Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald69
Vandaag om 17:08:18
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:54:01
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
  

Auteur Topic: NS geel  (gelezen 15730 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: NS geel
« Reactie #45 Gepost op: 10 July 2008, 22:53:50 »
Goed, ik heb het geplamuur en de gehele primer even met P600 geschuurd. Ik dacht nog ff, zou ik nou weer dat ding in de primer moeten zetten? Nee he... Dus de Philo NS goederen bruin aangemaakt en spuiten maar! Dan merk je toch hoe slecht lak dekt tov. een primer en wordt je weer eens met je neus op de feiten gedrukt, dat een primer niet voor niets primer heet... Maar goed, stug doorspuiten en uiteindelijk dekt het bruin de plamuurvlekken wel. Maar toch, weer dezelfde (beginners)fout gemaakt. Te voorzichtig gespoten... Het is wel overal mooi egaal dekkend enzo, maar ik vind het er niet mooi opzitten. Als je het schuin tegen het licht bekijkt, glimt het net als of het een metallic lak is. Alleen rond de neus is het mooi "glad" gevloeid. Je kunt kennelijk heel ver gaan voordat het gaat zakken?

In eerste instantie zag ik al dat het weer heel korrelig/stoffig uit zag. Ik heb direct thinner in de spuit gedaan en de hele zijkant "nat" gespoten met alleen thinner. Warempel vloeide het nog redelijk uit. Het doffe korrelige was weg. Daarna gewoon weer met verf erover gespoten.

Maar goed. Zou het te polijsten te zijn met spul waarmee je ook je autolak ophaalt?

Wat wel fijn is, is dat de verf nu al droog is en keihard. Acryl droogt ook snel, maar altijd uitkijken totdat je het gesealed hebt.

Ik heb geen foto gemaakt, dat komt toch niet uit. Als je inzoomt lijkt het een maanlandschap, en op een afstandje ziet het er weer prima uit en denk je, waar l*lt ie over... ;D

Ik dacht, ik deel dit even met jullie...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Lokpaint

  • Gast
Re: NS geel
« Reactie #46 Gepost op: 11 July 2008, 00:11:04 »
Hoi,

Oefen eerst eens op een leeg bierblik (of zoiets).

Probeer gewoon de grens op te zoeken tussen glad en zakkers. Probeer eens verschillende verdunningen uit en spuit eens met een hogere of lagere druk.

Dit kan per persoon verschillend zijn, ik spuit altijd met "stroop"en een vrij hoge druk.

En als je het gevoel te pakken hebt ga je proberen om de scherpe rand van het blik dekkend te krijgen zonder zakkers. Lukt je dit, dan mag je de lok spuiten.

Als je denkt dat je klaar bent voor het model, zorg dan dat je toch nog even proefspuit op het bovengenoemde blik. Je krijgt dan even het gevoel te pakken.

Bart

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: NS geel
« Reactie #47 Gepost op: 11 July 2008, 05:14:08 »
Eigenlijk weet ik dat wel, maar ja, je wilt zo graag beginnen hè. Dat van een blikje is helemaal geen gek idee, mooi oppervlak en kost niets.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ReesCees

  • Gast
Re: NS geel
« Reactie #48 Gepost op: 11 July 2008, 07:49:57 »
Bart:

Door met stroop te spuiten heb je dan niet de kans dat je norzel aan de onderkant een prop verf krijgt? ( ik wel als ik met te dikke verf spuit, vooral tamiya).

Spuit nou op een vol blik anders weet je niet meer hoe je verhoudingen waren en alles wordt gelijk mooi met drank op!

Kees-Jan

Lokpaint

  • Gast
Re: NS geel
« Reactie #49 Gepost op: 11 July 2008, 09:02:00 »
Bart:

Door met stroop te spuiten heb je dan niet de kans dat je norzel aan de onderkant een prop verf krijgt? ( ik wel als ik met te dikke verf spuit, vooral tamiya).


Hik..

Alles is natuurlijk relatief, stroop is een beetje zo dik als karnemelk,

Krijg je een prop, dan is je nozzle te klein, of je hebt de doorvoer te klein, of teveel luchtdruk.

Als je nou met een erg lage druk spuit dan komt de verf ook natter op het model aan. Voordeel is betere vloeiing, nadeel een grotere kans op zakkers.

Bart

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: NS geel
« Reactie #50 Gepost op: 11 July 2008, 23:02:52 »
Ik dacht, kom, ik polijst de niet zo mooie lak met dat spul waarmee je telefoondisplay krasvrij maakt. Geen succes. Het is wel glad geworden, maar een vieze plakkerige teringbende... Wat ben ik ook een clown...

Nou goed, de boel opgekuisd en het zag er niet onaardig uit, maar de lak was nu enigzins plaatselijk beschadigd.

Omdat ik geen bierblikjes in huis heb, heb ik een sisi blikje genomen (hoop dat dat ook kan) en een proefspuit philotrainlak direct op het blik gedaan. Wel even de naald vervangen door een grotere (0,4mm), ik zag je opmerking over een te kleine naald. En warempel, een fraai laagje! Dus meteen de motorpost weer ter hand genomen en nog maals gespoten. Maar wat ik ook doe, het wil niet vlak als een stilstaande vijver worden... Waar kan ik me inschrijven voor een prive cursus? Spuit met thinner geladen en over het oppervlak nat gespoten en nu werd het wel een plasje... Absoluut geen neiging tot uitlopen. Misschien wel een kwaliteit van de philolak? Maar goed, het droogt toch op als een sinaasappel... Ik ga nu maar gewoon door met dit model, maar er is nog een lange weg te gaan voordat ik me aan de plan U waag... Het glimt ook als een biljartbal, misschien valt het met een semi-matte vernis allemaal wel mee straks...

Hier nog de horror plaatjes. Eerst een nogal compromitterende:


En als het licht goed valt, valt het wel mee. De dekking is goed.


 :-|

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ReesCees

  • Gast
Re: NS geel
« Reactie #51 Gepost op: 11 July 2008, 23:06:25 »
Haha dat de kleur van die pleerol op je model komt............heel raar.

Advies: via PM.

kees-jan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS geel
« Reactie #52 Gepost op: 11 July 2008, 23:12:38 »
Wij zijn hier allemaal wel nieuwsgierig naar je advies, wat is er fout gegaan?

Als spuitnitwit zou ik zeggen verf te dik of niet?

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2008, 23:18:58 door prutser »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: NS geel
« Reactie #53 Gepost op: 11 July 2008, 23:13:01 »
@k-j: Zou dat het zijn?  :P

Stephan, ik had het echt behoorlijk verdund hoor. Netjes met thinner zoals op het blik vermeld.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Lokpaint

  • Gast
Re: NS geel
« Reactie #54 Gepost op: 11 July 2008, 23:16:20 »
Hoi,

De pleerol zegt mij dat je nog steeds te dun poept ;D

Nog vetter spuiten de volgende keer.

Op zich valt het wel mee hoor, een blanke lak verdoezeld veel.

Ziehier (morgen het eindresultaat)



Bart


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: NS geel
« Reactie #55 Gepost op: 11 July 2008, 23:19:43 »
Oooooooo, jij spuit net zo beroerd als ik! ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ReesCees

  • Gast
Re: NS geel
« Reactie #56 Gepost op: 11 July 2008, 23:21:35 »
Dat valt nog mee hoor.................wacht maar tot je z'n werk in het echt ziet ;D ;)

Kees-Jan

Lokpaint

  • Gast
Re: NS geel
« Reactie #57 Gepost op: 11 July 2008, 23:24:05 »
Oooooooo, jij spuit net zo beroerd als ik! ;D

Ik zeg toch altijd.. allemaal photoshop ;D

Bart

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: NS geel
« Reactie #58 Gepost op: 11 July 2008, 23:26:17 »
Ik zeg toch altijd.. allemaal photoshop ;D

Straks gaat ie nog vertellen dat hij een werkplaats vol kaboutertjes heeft... :D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ReesCees

  • Gast
Re: NS geel
« Reactie #59 Gepost op: 11 July 2008, 23:28:03 »


De s(p)oep is nooit zo dun als dat ie opgediend wordt.

kees-jan
« Laatst bewerkt op: 11 July 2008, 23:33:25 door Reel-Cees. Reden: spreekwoord aangepast ivm onderwerp en kleur »