Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Iris door aukevanwieren
Vandaag om 12:17:45
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door bellejt
Vandaag om 12:15:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:53:48
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 11:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 11:12:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:49:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
  

Auteur Topic: Officieel afscheid Plan V....  (gelezen 13647 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #15 Gepost op: 05 November 2015, 12:16:39 »
@Thom. Al ga je er met een hoge drukreiniger in, dan nog wordt het niet meer schoon. Andere cabines worden wel degelijk schoon gemaakt. (op Llso in de nacht in ieder geval wel)

@NS8714, de 441 als het goed is.
Groeten Joop, machinist Lls

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #16 Gepost op: 05 November 2015, 12:18:22 »
Ah, een Werkspoor-stel dus. Leuk  :)

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1226
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #17 Gepost op: 05 November 2015, 12:49:57 »
Ik vind eigenlijk dat Mat'64 toch ook wel een groots afscheid ala 1200 of Mat'54 mag krijgen, maar ik betwijfel of dat nog
gegeven is deze tijd.... ?  :'(

Want het is toch verreweg het meest beeld bepalende materieel van NS geweest doordat ze overal in het land in grote getalen gereden hebben
en doordat ze het ook nog eens zonder grote problemen zo lang hebben vol gehouden in de rijdende dienst.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #18 Gepost op: 05 November 2015, 13:13:57 »
De voornaamste reden waarom het jammer is dat de stellen nu aan de kant gaan, is omdat vervangend materieel pas na de zomer beschikbaar is (als alles volgens planning loopt...)
Volgend mij kun je beter nog 9 maanden doorrijden dan reizigers in de kou laten staan. Maar goed.

Qua kwaliteit en comfort is materieel van circa 39-46 jaar oud inderdaad wel toe aan vervanging.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #19 Gepost op: 05 November 2015, 13:29:39 »
Volgend mij kun je beter nog 9 maanden doorrijden dan reizigers in de kou laten staan. Maar goed.
In de nieuwste RailMagazine staat een artikle over het einde van plan V. Daarin wordt ook uitgelegd waarom 9 maanden doorrijden er niet in zit. Is voornamelijk een gevolg van regelgeving. Mijn technische intuïtie zegt ook dat het best nog kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #20 Gepost op: 05 November 2015, 13:35:50 »
In de nieuwste RailMagazine staat een artikle over het einde van plan V. Daarin wordt ook uitgelegd waarom 9 maanden doorrijden er niet in zit. Is voornamelijk een gevolg van regelgeving. Mijn technische intuïtie zegt ook dat het best nog kan.

Natuurlijk kan dat best. Maar ja, we leven hier nu eenmaal in regeltjesland he......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #21 Gepost op: 05 November 2015, 13:42:18 »
De onderhoudstermijn is dan verstreken. Afdoende revisie is te duur en er zijn ook niet veel onderdelen meer.
Je kan marchanderen met die termijn. Minstens 95 procent kans dat het goed gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #22 Gepost op: 05 November 2015, 13:55:28 »
Verstrijken van een onderhoudstermijn is een kwestie van regeltjes. Dat wil nog niet zeggen dat zo'n treinstel onmiddellijk in elkaar zakt. Een pak melk dat over de datum is wordt ook niet plotseling zuur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #23 Gepost op: 05 November 2015, 13:58:12 »
Het is voor de veiligheid. Een treinstel dat verongelukt na het verlopen van de onderhoudstermijn heeft aanzienlijk meer gevolgen dan het drinken van melk uit een pak waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken...

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6732
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #24 Gepost op: 05 November 2015, 14:22:38 »
Gelukkig hebben we de 1.653.281 foto's nog. (y)

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #25 Gepost op: 05 November 2015, 14:38:11 »
Verstrijken van een onderhoudstermijn is een kwestie van regeltjes. Dat wil nog niet zeggen dat zo'n treinstel onmiddellijk in elkaar zakt. Een pak melk dat over de datum is wordt ook niet plotseling zuur.

Dat zeg ik toch. Minstens 95 procent kans dat het goed gaat.
De inhoud van die regels komt toch ook weer niet helemaal uit de lucht vallen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #26 Gepost op: 05 November 2015, 14:48:24 »
De regels komen inderdaad niet uit de lucht vallen. Die zijn gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Maar zoals ik zei, zo'n treinstel zakt niet spontaan in elkaar als de revisietermijn is verstreken. Je zou die termijn kunnen rekken door intensieve veiligheidscontroles. En bij het vinden van een defect of bij twijfel neem je het betreffende stel uit de vaart. Gewoon een kwestie van je boerenverstand gebruiken.
Maar ik snap ook wel dat ze dat niet gaan doen. Stel je voor dat er iets fout gaat, en de politiek komt er achter. Dan hebben ze in de tweede kamer weer iets om een staatssecretaris te laten struikelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #27 Gepost op: 05 November 2015, 14:57:53 »
De laatste revisietermijnen met verlenging van plan V verlopen in 2017, maar dat terzijde (ha, dat was niet expres). Op Somda gaat het al een tijdje over het waarom plan V uit dienst moet van de NS terwijl dit niet nodig is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1226
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #28 Gepost op: 05 November 2015, 15:28:50 »
Stel je voor dat er iets fout gaat, en de politiek komt er achter. Dan hebben ze in de tweede kamer weer iets om een staatssecretaris te laten struikelen.

Dat hebben ze toch al met het aankomende gapende materieel-gat van 2016... ?

En er wordt wel gesproken over nieuwe Sprinters (Flirt's en SNG) die eind 2016 moeten gaan komen, maar dan komen de eersten pas (als ze al op tijd afgeleverd gaan worden) en dan is het nog maar afwachten hoe snel of dat ze succesvol in dienst gesteld kunnen worden. Bij SLT heeft het volgens mij ook nog 1 a 2 jaar geduurd voordat het allemaal naar behoren functioneerde.... ?  :-\

Dus al met al kan die materieel-schaarste nog wel wat langer duren, vrees ik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Officieel afscheid Plan V....
« Reactie #29 Gepost op: 05 November 2015, 15:29:34 »
Somda: De bron der Bronnen  ::) ;D

NS heeft na een veiligheidsincident, waarbij een stel naast de rails kwam te staan, belooft dat mat'64 in 2016 niet meer ingezet gaan worden. IL&T heeft hier ook een vinger in de pap, d.m.v. een rapportage.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2015, 15:31:15 door Joop_L »
Groeten Joop, machinist Lls