Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 19:26:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26

Auteur Topic: Soldeerstation aankopen  (gelezen 9061 keer)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
Re: Soldeerstation aankopen
« Reactie #15 Gepost op: 10 October 2015, 20:03:20 »
Geen Weller kopen, is achterhaald en seriously overpriced. Deze doen het net zo lang en net zo goed...
Je vergeet dat je met Weller vrijwel levenslang reserve-onderdelen kan krijgen en er voor de WTCP bout een enorm uitgebreide serie punten verkrijgbaar is, waarmee je niet alleen veel variatie in vorm hebt, maar ook in temperatuur. Het cijfer op de bodem van het puntje geeft de temperatuur aan: puntje 7 is vrij gangbaar, 8 is voor loodvrij gewoon en zo heb je ook nog lagere en nog 1 cijfer hoger)

Het Magnastat-principe zoals dat in de lichtblauwe WTCP bout zit mag dan wat achterhaald zijn, het is nog steeds een zeer robuust systeem en menig bout overleeft niet voor niets bij de meeste bedrijven, omdat er op de schakelaar na, zo goed als niets aan kapot kan gaan. Gaat de schakelaar wel stuk, ach, dan koop je een nieuwe schakelaar en je soldeert weer verder.

Weller is duur spul, maar je krijgt er wel heel veel voor terug en dat is dus niet 'seriously overpriced.'

Het enige is dat ik het een beginner niet snel aan zal raden om een Weller te kopen, station of niet.

Zelf heb ik een WTCP 51. Dat ding is niet in temperatuur regelbaar, maar dat heb ik ook nog nooit nodig gehad. Vergeet een bout die je in temperatuur kan regelen. Als je geen speciale metalen gaat solderen, waarbij je ook speciaal soldeertin (met een veel lager smeltpunt) moet gebruiken, is een station weggegooid geld. Een bout die 1 temperatuur heeft is dan voldoende.

Voor het solderen rails zou een bout met meer vermogen wel een uitkomst kunnen zijn. Ik heb dat zelf nog nooit met een andere bout dan mijn WTCP gedaan, die een vermogen van 50 Watt heeft en daar dus geen moeite mee heeft.

Tomasso

• Offline Offline
Soldeerstation aankopen
« Reactie #16 Gepost op: 10 October 2015, 21:48:43 »
Voor mijn soldeerbout zijn ook tig verschillende soldeerpunten leverbaar (al jaren), zijn losse onderdelen te verkrijgen (al jaren) en als ik voor minder geld een regelbare bout krijg, dan zou ik het niet nalaten, temeer omdat in de modelbouw ook witmetaal wel eens om de hoek kan komen kijken, naast messing, etc. En ik zou al zeker niet een bout zonder regelaar adviseren, regeren is tenslotte vooruitzien. 48 Watt is prima, meer Watt is fijn maar absoluut niet noodzakelijk. Dus is Weller seriously overpriced ***? In het licht van deze mogelijkheden en deze kwaliteit, jazeker.

Overigens, een vakhandel voor een boutje, serieus? Het ding kan aan en uit en de temperatuur kan hoger en lager. Heb je meer vragen, roep je dat ff hier, binnen een paar minuten antwoord. Het is niet zo dat je een raket gaat kopen of zo...
« Laatst bewerkt op: 10 October 2015, 21:52:40 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #17 Gepost op: 10 October 2015, 23:23:26 »
Tomasso, ik denk dat je een mening geeft, en zeker geen feit. Naar mijn mening is een Weller welliswaar duur, maar wel degelijk zijn geld waard. Wat denk jij waarom bij ons in de chipwereld overal alleen maar Weller stations op de tafels staan? En dan heb ik het niet over tientallen......
Gewoon iets kopen waar je je goed bij voelt. Heb je het er voor over, dan koop je uit een andere prijsklasse.
Ter info, ik heb er hier 5 staan, in verschillende vermogens tot 80 watt.
Groetjes,  Hans

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 10 October 2015, 23:36:17 »
Boeiende discussie, maar de vragensteller wil dus alleen maar een paar draadjes in een lokkie of aan een stukkie rail kunnen solderen. Industriekwaliteit lijkt me daarvoor overbodig, een soldeerstation trouwens ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #19 Gepost op: 11 October 2015, 00:16:57 »
Puntje bij paaltje doe ik toch echt eigenlijk het meeste met m'n WS 80. Van Weller ja. Snelle opwarmtijd, veel vermogen. Temp regeling staat eigenlijk altijd op 450.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jan1954

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 11 October 2015, 09:06:33 »
Falcon

koop een bout van 15W en leer eerst solderen  wand dat gaat niet van zelf sprekend .
Het maakt niet uit wat voor bout je hebt als je niet een goede verbinding maakt .
als je zelf schakelingen in mekaar gaat zetten dan komt er meer bij kijken .
maar een draad je vast solderen kan met elke goedkope bout.
leer eerst solderen en niet plakken met soldeer.
ik zelf heb een weller van misschien 40jaar oud en een bout van 15W.
Bij het solderen aan elektronica heb je een bout nodig die een trafo heeft zo dat je gescheiden bent  van het voedings net
Zodat de kans van dat je de boel defect maakt met het solderen  maar er komt dan nog veel meer bij kijken.

groetjes Jan

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #21 Gepost op: 11 October 2015, 15:51:02 »
Tip:
Op de 1e tab staat een foto van een blauw soldeerstation.
Zoiets is prima. Temperatuur instellen op 320 graden.
Ik heb thuis al sinds 1995 een Solomon station . Is onder 1001
merknamen verhandeld. Goed en goedkoop. Mits de goede
stift er in zit. Daar valt en staat alles mee. Bij die van mij is onlangs
de gele grip uit elkaar gevallen, maar gezien de leeftijd heb ik
daar geen moeite mee....

Wil je een klasse hoger, kom je op de hobby lijn van Weller.
Die lijn is niet "je van het". Weer een klasse hoger zijn de
blauwe Wellers waar over gesproken is. Die zijn meestal ook
als ESD veilig gekwalificeerd. Daar hangt dan ook een heel mooi
prijskaartje aan.

Conrad heeft dat blauwe ding wel eens in de aanbieding voor
20 euro oid.

Mijn 2 centen.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #22 Gepost op: 11 October 2015, 17:40:26 »
Puntje bij paaltje doe ik toch echt eigenlijk het meeste met m'n WS 80. Van Weller ja. Snelle opwarmtijd, veel vermogen. Temp regeling staat eigenlijk altijd op 450.
Mijn hemel, soldeer je alles loodvrij dan? 450 graden laat je flux in soldeertin vrijwel onmiddelijk verbranden. 375 graden zou voldoende moeten zijn, tenzij de regeling natuurlijk niet klopt en hij bij 450 graden net de 400 graden aan weet te tikken.
koop een bout van 15W en leer eerst solderen  wand dat gaat niet van zelf sprekend .
Het maakt niet uit wat voor bout je hebt als je niet een goede verbinding maakt .
Het maakt wel degelijk uit wat voor bout je hebt. 15 Watt raad ik absoluut af: te weinig vermogen. 25 tot 30 Watt wordt niet voor niets aanbevolen door Kemo en Velleman, beide fabrikanten van zelfbouwkits.
ik zelf heb een weller van misschien 40jaar oud en een bout van 15W.
Bij het solderen aan elektronica heb je een bout nodig die een trafo heeft zo dat je gescheiden bent  van het voedings net
Zodat de kans van dat je de boel defect maakt met het solderen  maar er komt dan nog veel meer bij kijken.
Dit snijdt geen hout. Ik heb jaren gesoldeerd met de bout van m'n pa, een gewone 230 Volt bout. Ook de Velleman bouten die ik daarna kocht, waren gewoon 230 Volt bouten. Nooit heb ik iets gesloopt met dat ding. Mijn WTCP 51 heeft een trafo, maar je raadt het nooit, je kunt een LEDje laten gloeien als je dat met 1 pootje in je hand houdt en met het andere pootje de bout aanraakt. Dit omdat de bout niet geaard is. Dat ding is ook helemaal niet ESD-veilig geklasseerd en vele andere 'bouten met trafo's' zijn dat ook niet.
Je begeeft je in industriegebruik als je op dergelijk ESD-veilig gereedschap mikt, wat voor hobbyisten nergens voor nodig is en als je dan advies wil geven, maak het dan niet nog moeilijker door het verkopen van onzin.

@ Nijboer: de 'rode lijn' van Weller is inderdaad troep. Ook voor alle anderen hier: denk niet dat je topspul koopt als je zo'n rood Weller geval ziet staan of hangen ergens, het gaat ontzettend snel stuk en de punten zijn erg belabberd (het thermische contact van de punt met het element ook)

Ik zeg het nog eens: vergeet een regelbaar station, tenzij je zeker weet dat je later witmetaal of zo gaat solderen en je dus ook speciaal tin gaat gebruiken. Vergeet ook Weller: alleen leuk als je veel soldeert of er uit het bedrijfsleven ervaring mee hebt.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #23 Gepost op: 11 October 2015, 18:02:06 »
Wat een geneuzel weer om een simpel draadje aan een spoorstaafje te solderen. Neem gewoon een pook van 50 watt en dan kun je snel en kort heet stoken, en klaar is klare.
En oefenen oefenen oefenen als je de kunst van het solderen nog niet machtig bent.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #24 Gepost op: 11 October 2015, 18:43:24 »
 (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 11 October 2015, 19:09:05 »
Toch leuk om te zien hoe zo'n topic uitloopt op een hoogdravende discussie over de voor- en nadelen van diverse soldeergereedschappen. Terwijl de topicstarter gewoon een hete pook nodig heeft om een paar draadjes aan elkaar te bakken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 11 October 2015, 19:22:30 »
Wat is er mis met simpel denken? Ik doe de hele dag niet anders. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 11 October 2015, 19:51:04 »
Laat maar Klaas, ik heb het bericht al weg gehaald...;)

Gr, Bert

henk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 11 October 2015, 19:58:59 »
Waarom dat dan?
Wim heeft het over draadjes aan rails solderen, maar zelfs dat noemt topicstarter niet letterlijk. Die 50 watt kachelpook van Wim lijkt me helemaal niet handig voor de belangrijkste toepassing die dan wel wordt genoemd.
25 watt boutje, mooi zat.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2015, 20:01:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #29 Gepost op: 11 October 2015, 20:26:04 »
Was misschien onduidelijk, maar had in topicstart ook deze : "En later ook voor solderen van draadjes enz aan de toekomstige treinbaan."
Waar ik eigenlijk ee bedoelde draden aan rails solderen. ;)