Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38

Auteur Topic: NS geel  (gelezen 15762 keer)

MRP_Peter

• Gast
Re: NS geel
« Reactie #30 Gepost op: 29 October 2007, 10:27:48 »
Acrylverf acht ik ongeschikt voor onze hobby. Deze verfsoort is weinig krasvast......

Ik spuit dagelijks verf op acrylbasis op al mijn produkten en moet zeggen dat ik geen enkele hinder heb van verstopte verfspuiten.
Ik maak dan ook gebruik van auto-color van ICI, deze heeft een superfijne verfkorrel waardoor ie ook nog eens gemakkelijker te verdunnen valt.
Ook heb ik niet echt het idee dat dergelijke verven niet krasvast zouden zijn.
Er valt in mijn bedrijf echt wel eens een half fabrikaat op de betonnen vloer, dan nog is er geen krasje te zien.
Tenzij je met een scherp voorwerp in de verf gaat krassen, dan natuurlijk wel ( ook als voorbeeld een gevalletje auto bekrassen met sleutels of schaar).
Zelfs een autolak is hier niet tegen bestand.

Mt vriendelijke groet,

Peter.

stig

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 29 October 2007, 12:17:10 »
Ik heb wisselende ervaringen wat dat betreft. Tot nu toe spoot ik vooral met tamiya verdund et alcohol. Ik heb nog niet de vinger op de zere plek kunnen leggen. Ervaren acht ik mijzelf evenmin, maar het moet er toch maar eens van komen toch? Vandaar ook mijn oproep alles te vermelden. Als het nodig is, wil ik het allemaal uitproberen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #32 Gepost op: 29 October 2007, 13:11:06 »
Aan jou de taak om deze wisselende en soms elkaar tegensprekende ervaringen te bundelen tot een voor jou bruikbaar advies. 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #33 Gepost op: 29 October 2007, 13:29:34 »
ik smots voornamelijk acrylverf over mn modellen. Ja, als je er met een stuk metaal overheen gaat raggen kun je krassen krijgen. Misschien meer een kwestie van enigszins netjes met je spul omgaan? (niet dat ik dat doe, maar naar omstandigheden vind ik het wel meevallen met krassen)

Lokpaint

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 07 November 2007, 10:15:33 »
Ehhhhh, weet ik eigenlijk niet meer zo precies, heb altijd een voorgemengde pot klaarstaan. Thinner gaat zeker, wasbenzine of terpentine gaan ook. Weet alleen niet meer welke van de twee. Kom ik morgen nog op terug als ik aan ACTS 1200 nummer twee begin.

Bart

Hoi,

Verdunnen met wasbenzine/ terpentine gaat dus niet.

Ik ben een 110 van lima aan het spuiten, en na een test aan de binnenkant van de kap blijkt dat mijn nitrolak de kunststof "opvreet".

Nu dien ik dus een beschermlaag aan te brengen met MP25. Deze heb ik verdund met thinner. dit kun je op de een of andere manier dan wel probleemloos verspuiten zonder dat de kap oplost. Heb dit ook al eens gedaan bij de "ludmilla" van revell, dus styreen zal ook probleemloos zijn.

Vooor de 110 heb ik de primer met revell zwart donkerder gemaakt, mijn kobaltblauw voor deze lok is een hele mooie kleur, maar erg moeilijk dekkend.

Plaatje..

De kap staat op de pot primer waarop je duidelijk de originele kleur kan zien.
Bart

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #35 Gepost op: 07 November 2007, 10:50:44 »

Ik ben een 110 van lima aan het spuiten, en na een test aan de binnenkant van de kap blijkt dat mijn nitrolak de kunststof "opvreet".

Bevat die nitrolak wellicht tolueen?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Lokpaint

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 07 November 2007, 15:58:28 »
Yep, is ook de bedoeling ;D

Ik spuit nooit met enamels, vind ik maar plaktroep.

Bart
« Laatst bewerkt op: 01 December 2007, 21:53:11 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

stig

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 09 July 2008, 02:04:51 »
*schop* Zo, vanavond de kap van de moderne motorpost in de MP25 gezet. Ei die ik ben, niet eerst even opzoeken waarmee jij het verdunt (Bart) Thinner dus, was ik al lekker met de m600 aan de slag. D'r zit een laagje op nu, maar ik vind het nu een 3 uren later nog steeds plakkerig. Is dat normaal? Had ik beter gewoon thinner kunnen nemen? Ik ben acryl gewent en dat droogt megasnel. Tevens, het had strakker gekund. Komt het omdat k m600 heb gebruikt, of niet goed gespoten heb? 'T is een beetje korrelig. Jou foto van die 110 ziet er veel gladder uit. Moet je veel dunne laagjes nevelen, of in een paar stroken dicht spuiten?

Nou ja, eens kijken hoe hard het morgen is. D'r moet toch nog wat geplamuurd en geschuurd worden.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Lokpaint

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 09 July 2008, 09:01:05 »
Hoi,

M600 gaat denk ik ook wel. Dat het na drie uur nog plakkerig is, is normaal. Het moet toch wel een uurtje of 24 drogen. En niet teveel verdunnen, maximaal 1:1.
Heb je vantevoren ook goed geroerd?

Je zegt dat het korrelig is, dan ben je dus gewoon te bang ;D

Je moet eerst even heel licht innevelen, en daarna "gas geven". Dus..de spuit flink open en lang genoeg op een plek dat je een glad oppervlak hebt. Niet bang zijn voor zakkers.

Bart

ReesCees

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 09 July 2008, 09:09:54 »
Ja tis zoals Bart zegt.

Plak zooi (Kleinspoorverf met therpentine in mijn geval).

Moet wel zeggen dat het aardig te spuiten valt in de verdunning 1:1

Tamiya geeft in mijn spuit ook wel eens een laagje "koek" in de norzel (spetterde spet is dan het resultaat..........).

Kees-jan

stig

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 09 July 2008, 12:22:21 »
Owkee.... Je mag/moet hem dus goed "nat" spuiten?

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #41 Gepost op: 09 July 2008, 12:29:28 »
Ik heb de afgelopen weken voor het eerst een rondje modellen met de spuit geverfd, ook met Kleinspoor verf. Ik heb een simpele spuit, een plastic Badger, die toch voor effen vlakken afdoende zou moeten zijn. Ik gebruik wasbenzine als oplosmiddel.
Ik vond het lastig om het juiste midden te vinden tussen te dun (zakkers) en te droog (sinaasappelhuidje), en de juiste afstand. Merkwaardig genoeg speelde dit vooral bij de donkere kleuren (NS Berlijns blauw en NS-groen). Sinaasappelhuid heb ik niet gehad met het zandgeel en huisstijlgeel (met die laatste wel zakkers). De Kleinspoor verf droogt inderdaad langzaam, wat het volgens mij moeilijker maakt om een dunne en toch dekkende laag te maken. Met het NS-geel heb ik daar mee geworsteld.
Overigens had ik de sinaasappelhuid ook een keer met donkere Revell verf (blauw en zwart gemengd om Benelux-blauw te maken); omdat ik dit meteen zag heb ik het model een paar keer met alleen wasbenzine overgespoten, waardoor het effect tot een aanvaardbaar niveau daalde.

De Alabastine primer (spuitplamuur) uit de spuitbus kwam er perfect op; grijs en zwart (Tamiya en ColorWorks) minder; die bussen spuiten wel erg veel verf tegelijk. Overigens verdragen Tamiya TS spuitbus en Kleinspoor verf elkaar niet.

Waarom schrijft Bart 'niet bang zijn voor zakkers'?

Ik lees dit draadje dus met belangstelling, want ik heb nog wel het een en ander te leren.
« Laatst bewerkt op: 09 July 2008, 12:33:16 door janw »

ReesCees

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 09 July 2008, 12:36:09 »
Doe ik niet Jan.

Ik gebruik tussen de lagen door een (verf) Föhn om het drogen iets te versnellen en dat werkt bij mij prima.

Dat geel spuit ik in de eerste lagen heel dun, bijna sinasappel om de lagen daarna volle porrie te geven zoals Bart schrijft.

Kees-Jan

stig

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 09 July 2008, 12:37:05 »
Dat schreef Bart. En dat ging over die MP25 primer.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #44 Gepost op: 09 July 2008, 12:51:37 »
Ik had 'm al verbeterd maar jullie waren me weer voor. Fris als de jonge Fa. Ging het echt over die primer?