Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: Stationshal Arnhem open  (gelezen 7408 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #15 Gepost op: 31 October 2015, 11:07:38 »

Probleem in dit geval is dat mensen het verloop van de trap niet verwachten, daarom de leuning niet beet hebben en daarom onderuit gaan.


Tja..... Ik weet niet wie je bedoelt met "de mensen" maar mij lijkt als je een lange of hoge of wat dan ook voor trap voor het eerst betreedt moet je effe uit je doppen kijken.

Gr, Ben.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #16 Gepost op: 31 October 2015, 11:47:24 »
Klopt Ben, maar omdat 999 van de 1000 trappen een gelijkmatig verloop hebben, dat wil zeggen steeds dezelfde maat op- en aantrede ben je niet alert op die ene afwijkende en daarom gaat het mis.

En aanvullend; ik heb het over mensen, alle gebruikers van de trap.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2015, 12:12:55 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #17 Gepost op: 31 October 2015, 11:50:53 »
In een station waar geregeld tientallen mensen tegelijk gebruik maken van dezelfde trap kun je lang niet altijd de treden zien, omdat je tegen de kruinen van je voorgangers aam kijkt bij het naar beneden lopen, of de achterwerken bij het naar boven lopen.

Daarnaast verwacht je ook niet dat een trap ongelijke treden heeft. Architecten moeten eens gaan beseffen dat functionaliteit nog altijd zwaarder behoord te wegen dan het esthetische in een station. Het is er vaak druk, er zijn mensen die haast hebben, er lopen mensen met een lichamelijke beperking en er lopen ook mensen met (grote) bagagestukken. Dan moet je geen trap ontwerpen met dergelijke verrassingselementen.

Jeroen



Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #18 Gepost op: 31 October 2015, 14:02:58 »
Hoe weten jullie eigenlijk wat hier wordt bedoeld met ongelijke treden?
Als het om die platformpjes gaat is dat niets bijzonders.
Als het om treden in een boog gaat, dan weet je dat die niet helemaal gelijk zijn. Zelfs als je slechtziend bent, heb je dat in de gaten.
Of is het wat anders?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #19 Gepost op: 31 October 2015, 14:07:59 »
Ehm... Volgens mij is het de bedoeling dat je op die donkere stukken lekker in de zon kunt zitten 's zomers. Van bovenaf wordt er voorkomen dat je daar naar beneden kunt, maar alleen van de lichtgrijze delen (met normale treden). Ik vond het juist een erg leuk idee.
Er was geen enkele fysieke beperking die mij belette over die zwarte treden omhoog te lopen (op de irritante hoogte na) en andersom was dan ook geen enkel probleem. Is dit misschien het bekende 'het station is al officieel geopend maar eigenlijk nog helemaal niet af' probleem waar we in Nederland nooit last van hebben?

@ henk: ik begrijp dat de diepte van de treden verschilt bij enkele treden. De hele trap heeft bijvoorbeeld treden met een verloop van 20 centimeter ertussen en ineens besluit iemand omdat het de 'eenheid verstoort' dat er treden met een diepere stap tussen moeten. Zie het maar als je vergissen in de traptreden in een gewoon huis. Denkende dat je al beneden bent en dan nog 1 trede af blijken te moeten. Zelfs daar kun je je al lelijk bij verstappen, laat staan op een station waar je dat soort geintjes gewoon niet moet flikken.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #20 Gepost op: 31 October 2015, 14:18:06 »
Ja, maar waar lees je dat?
Ik heb het idee dat het gewoon te maken heeft met de ronde loop van de trap. Ook een keuze, maar toch minder gek dat zonder goede reden verschillen tussen treden maken. Bij een wat rond lopende trap verwachten mensen die verschillen.

Overigens is van de trap vallen helemaal geen zeldzaam verschijnsel. Het is één van de belangrijkste oorzaken van ongevallen. Ik denk dat als je een dagje een paar doodnormale perrontrappen gaat bestuderen op een beetje station, dat je dan het nodige gestruikel kunt aanschouwen.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2015, 14:34:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #21 Gepost op: 31 October 2015, 14:51:53 »
.... Architecten moeten eens gaan beseffen dat functionaliteit nog altijd zwaarder behoord te wegen dan het esthetische in een station. Het is er vaak druk, er zijn mensen die haast hebben, er lopen mensen met een lichamelijke beperking en er lopen ook mensen met (grote) bagagestukken......

En dat wisten we nog niet.

Er zijn architecten en Architecten, Jeroen.
De eerste (getalsmatig grootste) soort bouwt gebruiksvoorwerpen die er soms leuk uitzien, te tweede soort bouwt Hoogstaande Architectuur.
In de werken van de eerste soort mogen geen verrassingen zitten ( stel je voor, wat denkt die vent wel niet!) , in die van de tweede soort juist wel, want daar wordt voor betaald; visie en expressie enzo.
Bij de eerste soort wordt overal op bezuinigd, bij de tweede soort kan het geld niet op.
Bij de eerste soort moet het ontwerp en een dag en de vergunningsstukken in maximaal een week worden uitgevoerd, bij de tweede soort mag het gerust jaren (19) duren.
De werken van de eerste soort horen anoniem te zijn, van de tweede spraakmakend. Dat laatste is in elk geval gelukt  ::) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #22 Gepost op: 31 October 2015, 14:58:54 »

De hele trap heeft bijvoorbeeld treden met een verloop van 20 centimeter ertussen en ineens besluit iemand omdat het de 'eenheid verstoort' dat er treden met een diepere stap tussen moeten.


Dat is dus niet zo. De optrede van alle treden is hetzelfde. De aantrede verschilt, mede door de boog en verder zijn er tussendoor brede platforms. Voorts is ook elke trede voorzien van witte ballen.

Ik kan me voorstellen dat iemand denkt dat hij al op het platform is maar niet ziet dat er nog een trede is. En dan kun je op je snufferd vallen maar dat geldt voor elke trap.

Gr, Ben.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #23 Gepost op: 31 October 2015, 16:01:08 »
Is er al iemand die een fraaie fotoreportage heeft gemaakt? Ik ben wel benieuwd naar hoe het station er nu uit ziet  :)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #24 Gepost op: 31 October 2015, 17:22:43 »
Ik heb de trap gezien en er is vind ik niets mis mee. Wie onzeker is houdt de leuning vast, die is daarvoor aangebracht. Verder denk ik dat zij die slecht ter been zijn sowieso de roltrap nemen.
Valt me dan nog mee dat er nog een leuning is. Voor hetzelfde geld zou die er niet zijn, want dat verstoort het Ontwerp....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #25 Gepost op: 31 October 2015, 20:19:53 »
Ik zie werkelijk het probleem niet van deze trap. Het gaat erom dat er platformpjes tussen zitten. De trap zelf heeft gelijke op en aantreden. Van zulke trappen bestaan er duizenden in Nederland. Maar goed, we hebben weer wat om over te zeuren....

Grtz,
Niels
« Laatst bewerkt op: 01 November 2015, 09:35:54 door Niels B »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17873
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #26 Gepost op: 31 October 2015, 21:18:48 »
 (y)

En ze hebben nog niet eens een foto gezien, Niels ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #27 Gepost op: 31 October 2015, 23:28:33 »
Ik wel. Even zoeken op internet.
Het lijkt een redelijk normale trap.
Wel valt op, dat aan de kant van de glazen wand de leuning ontbreekt.
Fraai gezicht, edoch volkomen onpraktisch.
Waarmee de architect en vergunningverlener wat mij betreft de Geen-GBV-Prijs hebben verdiend.

De architect zou ik het volgende willen toevoegen:
Form Follows Function. Heb je in je eerste jaar bouwkunde gehad, knul!

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #28 Gepost op: 01 November 2015, 14:46:33 »
(y)

En ze hebben nog niet eens een foto gezien, Niels ;)

Van horen zeggen he, en dat is in 9 van de 10 gevallen genoeg.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #29 Gepost op: 01 November 2015, 14:56:00 »
Precies. Als men maar iets heeft om over te kunnen zeiken. Hondsvermoeiend.