Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 10:47:08
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Rick
Vandaag
om 10:14:55
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:14:03
365 "Het is weekend foto's"
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:09:29
Sikje 225
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:08:31
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 09:39:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 09:12:10
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 09:10:56
digitaal veranderd in 15 jaar
door
HeRo
Vandaag
om 09:05:42
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:33:53
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 08:12:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
Vandaag
om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
HJ
Vandaag
om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Lobomotion69
Vandaag
om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Miniature Holland
Vandaag
om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
DCM motor van Märklin demonteren.
door
Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
17 July 2025, 12:59:21
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
Modulebaan.nl
|
MB-module (N): "in de etalage" (II) - Days gone by
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
14
Omlaag
Auteur
Topic: MB-module (N): "in de etalage" (II) - Days gone by (gelezen 77653 keer)
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7195
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #15 Gepost op:
26 October 2015, 23:22:54 »
WV biedt natuurlijk wel hele mooie scenery mogelijkheden.
Uitgestrekte bossen op heuvels, loom meanderende rivieren een niveautje onder de spoorbaan.
Een zootje deer hunters in het bos.
En (ja, wat stond er in mijn baan ook weer op de scheiding?)...
Moonshiners!
howdy
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
guest7823
Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #16 Gepost op:
26 October 2015, 23:42:31 »
Ik zal wel eens wat screenshots maken van de diverse locaties waar de nog overgebleven coalingtowers nog staan. Maar minstens de helft voldoet aan "certified middle of nowhere"
Soms echt in de middle of nowhere, maar soms ook wel in de buurt van een stad, maar toch in de een boomrijke omgeving. De meest vindbare (Dekalb) staat wel in een redelijk stadse omgeving, maar degene bij Lansing staat midden tussen de bomen hoewel de stad vlak bij is.
Zodra ik het lijstje een soort van compleet heb zal ik wel eens gaan zitten voor een overzichtje. Inmiddels sluit ik niet uit dat ik misschien toch wel voor een goede benadering van de werkelijkheid ga.
Punt is wel dat de rest allemaal zelfgebouwd moet worden en Dekalb als kit verkrijgbaar is ..........
http://www.micronart.com/2028dekalbtower.html
Kortom ........ het gaat bijna lijken op keuzestress
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7195
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #17 Gepost op:
27 October 2015, 00:01:01 »
Lijkt me allemaal goed te krabbelbouwen. Allemaal rechte vlakken. Easy.
En een leuk stukkie natuur er omheen... dit kan erg leuk worden.
howdy
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8595
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #18 Gepost op:
27 October 2015, 13:24:50 »
http://atsf.railfan.net/chutes/
http://www.railfan.net/lists/rshsdepot-digest/200609/msg00029.html
(Ik heb niet gekeken of je ze al vermeld hebt).
Gelogd
Jeroen
guest7823
Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #19 Gepost op:
17 November 2015, 21:33:45 »
Soms leiden zaken ineens hun eigen leven.
Krijg ik vanuit de USA ineens een
Walthers coaling tower voor $ 30,-- (excl. verzendkosten)
aangeboden.
Niet precies het model dat ik nu op het oog heb, maar ..........
Verder aanzienlijk goedkoper dan de $ 148,-- van de
Dekalb
coaling tower
Toch maar eens kijken wat de verzendkosten gaan worden .....
Welke ik wel in gedachten heb .....
Mooi in de bossen en begrensd door twee bruggen ....
Een mogelijk nadeel ....... d'r is al iemand in h0 mee bezig, maar ........ dat is in diezelfde USA
Trowbridge - Lansing
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2015, 12:44:02 door guest7823
»
Gelogd
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8596
Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #20 Gepost op:
17 November 2015, 22:14:28 »
Nou en? Styreen kopen en hup hup, bouwen! Mooi ding man!
Gelogd
Grasland
guest7823
Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #21 Gepost op:
17 November 2015, 22:34:57 »
Wat ik nog niet helemaal snap is hoe e.a. nu zat qua sporen. Er is niet zo veel lengte beschikbaar tussen de twee bruggen en die lijken toch altijd gewoon tweesporig te zijn geweest als ik naar de brughoofden en omgeving kijk:
Brug oostzijde
Brug westzijde
Overzicht
Omdat ik het niet voor elkaar kreeg in Google Earth de afstand te meten maar even naar Google Maps gegaan en ......
Daar staan dus ineens extra sporen ingetekend, die inmiddels dus zijn opgebroken
Afstand tussen de bruggen dus zo goed als één mijl.
Met dus hier nog even de locatie van de coaltower ingetekend. Daarmee snap ik de sporen lay-out van west naar oost. Maar blijft het me dus een raadsel in de richting oost naar west
Maar voor een BNLS module is het allemaal wel erg mooi
Gelogd
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8596
Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #22 Gepost op:
17 November 2015, 22:53:56 »
Geen idee wat je bedoelt.
Als je van west naar oost snapt, wat is er dan omgekeerd niet te snappen?
Gelogd
Grasland
guest7823
Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #23 Gepost op:
17 November 2015, 23:29:52 »
Het hele gedoe rond een bekoling op de hofdlijn snapt Kniesoor niet (helemaal).
Het idee is dat een loc onderweg, aan de trein vastgekoppeld, voorzien wordt van extra kolen.Van west naar oost snap ik dat in deze configuratie. Maar van oost naar west gaat dat dus niet omdat je dan de hele boel blokkeerd. Het zou kunnen zijn dat de bekoling enkel gedaan werd in de rijrichting west -> oost en dat het in de andere richting niet nodig was.
Voor een 20NU uitvoering is de rest niet zo interessant, maar in de 1950-60 variant is het interessant wat er verder om zo'n bekolingsinstallatie heen zat. Er moeten in ieder geval waterkolomen bij gezeten hebben (water gaat eerder op als kolen, dus kolen bijvullen is ook water bijvullen). Verder vermoed ik dat er ook slakkenputten bij hebben gezeten. Tegen de tijd dat je een tender vol kolen heb leeg gestookt is je vuur ook wel aan een schoonmaakbeurt toe. Al met al ben je met e.a. tenminste een goed half uur bezig, zo niet langer. Al die tijd blokkeer je dus een spoor en in dit geval dus ook met een trein aan je loc. In de richting oost -> west gaat dat dus niet omdat je dan met je trein op het oostelijke tweesporige deel staat.
Hoewel ik initieel 20NU wil gaan uitbeelden lijkt het me wel leuk om op enig moment ook 1950-60 te gaan uitbeelden, dwz nadat stoom was opgeheven, maar bijna alles er nog wel lag.
Tenslotte zou ik dan in de derde fase e.a. kunnen uitbeelden in de tijd dat er dus ook nog stoom reed.
Maar Kniesoor begrijpt gewoon graag hoe e.a. zat en dat doe ik dus op dit moment nog niet
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8595
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #24 Gepost op:
18 November 2015, 00:13:22 »
Paul, misschien helpt deze site wat?
http://www.railfanguides.us/mi/lansing/
naar nummer 10 scrollen
Deze site had je al eerder gepost. Staat ook een verhaaltje over Lansing op:
http://www.michiganrailroads.com/RRHX/CoalFacilities/GTWLansing.htm
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2015, 00:34:14 door Jeronimos. Reden: toevoeging link
»
Gelogd
Jeroen
guest7823
Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #25 Gepost op:
18 November 2015, 00:42:56 »
Jeroen,
De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik nog niet alle links die ik inmiddels gevonden heb ook al hier geplaatst heb. De link die jij gevonden hebt was ik al wel tegengekomen maar had die dus nog niet hier geplaatst. Maar even goed bedankt
.
Ik heb net een paar andere locaties bekeken en er zijn er een paar die, net als Lansing, a-symetrisch zijn, d.w.z. eigenlijk maar goed te gebruiken in een richting. Mijn huidige vermoeden is dat die gebruiksrichting dan "heuvel op" zal zijn. D.w.z. de richting waarin de loc aanzienlijk moet trekken. De andere kant op zal dan heuvel af zijn en daarmee maar zeer beperkt kolen gebruiken.
Op zich vind ik "onderweg bekolen" een vreemd concept. Kennelijk zijn er dan toch redenen op het zo te doen en niet een gewoon depot waarbij de loc van de trein af gaat en er een andere (reeds bevoorraadde) loc voor gaat. Sommige coaltowers liggen echt in de "middle of nowhere" en er zijn daar omheen echt geen sporen te vinden (of zelfs maar de ruimte) voor een depot. Aan de andere kant Lansing (en Dekalb) liggen bij redelijk grote plaatsen in het geval van Lansing is er (relatief) dichtbij zelfs een gewoon depot geweest. Waarom dan de loc "voor de trein" bekolen en niet in een depot of gewoon loc wissel.
Op zich, het bekolen (en waternemen, maar dat kan eventueel tegelijkertijd) is relatief vlug gedaan. Dat is binnen 5 minuten wel gedaan. Dus zelfs als je kolen en water apart doet ben je in tussen de tien minuten en een kwartiertje wel klaar. Daarmee ben je dus sneller klaar dan loc van de trein af en een andere er voor (als het depot niet vlak bij het wisselpunt ligt). Maar wanneer je er een tender vol kolen doorheen hebt gejaagd is je vuur vaak ook niet al te best meer, tenzij je hele goede kolen hebt en dat was nu ook weer niet te vaak het geval. Zodra je je vuur moet gaan schoonmaken ben je wel even bezig.
Gelogd
guest7823
Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #26 Gepost op:
18 November 2015, 12:43:00 »
Maar eens even tijdens een PC installatie probleem afwachting wat zitten meten in Google Earth (nadat ik ontdekt had hoe dat kon
)
Nu eens opzoek naar software waarmee ik (relatieve) afstanden kan meten in foto's zodat ik een vooraanzichtfoto kan omzetten naar maten. Gelukkig weet ik de afstand tussen de spoorstaven dus aan de hand daarvan kan ik de rest dan weer terug rekeningen.
Over de vervolgbeslissing: uittekenen op papier of in CAD gaan we ook maar eens nadenken. Het eerste kan ik, het tweede wordt (alweer) een steile leercurve indien ik dat ga doen
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10759
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #27 Gepost op:
18 November 2015, 12:57:11 »
Leuk om te volgen Paul.
Ik had al eens zitten Google'n op de nut/noodzaak/gebruik van de kolenbunkers maar toen kwam ik op Amerikaanse fora jouw naam ook al tegen.
. Ben wel benieuwd.
Zou me kunnen voorstellen dat in de USA de treinfrequenties niet zo hoog zijn en dat een loc voor de trein laten, desnoods een uur op de hoofdbaan (met passeerspoor weliswaar), goedkoper was dan loc wisselen. Verhoudingen tussen kosten van manuren, materieel en verbruiksgoederen lagen toen ook wezenlijk andes dan tegenwoordig.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
guest7823
Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #28 Gepost op:
18 November 2015, 13:30:01 »
Dat van die, mogelijk, lagere frequentie had ik me niet gerealiseerd. Dank hier voor.
Blijft het feit dat op sommige plaatsen de lay-out niet bi-directioneel is. Maar goed dat valt dus mogelijk te verklaren vanuit het hoogte profiel van de betreffende lijnen.
Ik heb dus wel het e.a. kunnen vinden mbt de nog bestaande torens maar eigenlijk niets over hoe ze daadwerkelijk gebruikt werden in de stoomtijd en dat is iets waar ik wel benieuwd naar ben. Misschien dat ik daar een bericht richting Model Railroad oid aan ga wijden
Tapatalk time of the day :-)
Gelogd
Martijnstein
Offline
Berichten: 1557
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #29 Gepost op:
18 November 2015, 14:11:47 »
Interressante dingen! Weet je ook of die kolenbunkers langs/over de lijn alleen door bepaalde maatschappijen werden gebruikt? Als ik zo vlug door jouw linkjes klik lijken ze voornamelijk in ex-Pennsylvania Railroad (PRR) en ex-New York Central (NYC) territorium te liggen. Dat waren de twee grote maatschappijen in het noord-oosten van de VS (grofweg tussen New York en Illinois).
In het westen van de VS (tegenwoordig UP en BNSF territorium) heb ik die kolentorens nog nooit gezien, dus of ik heb niet goed gekeken omdat ze in het bos staan of de spoorwegmaatschappijen deden het kolen verversen daar anders. De twee eerder genoemde maatschappijen in het noordoosten van de VS (PRR en NYC) stonden bekend om hun winstgevendheid voor de oorlog. Ze hadden een relatief klein netwerk, maar vervoerden in verhouding veel goederen en personen. Dus ik denk dat het juist drukke trajecten waren. Anders bouw je ook niet zo'n extra installatie (de locs moeten zowiezo ergens in depot zijn, dus die kolentorens zijn extra). Weet je wanneer die dingen gebouwd zijn? Het beton doet jaren '20 of '30 vermoeden, dus de hoogtijdagen van de spoorwegen in de VS met druk verkeer en snelle express diensten in concurrentie met andere maatschappijen.
Kan het zijn dat bepaalde locomotieven zo ontworpen waren om onderweg extra kolen te nemen zonder as te hoeven lozen?
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
14
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
Modulebaan.nl
|
MB-module (N): "in de etalage" (II) - Days gone by