Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden  (gelezen 36901 keer)

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Gepost op: 27 September 2015, 10:59:28 »
Hallo allemaal,

Die die mij kennen zullen misschien verbaast zijn over dit bericht. Misschien ook niet, ik verander wel vaker van modelbaan :).
Spoor 0 werd mij te groot voor de beschikbare ruimte. Ik heb het nog even geprobeerd met enkel een diorama, maar dat gaf te weinig voldoening. Ik wil weer rijdende treinen. Het voor mij mooiste voorbeeld van sporen op beperkte ruimte is nog steeds het smalspoor. En dan kies ik weer voor de Rhätische Bahn. Ik had al vaker een RhB modelbaan. Door de nieuwe digitale ontwikkelingen, met geluid, koos ik daarna voor een tijdperk III baan naar het voorbeeld van de DB. Ronkende diesels en sissende stoomlocs. Daarna een overstap naar spoor 0. Fantastisch die grote treinen.

En dus nu weer terug naar toen, terug naar het sfeertje van Filisur uit de jaren negentig. (snap het maar niet)



Ik wil jullie uitnodigen om weer eens een kijkje te nemen op mijn Blog hierover (wereldbolletje links). En voor de bouwers die net zo enthousiast zijn over de RhB en de modellen van Bemo, reageer maar eens.

De stand van vandaag:



met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2015, 11:28:02 »
Hoi Jan,
Leuk weer eens een Bemobaan!  (y) Ja het "oude" Filisur vind ik ook leuker dan het moderne :'(. Zeker voor de modelbaan. Ik heb even naar je blog gekeken, heb je al een banenplan?  ??? Komt daar Filisur er in voor?  ???

suc6, we gaan je volgen,
Marius.
Marius

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2015, 12:33:52 »
Hoi Marius,

Bij het zien van het huidige Filisur krijg ik ook tranen in de ogen! Ik heb natuurlijk al een banenplan, maar daarin is het station nog niet volledig uitgewerkt. Het wordt Filisur, maar dan natuurlijk heel erg ingekort. Vooral de wisselstraten aan de zijde Alvaneu moeten eenvoudiger. Daar is geen ruimte voor. Nu is het de uitdaging om dat weglaten zo te doen dat het beeld ongeveer hetzelfde blijft. Daarvoor heb ik ook al oplossingen op internet gezien. Ik teken in dwg-formaat en ik kan daar inmiddels ook een jpg-plaatje van maken. Komt komende maand wel voorbij!
Op de foto boven zie je al de openingen in de tussenwand voor de trajecten naar Alvaneu en Wiesen links en Stugl-Stuls rechts.
De treinen naar Stugl-Stuls rijden eerst naar boven (deels zichtbaar) en keren daarna terug naar het 2e schaduwstation. Althans, dat is nu het plan. Ik hou het verder nog even spannend, niet in de laatste plaats voor mijzelf :).

groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #3 Gepost op: 27 September 2015, 20:06:45 »
Ha Gelukkig, Jan gaat weer bouwen:D
Filisur is een leuk voorbeeld, ik ben er een aantal keer geweest, maar de laat st te keer in 2009 was het een stuk minder zoals jullie ook al aangaven! !
Succes er mee!!

Gr Ed.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #4 Gepost op: 27 September 2015, 20:57:48 »
Als ik je topic niet te veel 'kaap', ik ken alleen Filisur van januari 2015. Wat is dan het verschil met de jaren 90?

Succes met de bouw!

Gr, Bert

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #5 Gepost op: 27 September 2015, 21:49:17 »
Moet je meegemaakt hebben Bert,

Filisur had als veel andere RhB stations geen hoge perrons. Er lag asfalt tussen de sporen, meer niet. Zie de foto onder mijn eerste bericht op mijn Blog. Kenmerkend (bij een treinkruising) was dat de eerste trein altijd op het binnenste hoofdspoor binnenkwam. Reizigers stapten aan de zijde van het stationsgebouw in en uit. De tweede trein mocht pas binnenkomen als de eerste trein "klaar" was. Na binnenkomst en als het kon nog tijdens binnenkomst van de tweede trein (op het spoor naast de eerste trein) moest de eerste trein direct weg waarna de reizigers uit de tweede trein veilig konden in en uitstappen.

Nu zijn er "echte" perrons met kruisingsvrije toegang :-[. Geen verschil meer met een voor huidige begrippen moderne spoorweg.

Voor de reconstructie mocht je gewoon overal heen lopen. Dat was een aparte ervaring! Dat is nu (denk ik) wel anders. Later meer hierover. Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen zonder fouten :-\. En anders verbetert iemand het wel ;).
Kijk ook eens naar dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=iKWNx7qeC7w bij minuut 0:37.

met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2015, 21:52:03 »
AH duidelijk. Ik dacht ook even dat je het wachthuis bedoelde, tegenwoordig aan de linkerkant van het station (van straatzijde gezien).

Gr, Bert

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2015, 21:52:24 »
Mooi om je plannen te zien. ziet er goed uit (y) Filisur is 1 van mijn favorieten station
die lage perronetjes zijn geweldig

Ik ga je volgen :)

Ik moet ook maar weer eens verder met mijn baan :)
« Laatst bewerkt op: 27 September 2015, 21:58:41 door RhB-Mikey »
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2015, 22:03:12 »
Inderdaad... :D

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #9 Gepost op: 28 September 2015, 11:03:20 »
Veel succes Jan, ben heel benieuwd wat voor moois je er van maakt  (y)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2015, 19:48:31 »
Hallo allemaal,

Ik heb wat uitgeprobeerd wat ik jullie niet wil onthouden. Ik zocht kurkplaten. Dit in aanvulling op de kurkstroken die Bemo nog steeds levert. Het viel mij op dat de "Kurkspecialist" op Marktplaats bij Hobby en Vrije tijd steeds met kurk op rol adverteert. Dat heb ik eens gekocht. Ik ben tevreden met het resultaat. Het kurk is niet zo dicht geperst als de oude kurktegels, dat is het nadeel van kurk op rol, maar het voldoet. Wel opletten bij het lijmen want de kurk rolt gauw weer op. De kurkplaat sluit goed aan op die van Bemo. Op onderste foto's het verschil uitvergroot. Gebruikt is een rol van 0,5 x 8 m en van 4 mm dikte.



Dan heb ik nog wat uitgeprobeerd om de Tortoise wisselaandrijving 5 cm zijdelings te kunnen verschuiven. Ik denk dat ik hiermee een eenvoudige oplossing heb. Het komt bij mij alleen voor bij mijn onderste schaduwstation. Elders kan ik met het hout onder baan voldoende rekening houden met de plek van de wissels.



Een profieltje als glijbaan en een ander profiel met vastgelijmde naald. Die naald zit stevig geklemd in boven en onderzijde van het profiel en daarnaast nog eens verlijmd. Moet goed gaan (denk ik). Het beweegt in ieder geval soepeltjes.



Op mijn blog weer meer.

Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2015, 15:39:35 »
Dag allemaal,

Inmiddels groeit mijn nieuwe modelbaan gestadig "omhoog".
Nog een paar plaatjes van de bouw voor de RhB liefhebbers.
Een mijlpaal was het bereiken van het stations niveau:



Nu ziet het er zo uit:
Links komt een achtergrond (hemelsblauw). Daarvoor komt ook nog een vrij liggend tracé.
In de achtergrond is het hoogste punt van dat tracé al te zien.





Ik maak deze winter de baan rijtechnisch gereed. Dan kan ik mij vanaf volgende winter uitleven op een heerlijk Zwitsers landschap!
Het leggen van de fragiele rails in H0m viel me (na spoor 0) wel tegen. Inmiddels weer gewend.
Tot nu toe rijden de treinen goed. dat valt me weer mee.
Op mijn Blog meer.

Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Martino

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #12 Gepost op: 14 December 2015, 16:29:04 »
Hoi Jan,

Ziet er goed uit! ben zelf ook RhB fan,dus dit heeft zeker mijn interesse. De railbouwfase ben ik deels al voorbij,alleen in mijn nieuwe  baangedeelte gaat nog een aantal meters flexrails gelegd worden...ik heb geen ervaring met andere rails voor dit spoor, maar kan me wel vinden in je opmerking van de kwetsbare rails...vooral de bielzen van de flexrails willen nog wel eens loslaten. Verder mooi spul. (y)
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #13 Gepost op: 14 December 2015, 17:05:42 »
Hé hallo Martijn,

Ik had je baanplaatjes al gezien en ik ben erg onder de indruk van de vele details. Zo vind ik de zelfbouw steenwanden erg goed gelukt. Ik kom daarover zeker nog bij je terug. Ik heb nu de neiging om alles al te willen weten, hebben, bouwen.... Maar ik moet geduld hebben, eerst de railbouw. Je noemt de flexrails. Ik heb een eigenaardige tik dat ik zo weinig mogelijk flexrails gebruik. Ooit heb ik eens spoorspattingen gehad op een warme zolder. Daarom misschien. Ik leg dus korte rechte stukjes. Veel duurder en nu ook nog eens tijdelijk niet bij Bemo leverbaar  :(. Maar ik snij me misschien ook in de vingers, want de code 70 rail is met losse rail moeilijk super recht te krijgen. Misschien had ik op het station beter de flexrail kunnen gebruiken. Na ja, ik ga het er niet allemaal meer afhalen.

Volgend jaar dus nog een heleboel te vragen: welke ballast? zelfbouw bovenleiding? welk stationsgebouw? Noem maar op.
Ben nu op zoek naar Mader tunnelbovenleiding (verkrijgbaar bij Keuterman zag ik zo juist) en misschien ga ik in januari MicroScale seinpaaltjes bestellen.

Voorlopig genoeg te doen!

Met groet, Jan
 
« Laatst bewerkt op: 14 December 2015, 17:43:24 door Jan Bennink »
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #14 Gepost op: 14 December 2015, 17:23:41 »
Mooi Jan,ik krijg nu alweer het vakantiegevoel als ik dat rode gevaarte omhoog zie klimmen! ;D

gr Ed