
Dat dat na 50 jaar trouwe dienst van die dingen ineens een probleem is(/kan zijn) geworden, zucht....  :-\

Wellicht dat het ook om het moderne imago van de NS draait. In de ogen van sommige managers zullen die ouwe dingen daar niet meer zo goed bij passen en misschien zijn ze ook bang niet helemaal serieus meer genomen te worden na de zoveelste verlengde oud-materieelinzet naar aanleiding van het zoveelste capaciteitsprobleem.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2015, 15:39:53 door Bartje81 »

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #31 Gepost op: 05 November 2015, 15:42:25 »
ze willen dus van plan V af omdat er geen baanruimer onder zit  :-\

FLIRT-III is niet vergelijkbaar met SLT.
De FLIRT-III is een van de plank trein en de SLT een eigen ontwerp.

Vermoed ook dat die FLIRT-III stellen ook de enigste NS treinen zullen zijn die wel bij sneeuw rijden.  :-X
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

boemeltje

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 05 November 2015, 15:46:51 »
Hallo,

We kunnen met ze allen wel roepen dat die oude troep eindelijk aan de kant gaat, maar heb zelf afgelopen zomer een aantal keren met een SLT gereisd en kan nou niet zeggen dat die zo prettig zijn , vind dat om eerlijk te zijn meer opgewaardeerde trammetjes.

Gr Jan

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #33 Gepost op: 05 November 2015, 15:53:07 »
Wat als we nu eens stoppen met al het gemekker en hier gewoon een lekker "terug kijken naar vijftig jaar plan V"-topic van maken  ;)

De laatste plan V die ik heb gezien:

27 juli 2014 te Den Bosch

Ik ben 21 november in Utrecht, eens zien of ik er dan nog eentje kan spotten als allerlaatste  :)

Eelco

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #34 Gepost op: 05 November 2015, 15:54:10 »
Somda: De bron der Bronnen  ::) ;D

NS heeft na een veiligheidsincident, waarbij een stel naast de rails kwam te staan, belooft dat mat'64 in 2016 niet meer ingezet gaan worden. IL&T heeft hier ook een vinger in de pap, d.m.v. een rapportage.
Wel vreemd dat de NS dat zelf niet zegt:
http://nieuws.ns.nl/afscheid-van-de-mat64-in-december/

FLIRT-III is niet vergelijkbaar met SLT.
De FLIRT-III is een van de plank trein en de SLT een eigen ontwerp.

Vermoed ook dat die FLIRT-III stellen ook de enigste NS treinen zullen zijn die wel bij sneeuw rijden.  :-X
Heeft de NS dan ook de BR425 ontworpen waarop de SLT is gebaseerd?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #35 Gepost op: 05 November 2015, 16:05:05 »
Nee

maar de SLT is geen BR425 maar een hele hoop eigen inbreng en eisen
En iets baseren op een goed product kan in Nederland slecht uitpakken.

In amsterdam Bijvoorbeeld met de 11g en 12g GTL in denhaag een succes in Amsterdam niet echt

En de Flirt is gewoon uit de brochure.

Hier tussen Apeldoorn en Almelo rijd nog genoeg PLAN V.

Herrie dingen.

Groeten Martijn

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #36 Gepost op: 05 November 2015, 16:17:44 »
De onderhoudstermijn is dan verstreken. Afdoende revisie is te duur en er zijn ook niet veel onderdelen meer.
Je kan marchanderen met die termijn. Minstens 95 procent kans dat het goed gaat.

De revisietermijnen verstrijken na 7 jaar en 9 maanden. Daarna kan m.b.v. veiligheidsbeurten de termijn met maximaal 18 maanden verlengd worden. Is heel gebruikelijk en niks mis mee. De nu nog rijdende V13-stellen uit de 900-serie lopen op deze manier uit. 

ILT heeft hier helemaal geen vinger in de pap. Er is gewoon toelating voor die stellen en die blijft van kracht. De NS-voorlieger suggereert in het bericht van 8 oktober dat er een veiligheidsprobleem is en dat ILT vindt dat NS in overtreding is en er niet meer gereden mag worden maar dat is onzin. Geen reserveonderdelen meer en de onderhoudsbedrijven moeten omgebouwd worden voor de nieuwe stellen... Glasheldere voorbeelden van problemen bij een oplossing zoeken.

NS wil van het materieel '64 af na ruim 50 jaar en ik denk dat het inderdaad ook wel eens tijd wordt maar communiceer dat dan gewoon. Het zal wel een centenkwestie zijn en waarschijnlijk speelt "Teuge" ook een rol met dank aan o.a. de Telegrof voor het opkloppen van een incident. Geen baanschuivers... SGM heeft ook geen baanschuivers en daar zijn we voorlopig nog niet van af.

NS kiest er voor te stoppen met materieel '64, een keuze die m.i. merkwaardig overkomt als je het huilverhaal van Van Boxtel in Nieuwsuur van 2 oktober j.l. aanhoort. Scholen worden gevraagd de uren meer te spreiden. Ik heb hem, toen hij nog deel uitmaakte van VVD-filiaal D66, wel eens minder onzin horen uitkramen. Een aantal van 4100 zitplaatsen van V4-6 had NS de moeilijkste periode, de winter, door kunnen helpen het probleem wat minder nijpend te maken. We zullen de boze reizigers de komende maanden wel weer in het nieuws zien. Incidentenjournalistiek en -politiek. Heerlijk! We hoeven ons nooit te vervelen.;D

NS wil het gewoon niet meer, het zij zo.

Ik ben 21 november in Utrecht, eens zien of ik er dan nog eentje kan spotten als allerlaatste  :)
Ik zou ergens anders gaan staan...
« Laatst bewerkt op: 05 November 2015, 17:28:27 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 05 November 2015, 16:23:35 »
Wel raar dat Plan V n.a.v. die ontsporing bij Teuge na december 2015 niet meer ingezet mag worden, maar tussen maart en december geen enkel probleem is....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #38 Gepost op: 05 November 2015, 16:26:12 »
Ik zou ergens anders gaan staan...

Mwah, dat zit er helaas niet in deze keer. Maar plan V doet Utrecht niet meer aan, begrijp ik?

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 05 November 2015, 17:24:05 »
Volgens omloop niet maar je weet het maar nooit. Wageningen-Arnhem is het meest dichtbij. Verder nog Eindhoven-Tilburg Universiteit, Sittard-Heerlen en Roermond-Maastricht Randwyck.

Wel raar dat Plan V n.a.v. die ontsporing bij Teuge na december 2015 niet meer ingezet mag worden, maar tussen maart en december geen enkel probleem is....

Kennelijk heeft NS dat willen beloven na het ongeval. Wellicht dacht NS toen nog dat DDM-1 op tijd opgeknapt zou zijn.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #40 Gepost op: 05 November 2015, 19:14:12 »
Precies, rondom Tilburg zag ik ze ook nog. Bij een kennis stond ik verbaasd toen er uit de verte een ruisend gevaarte aankwam en stopte op Tilburg Reeshof. 'Jee! Rijden hier nog V'tjes?'

'Jaha!' antwoorde mijn medetreinliefhebber ;)

Ik moet het nog zien, die datum. 'Strenge' winters hebben wel vaker volkomen onverwachte inzetten veroorzaakt. Hoewel dit spul wel veel ouder en niet zo talrijk meer is als bijvoorbeeld de dubbeldekkers die in een mij ontschoten winter weer opgelapt werden, ben ik wel van mening dat het waarschijnlijk probleemloos blijft rijden.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 05 November 2015, 19:27:08 »
NS (cq Nedtrain) wil echt niet meer. Echt, behalve pure onwil is er geen enkele reden. Jammer voor alle reizigers, maar een vervanging is er niet. U zoekt het maar uit.

Jes

• Offline Offline
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
« Reactie #42 Gepost op: 05 November 2015, 19:59:37 »
Hier iemand die deze 'rammelbakken' erg zal missen!

Als ik begin december een rondje NL wil maken om nog zo veel mogelijk Plan V mee te pakken, op welke trajecten maak ik dan de meeste kans?
met vriendelijke groet, Jesse

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 05 November 2015, 20:00:45 »
Jammer dat plan V aan de kant gaat. Ik ben er een beetje mee opgegroeid. Met het driehoekige raam in de cabine zeer karakteristiek. En ik vond en vind het nog steeds uitstekende rijeigenschappen hebben en het zat en zit (net als mat '54) uitstekend. Ik vind de huidige SLT stoptreinen echt niks en wacht wel even op een intercity als ik die net heb gemist ipv een SLT. De dubbeldekkers waren wel even aardig in het begin, maar ik erger me tegenwoordig aan de trappen (veel in IRM en VIRM naar Schiphol) en ik vind ze teveel schommelen. De ICR is nog een aangenaam rijtuig en ook de Koplopers zijn prima. Maar dat zal dan wel het volgende zijn dat eruit gaat. In Frankrijk heb ik ook al in dubbeldeks TGV's gereden, dus gewone treinen?

Nee, jammer dat plan V eruit moet. Qua leeftijd is het logisch, maar voor mij gaan een van de meest karakteristieke nederlandse treinen van het spoor.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 05 November 2015, 20:06:59 »
Ik moet het nog zien, die datum. 'Strenge' winters hebben wel vaker volkomen onverwachte inzetten veroorzaakt.

Ik zou daar niet al te veel op rekenen, NS heeft met eerdere generaties elektrische treinstellen bewezen dat ze in "moeilijke" tijden onverbiddelijk kan vasthouden aan de door haar zelf opgelegde beperking. Materieel '46 werd na 24 september 1983 niet meer ingezet, ondanks het Gat van '83 en het feit dat een aantal stellen nog door had kunnen rijden. Zelfde met het materieel '54. Midden in een strenge winter hield de NS vast aan de laatste datum (13-01-1996). Daarentegen was het einde van zowel de rode DE1/2 als de gele DE2 meer een uitgaande nachtkaars... Maar ja, dat was voor beide in de zomer, altijd lastig.  ;D 
« Laatst bewerkt op: 05 November 2015, 20:11:52 door Mispoes. Reden: 1996 »