Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Probleem met inloggen door bask185
Vandaag om 15:40:24
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:36:30
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
  

Auteur Topic: Iemand ervaring met Chinese decoders?  (gelezen 21294 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #60 Gepost op: 09 December 2018, 14:58:27 »
BEMF is de lastregeling. In de beschrijving/handleiding die ik bezit is CV61de enige CV die daar iets mee te maken heeft. Het kan zijn dat er in de afgelopen 2 jaar het een en ander is verandert. Maar dat weet ik dus niet.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #61 Gepost op: 09 December 2018, 15:56:54 »
Het voornaamste probleem met de Lima "pannenkoekmotor" is het moeilijk op gang komen. Waarom? Misschien weet Klaas het  :)
"Weten" is een groot woord. Maar ik heb wel een idee. Het anker van zo'n pannekoekmotor heeft een vrij grote diameter, en dat gaat samen met een vrij laag toerental. Daardoor is de tijd dat een ankerpool blijft kleven langer dan bij een slankere motor. Hij heeft daardoor meer pep nodig om los te komen en eenmaal los gaat hij er dan als een speer vandoor.

Dat lage toerental kun je ook afleiden uit de vertraging van de tandwielen. Ik heb van mijn Roco 1200 tandjes zitten tellen en dan kom ik op een vertraging van 1:7,2. Dat is aanmerkelijk sneller dan een loc met wormoverbrenging, die zitten al gauw op een vertraging van 1:20.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #62 Gepost op: 09 December 2018, 16:14:29 »
Aannemelijke verklaring Klaas.
Ook de precisie van de overbrenging kan meespelen. Oude Fleischmanns met vergelijkbare aandrijving doen het altijd.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #63 Gepost op: 09 December 2018, 18:46:37 »
Net nog even zitten pielen. maakt niet uit op welke waarde ik CV5 zet, maximum snelheid blijft onveranderd. Zowel op 255, 20 als op 128. De reden dat de loc soms het langzamer optrekken overslaat lijkt aan slecht contact met de rails te liggen (wat bij Lima nogal eens voorkomt). na een onderbreking gaat de loc er gewoon vandoor op de ingestelde snelheid in plaats van weer langzaam op te trekken.

Wat de Lima motor en eigenschappen betreft: er zijn verschillende Lima 'pannenkoeken' :





In de 'Hema' periode zat er een anker in met koperen lamellen op de collector (links op de foto). Toen Lima beter zijn best ging doen (Mat.'46 en mooiere 1300en met gebruinde wielen en metalen panto's) kwam er een anker in met zilverkleurige lamellen (midden en rechts). Deze hadden wat grotere 'haken' aan het anker waardoor de afstand tussen de polen kleiner werd. Dit ging ankerkleef iets tegen (ongeveer hetzelfde idee als als bij getordeerde ankers bij Roco en machima, afstand tussen de polen verminderen) en zorgde voor een iets betere loop. Ook werden de tandwielen verbeterd waardoor deze beter in elkaar grepen zodat er geen Jif/Cif truukje nodig was voor soepele tandwielen (zelf nooit gedaan maar sommigen lieten de oude tandwielen even inlopen met Cif er tussen zodat ze iets op elkaar insleten zodat het beter liep, daarna natuurlijk schoonmaken en invetten).

Ik heb mij lam gezocht naar een anker uit de allerlaatste serie pannenkoeken, deze had tussen de lamellen nog kleine SMD condensatoren op de collector gesoldeerd. Ik kan deze echter niet vinden en ben vergeten waar deze oorspronkelijk in zat. Ik denk in de NS/Cargo 1220 of zo. Ik denk niet dat deze veel beter reed. Ik denk ook niet dat er veel verschil zat in het middelste anker en de rechter. Misschien een ander/efficienter productie proces?

Nog even terug 'on topic': mijn ervaring met Chinese decoders is dus niet heel positief. Je krijgt waar je voor betaalt: niet heel erg veel. Zodra ik ergens een betere decoder tegenkom soldeer ik de Lais weer los en probeer ik een andere.

Vriendelijke groet,

Robert

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #64 Gepost op: 14 December 2018, 13:17:30 »
Even los van de bovenstaande posts, ik heb van lais alleen de functie decoders aangeschaft.
Die werken gewoon prima om bijvoorbeeld een stuurstand van wisselende front/sluit verlichting, bestuurderscabine verlichting en of interieurverlichting te voorzien.
Werkt bij mij allemaal nog leuk, ook na 2 jaar nog.
Wat kosten die dingen; net geen 9 euro en bij ieder volgend exemplaar komt er 10 cent verzendkosten bij de standaard 3,65. Dus bundelen loont.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC