Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 18:05:54
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden  (gelezen 29632 keer)

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2016, 13:47:44 »
Hallo allemaal,

We zijn alweer twee maanden verder. Ik heb stevig doorgebouwd. Er viel alleen niet veel te laten zien. Veelal railbouw en hout. Ik ben nu zover dat mijn doel voor dit seizoen is bereikt. De baan rijdt goed en het programma Koploper werkt ook goed. Ik begin al  te denken aan het landschap, maar daarmee ga ik pas starten in september. Diegenen die mij kennen weten dat ik in de loop van maart weer de zomerhobby opzoek.



Ik had enkele leden beloofd om een verhaaltje te schrijven als ik de seinen van MicroScale geplaatst heb en door Koploper kan laten werken. Dat is allemaal gelukt. Let wel: De seinen blijven voorlopig nog afneembaar. Ik heb de seintjes nu bij testrijden al in gebruik om later geen aanpassingen meer aan de rails te hoeven uitvoeren. Tot september blijft het testrijden. Na de landschapsbouw komt alles definitief op de baan.



Ik heb in mijn Blog (klik wereldbolletje links) omschreven hoe de seinen in Koploper zijn verwerkt. Daarbij ook meer foto's. Hier in het kort:
De uitrijseinen zijn groepsuitrijseinen. Binnen koploper zijn deze als "rangeerseinen" in de wisselstraten opgenomen.
Het bijzondere Räumungssignal (het witte kruis) is handbediend en blokkeert binnen Koploper d.m.v. een speciale actie het instellen van rijwegen.
Het seintje "Abfahrerlaubnis" (wit-groen diagonaal) wordt alleen bij personentreinen bediend in Koploper door wederom een speciale actie. Na het op groen komen van het uitrijsein wacht koploper 25 sec en stelt dan de Abfahrerlaubnis en laat 5 sec later de trein daadwerkelijk vertrekken. Zier er mooi uit (y)

Ik kan aan de RhB-ers onder ons de seinen van MicroScale zeker aanbevelen, ondanks de hoge prijs. Juist de karakteristieke seinbeelden zoals boven genoemd geven een realistisch beeld. De meesten onder ons bouwen een klein station en dan zijn de kosten voor enkele seinen te overzien.



Mocht iemand meer of andere info hebben over de genoemde seinbeelden, of andere Koploperschakelingen willen voorstellen, dan hoor ik dat graag. Ik probeer ook maar wat. :-\ (Signalhandbuch 2010 is mij bekend.... dat krijg je er bij MicroScale bij :D)

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2016, 14:15:16 »
Netjes gelegd de rails. Hoe heb je deze vastgezet? Want ik mis de bekende schroeven en ringetjes.

Ben zelf ook rails aan het leggen met schroeven en ringetjes. Voordeel voor mij is dat ik bij flex rails precies kan aanpassen. Nadeel is bij het ballasten dat je naderhand de gaatjes nog moet opvullen. Ik heb erover zitten denken om de rails eerst vast te lijmen met bijvoorbeeld houtlijm. Maar ben dan bang dat de boel loskomt als ik de ballast voor het lijmen bevochtig, maar misschien is deze angst onterecht. Kortom ben benieuwd hoe jij het doet  :)

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2016, 14:53:09 »
Dag Joran,

Ik teken de sporen af op het kurk en lijm daarna de rails direct vast met Bison alleslijm. Het komt wel eens voor dat ik weer wat moet loshalen. Een scherp mes eronder en het is weer los. Gaat best. Ik zorg er wel voor dat de draadjes aan de onderzijde gesoldeerd zijn en dat daarvoor vooraf de gaatjes in het hout geboord zijn. De Shinohara rails van Bemo zijn kwetsbaar. Dat is wel een beetje een probleem, maar eenmaal gelegd ziet het er mooi uit.

groeten, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2016, 15:33:17 »
Hallo Jan,

Ik zie dit draadje nu voor het eerst.
Leuk om te volgen. Heb zelf ook goede herinneringen aan (de omgeving van) Filisur.
Succes met de bouw!
Het zal wel weer een pareltje worden.

grt

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #19 Gepost op: 05 november 2016, 11:52:41 »
Hallo allemaal,

We zijn al weer bijna een seizoen verder na mijn laatste bericht over mijn modelbaan op dit forum. Ik gebruik nu vaak het Zwitserse Albulamodell forum om ook info te verkrijgen van plaatselijke modelbouwers. En dat gaat gelukkig heel goed. Ik wil jullie nu ook even laten zien hoe ver ik nu ben.
De baan is spoortechnisch af en de treinen rijden hun rondjes, als vanouds weer aangestuurd door Koploper. Nu is het tijd voor de verdere detaillering. Sinds een maand ben ik bezig met de bouw van het stationsgebouw van Filisur, een lasercut bouwpakket van het Zwitserse Pirovino. Vanaf nu ga ik ook met de perrons bezig en later deze maand met de eerste rots-imitaties.

De modelbaan is wat opgekleurd om niet gedurende lange tijd tegen gips en hout aan te hoeven kijken. Later komt de definitieve aankleding.



De bouw van het station is al een aardig gevorderd. Wekenlang bouwen aan slechts één gebouw. Ik vind het prachtig. Na mijn spoor 0 periode waarin ik met Resin en Lasercut modellen kennis maakte is het bouwen met deze materialen op schaal H0 een nieuwe uitdaging. Ik kan het niet meer zonder loeplamp en alleen op macrofoto's worden alle details zichtbaar. Enkele onderdelen (deurspijltjes) zijn slechts 0,2 mm (!) dik....



Voor de perrons heb ik al een proefstukje gemaakt. Alles moet nog wat strakker, maar ik ben tevreden met de materialen. Komende week start ik hiermee op de baan.



Verder ga ik komende tijd ook aan het werk met de gipsmallen voor de rotsen. Daarna nog een poging om zelf tunnelingangen te maken. Voldoende werk!

Met groet, Jan
« Laatst bewerkt op: 05 november 2016, 13:49:34 door Jan Bennink »
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
  • Modelspoor is emotie...
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #20 Gepost op: 05 november 2016, 12:09:12 »
Je stationsgebouw ziet er prachtig uit, complimenten (y)! Ben benieuwd naar het eindresultaat maar ik denk dat ik dan nog meer aan het kwijlen ga dan nu al... ;D. Succes met de verdere bouw, ik blijf je zeker volgen.

Groet,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #21 Gepost op: 05 november 2016, 12:34:19 »
Ziet er goed uit, Jan: ik ben benieuwd naar het vervolg.
Als ik goed kijk naar de modelbaan, dan denk ik dat je ook ruimte hebt om de beide brunnenstuben na te bouwen: ik weet niet of je dat (overigens kleine) detail kent?

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #22 Gepost op: 05 november 2016, 13:42:59 »
Hoi Frans,

Brunnenstuben... Voor drinkwaterbronnen dus. Ik kende die naam nog niet, het leken me meer een soort bunkers, weer wat bijgeleerd :D
Ik had zelf al een foto gemaakt van die ene nabij de waterkraan, maar op een foto van Thomas zie ik nog een dubbelle "bunker" boven de gleuf in de steenwand ter hoogte van het wissel in de sporen 4 en 5 (oostzijde). Dat verklaart wellicht ook die gleuf en de betondelen aan de straatzijde. Ik ga die zeker nabouwen.

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #23 Gepost op: 05 november 2016, 19:52:51 »
Dat ziet er zeker top uit!

Groeten Jeroen.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #24 Gepost op: 05 november 2016, 22:04:50 »
Pirovino... ben daar 20 jaar geleden eens langsgewandeld ;D,

omdat het op loopafstand zit van waar mijn Zwitserse neef woont.... dus daar moest ik
wel even langs :D Dat is zeker een moooie laserkit, dat maakt nieuwsgierig...

Mvg,

Tis
********

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #25 Gepost op: 05 november 2016, 22:33:16 »
Hallo Jan,

Die Perrons en aansluitende railbedding met reparatie-laag zien er goed uit, dat moet je helemaal niet strakker willen doen. dat zag er destijds echt heel slecht uit en dat komt mooi over zo. Ook de kleur is goed.

Het stationsgebouw vordert ook al mooi, ziet er goed uit, en het is leuk om het mbv. foto's nog meer naar voorbeeld te laten lijken. Jammer dat al die balken straks voor het grootste deel aan het oog onttrokken zijn, maar ja, je kunt het moeilijk zo laten....

Die Brunnenstuben, met name die rechtse is het meest duidelijke aanwezig. Ikzelf heb de linkse niet eens aangeduid omdat die nogal door bossages op de helling bedekt was.
Die uitsparing in de grote muur bij Grischuna is inderdaad de afdekking van de leidingen die destijds naar de waterkranen op het oostelijke deel van het station liepen. De betonnen vloer bij de kranen was tot en met 2002 nog zichtbaar aanwezig. Dat is mooi na te bootsen en draagt bij aan de rommelige uitstraling van het geheel.

Goed bezig!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #26 Gepost op: 06 november 2016, 09:04:26 »
Michiel, jij ook bedankt voor deze aanwijzingen.

Jazeker, de verharding op het emplacement was toen een zootje en dat is juist zo leuk.

Dus beide "bunkertjes" waren reservoirs voor de watervoorziening van de stoomlocomotieven. Een soort van watertoren maar dan zonder de toren.... Ze horen echt bij het emplacement. Bijzonder om dat na zoveel jaar nu pas te weten!

Ik google verder en zie dat in Filisur de nog bestaande waterkraan weer in gebruik wordt genomen, met bijbehorende Brunnenstube!
Ik vond dit bericht op Facebook met foto's van de binnenzijde van de Brunnenstube:
https://www.facebook.com/bahnoldtimer.ch/posts/1777232935823339
De neopreen slang op één van de foto's zal wel een hedendaagse oplossing zijn voor weggeroeste metalen leidingen.
Gelukkig hoef ik dat niet na te bouwen ;) maar een verhaaltje bij deze kleine gebouwtjes is ook leuk :D

met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Martino

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #27 Gepost op: 06 november 2016, 09:34:18 »
Jan, Fijn dat je weer bezig bent! ziet er echt geweldig uit! Zelf ben ik nu ook weer met gips bezig en dat is toch wel erg leuk werk.
Enjoy! (y)
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #28 Gepost op: 06 november 2016, 10:13:42 »
Ha Jan,

Voor de juiste vorm van de stuben kun je even hier kijken: http://www.mbapiro.ch/produkte_detail.php?grp_id=6&content_id=21&produkt_id=990. Ze staan helaas tegen elkaar aan, maar de rechter met de metalen deur hoort bij de waterkraan en de grote met houten deur staat aan de kant van het hotel. De kleine staat nog separaat hier: http://www.mbapiro.ch/produkte_detail.php?grp_id=6&content_id=21&produkt_id=989.

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #29 Gepost op: 10 februari 2017, 19:52:29 »
Hallo allemaal,

Sinds november niets meer laten zien. Wel op het Duitstalige Albulamodellforum maar niet hier, foei.... Maar daardoor is de voortgang uit de volgende foto's wel duidelijker. In december zijn het stationsgebouw en de perrons verder afgewerkt. In de afgelopen maand is gewerkt aan de straat voor het station en aan de eerste gips rotsen achter het station (bouwbeschrijving op mijn Blog). Zo ziet het er nu uit:





Veel moet worden aangepast aan de beperkte ruimte die ik beschikbaar heb. Maar al met al begint er naar mijn idee toch een "Filisur-sfeertje" te ontstaan. Dat motiveert mij om door te gaan, al zal er in dit seizoen niet zo veel meer gebouwd worden. Volgend seizoen staat hotel Grischuna (met omgeving) op de planning. Wat ik deze winter nog wel wil doen is proberen om de bomenrij voor het station te realiseren. De geknotte boompjes worden zelf gebouwd. Ik heb al vast metalen vormen neergezet:



Verder vind ik het mooi dat Filisur (en de RhB) nog steeds in de belangstelling staan. Dat Faller nu begint met een bouwdoos van de locloods Filisur is buiten verwachting. Wie weet wat er nog meer komt.

Met een hartelijke groet, wordt vervolgd, Jan
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2017, 21:36:14 door Jan Bennink »
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.