Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:18:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 10:11:14
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Theo Mol
Vandaag om 10:08:37
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:09:31
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: PCC’s en andere trams voor Delft, h0  (gelezen 92823 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #75 Gepost op: 09 februari 2016, 07:21:14 »
Hallo Joke, waarom gebruik je geen dunne messing (of fosforbronzen) strip welke je vrijwel onzichtbaar langs een raam- of deurstijl naar het chassis leidt.

Groet, Rob

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #76 Gepost op: 09 februari 2016, 09:46:30 »
Hallo Joke,

Gebruik voor de bedrading 'decoder'draad. Dit is dun, flexibel en kan voldoende vermogen door laten. Je kan het bij de meeste modeltreinzaken kopen. Ook wel litze draad geenoemd.

Voorbeeld van ESU

Lakdraad heeft bij mij niet de voorkeur voor spullen die nog moeten of kunnen bewegen

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2016, 09:48:03 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #77 Gepost op: 09 februari 2016, 23:04:18 »
Goedenavond,
allen bedankt voor de reacties, Jan Peter je hebt me op een idee gebracht, wat afval verzamelt op mijn werk, sensor kabels met litze van minder dan een mm.
Alle kabels zijn vervangen en de verbindingen direct gemaakt voor een bovenleidingsbedrijf.
Hier dan weer de plaatjes:
De kabels in de tram:


Bij het opnieuw verkabelen is me opgevallen dat de cardanassen niet gelijk lang waren. De langste heb ik vervangen voor een kortere, nu zijn beide zijde gelijk lang.

De tram met panto:


Op mijn testbaantje met een bovenleiding atrappe in de vorm van een kabel aan de panto loopt hij nu zeer goed. Veel stiller en ik heb ook geen gewicht meer nodig.
Tevens vliegt hij ook niet meer uit de problematische bocht. Beide wielparen kunnen nu makkelijk en los draaien door de bochten draaien, wat met het dikke draad niet ging.

Dus eindelijk een stapje verder.

Gr. Joke


skiptram

  • Online Online
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #78 Gepost op: 10 februari 2016, 13:14:34 »
Joke,
Citaat
Bij het opnieuw verkabelen is me opgevallen dat de cardanassen niet gelijk lang waren.

Het stellen van cardanassen doe je middels de cardan opnemers.

Bij deze kant staat de cardan-as net ietsje te ruim.
Het gaat hierbij tiende van milimeters.
Staat de cardan-as nog ruimer dan heb je zelfs kans dat de cardan-as de retourstand naar rechtuit verhindert en de tram ontspoort.


Bij deze staat de as te krap en moet de opnemer verschuiven. In dit geval misschien zelfs iets van de achterkant van de opnemer afhalen anders loopt deze aan tegen de kast van het wormwiel. Normaal heb je bij andere versies ook nog de mogelijkheid dit ook aan de motorzijde te verstellen.

In het algemeen is het handig bij alle Halling modellen dit te controleren. Ratelende trams worden dan opeens stil.
Gr. van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #79 Gepost op: 10 februari 2016, 16:28:06 »
 (y) Danke skiptram ga ik vanavond testen.
Gr. Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #80 Gepost op: 11 februari 2016, 14:33:47 »
Ziet er een stuk beter uit, zo met die nieuwe kabels. (y) Doe je er helemaal geen gewicht bij? Naar mijn ervaring loopt een trein/tram een stuk rustiger met meer gewicht. Wordt de kast ook niet zo heen en weer geslingerd door de motor.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #81 Gepost op: 12 februari 2016, 23:07:28 »
Goedenavond,

weer een stapje verder, kardanassen zijn nu ingepast en de tram rijdt als een snorrende kat. Helaas kan ik dit niet goed op de foto krijgen daar de assen zwart zijn en de omgeving rond the assen ook. Met het blote oog is het al moeilijk te zijn.

Sven, ik heb eigenlijk voor de verzwaring overlegt om 2 plaatjes Tin plate onder het interieur te stoppen, daarmee komt dan het geheel bijna gelijk hoog met de vliegwielen.

Eerst maar eens zien hoe ik die snijden kan.

Nu de tram op de goede hoogte rijdt, de motor aangesloten en de kardanassen ingestelt zijn, is dan nu de tijd gekomen om aan de verdere afwerking te beginnen of moet er nog wat gecontroleerd en ingestelt worden?

Gr. Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #82 Gepost op: 12 februari 2016, 23:18:04 »
Als ie goed rijdt, dan ben je klaar, lijkt me zo?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #83 Gepost op: 12 februari 2016, 23:19:32 »
Oh en lood knip je met de schaar. Eventueel met een mes een lijn voorsnijden. Met een hamer kun je het in vorm/dunner/dikker slaan. Met lood wel even handschoenen aan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #84 Gepost op: 13 februari 2016, 11:11:15 »

Nu de tram op de goede hoogte rijdt, de motor aangesloten en de kardanassen ingestelt zijn, is dan nu de tijd gekomen om aan de verdere afwerking te beginnen of moet er nog wat gecontroleerd en ingestelt worden?

Gr. Joke

Let wel even op: Als je er een 1200 van wil maken dan zul je de "biezen" van de bak moeten halen.
De 1200 had in de creme uitvoering ( ze hebben nooit anders gereden) een volledig vlakke zijwand.
ook op de kop en kont moeten de "biezen" weggehaald worden.
Alleen de onderste stootrand was opgezet op de zijwand.

Henk

skiptram

  • Online Online
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #85 Gepost op: 13 februari 2016, 11:43:33 »
@Joke en Sven,
Ik ben geen voorstander van zo  maar veel gewicht ergens in een tram te plaatsen en zeker niet in het dak van de kap. Hierdoor gaat het geheel alleen maar meer wiebelen.

Het gaat er met name om de resonantie uit de kunststof bodems te halen door het gewicht hiervan iets te verzwaren.
Zie ook de oplossing van Halling in de C bodem, maar deze is bij de kortere PCC bodem niet mogelijk.



In de foto zie je de mogelijkheden voor de bodem van Guido en is er ruimte in 4x de zijkant van het frame en onder de balkon rondom de koppelingen.


Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #86 Gepost op: 14 februari 2016, 17:24:16 »
Goedenavond,

Paul, ik heb geprobeert een tussenoplossing te vinden. Ik wil ook niet teveel gewicht toevoegen daar hij eigenlijk al zeer goed loopt.
Als oplossing heb ik een "constrained layer damper" ingebouwd (sorry ik ken niet de NL term, begrip komt van mijn werk met acoustic) .

Op de bodenplaten zijn 2 kleine plaatjes tin plate geplakt worden met dubbelzijdig plakband. Deze laag werkt dan tussen de twee plaatjes als damper en gelijk wordt daardoor de bodemframe gestabiliseert.
Het geheel is vastgekleeft met een flexibele lijm die ik kan losmaken voor het geval ik bij de motor of zo moet.
Gewicht is  dit totaal rond 5 gr dus niet werkelijk veel, maar geeft een goed effect.

Hier de plaatjes:






Het heeft ook als voordeel dat ik nu bijna boven de vliegwielen uitkom en waarschijnlijk het interieur niet moet versnijden.
De tape is Gaffa tape, en maakt dat de zijkant nu beter sluit en de bodem er makkelijker in en uit komt. Het maakt de zijkant glad. Waarschijnlij houdt ik het daar.

Verder ben ik op zoek naar de juiste verf kleuren in Vallejo verfen. Van Paul Roos had ik al een kleurset gekregen maar die maakt het toch moeilijk de juiste kleuren aan de computer te vinden. Vooral de kleuren lijken veel donkeler dan in het echt. Vooral wat is het eigenlijk voor kleur beige.

Dus een ieder die al een keer een PCC geverft heeft graag hun kleuren schema en merk. Dan kan ik een tabelle maken die dan voor alle nieuwe bouwers gebruikt kan worden. Graag voor de creme en de gele.

Gr. Joke

skiptram

  • Online Online
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #87 Gepost op: 14 februari 2016, 17:55:52 »
Joke,
Er zijn hier in andere draadjes al vele discussies gehouden over het HTM creme/ PCC creme  en het OV geel
Ik gebruik zelf de kleuren van Phildie of autolak  maar er zijn vele varianten ook in de hobby lakken.
De kleuren uit het echt zijn niet naar een model te kopiëren en het is een gevoels kwestie. Denk dat de spuiter van Paul Roos gewoon Ral 1000 gebruikt ( lijkt raar maar werkt wel).
Via:
http://scalemodeldb.com/paintcharts/ral
kun je ook kleuren vanuit een foto importeren en een kleurscan doen en kleuren vertalen naar diverse hobby merken.

Ik denk dat Wes je het beste kan helpen want hij gebruikt Vallejo en heeft hier verschillende PCC's laten zien.
Gr.pp
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #88 Gepost op: 15 februari 2016, 01:25:25 »
Hi Joke,

Ja, ik gebruik graag vallejo!

Welke kleuren heb je nodig? Voor de meeste (tram-)RAL's heb ik de juiste Vallejo-codes al. Ook heeft Vallejo zelf een pdf met alle kleurcoderingen welke ik nog voor je moet nazoeken.
Check ook mijn Facebook

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #89 Gepost op: 15 februari 2016, 09:07:26 »
Hi Wes,
Tot nu toe heb ik volgendes gevonden:
PCC kleuren tabelle      
      


Verder schijnt lifecolor RAl kleuren te hebben,iemand ervaring met deze verf in de airbrush?

En Schmincke heeft een goede kleurmixtabelle voor RAL voor hun Aerocolor prof ink met een supra weiss om dekkend te maken. Iemand ervaring met deze verf in de airbrush?

Gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2016, 09:13:07 door Tulpendaal »