Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 13:27:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door 1200blauw
Vandaag om 13:25:03
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 13:22:03
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Next 18 ESU adapterplaatje door ATSF2
Vandaag om 13:14:57
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Alewijn
Vandaag om 13:01:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 12:20:26
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronald69
Vandaag om 11:46:35
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Bedding, wanneer stroken en wanneer alles?  (gelezen 2176 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Bedding, wanneer stroken en wanneer alles?
« Gepost op: 04 November 2015, 21:38:15 »
Velen gebruiken de blauwe ondervloer platen van de Gamma onder de rails. Ik heb van de week ook een pak gehaald.

In de verschillende topics van mensen die dit gebruiken zie ik eigenlijk twee dingen. Het gebruik van stroken zoals in de Encyclopedie staat. Hier door komt de rails wat hoger te leggen en krijg je de schuine randen in het ballastbed. Andere bedekken hun hele module met plaat, zodat het hoogte verschil niet ontstaat.

- Wanneer doe je nu het een en wanneer het ander? Stroken vooral in de vrije baan op hoofdlijnen? En niet op stations, rangeerterreinen, lokaalspoor e.d.?
- In het geval van stroken, maken jullie er een schuine zijde aan?
- In het geval van stroken en dubbelspoor vul je de ruimte tussen de sporen ook op?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6397
  • ***
Re: Bedding, wanneer stroken en wanneer alles?
« Reactie #1 Gepost op: 04 November 2015, 21:41:43 »
Op mijn baan in aanbouw als volgt:
Voor in het schaduwstation, hele platen.
Stroken met schuine rand op de zichtbare stukken. Ligt het dubbel spoor dicht bij elkaar, dan een bredere strook.
Ligt je dubbel spoor verder uit elkaar, dan twee enkele met schuine rand.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6603.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6181.jpg
« Laatst bewerkt op: 04 November 2015, 21:46:02 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7794
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bedding, wanneer stroken en wanneer alles?
« Reactie #2 Gepost op: 04 November 2015, 21:56:24 »
Op de stations heb ik twee lagen blauwe plaat aangebracht. Hele plaat vol dus. Lekker makkelijk. Later kan je er dan nog eens een een kleine verdieping in maken enzo. Meestal zijn stations redelijk "plat".

Hier zie je me bezig met een van de stations:



Op de vrije baan wil ik een realistisch ballastbed. Ik heb het makkelijk: enkelspoor. Dus twee (geloof ik 4cm breed) stroken 3mm dik blauwe plaat op elkaar en dan de rails erop. Die schuine randjes komen wel door de steentjes.



In bochten is het trouwens makkelijker om stroken van 2 cm breed te pakken. Precies over de hartlijn van het spoor spijkers net een beetje intikken en dan de stroken er aan beide kanten tegenaan lijmen en met punaises vastzetten. Na een dagje laag twee erop en nog een dag later de spijkers eruit.



Lijmen deed ik trouwens met boekbinderslijm van de Pippoos, dat blijft iets flexibeler dan houtlijm en dempt het geluid beter.

Blader anders de eerste vijf pagina's van mijn bouwdraadje eens door (voorbeeld), daar vind je veel blauwe plaat en dat geeft je misschien een beter gevoel voor wat je wel en niet wil doen.

Kijk ook even naar de NEM norm (pdf) met de maten voor ballastbed. Bij mij kwam het met de hoogte van de dwarsliggers van mijn Peco rails en twee lagen blauwe plaat perfect uit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9107
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Bedding, wanneer stroken en wanneer alles?
« Reactie #3 Gepost op: 04 November 2015, 23:21:10 »
Het is ook een beetje je vrijheid nemen, Joran.

Gewoon een beetje googlen op bv.emplacementen.
Met name simpelweg de foto's bestuderen van treinen en  hun omgeving op sites zoals die van Nico Spilt.
Kijken wat je onderweg in de buurt aan spoorbaan tegenkomt levert ook een hoop info op.

Tenzij je volgens Nem-normen wilt bouwen.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2015, 08:33:14 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bedding, wanneer stroken en wanneer alles?
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2015, 12:33:00 »
Een plaat over de gehele breedte van de tafel geeft geluiddemping. Een smalle strook onder het spoor zal het geluid via het ballastbed en de lijm doorgeven naar de ondergrond.
(Mijn ervaring.)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27040
    • Pagina van klaas
Re: Bedding, wanneer stroken en wanneer alles?
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2015, 12:35:37 »
Daarom maak ik me ook niet meer zo druk over geluiddemping. Het ideaal kun je toch niet bereiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Bedding, wanneer stroken en wanneer alles?
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2015, 13:04:02 »
Top, dank voor de antwoorden! Ik ga maar een beetje aanhouden dat op de vrije baan het spoor wat hoger komt te liggen en bij emplacementen dat het meer vlak is. Overigens gaat het me meer om het optische dan om het geluid.

Ik vroeg me nog af of bij het een of ander ook het tijdperk nog meespeelt. In het boek "De moderne Tractie bij de NS in Kleur", wat voornamelijk jaren 80 is. Zie je beide op de vrije baan. Misschien maakt de bodemsamenstelling ook nog uit? Ik heb daar nog geen lijn in kunnen ontdekken.