Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door Montanbahn
Vandaag om 12:57:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 12:55:23
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
  

Auteur Topic: BR 41 241 verkocht aan VSM?  (gelezen 23468 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #30 Gepost op: 17 November 2015, 21:58:36 »
@Alfred: dat is nog altijd 10 tot 20 km harder dan een 50er die 80 op z'n tenen loopt... En aangezien de SSN regelmatig het hoofdnet gebruikt, is het wel prettig om wat harder te kunnen...

De restanten van de tender die je gezien hebt, zouden zomaar de originele (?) Kabinentender zijn, die de loc heeft gehad...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #31 Gepost op: 17 November 2015, 22:05:36 »
Hoi Jongens,

ik wil even reageren wat betreft de BR 50 thuis heb ik een DVD over de BR 41van Riogrande de snelheid wat je kan rijden met een BR 41 is 90 km/h daar komt een BR 50 lang niet aan ze kunnen 80 maar als je dat lang zou rijden dan hou je geen BR 50 meer over in de praktijk reden ze niet harder dan 70 km/h bij de DB.  Dat wordt gezegd door jurgen Kole en Alfred Knope oud machinisten van de DB die nog in de jaren 70 op zo wel de BR 50 als BR 41 dienst hebben gedaan.

Bovendien wordt na de BR 23 als die klaar is begonnen met de BR 41 aan deze lok zit minder werk dan de BR 50 bovendien kan je met de BR 41 beter uit de voeten op de hoofdlijn dan met de BR 50.

Ik neem aan dat daarom de VSM ook niet met de BR 50 er's op het hoofdnet van de NS rijden Ik geloof dat Prorail dat ook liever niet heb door dat er dan weer onnodig vertragingen op het spoor zullen ontstaan. Waar je met een BR 41 toch weer minder heb.

groetjes van bernard
« Laatst bewerkt op: 17 November 2015, 22:09:08 door bernhard67 »

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #32 Gepost op: 17 November 2015, 22:29:10 »
Die br50'er kwispelde al behoorlijk tijdens 'terug naar toen', en dat was nog ruim onder de 80kmh (schat ik)

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
    • Richie's homepage
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #33 Gepost op: 17 November 2015, 23:04:24 »
De VSM heeft vaak genoeg met 50'ers en 52'ers op het hoofdnet gereden. En er heeft nu ook eentje (of meerdere) een ATB installatie.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #34 Gepost op: 18 November 2015, 15:21:41 »
Hallo mensen, de BR 50 was bedoeld als goederentreinloc voor lijnen die slechts een geringe asdruk toelieten, en heeft uiteraard de karakteristieken die daarbij passen. Kort door de bocht: veel kleine wielen
De BR 41 was iets anders: snelle goederentreinen op hoofdlijnen maar ook de reizigersdienst. Dan heb je dus een andere loc met een ander doel.

Dirk

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #35 Gepost op: 18 November 2015, 15:54:18 »
heren

de olie 41 - ofwel de 042 was in rheine oa reserve voor de 01.10 ofwel 012
sterke,mooie,uitgebalanceerde lokomotieven,zonder meer
geschikt voor bijna alles.
een van de meest geslaagde ontwerpen van de drg.
ik meen zelfs dat ze ontheffing hadden om 100 te rijden,wat makkelijk ging
ik zou het inderdaad zeer begroeten als er in paar jaar zelfs 2 van de baureihe 41 zouden rijden.
een prachtige lok ook voor personentreinen,met bv silberlinge of 4 assige umbauwagen
naast de baureihe 62 een van mijn favorieten  (y)

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #36 Gepost op: 18 November 2015, 15:57:48 »
en er past een tender achter van de 01/03 of de 44
een volgens mij 2/2 32 of 2/2 34
volgens mij had de altbau 41 zelfde ketel als de 03
en waarschijnlijk was de nieuwbouwketel ook uitwisselbaar met de 03
 :D
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #37 Gepost op: 18 November 2015, 20:06:39 »
en waarschijnlijk was de nieuwbouwketel ook uitwisselbaar met de 03

Uitwisselbaar met de nieuwbouwketel van een 3-cilinder 03.10
De 41 105 heeft ook de ketel van een 03.10

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #38 Gepost op: 18 November 2015, 23:06:45 »
41'ers reden inderdaad ook wel sneltreindiensten. Dan werd gereden zo hard als de mcn durfde cq. zo hard als de loc kon ;)
Tegenwoordig werkt dat natuurlijk anders. En je kan prima met een 50/52 op de hoofdlijn, dan moet je gewoon zorgen dat je met 65 (70) ingelegd wordt en niet meer.

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #39 Gepost op: 19 November 2015, 11:50:54 »
Uitwisselbaar met de nieuwbouwketel van een 3-cilinder 03.10
De 41 105 heeft ook de ketel van een 03.10

victor
ik had het over de oorspronkelijke 41 van de drg
die had een ketel van de 03.0
of de 03.10 nieuwbouwketel ook geschikt was voor de 41 weet ik niet
zou zomaar kunnen
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #40 Gepost op: 19 November 2015, 13:38:09 »
Misschien een leuk weetje, die 41 241 wordt in bijna alle 'Stars der Schiene' intro's gebruikt waar hij parallel (aan ik dacht een TEE stel) aan komt rijden.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #41 Gepost op: 19 November 2015, 18:22:17 »
Nog is effe navraag gedaan over wat men qua loks wil gaan reviseren bij de SSN.
Zoals hier al eerder aangegeven is ,en mijn info wat achterhaalt blijkt te zijn,word het inderdaad de 23er weer terug op t spoor brengen klaar voor dienst en vervolgens aan de 41er beginnen als vervanger voor de 01 als deze in onderhoud moet/buiten dienst gesteld wordt.
Men heeft uitgebreid onderzocht hoe de toestand is van zowel de 50er als van de 41er,en daaruit blijkt dat de 41er het minste werk nodig heeft om weer actief gemaakt te worden.
Bijkomend voordeel zoals al eerder aangehaald hier,is dat de 41er wat harder kan en mag dan de 50er.
Wanneer men aan de 41er gaat beginnen zit tussen het afmaken van het project 23er en het verplicht uit dienst moeten nemen van de 01.
Men wil bij de SSN graag 2 locs rijklaar hebben en geschikt voor hoofdlijn ritten,wanneer de 01 uit dienst moet is me momenteel effe niet duidelijk,maar zo staan de zaken er dus voor blijkbaar  :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #42 Gepost op: 19 November 2015, 22:34:11 »
of de 03.10 nieuwbouwketel ook geschikt was voor de 41 weet ik niet
zou zomaar kunnen

Is o.a. te lezen op de site van de SSN: http://www.stoomstichting.nl/Display.php?Subject=41%20105

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #43 Gepost op: 20 November 2015, 07:34:09 »
Hoi,

De 41 105 heeft inderdaad een ketel gekregen van een 03-10 DB alleen weet ik niet zo gouw welke 03-10 dat was. Dan wil ik nog regeren op een eerdere berichte zo ver ik weet hebben de BR 50 er's van VSM geen nieuwe veiligheid systeem van de NS aan boord en kunnen daarom niet meer op de hoofdlijn rijden.. Alleen de beide 23 er's van de VSM hebben dat systeem zo ver ik weet.

tot zo ver mijn informatie Dat de 41 105 na de grote klus van de  BR 23 023 weer rijdend wordt gemaakt juich ik alleen maar toe. Persoonlijk vind ik de BR 41 105 de mooiste lok uit de SSN collectie na de BR 23 023. Bovendien staat de 41 105 al weer ruim 24 jaar stil ik weet nog goed dat de BR 41 van de SSN haar eerste proef rit ging rijden met voorop een NS 2400 in het bruin. Achter de BR 41 hing toen een hele sliert kolen wagons dit was ergens begin jaren 80

gr bernard

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: BR 41 241 verkocht aan VSM?
« Reactie #44 Gepost op: 20 November 2015, 09:49:11 »
De 50 307, 50 3654, 52 8139 en 52 8053 hebben allen ook atb dacht ik.

Groet
« Laatst bewerkt op: 22 November 2015, 12:25:30 door matthijs-spoor3 »