Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
  

Auteur Topic: BR 41 241 verkocht aan VSM?  (gelezen 23480 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #45 Gepost op: 20 November 2015, 10:26:23 »
Citaat
De 41 105 heeft inderdaad een ketel gekregen van een 03-10 DB alleen weet ik niet zo gauw welke 03-10 dat was.

41 105 kreeg de ketel van 03 1051

Waaruit blijkt dat de ketel (NK) van de BR 03.10 en de BR 41 nagenoeg identiek waren.
Overigens werd de ketel van 03 1051 wel omgebouwd op oliestook toen deze ingebouwd werd in 41 105.

Dieselpower

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #46 Gepost op: 20 November 2015, 13:24:29 »
Waar staat de 41 241 op dit moment gestald?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #47 Gepost op: 20 November 2015, 16:51:07 »
Nog iets over de Altbaukessel BR 41:

Een citaat uit EJ Spezial 8/95:

"Es handelte sich um den gleichen Kesseltyp, wie er auch in der Baureihe 03 verwendet wurde, nur mit dem Unterschied, daß bei der Baureihe 41 Kesselblech St47K wegen des höheren Kesseldruckes von 20 Bar verwendet worden ist."

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #48 Gepost op: 20 November 2015, 19:22:55 »
Hoi

Even een vraag van mij kant is de BR 41 241 inmiddels al vervoerd naar Apeldoorn of staat deze nog steeds in de loods van de SSN.

gr bernard

Staat nog bij de SSN.
Voor zover ik weet moet er nog wat gebeuren aan die loc om hem de deur uit te rollen  ;)

Waar staat de 41 241 op dit moment gestald?

Dat lijkt me duidelijk toch ?
Even terug lezen scheelt een hoop.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #49 Gepost op: 20 December 2015, 21:11:48 »
« Laatst bewerkt op: 20 December 2015, 21:32:51 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #50 Gepost op: 21 December 2015, 08:05:59 »
Mooie aanwinst voor de VSM. Terugbouwen naar kolenstook, is dat een lastig proces? Dat het een kolengestookte loc gaat worden, geeft wel aan dat de VSM er meer plannen mee heeft dan eens in het jaar rijden bij Terug naar Toen. Leuk. Als zal het nog een "eventjes" duren voordat de loc rijvaardig is.
Heußenstein : HO, DB 1957

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #51 Gepost op: 21 December 2015, 10:16:37 »
Is in oorsprong een kolen stoker geweest, dus kort door de bocht is het een kwestie van de branders eruit en de extra leidingen eraf.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #52 Gepost op: 21 December 2015, 10:29:42 »
Wat me opvalt is dat de VSM lijkt te zwemmen in de loks. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Er gaat een 52 van de VSM naar de ZLSM, want daar hebben ze maar één stoomlok. En, gezien dit draadje, de SSN heeft dus geen capaciteit om aan deze 41 te werken. En ze hebben nu naast de 65 "alleen" de 01 rijvaardig.

Niks mis mee qua SSN en ZLSM. Stoomlocs rijvaardig houden kost vrijwilligerstijd en veel geld. M'n vraag is alleen hoe de VSM zo opvallend veel meer loks rijdend heeft. Miljonair die elk jaar een lok naar Meiningen stuurt ofzo? Andere factor die ik over het hoofd zie? Verschil hoofdlijnlok en 50er die op een zijlijntje rondtuft? Mazzeltje met overgekochte DR loks dat ze allemaal onderhoudsvrije Reko ketels hebben? Geen idee.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #53 Gepost op: 21 December 2015, 10:31:26 »

Deze 41-er was ook helemaal niet van de SSN volgens mij, deze stond alleen daar "geparkeerd".
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #54 Gepost op: 21 December 2015, 10:57:30 »
Wat me opvalt is dat de VSM lijkt te zwemmen in de loks. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? M'n vraag is alleen hoe de VSM zo opvallend veel meer loks rijdend heeft. Miljonair die elk jaar een lok naar Meiningen stuurt ofzo? Andere factor die ik over het hoofd zie? Verschil hoofdlijnlok en 50er die op een zijlijntje rondtuft? Mazzeltje met overgekochte DR loks dat ze allemaal onderhoudsvrije Reko ketels hebben? Geen idee.
Tot iets meer dan een jaar geleden waren de meeste locomotieven niet in het bezit van de VSM, maar van (een) particulier(en), die ze ter beschikking stelde voor de VSM. Sinds dit tijdstip zijn de locomotieven officieel eigendom van de VSM. Ik zou me kunnen voorstellen dat de vorige eigenaar (eigenaren) eventueel nog bijspringen in het onderhoud van de machines.

Dat gezegd hebbende, enkele machines zijn de laatste tijd ook buiten dienst gesteld, zoals de ex-PKP tenderlok.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #55 Gepost op: 21 December 2015, 17:40:03 »
Qua capaciteit beschikt de VSM over twee werkplaatsen, waardoor ze over de luxe beschikken gebruik te kunnen maken van het AW Apeldoorn en het BW Beekbergen. Klein onderhoud zit het grote niet in de weg. Maar voor groot onderhoud is niet altijd ruimte (in de loods of financieel). De 80'er heeft een beste tijd aan de kant gestaan voordat er begonnen werd met het noodzakelijk onderhoud en revisie. Dit doet de VSM allemaal zelf, het dure Meiningen komt niet in beeld. Er komt alleen iemand van het stoomwezen de ketels keuren.

Voor stoomritten wordt de VSM nog wel eens ingehuurd, dit gebeurt bij de SSN beduidend minder vaak en bij de ZLSM praktisch nooit. Dit levert natuurlijk wel het nodige op. Commercieel pakt de VSM het denk ik wat handiger aan dan de collega's. Onlangs was de VSM met twee locs te gast bij de ZLSM, maar de ZLSM vermeldde er niets over op de website.

De ZLSM heeft wel meer stoomlocs, maar die zijn defect... Geen geld, geen mankracht of geen reserveonderdelen? De reden ken ik niet.

Heußenstein : HO, DB 1957

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #56 Gepost op: 21 December 2015, 19:27:15 »
Een aantal hoofdredenen is al genoemd:
- Veel locs zijn aangekocht door particulieren (drie, meen ik). Daarvan heeft één zijn hele collectie aan de VSM verkocht, enkele jaren geleden
- Gunstige ligging, dus relatief veel vrijwilligers
- Lage kosten aan de Reko-ketels, kwalitatief goeie locs (al die ex-DR-locs)
- Ruime voorraad reservedelen (weer de ex DR-voorraad)
- Doordat je met veel locs kan rijden, zit er per loc natuurlijk weinig slijtage in)

Kijk je naar de ZLSM, dan zie je dat die Zweedse locs hoge kosten met zich meebrengen (voornamelijk ketels, begreep ik). Dat vreet tegelijkertijd ook weer een hoop uren op. De SSN kan alleen op de hoofdlijn rijden, waardoor je moeilijker aan je inkomsten komt. De ZLSM mag trouwens ook al even niet meer op de hoofdlijn komen, vanwege het ATB-geneuzel. Pas kort geleden heeft hun rijdende loc ook ATB-E gekregen.

Denk trouwens niet dat bij de VSM alles vanzelf gaat, de DR-locs beginnen nu ook in de jaren te komen en die worden nu ook serieus aangepakt (zoals eerder al de beide 23'ers). Goeie zaak is dat ook aan de 44 gewerkt wordt :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #57 Gepost op: 21 December 2015, 21:49:11 »
Dank voor de info, ik ben weer wat wijzer geworden. Kan me voorstellen dat je met twee werkplaatsen veel gestager door kan werken, daar had ik niet aan gedacht. En basisinkomsten van de toeristenlijn van de VSM t.o.v. de sporadische hoofdlijnritten van de SSN, dat tikt ook best aan.

Enfin, alle organisaties succes gewenst, uiteraard. En de VSM veel plezier met hun 41 :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #58 Gepost op: 22 December 2015, 16:15:44 »
Naja, twee werkplaatsen is ook wat overdreven. De loods in Beekbergen is de loods waar de stoomlocomotieven gestald worden, daar worden daarnaast ook allerlei (vooral) kleinere werkzaamheden uitgevoerd. Het is natuurlijk wel mooi dat je groot en klein onderhoud van elkaar kan scheiden.