BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => RhB / FO / MGB, Zwitsers smalspoor => Topic gestart door: Jan Bennink op 27 september 2015, 10:59:28

Titel: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 27 september 2015, 10:59:28
Hallo allemaal,

Die die mij kennen zullen misschien verbaast zijn over dit bericht. Misschien ook niet, ik verander wel vaker van modelbaan :).
Spoor 0 werd mij te groot voor de beschikbare ruimte. Ik heb het nog even geprobeerd met enkel een diorama, maar dat gaf te weinig voldoening. Ik wil weer rijdende treinen. Het voor mij mooiste voorbeeld van sporen op beperkte ruimte is nog steeds het smalspoor. En dan kies ik weer voor de Rhätische Bahn. Ik had al vaker een RhB modelbaan. Door de nieuwe digitale ontwikkelingen, met geluid, koos ik daarna voor een tijdperk III baan naar het voorbeeld van de DB. Ronkende diesels en sissende stoomlocs. Daarna een overstap naar spoor 0. Fantastisch die grote treinen.

En dus nu weer terug naar toen, terug naar het sfeertje van Filisur uit de jaren negentig. (snap het maar niet)

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/GR05-Filisur.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/GR05-Filisur.jpg.html)

Ik wil jullie uitnodigen om weer eens een kijkje te nemen op mijn Blog hierover (wereldbolletje links). En voor de bouwers die net zo enthousiast zijn over de RhB en de modellen van Bemo, reageer maar eens.

De stand van vandaag:

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2015-09-26-1-Tafel.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/2015-09-26-1-Tafel.jpg.html)

met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: SBBcargo op 27 september 2015, 11:28:02
Hoi Jan,
Leuk weer eens een Bemobaan!  (y) Ja het "oude" Filisur vind ik ook leuker dan het moderne :'(. Zeker voor de modelbaan. Ik heb even naar je blog gekeken, heb je al een banenplan?  ??? Komt daar Filisur er in voor?  ???

suc6, we gaan je volgen,
Marius.
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 27 september 2015, 12:33:52
Hoi Marius,

Bij het zien van het huidige Filisur krijg ik ook tranen in de ogen! Ik heb natuurlijk al een banenplan, maar daarin is het station nog niet volledig uitgewerkt. Het wordt Filisur, maar dan natuurlijk heel erg ingekort. Vooral de wisselstraten aan de zijde Alvaneu moeten eenvoudiger. Daar is geen ruimte voor. Nu is het de uitdaging om dat weglaten zo te doen dat het beeld ongeveer hetzelfde blijft. Daarvoor heb ik ook al oplossingen op internet gezien. Ik teken in dwg-formaat en ik kan daar inmiddels ook een jpg-plaatje van maken. Komt komende maand wel voorbij!
Op de foto boven zie je al de openingen in de tussenwand voor de trajecten naar Alvaneu en Wiesen links en Stugl-Stuls rechts.
De treinen naar Stugl-Stuls rijden eerst naar boven (deels zichtbaar) en keren daarna terug naar het 2e schaduwstation. Althans, dat is nu het plan. Ik hou het verder nog even spannend, niet in de laatste plaats voor mijzelf :).

groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Edde op 27 september 2015, 20:06:45
Ha Gelukkig, Jan gaat weer bouwen:D
Filisur is een leuk voorbeeld, ik ben er een aantal keer geweest, maar de laat st te keer in 2009 was het een stuk minder zoals jullie ook al aangaven! !
Succes er mee!!

Gr Ed.
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Bert van Gelder op 27 september 2015, 20:57:48
Als ik je topic niet te veel 'kaap', ik ken alleen Filisur van januari 2015. Wat is dan het verschil met de jaren 90?

Succes met de bouw!

Gr, Bert
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 27 september 2015, 21:49:17
Moet je meegemaakt hebben Bert,

Filisur had als veel andere RhB stations geen hoge perrons. Er lag asfalt tussen de sporen, meer niet. Zie de foto onder mijn eerste bericht op mijn Blog. Kenmerkend (bij een treinkruising) was dat de eerste trein altijd op het binnenste hoofdspoor binnenkwam. Reizigers stapten aan de zijde van het stationsgebouw in en uit. De tweede trein mocht pas binnenkomen als de eerste trein "klaar" was. Na binnenkomst en als het kon nog tijdens binnenkomst van de tweede trein (op het spoor naast de eerste trein) moest de eerste trein direct weg waarna de reizigers uit de tweede trein veilig konden in en uitstappen.

Nu zijn er "echte" perrons met kruisingsvrije toegang :-[. Geen verschil meer met een voor huidige begrippen moderne spoorweg.

Voor de reconstructie mocht je gewoon overal heen lopen. Dat was een aparte ervaring! Dat is nu (denk ik) wel anders. Later meer hierover. Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen zonder fouten :-\. En anders verbetert iemand het wel ;).
Kijk ook eens naar dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=iKWNx7qeC7w (https://www.youtube.com/watch?v=iKWNx7qeC7w) bij minuut 0:37.

met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Bert van Gelder op 27 september 2015, 21:52:03
AH duidelijk. Ik dacht ook even dat je het wachthuis bedoelde, tegenwoordig aan de linkerkant van het station (van straatzijde gezien).

Gr, Bert
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: RhB-Mikey op 27 september 2015, 21:52:24
Mooi om je plannen te zien. ziet er goed uit (y) Filisur is 1 van mijn favorieten station
die lage perronetjes zijn geweldig

Ik ga je volgen :)

Ik moet ook maar weer eens verder met mijn baan :)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Bert van Gelder op 27 september 2015, 22:03:12
Inderdaad... :D
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Bart Donker op 28 september 2015, 11:03:20
Veel succes Jan, ben heel benieuwd wat voor moois je er van maakt  (y)

Groetjes, Bart
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 08 oktober 2015, 19:48:31
Hallo allemaal,

Ik heb wat uitgeprobeerd wat ik jullie niet wil onthouden. Ik zocht kurkplaten. Dit in aanvulling op de kurkstroken die Bemo nog steeds levert. Het viel mij op dat de "Kurkspecialist" op Marktplaats bij Hobby en Vrije tijd steeds met kurk op rol adverteert. Dat heb ik eens gekocht. Ik ben tevreden met het resultaat. Het kurk is niet zo dicht geperst als de oude kurktegels, dat is het nadeel van kurk op rol, maar het voldoet. Wel opletten bij het lijmen want de kurk rolt gauw weer op. De kurkplaat sluit goed aan op die van Bemo. Op onderste foto's het verschil uitvergroot. Gebruikt is een rol van 0,5 x 8 m en van 4 mm dikte.

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_2368.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/IMG_2368.jpg.html)

Dan heb ik nog wat uitgeprobeerd om de Tortoise wisselaandrijving 5 cm zijdelings te kunnen verschuiven. Ik denk dat ik hiermee een eenvoudige oplossing heb. Het komt bij mij alleen voor bij mijn onderste schaduwstation. Elders kan ik met het hout onder baan voldoende rekening houden met de plek van de wissels.

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_2364.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/IMG_2364.jpg.html)

Een profieltje als glijbaan en een ander profiel met vastgelijmde naald. Die naald zit stevig geklemd in boven en onderzijde van het profiel en daarnaast nog eens verlijmd. Moet goed gaan (denk ik). Het beweegt in ieder geval soepeltjes.

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_2366.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/IMG_2366.jpg.html)

Op mijn blog weer meer.

Met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 14 december 2015, 15:39:35
Dag allemaal,

Inmiddels groeit mijn nieuwe modelbaan gestadig "omhoog".
Nog een paar plaatjes van de bouw voor de RhB liefhebbers.
Een mijlpaal was het bereiken van het stations niveau:

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Img_2452A.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/Img_2452A.jpg.html)

Nu ziet het er zo uit:
Links komt een achtergrond (hemelsblauw). Daarvoor komt ook nog een vrij liggend tracé.
In de achtergrond is het hoogste punt van dat tracé al te zien.


(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2015-12-11-2-Modelbaan.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/2015-12-11-2-Modelbaan.jpg.html)


Ik maak deze winter de baan rijtechnisch gereed. Dan kan ik mij vanaf volgende winter uitleven op een heerlijk Zwitsers landschap!
Het leggen van de fragiele rails in H0m viel me (na spoor 0) wel tegen. Inmiddels weer gewend.
Tot nu toe rijden de treinen goed. dat valt me weer mee.
Op mijn Blog meer.

Met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Martino op 14 december 2015, 16:29:04
Hoi Jan,

Ziet er goed uit! ben zelf ook RhB fan,dus dit heeft zeker mijn interesse. De railbouwfase ben ik deels al voorbij,alleen in mijn nieuwe  baangedeelte gaat nog een aantal meters flexrails gelegd worden...ik heb geen ervaring met andere rails voor dit spoor, maar kan me wel vinden in je opmerking van de kwetsbare rails...vooral de bielzen van de flexrails willen nog wel eens loslaten. Verder mooi spul. (y)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 14 december 2015, 17:05:42
Hé hallo Martijn,

Ik had je baanplaatjes al gezien en ik ben erg onder de indruk van de vele details. Zo vind ik de zelfbouw steenwanden erg goed gelukt. Ik kom daarover zeker nog bij je terug. Ik heb nu de neiging om alles al te willen weten, hebben, bouwen.... Maar ik moet geduld hebben, eerst de railbouw. Je noemt de flexrails. Ik heb een eigenaardige tik dat ik zo weinig mogelijk flexrails gebruik. Ooit heb ik eens spoorspattingen gehad op een warme zolder. Daarom misschien. Ik leg dus korte rechte stukjes. Veel duurder en nu ook nog eens tijdelijk niet bij Bemo leverbaar  :(. Maar ik snij me misschien ook in de vingers, want de code 70 rail is met losse rail moeilijk super recht te krijgen. Misschien had ik op het station beter de flexrail kunnen gebruiken. Na ja, ik ga het er niet allemaal meer afhalen.

Volgend jaar dus nog een heleboel te vragen: welke ballast? zelfbouw bovenleiding? welk stationsgebouw? Noem maar op.
Ben nu op zoek naar Mader tunnelbovenleiding (verkrijgbaar bij Keuterman zag ik zo juist) en misschien ga ik in januari MicroScale seinpaaltjes bestellen.

Voorlopig genoeg te doen!

Met groet, Jan
 
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Edde op 14 december 2015, 17:23:41
Mooi Jan,ik krijg nu alweer het vakantiegevoel als ik dat rode gevaarte omhoog zie klimmen! ;D

gr Ed
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 22 februari 2016, 13:47:44
Hallo allemaal,

We zijn alweer twee maanden verder. Ik heb stevig doorgebouwd. Er viel alleen niet veel te laten zien. Veelal railbouw en hout. Ik ben nu zover dat mijn doel voor dit seizoen is bereikt. De baan rijdt goed en het programma Koploper werkt ook goed. Ik begin al  te denken aan het landschap, maar daarmee ga ik pas starten in september. Diegenen die mij kennen weten dat ik in de loop van maart weer de zomerhobby opzoek.

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Img_2664.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/Img_2664.jpg.html)

Ik had enkele leden beloofd om een verhaaltje te schrijven als ik de seinen van MicroScale geplaatst heb en door Koploper kan laten werken. Dat is allemaal gelukt. Let wel: De seinen blijven voorlopig nog afneembaar. Ik heb de seintjes nu bij testrijden al in gebruik om later geen aanpassingen meer aan de rails te hoeven uitvoeren. Tot september blijft het testrijden. Na de landschapsbouw komt alles definitief op de baan.

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2016-02-21-1-MicroScale.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/2016-02-21-1-MicroScale.jpg.html)

Ik heb in mijn Blog (klik wereldbolletje links) omschreven hoe de seinen in Koploper zijn verwerkt. Daarbij ook meer foto's. Hier in het kort:
De uitrijseinen zijn groepsuitrijseinen. Binnen koploper zijn deze als "rangeerseinen" in de wisselstraten opgenomen.
Het bijzondere Räumungssignal (het witte kruis) is handbediend en blokkeert binnen Koploper d.m.v. een speciale actie het instellen van rijwegen.
Het seintje "Abfahrerlaubnis" (wit-groen diagonaal) wordt alleen bij personentreinen bediend in Koploper door wederom een speciale actie. Na het op groen komen van het uitrijsein wacht koploper 25 sec en stelt dan de Abfahrerlaubnis en laat 5 sec later de trein daadwerkelijk vertrekken. Zier er mooi uit (y)

Ik kan aan de RhB-ers onder ons de seinen van MicroScale zeker aanbevelen, ondanks de hoge prijs. Juist de karakteristieke seinbeelden zoals boven genoemd geven een realistisch beeld. De meesten onder ons bouwen een klein station en dan zijn de kosten voor enkele seinen te overzien.

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2016-02-21-2-MicroScale.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/2016-02-21-2-MicroScale.jpg.html)

Mocht iemand meer of andere info hebben over de genoemde seinbeelden, of andere Koploperschakelingen willen voorstellen, dan hoor ik dat graag. Ik probeer ook maar wat. :-\ (Signalhandbuch 2010 is mij bekend.... dat krijg je er bij MicroScale bij :D)

Met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Joran op 22 februari 2016, 14:15:16
Netjes gelegd de rails. Hoe heb je deze vastgezet? Want ik mis de bekende schroeven en ringetjes.

Ben zelf ook rails aan het leggen met schroeven en ringetjes. Voordeel voor mij is dat ik bij flex rails precies kan aanpassen. Nadeel is bij het ballasten dat je naderhand de gaatjes nog moet opvullen. Ik heb erover zitten denken om de rails eerst vast te lijmen met bijvoorbeeld houtlijm. Maar ben dan bang dat de boel loskomt als ik de ballast voor het lijmen bevochtig, maar misschien is deze angst onterecht. Kortom ben benieuwd hoe jij het doet  :)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 22 februari 2016, 14:53:09
Dag Joran,

Ik teken de sporen af op het kurk en lijm daarna de rails direct vast met Bison alleslijm. Het komt wel eens voor dat ik weer wat moet loshalen. Een scherp mes eronder en het is weer los. Gaat best. Ik zorg er wel voor dat de draadjes aan de onderzijde gesoldeerd zijn en dat daarvoor vooraf de gaatjes in het hout geboord zijn. De Shinohara rails van Bemo zijn kwetsbaar. Dat is wel een beetje een probleem, maar eenmaal gelegd ziet het er mooi uit.

groeten, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: HJ op 22 februari 2016, 15:33:17
Hallo Jan,

Ik zie dit draadje nu voor het eerst.
Leuk om te volgen. Heb zelf ook goede herinneringen aan (de omgeving van) Filisur.
Succes met de bouw!
Het zal wel weer een pareltje worden.

grt

Hendrik
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 05 november 2016, 11:52:41
Hallo allemaal,

We zijn al weer bijna een seizoen verder na mijn laatste bericht over mijn modelbaan op dit forum. Ik gebruik nu vaak het Zwitserse Albulamodell forum om ook info te verkrijgen van plaatselijke modelbouwers. En dat gaat gelukkig heel goed. Ik wil jullie nu ook even laten zien hoe ver ik nu ben.
De baan is spoortechnisch af en de treinen rijden hun rondjes, als vanouds weer aangestuurd door Koploper. Nu is het tijd voor de verdere detaillering. Sinds een maand ben ik bezig met de bouw van het stationsgebouw van Filisur, een lasercut bouwpakket van het Zwitserse Pirovino. Vanaf nu ga ik ook met de perrons bezig en later deze maand met de eerste rots-imitaties.

De modelbaan is wat opgekleurd om niet gedurende lange tijd tegen gips en hout aan te hoeven kijken. Later komt de definitieve aankleding.

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2016-09-23-1-Modelbaan.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/2016-09-23-1-Modelbaan.jpg.html)

De bouw van het station is al een aardig gevorderd. Wekenlang bouwen aan slechts één gebouw. Ik vind het prachtig. Na mijn spoor 0 periode waarin ik met Resin en Lasercut modellen kennis maakte is het bouwen met deze materialen op schaal H0 een nieuwe uitdaging. Ik kan het niet meer zonder loeplamp en alleen op macrofoto's worden alle details zichtbaar. Enkele onderdelen (deurspijltjes) zijn slechts 0,2 mm (!) dik....

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2016-11-04-4-Station.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/2016-11-04-4-Station.jpg.html)

Voor de perrons heb ik al een proefstukje gemaakt. Alles moet nog wat strakker, maar ik ben tevreden met de materialen. Komende week start ik hiermee op de baan.

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2016-10-21-Perrons.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/2016-10-21-Perrons.jpg.html)

Verder ga ik komende tijd ook aan het werk met de gipsmallen voor de rotsen. Daarna nog een poging om zelf tunnelingangen te maken. Voldoende werk!

Met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Rob Ellerman op 05 november 2016, 12:09:12
Je stationsgebouw ziet er prachtig uit, complimenten (y)! Ben benieuwd naar het eindresultaat maar ik denk dat ik dan nog meer aan het kwijlen ga dan nu al... ;D. Succes met de verdere bouw, ik blijf je zeker volgen.

Groet,
Rob
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Nullem op 05 november 2016, 12:34:19
Ziet er goed uit, Jan: ik ben benieuwd naar het vervolg.
Als ik goed kijk naar de modelbaan, dan denk ik dat je ook ruimte hebt om de beide brunnenstuben na te bouwen: ik weet niet of je dat (overigens kleine) detail kent?

Groet!  Frans
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 05 november 2016, 13:42:59
Hoi Frans,

Brunnenstuben... Voor drinkwaterbronnen dus. Ik kende die naam nog niet, het leken me meer een soort bunkers, weer wat bijgeleerd :D
Ik had zelf al een foto gemaakt van die ene nabij de waterkraan, maar op een foto van Thomas zie ik nog een dubbelle "bunker" boven de gleuf in de steenwand ter hoogte van het wissel in de sporen 4 en 5 (oostzijde). Dat verklaart wellicht ook die gleuf en de betondelen aan de straatzijde. Ik ga die zeker nabouwen.

Met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jeroen1975 op 05 november 2016, 19:52:51
Dat ziet er zeker top uit!

Groeten Jeroen.
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: T.Spat op 05 november 2016, 22:04:50
Pirovino... ben daar 20 jaar geleden eens langsgewandeld ;D,

omdat het op loopafstand zit van waar mijn Zwitserse neef woont.... dus daar moest ik
wel even langs :D Dat is zeker een moooie laserkit, dat maakt nieuwsgierig...

Mvg,

Tis
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: mwdb op 05 november 2016, 22:33:16
Hallo Jan,

Die Perrons en aansluitende railbedding met reparatie-laag zien er goed uit, dat moet je helemaal niet strakker willen doen. dat zag er destijds echt heel slecht uit en dat komt mooi over zo. Ook de kleur is goed.

Het stationsgebouw vordert ook al mooi, ziet er goed uit, en het is leuk om het mbv. foto's nog meer naar voorbeeld te laten lijken. Jammer dat al die balken straks voor het grootste deel aan het oog onttrokken zijn, maar ja, je kunt het moeilijk zo laten....

Die Brunnenstuben, met name die rechtse is het meest duidelijke aanwezig. Ikzelf heb de linkse niet eens aangeduid omdat die nogal door bossages op de helling bedekt was.
Die uitsparing in de grote muur bij Grischuna is inderdaad de afdekking van de leidingen die destijds naar de waterkranen op het oostelijke deel van het station liepen. De betonnen vloer bij de kranen was tot en met 2002 nog zichtbaar aanwezig. Dat is mooi na te bootsen en draagt bij aan de rommelige uitstraling van het geheel.

Goed bezig!

Groeten, Michiel
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 06 november 2016, 09:04:26
Michiel, jij ook bedankt voor deze aanwijzingen.

Jazeker, de verharding op het emplacement was toen een zootje en dat is juist zo leuk.

Dus beide "bunkertjes" waren reservoirs voor de watervoorziening van de stoomlocomotieven. Een soort van watertoren maar dan zonder de toren.... Ze horen echt bij het emplacement. Bijzonder om dat na zoveel jaar nu pas te weten!

Ik google verder en zie dat in Filisur de nog bestaande waterkraan weer in gebruik wordt genomen, met bijbehorende Brunnenstube!
Ik vond dit bericht op Facebook met foto's van de binnenzijde van de Brunnenstube:
https://www.facebook.com/bahnoldtimer.ch/posts/1777232935823339 (https://www.facebook.com/bahnoldtimer.ch/posts/1777232935823339)
De neopreen slang op één van de foto's zal wel een hedendaagse oplossing zijn voor weggeroeste metalen leidingen.
Gelukkig hoef ik dat niet na te bouwen ;) maar een verhaaltje bij deze kleine gebouwtjes is ook leuk :D

met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Martino op 06 november 2016, 09:34:18
Jan, Fijn dat je weer bezig bent! ziet er echt geweldig uit! Zelf ben ik nu ook weer met gips bezig en dat is toch wel erg leuk werk.
Enjoy! (y)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Nullem op 06 november 2016, 10:13:42
Ha Jan,

Voor de juiste vorm van de stuben kun je even hier kijken: http://www.mbapiro.ch/produkte_detail.php?grp_id=6&content_id=21&produkt_id=990 (http://www.mbapiro.ch/produkte_detail.php?grp_id=6&content_id=21&produkt_id=990). Ze staan helaas tegen elkaar aan, maar de rechter met de metalen deur hoort bij de waterkraan en de grote met houten deur staat aan de kant van het hotel. De kleine staat nog separaat hier: http://www.mbapiro.ch/produkte_detail.php?grp_id=6&content_id=21&produkt_id=989 (http://www.mbapiro.ch/produkte_detail.php?grp_id=6&content_id=21&produkt_id=989).

Groet!  Frans
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 10 februari 2017, 19:52:29
Hallo allemaal,

Sinds november niets meer laten zien. Wel op het Duitstalige Albulamodellforum maar niet hier, foei.... Maar daardoor is de voortgang uit de volgende foto's wel duidelijker. In december zijn het stationsgebouw en de perrons verder afgewerkt. In de afgelopen maand is gewerkt aan de straat voor het station en aan de eerste gips rotsen achter het station (bouwbeschrijving op mijn Blog). Zo ziet het er nu uit:

(https://lh3.googleusercontent.com/lu-DSSvbp5x2uwCFZSvauKX7YBLbsiQ-_DcO0NovSTXvpdFNm9A6QbOnk7xyaraBqe_zz4cLcGdIIhODqkaCScIbqasvwB0FP7rrduKhzbr_nF85gUtIVthUlL-k3-rt5-aYgunOK5jImJcrijgvzo9u_QUGPuwXca91tuY4wPzJvg5c5hUtW_UJrF2ymBn1X8nqkxElIB7lxkKPodbZdb-9p8VP_VFiGZoKI1TlFnyAC-4c4RFH1G0JZEK9yndgIhVhpMVQqSVVBUC7dJNmv_rIAJZByo8ua4IXB3kSvhjYEkoYtm_oGy_GLEmi_fXK6bfveXV8oir-TPHhEosbEYdgOjfrsbu9yiKNBS-eKquXd-gZcfUHwmtXrh22D04zeDV3EN-0cPrtPLi0HTKIyR5Ts_20K-yL_qCd0cF4rysB4ifuW0Fgo4pbaWf8ssvEFfY2cNM4vl_4p2uti8mnBz-Kttyk2ioElTeRCCQd5oqyzAH_zYQJNmdRGzmVMf-tqEiQC4jcgsfrKLCPoQ4T0MQXlXtbts8f3b_lcTxUlCq-1aedZUwfRCnpyAzQVnpH9nLqnZjxh5Q8P-Qva6xfN6ODakSH0yih2ZqVF8d4Cpfp4h91aBJ-QnxdEo_Sca-8c92KvY7-USFpQgL4Q6CSG8risTsYjPaoSql7rdtKFg=w640-h480-no)

(https://lh3.googleusercontent.com/O1gazEqqrSz_4PsnAkGfYekAGAOKjb8yPSL2XfnhPf1iw8qi5lsNkum92Jebf7Nt9MHJUleVQfzG-cnbfDAWSEfUL73a78eNZ2YymVhx1eEO8TrAvS6lHfeH83KUH13cOGFogCcn4upKp1WhkTr1SB5-gwtFW--MjyauyejRBG6i9_5mZzucuSHxLRzw8UGEmea7--Dn9FTYbp_X1uxD-UrupFXEwmMJD-fw86ecfyYU4XT68di9IbIVTe4KKisQaDmEtz2qhCueRPuv3U5e1iMjfhf0XkXKm-nuBo_c7EN1_aVx_OFQ50TUJNSAaGiIzZhrAxkpNJIun5v30CxCQuGzZaYixbyUcjZEsBSHkCYPjV_ypSK7FYY1SSmY365ouxREbs-fPHRMHWV0438IvPsfsNSk6otOUGIzSg2fchXzmrf7v_wDLxkh2_jLoOcs8MsT5jant8SwJgu2hMTcTgF4QS2OlsNXk6t-P4FQNPn9Z1p7k0hELvo7FR6XmbbgFUdpeHfnX1XGpGWPzVixhe6gWdmM8ILA627S1he_BNe5sIDjiwlVL6YAFdEJ7R17whEgxKRbr2PvsDbsjveBvyIhXMZWFWJYyn2kcsjFdnkEhaX-N_6XDgDeMVlqs23cJgQ4EUCQM8bUPrTnyMt3rb80OZ45Ps4Y_2jrpkDaXw=w639-h480-no)

Veel moet worden aangepast aan de beperkte ruimte die ik beschikbaar heb. Maar al met al begint er naar mijn idee toch een "Filisur-sfeertje" te ontstaan. Dat motiveert mij om door te gaan, al zal er in dit seizoen niet zo veel meer gebouwd worden. Volgend seizoen staat hotel Grischuna (met omgeving) op de planning. Wat ik deze winter nog wel wil doen is proberen om de bomenrij voor het station te realiseren. De geknotte boompjes worden zelf gebouwd. Ik heb al vast metalen vormen neergezet:

(https://lh3.googleusercontent.com/RrvbfLUClUHkt5BcDGjJY5vdJPDYc1Kbsg3kp6kNG9dmjbMf6m9lDJpDUJ6Hnc_IlfcAvhGJYBIa8teMex3MBa3vCFJfz-OR7yvtmzqdHt6dqGnY5HUz7qfG2P1UFRIPG35u-j1sPTT9J2Njp4sGjfEf0oFwqHVh1Wn13xFZWXJPstcaoeiTKabjb8YMfboFCIS2OJiCVkBiblFrodk9OUtlp_TllZp1uqUlf20nkSsW-9SYnZiLEfCRjv0MsKrc96ThS1ate1OWWxE3_mQ69AfCw6fdcGjSix0PKPSLcioF2hTl6LnW0CIt9Zuic_ti2C4DO8gb1Hi_ilx99Q3jGUf2O8fYwqwOkNitBNnv985AZhle7WMRpGkRDd5O9Wp5gAVVWDgBjzUmNfSBlvDiYazsqP0tFENCA3TdCZHMWeqRS-gTo9hRXmC2O0z6choOT85v1Ix8MRN_pG8HARJ82uulSMJaR7yRtLnRh4LHAdaHR7MLDRBinaAtkXJbCeomfHpbwOheWmhRJnYo_U4dXPfKiL65rfZ4jEUp7JUfpApV8q64iUlQc9GRbCsnJGJpJ9DDfnL1JWEtm7RdD4yZeaGENYht141LrBpsdw5b5gnlsiRqMqfI2zy6gL_kL4z4CA8kpfoSigPuQF9Tf6Wapx_i0f0kL4CzLHTRCsR4RA=w640-h480-no)

Verder vind ik het mooi dat Filisur (en de RhB) nog steeds in de belangstelling staan. Dat Faller nu begint met een bouwdoos van de locloods Filisur is buiten verwachting. Wie weet wat er nog meer komt.

Met een hartelijke groet, wordt vervolgd, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: ingenium op 10 februari 2017, 20:18:10
Heerlijk herkenbaar!
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: RhB-Mikey op 10 februari 2017, 21:28:36
Hey Jan,

je bent weer goed bezig! het ziet er net echt uit  (y)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Edde op 10 februari 2017, 23:09:20
Geweldig om weer vorderingen te zien Jan!

gr Ed.
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: bernhard67 op 11 februari 2017, 10:41:22
Hoi Jan,

Dat ziet er mooie uit mis je spoor nul niet, voor mij geld dat ik lekker door blijf gaan met spoor nul heb nu al te veel locs om weg te doen. Bovendien vind ik zo mooi dat je alle details zo goed ziet niet alleen op de locs maar ook op de auto modellen of figuren die je op perron heb staan. Soms vind ik het nog wel eens jammer dat bepaalde dingen niet zo snel leverbaar zijn in spoor nul maar dat je daar geduld voor moet hebben.

gr bernard

ps Bemo komt ook met een mooie smalspoor loc dit jaar voor spoor nul
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Erjen89 op 12 februari 2017, 09:09:59
Hoi jan,

Ziet er heel mooi uit zeg top!! Ga zo door.

Groetjes erjen
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Dennis1984 op 12 februari 2017, 11:18:14
Gaaf baantje zeg en leuke ruimte!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 13 februari 2017, 10:58:10
Jongens, dank voor jullie reacties!

Ik probeer ook maar wat. Kijken wat een ander doet en dan ook zelf aan de slag gaan. Mede door het internet leren we veel van elkaar en gaat de kwaliteit bij ons allemaal omhoog. Mooi toch? Ik hoop komende maand nog wat over die boompjes te laten zien.

met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 12 augustus 2017, 12:52:49
Alweer een half half verder na mijn laatste bericht.....

Er is niet veel meer gebouwd, zie mijn Blog. Maar nu gaat het weer verder, de nadruk zal in de komende maanden liggen op de bouw van het Hotel Grischuna en omgeving. Maar ook de detaillering van de omgeving van het stationsgebouw gaat verder. Enkele plaatjes van de huidige situatie, alles is nog lang niet klaar:

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Img_4300_1.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/Img_4300_1.jpg.html)

Ook in schaal H0 zijn leuke plaatjes mogelijk.

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Img_4283A_1.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/Img_4283A_1.jpg.html)

In de komende tijd ook maar eens de wand, op de foto rechts onder, gaan inbouwen.

(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2017-02-27-3-Tegenlicht.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/Murmelfoto/media/2017-02-27-3-Tegenlicht.jpg.html)

De "Getränke u. Warenautomat" komt later nog, even als vele andere details.

Tot  nader bouwbericht!
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Wouter_ op 12 augustus 2017, 21:04:31
Prachtige plaatjes weer! Ook het perron ziet er prachtig uit, die ga ik binnenkort meer eens goed bestuderen voor mijn eigen projectje.  ;D

Groetjes,
Wouter
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Bart Donker op 12 augustus 2017, 22:12:56
Ziet er geweldig uit, Jan!  (y)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: RhB-Mikey op 13 augustus 2017, 00:14:09
WOW Jan dat ziet er super schön uit! daar kan ik nog veel van kan leren  (y)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: HJ op 13 augustus 2017, 23:47:31
Ziet er strak uit Jan!

Vraagje over de sporen:
Ik snap dat we met modelbouw bezig zijn en selectief verkleinen maar het lijkt erop of jij de originele lengte van de sporen hebt aangehouden. Klopt dat?

Groet en succes!

Hendrikjan

Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 14 augustus 2017, 18:45:46
Dank voor jullie reacties!

Vraagje over de sporen:
Ik snap dat we met modelbouw bezig zijn en selectief verkleinen maar het lijkt erop of jij de originele lengte van de sporen hebt aangehouden. Klopt dat?
Leuke vraag Hendrikjan, de opzet is blijkbaar geslaagd :)
Maar, nee dan had ik nog een paar meter kamerbreedte er bij nodig.
Ik wilde op de beschikbare 3,60 m het Filisur sfeertje benaderen.
Alles is dus in elkaar geschoven maar dan wel zo dat de verhoudingen het beste kloppen.
Vooral de binnenkomende sporen uit de drie richtingen zijn volledig anders.
Maar ook in detail is veel gekrompen, zo kwam bv in werkelijkheid een overpad (die bij het bagagekarretje op de middelste foto) buiten de overkapping van de "Postanbau"uit. Bij mij onder de overkapping. En zo is er wel meer te vinden.
Voor de puristen is het weglaten van een beeldbepalende kruiswissel en 2 engelse wissels zowat een doodzonde. Die beperking heb ik mij zelf opgelegd om tijdens het rijden de kans op storingen te verkleinen.

Maar met alle kennis en documentatie die ik in de afgelopen 2 jaar verzameld heb sluit ik niet uit dat ik ooit (bv na een verhuizing of zo) nog een keer Filisur exact 1:87 ga bouwen. Dan als diorama. De gebouwen zijn dan mooi weer te gebruiken. Voorlopig blijf ik lekker bezig met deze modelbaan.

Met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Silvolde op 14 augustus 2017, 20:51:59
Hoi Jan,

Ik neem aan dat je ook de uitvoering van het emplacement, dat Ferro Suisse destijds op schaal gemaakt heeft, kent. Het was werkelijk een overdonderende presentatie wat in de modelbouw (met enige SFr) mogelijk is. Begin 80-er jaren ademde het station destijds nog een idyllische sfeer uit, wellicht kwam het door mijn relatie in die tijd....Ik heb in die tijd de gebouwen van het emplacement in bouwpakket gekocht met de bedoeling om het in een gecombineerde h0/h0m baan te integreren. Het plan is nog steeds 'actief'...

Ik volg je met belangstelling.

Hartelijke groet,

Rob
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Geert 84 op 14 augustus 2017, 21:33:23
Hoi Jan,

Leuk om weer vorderingen van een nieuw project van je te kunnen aanschouwen. Ik ben heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Dit ziet er in ieder geval weer prachtig uit!

Groet,
Geert
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Bas, Dordrecht op 14 augustus 2017, 21:34:28
strak werk.....was ook erg graag al zover 😂

groeten

Bas
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: HJ op 14 augustus 2017, 23:09:15
Hallo Jan,

Zeker geslaagd!

Het effect wordt waarschijnlijk versterkt doordat de baan verder redelijk "leeg" is en het feit dat het smalspoor is.
Ik heb in mijn vakantiearchief helaas geen foto's kunnen vinden waar ik het sporenplan duidelijk in beeld heb.
Hoe lang zou het emplacement worden in 1:87?

groet

Hendrik
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Erjen89 op 15 augustus 2017, 04:28:02
Ziet er top uit jan ga zo door!!!!
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 15 augustus 2017, 08:47:40
Hoe lang zou het emplacement worden in 1:87?

Denk je zelf aan realisatie in 1:43,5? :D Voor H0 komt het emplacement op zo'n 5 m. En dan volgen nog de bogen van de inkomende sporen......
Als ik nou heel veel ruimte had......

Met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: bernhard67 op 15 augustus 2017, 12:44:52
Hoi Jan,

Grote ruimte is niet moeilijk te vinden hoor. Ga eens kijken naar Huizen in provincie Drente daar staan in diverse plaatsen nog wel huizen te koop voor onder de 200,000 euro waar je grote garage bij zit of de mogelijkheid heb door dat er een grote tuin bij zit om een grote garage/hobby ruimte te bouwen.

mij is het ook gelukt om een leuk huis te vinden in Drente waar ik straks lekker aan de gang kan met spoor nul. Mocht je dat doen dan zou je zo maar weer kunnen overstappen naar spoor nul

Gr bernard
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 15 augustus 2017, 16:39:27
Ik neem aan dat je ook de uitvoering van het emplacement, dat Ferro Suisse destijds op schaal gemaakt heeft, kent. Het was werkelijk een overdonderende presentatie wat in de modelbouw (met enige SFr) mogelijk is.

Nee Rob, die ken ik niet (meer). Ik heb nog wel een oude Ferro-Rail folder met een zwart-wit foto, maar dat is niet Filisur. In die folder zit nog een prijslijst (uit 1990) met prijzen waarvoor je nu al niet meer Bemo C70 krijgt ... De huidige Ferro-Suisse prijzen zijn voor mij vele SFr te veel! Mocht je op internet afbeeldingen weten te staan hou ik mij wel aanbevolen. Ik vind ze nu niet.
Ik herinner mij uit dezelfde periode wel een mooie Bemo catalogus met daarin foto's van een Filisur modelbaan, ik meen van een Engelsman. Alleen al daarvoor koop ik die catalogus nog wel een keer.

Voor de goede orde: Ik had twee jaar geleden nooit de opzet om iets exact na te gaan bouwen. Ik wilde alleen maar een heerlijke modelbaan om treinen te zien rijden en om lekker aan te prutsen op een beperkte ruimte. Daarvoor heb ik de RhB weer omarmd alsof ik nooit ermee gestopt ben. Ik zie nu natuurlijk ook andere modelvoorbeelden die uitzonderlijk mooi zijn, zoals die van mwdb. Maar dat niveau is hoog en was ook niet mijn doel. Maar met het bouwen van een eerste Pirovino model (het station) ging de lat wel weer iets hoger liggen. Wie weet wat er nog komt, het moet echter plezier blijven opleveren en geen stress!

met groet, Jan 
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: RhB-Mikey op 17 augustus 2017, 12:33:02
Ik vind het niveau van RhB spoorders ook vrij hoog wat ik zeker niet haal

Belangrijkste is dat je er zelf veel plezier aan beleeft😀
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Silvolde op 17 augustus 2017, 18:44:46
Jan, als je in het onderwerp 11 jaar verder terug gaat kom je uit in 1981. In het december nummer van dat jaar bracht het Zwitserse tijdschrift "Die Modell-Eisenbahn" een reportage uit van het Ferro Suisse diorama van station Filisur tijdens de Modellbautage in het verkeersmuseum in Luzern. Het emplacement is exact op schaal 1:87 opgebouwd en diende om het leveringsprogramma - rails en wissels, draaischijf, houten gebouwen en het rollend materieel - te kunnen demonstreren. Een jaar later was het station van de bijbehorende bovenleiding voorzien. Voor mij waren de aankleding en detaillering een openbaring, werkelijk hogeschool modelbouw.

De prijzen voor het huidige h0m railprogramma met gelaserde bielzen zijn ook voor mij een brug te ver. Gelukkig heb ik in de loop der tijd railmateriaal zoals ook bij de eerdere diorama's zijn toegepast kunnen bemachtigen.

Indien er interesse is kan ik het artikel scannen.

Groet, Rob
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 17 augustus 2017, 20:50:38
1981 Rob! Ik wist toen dat er smalspoor bestond, maar daar hield het zo'n beetje mee op..... ;D
Scannen hoeft niet, ik kom het een keer bekijken.

met dank, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Ronaldp op 18 oktober 2017, 20:50:38
Schitterende baan.
Gelijk je blog door gelezen.
Zag een handige manier voor bovenleiding in mijn helix te maken.

mvg ronald
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 28 oktober 2017, 16:44:34
Hoi allemaal,

Ik had al sinds eind augustus het Pirovino bouwpakket van het Hotel Grischuna in huis. Pas sinds twee weken ben ik aan het bouwen. Eerst bleken er onderdelen met fouten in te zitten of onderdelen die helemaal niet aanwezig waren. Daarnaast heb ik veel tijd nodig gehad om uit te zoeken hoe het gebouw er in 1990 uit zag. Door een aantal verkregen foto's kan ik nu vooruit. Op dit moment zijn de wanden grotendeels gereed maar nog zonder de vensters en luiken. Het ziet er nu zo uit:

(https://farm5.staticflickr.com/4511/37934843486_7258ce3b34_z.jpg) (https://flic.kr/p/ZNaZkC)2017-10-27-3-Grischuna (https://flic.kr/p/ZNaZkC) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

Het gebouw staat in een helling. De helling, met die boompjes, zal uiteindelijk tot aan de grijze wand worden doorgetrokken.
Het gebouw blijft wit met grijze kozijnen. De oorspronkelijke grijze sierstrepen en hoekstenen zijn nog slechts vaag zichtbaar. Na de ombouw in 1993 werden deze weer opnieuw grijs geschilderd. Toen kreeg het gebouw rode raamluiken. In 1990 waren deze donkerbruin.
 
(https://farm5.staticflickr.com/4447/37279400374_d762f3a276_z.jpg) (https://flic.kr/p/YNfEWj)2017-10-27-1-Grischuna (https://flic.kr/p/YNfEWj) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

Aan de spoorzijde komt een in een helling gelegen weg. Ik ga nu eerst ook de basis voor het terrein om het gebouw bouwen. Het  geheel blijft uitneembaar. Dat geldt ook voor het interieur. Dat bestaat nu alleen uit kale MDF vloeren en wanden. Na de bouw kan dat verder worden ingevuld.

(https://farm5.staticflickr.com/4464/37279399064_46538ce469_z.jpg) (https://flic.kr/p/YNfExJ)2017-10-27-2-Grischuna (https://flic.kr/p/YNfExJ) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

Het houdt mij nog vele weken van de straat. Ik zal het resultaat hier laten zien.

Zoals in dit bericht te zien is ben ik nu voor de plaatjes ook overgestapt op Flickr. Photobucket doet het bij mij (gelukkig) nog steeds maar het uploaden is soms hopeloos traag of functioneert geheel niet. Maar eens zien hoe dit gaat.

Met een groet uit Zutphen, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Wim Vink op 28 oktober 2017, 16:56:49
MOOI Jan!
Dit draadje blijk ik volgen  ;D

mvg
Wim
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Wouter_ op 28 oktober 2017, 16:59:18
Zie er nu al tof uit Jan. Ben heel benieuwd als het zo verzonken in de berg is ingebouwd.
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Wim1969 op 28 oktober 2017, 18:35:46
Mooie baan, en dat hotel komt vast helemaal goed, staat daar erg mooi  (y)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Ronaldk op 28 oktober 2017, 19:27:30
Hallo Jan,

Ook op de foto's is het bouwwerk mooi ;) Het was gezellig afgelopen week  (y) Ik heb genoten van je bouwkunsten. Het wordt weer een hele mooie baan.

Groet Ronald.
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Silvolde op 28 oktober 2017, 21:30:06
Jan, alleen bij het aanblik van het hotel krijg ik het water in de mond. Heerlijke maaltijden hebben we daar genuttigd. Wist je dat de kamers aan de stationszijde duurder waren?
Ik volg je vorderingen met belangstelling.

Hartelijke groet,
Rob
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 29 oktober 2017, 09:40:34
Jongens, bedankt!

Wist je dat de kamers aan de stationszijde duurder waren?

Ja Rob, die met het bijzondere uitzicht! Bij enkelen van ons zeer gewild ;D 
Maar deze hokjes zijn nu nog niet te boeken:

(https://farm5.staticflickr.com/4471/26230304229_33a1e1c462_c.jpg) (https://flic.kr/p/FXTaAD)2017-10-29-1-Grischuna (https://flic.kr/p/FXTaAD) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

Hier en daar staat ook nog een muurtje te veel, leuk project voor (veel) later :)

Groeten, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: RhB-Mikey op 29 oktober 2017, 11:52:23
WOW, Filisur staat voor mij nog op nummer 1 vooral de wandelingen naar 1 van de fotopunten bij het Landwasserviadukt

Jammer dat je voor de prijs een niet helemaal perfect bouwpakket krijgt
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 16 november 2017, 17:25:36
Beste mensen,

Hierbij weer een kleine update van de werkzaamheden aan mijn baantje.
De afgelopen twee weken zijn volledig opgegaan aan het maken en plaatsen van ramen en deuren in de gevels van het Hotel Grischuna. Alle ramen bestaan uit vijf lagen, één laag folie met aan beide zijden twee lagen hout. Het hout is slechts 0,4 mm dik. De raamspijltjes soms niet meer dan 0,2 mm breed. Alles dus heel voorzichtig bewerken.

De afwerking en de kleuren zijn als in 1990. Zo zijn de raamluiken bruin geworden. De rode raamluiken uit dit bouwpakket van het Zwitserse Pirovino heb ik nog nergens op een foto gezien...

Ik ga het hotel in een afneembaar mini-diorama plaatsen. Daardoor kan ik er aan blijven werken en de aangrenzende verhardingen naadloos op de gevels laten aansluiten. Hierbij de foto's van de stand van vandaag. De afwerking van de gevels is nog lang niet klaar. Behalve het bijwerken van enkele plekken komen er nog hekjes bij sommige deuren en een balustrade op de balkons. Ook een trap ontbreekt nog. Om het hotel komen nog een definitieve verharding, enkele steenwanden en het uiteindelijke groen. Aan het dak wordt de komende maand gewerkt. De oplevering wordt pas verwacht in 2018!
 
(https://farm5.staticflickr.com/4572/37576417455_eb892dd6fe_z.jpg) (https://flic.kr/p/ZfuXLt)2017-11-16-4 Bouw Grischuna (https://flic.kr/p/ZfuXLt) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4561/38431060922_99556da8b3_z.jpg) (https://flic.kr/p/21y2euE)2017-11-16-6 Bouw Grischuna (https://flic.kr/p/21y2euE) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4560/38406771316_5410f2a587_z.jpg) (https://flic.kr/p/21vSK3m)2017-11-16-7 Bouw Grischuna (https://flic.kr/p/21vSK3m) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4554/24590830078_d6a82b0beb_z.jpg) (https://flic.kr/p/Dt1r3W)2017-11-16-8 Bouw Grischuna (https://flic.kr/p/Dt1r3W) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4529/24590836328_9e82e65e82_z.jpg) (https://flic.kr/p/Dt1sUG)2017-11-16-5 Bouw Grischuna (https://flic.kr/p/Dt1sUG) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

In mijn Blog nog wat detailplaatjes van de bouw.

Het model zelf heeft wel een aantal fouten. Meestal kleine onvolkomenheden die niet opvallen. Maar dat er in de oostelijke gevel in het vakwerk een aantal balken ontbreken vind ik wel slordig. Maar goed, als je er geen foto naast houdt valt het niet op...

Met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: mwdb op 16 november 2017, 22:01:00
Dag Jan,

Toch best een strakke bouwdoos! Wat ik mij afvroeg, gaat dat geraamte wat je eerder liet zien er nou later alsnog los in? En zoja, hoe werkt dat dan tegen al die ingeplakte raamkozijnen? Die steken toch uit aan de binnenzijde?
En als je dan wat zicht naar binnen wilt hebben, zal je toch nog flink wat in dat geraamte moeten uitwerken, lijkt me.

Het opnemen in een klein stukje omgeving is een goed idee om in elk geval een mooie aansluiting op het hotel te krijgen, waarbij je dan natuurlijk wel hier en daar elders een zichtbare naad overhoudt.

Veel succes met de voortgang!

Groeten, Michiel.
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 17 november 2017, 17:32:45
Dank je Michiel,

Ik merk dat het steeds beter gaat, maar dat strakke bouwresultaat van jou is nog ver ;)

Het losse binnenwerk leek me wel aardig. Lekker later nog eens prutsen aan de binneninrichting en verlichting.
Maar het heeft zeker nadelen. De wanden van het gebouw hebben weinig verband, behalve de nog aan te brengen dakconstructie.
Het hoofgebouw is al wel wat stabieler door de aanbouw aan de voorzijde. Eén gevel van het bijgebouw buigt nu al (ietsje) naar binnen. Een bodemplaat is dus wel het minste wat nodig is. Maar dan wel zo dat het binnenwerk er aan de onderkant uit kan. Door het dak gaat nou eenmaal niet.... Dat was ook een reden voor een diorama(tje).

De raampjes liggen allemaal vlak met het MDF en zijn gezekerd met druppeltjes secondenlijm op alle hoeken. Daarnaast ga ik het binnenwerk van afgeronde hoeken voorzien en de ruimte tussen binnenwerk en wanden iets groter maken. Dan maar eens zien hoe dat zal gaan.

De naden probeer ik zo veel mogelijk op natuurlijke punten aan te brengen. In de weg wordt dat zeker een uitdaging. Een watergoot zou kunnen, maar die was er in werkelijkheid niet....

Nog veel om over na te denken dus. En dat maakt het weer zo interessant!

Groeten, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: HJ op 21 november 2017, 21:27:41
Hey Jan,

Het wordt weer uiterst fraai allemaal en dat in die priegelschaal!  ;)
Toevallig heb ik ook pas een Zwitsers gebouw gemaakt met een interieur dat er uit kan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04459_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04459_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04474.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04474.jpg)

Zoals je wellicht ziet een iets grotere schaal.  ;D

groetjes

Hendrik
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: bernhard67 op 22 november 2017, 06:50:23
Hoi,

Jan en Hendrik beide gebouwen zien er super uit mooi werk,

gr bernard
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 22 november 2017, 10:31:23
Toevallig heb ik ook pas een Zwitsers gebouw gemaakt met een interieur dat er uit kan.
Hoi Hendrikjan,

Wat nu dan: Zwitsers? Opdracht? Mooi gebouwd, maar ja schaal 0 8)
Zeker toevallig: een zelfde interieur constructie, maar; bij jou gaat het dak eraf, ik zak door de grond. ;)
Met een dakconstructie als deze (met later een pannendak uit gips) is het afnemen van het dak niet te doen:

(https://farm5.staticflickr.com/4542/24705426418_f8a4d48520_z.jpg) (https://flic.kr/p/DD8LxU)2017-11-21-1-Grischuna (https://flic.kr/p/DD8LxU) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

Vele details aan jouw gebouw zijn voor mij nu zeer herkenbaar. Ik zie trouwens aan de voorzijde een normale gootconstructie. Mijn hotel krijgt aan één zijde een in het hout verwerkte goot. Ook dat wordt nog een heel "gepriegel" ;D

Ik kreeg van een Duitser een heleboel foto's van het hotel uit 1987-89. (y) Daaruit blijkt dat er veel details anders zijn dan de handleiding bij het bouwpakket aangeeft. Toch wel jammer voor een zo dure bouwdoos. Maar ook weer een leuke uitdaging om dan toch een gelijkend model te krijgen. Ik ben al aan het aanpassen. Enkele constructieve fouten kan ik helaas niet meer wijzigen zonder te slopen. Die blijven daarom aanwezig, mooi om daarna te zien wie het hotel echt kent :).

Wordt vervolgd, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: HJ op 23 november 2017, 21:05:57
Hey Jan,

Een idee waar ik nog niet aan gedacht had: het hele gebouw eraf! Ook beter voor de goten en de ingebouwde verlichting. Helaas is dat bij dit gebouw niet praktisch. Het is in 1:32 en weegt vele kilo's. Verder is het met de achtergevel tegen een lokloods aangebouwd.
Maar voor kleinere en 1:45 gebouwen (en die heb ik in de planning) ga ik die methode zeker toepassen.

Wat beter zicht op de goten. Bedenk dat de regenpijpen en de goten niet vast met elkaar verbonden zijn.
Het dak moet er immers vanaf kunnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04514m.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04514m.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04515m.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04515m.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04520m.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04520m.jpg)

Dit is systeem Fiedler.
Hoe het in 1:87 opgelost moet worden??
Geen idee, maar jou gaat dat zeker lukken.  ;D

groet

Hendrik

Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 23 november 2017, 21:26:26
......Het is in 1:32.....
......Dit is systeem Fiedler. Hoe het in 1:87 opgelost moet worden??

Aha, 1:32, dat is andere koek, maar wel hééél mooi (y)
In 1:87 wordt dat volgens "systeem Pirovino" als volgt opgelost:

(https://farm5.staticflickr.com/4565/38271994542_5a971dee99_z.jpg) (https://flic.kr/p/21iXYAS)2017-09-17-2-Modelbaan (https://flic.kr/p/21iXYAS) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

Maar nu ga ik die bevestigingsbeugels wel aanbrengen, ik zal priegelen ;D

Tot een volgende keer, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 24 november 2017, 09:29:56
HJ,

Ik zie nog iets op jouw foto's. Als ik mag...... kan het niet laten ;)
Er zit bij jouw model een opening tussen dak en goot. Zo wordt de gevel nat en vuil....... houden ze in Zwitserland niet zo van ....en dat in 1:32 ;D
Oplossing: Goot doorschuiven tot aan de balken en dan ook maar de beugels aan de balken bevestigen. Is wat degelijker ... daar houden ze daar wel van :)

Groetjes, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 30 november 2017, 12:07:18
Mijn (priegel)regenpijp in H0:

(https://farm5.staticflickr.com/4516/38741068271_48f642e48d_z.jpg) (https://flic.kr/p/222q6SX)2017-11-30-4-Bouw Grischuna (https://flic.kr/p/222q6SX) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

Dit is toch wel mijn limiet in deze schaal. Maar het geeft (naast een enkele krachtterm ;D) ook heel veel bouwplezier.
In het blog de plaatjes van "the making of" http://rhb1op87.blogspot.nl/2017/11/grischuna-deel-4.html (http://rhb1op87.blogspot.nl/2017/11/grischuna-deel-4.html)
Wordt vervolgd,

Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Rondje_HO op 30 november 2017, 16:31:51
Die regenpijpbeugels op je blog  :o  Ontzettend knap!
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: JaJo op 30 november 2017, 16:35:02
Knap werk Jan!!

Groet Jaap
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: RhB-Mikey op 01 december 2017, 12:44:18
Hey Jan,

Je regenpijpjes zien er goed uit (y) hoe kom je aan die leuke RhB bankjes of heb je die zelf gemaakt?
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 01 december 2017, 14:19:20
Martijn, Jaap en Mikey, dank u :)

hoe kom je aan die leuke RhB bankjes of heb je die zelf gemaakt?
Mikey, gewoon een setje Busch Parkbänke 12 st. nr. 1149. Ik had vorig jaar nog even geen zin in messing bankjes maken en heb toen naar een tijdelijke oplossing gezocht. Alleen even rood gemaakt en ze vallen eigenlijk best mee! Het tijdelijke kan daardoor nog wel eens lang gaan duren ;D

Groeten uit Zutphen, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: mwdb op 03 december 2017, 23:12:31
Hallo Jan,

Ik zie een soort structuur op die muren, zit dat er al in of heb je dat zelf met een rollertje aangebracht?
Dat doet het wel goed.
Hoe ga je het oplossen met de "strips" op de hoeken?

Een enorme klus, zo'n bouwdoos, zeker als je er van alles aan wil/moet wijzigen, maar het wordt mooi!

Groeten, Michiel.

 
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 04 december 2017, 08:46:18
Hallo Michiel,

Het karton van de muur was glad. De structuur komt dus ook van het mini rollertje in combinatie met de Vallejo Model Color.
Ik vind het verrassend goed. Ik moet daar wel mee oppassen want als ik ergens een glad oppervlak wil is dit weer niet bruikbaar. Op het messing van de Postanbau van het stationsgebouw werd het wel glad. De (kartonnen) asfaltverharding op de straat heb ik naderhand met een korrel 400 licht opgeschuurd. Verdund meermaals aanbrengen geeft wellicht een gladder resultaat.

Welke "strips" bedoel je? De randjes rond de ramen komen van de weer verwijderde lijstjes. Dat moet nog een bijwerk beurt krijgen. Dat vind ik het nadeel van karton, opschuren kan desastreus uitvallen. Meermaals verven (opvullen), heel licht schuren met korrel 400 en/of voorzichtig wat wegsnijden gaat nog wel. Ik vind het jammer dat ik de lijstjes al geplakt had voordat ik de oude foto's zag. Als het klaar is weet ik precies hoe ik het had moeten doen. ;) En ehh... dichtbij fotograferen is "dodelijk" ;D (citaat JoJa).

Oefening baart kunst, maar ik oefen met dit materiaal nog niet zo lang. Dus tips zijn altijd welkom!

Met een groet uit Zutphen, Jan

Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: mwdb op 06 december 2017, 22:57:00
Inderdaad mooi geworden, die structuur op de muren.
Met strips bedoel ik de baanvormige versieringen op de hoeken.
Deze heb ik destijds met styreenstrips gemaakt, dus vandaar mijn benaming.
Het lijkt mij lastig om deze strak te kunnen accentueren.

De beste oplossing is misschien niet te dichtbij fotograferen.....:))

Groeten, Michiel
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 07 december 2017, 18:03:46
Hoi allemaal,

De eerst volgende dagen modelbaanweer, dus weer aan de slag.....
In afwachting van onderdelen voor het hotel eerst maar eens lichtmastjes geplaatst en aangesloten. Viessmann levert de N-spoor mastjes nu met twee (losse) draadjes door het mastje. Bij het verlengen derhalve geen soldeerwerk nodig, maar wel oppassen voor de uiterst dunne en breekbare draadjes. Zo geeft het in een kroonsteentje schroeven direct breukgevaar. En dat onder de baan, al werkend boven mijn hoofd, met een extra sterke leesbril en een hoofdlamp op..... pffff. Maar, ze branden. Later volgt nog de emplacement verlichting (op de bovenleiding).

(https://farm5.staticflickr.com/4551/38008689685_8832b98b1b_z.jpg) (https://flic.kr/p/ZUGteX)2017-12-07-1-Modelbaan (https://flic.kr/p/ZUGteX) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

Aan Michiel:

Die baanvormige versieringen heb ik aangebracht volgens de handleiding om ze vervolgens weer met één laagje wit over te schilderen. Zo waren ze (denk ik) ongeveer in 1990. Het aanbrengen van de zelfklevende versiering was niet makkelijk omdat de lijntjes heel dun waren en ook wel eens afbraken. Maar gezien de staat van het hotel in 1990 past dat wel...

Met groet uit Zutphen, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: DaveH op 07 december 2017, 21:22:56
Zeer sfeervol Jan.  (y)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Silvolde op 07 december 2017, 21:37:34
Heel fraai Jan!

Groet, Rob
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: RhB-Mikey op 16 december 2017, 19:58:39
Hey Jan, ik wil je heel erg bedanken voor je Gastvrijheid en het mogen bezichtigen van je prachtige baan
Ik heb er erg van genoten. nu weet ik zeker dat ik mijn baan ook met koploper ga besturen
Je Zug kompositionen zijn ook erg mooi

Groetjes ook aan je vrouw,

Mikey
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 26 januari 2018, 15:25:10
Zo maar weer 1,5 maand verder.... :P

Inmiddels is het hotel nagenoeg gereed. Nog een paar schoorsteenpijpjes en wat hekjes. Maar nu even niet. Na zo'n 240 uur uitzoeken en bouwen kan ik geen hotel meer zien. Eerst is een woonkamermuur in schaal 1:1 aan de beurt ;)

Een paar plaatjes, zie verder het Blog. De modelbaan gisteren:

(https://farm5.staticflickr.com/4764/26032259768_bfd4ffd884_z.jpg) (https://flic.kr/p/FEo8SY)2018-01-25-1-Modelbaan (https://flic.kr/p/FEo8SY) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

Het hotel Grischuna nog op de werktafel:

(https://farm5.staticflickr.com/4612/39872458802_211ff222ff_z.jpg) (https://flic.kr/p/23KoLSf)2018-01-25-2-Grischuna (https://flic.kr/p/23KoLSf) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4706/26032259058_7ced95a76c_z.jpg) (https://flic.kr/p/FEo8EJ)2018-01-25-3-Grischuna (https://flic.kr/p/FEo8EJ) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

Met het eerste stukje straat dat gereed is:

(https://farm5.staticflickr.com/4707/39872468152_a96ae2f9e9_z.jpg) (https://flic.kr/p/23KoPDs)2018-01-25-7-Grischuna (https://flic.kr/p/23KoPDs) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr

Met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Wim1969 op 26 januari 2018, 16:21:08
T wordt wel heel mooi (y)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Dennis1984 op 26 januari 2018, 16:46:08
Prachtig Jan, echt heel mooi! (y)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Chris80 op 26 januari 2018, 16:49:03
Je hebt in elk geval wel eer van alle uren werk die er in zitten. Prachtig geworden!

Groet,
Chris
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 22 december 2019, 18:57:55
Beste mensen,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier wat gemeld heb. Niet dat ik niets te melden had, aan de modelbaan wordt nog steeds volop gewerkt, maar ik werd (denk ik) een beetje forum-moe. Dat gold niet alleen voor dit forum. Wat er zeker niet toe bijgedragen heeft is het niet meer zichtbaar zijn van gepubliceerde foto's die vanaf Photobucket waren gelinkt. Binnenkort waarschijnlijk ook de plaatjes vanaf Flickr.

Maar, het kan ook anders. Ik had al een Blog, nu ook een website: https://www.rhb-modelbaan.nl/ (http://www.rhb-modelbaan.nl/)
De op de website geplaatste foto's zijn eenvoudig te linken, ook naar dit forum.

Bijgaand al vast twee plaatjes van de actuele situatie op de modelbaan. Ik probeer in deze winter de modelbaan in grote lijnen gereed te hebben. Daarna volgen (hoop ik) nog vele jaren van detaillering.

(https://f.jwwb.nl/public/j/i/t/temp-jkwpbagwimbtalztlpnz/flw6a0/2019-12-08-4-BEX501.jpg) (https://f.jwwb.nl/public/j/i/t/temp-jkwpbagwimbtalztlpnz/flw6a0/2019-12-08-4-BEX501.jpg)

(https://f.jwwb.nl/public/j/i/t/temp-jkwpbagwimbtalztlpnz/ceaygi/2019-12-08-6-trein534.jpg) (https://f.jwwb.nl/public/j/i/t/temp-jkwpbagwimbtalztlpnz/ceaygi/2019-12-08-6-trein534.jpg)

Ik hoop hiermee ook op Beneluxspoor weer mijn foto's te laten zien zonder dat deze later weer verdwenen zijn...
De Website is pas gestart en zal in de loop van de winter verder gevuld worden. Het Blog blijf ik ook actueel houden.

Met een groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Duikeend op 22 december 2019, 19:12:52
het is dat die deur op de achtergrond zat.. want de eerste indruk is al helemaal zoals het inderdaad  25 jaar geleden was! erg gaaf gedaan! ik ga um volgen :)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Daniels op 22 december 2019, 22:04:47
Heel mooi Jan!

Als mijn 0m baan af is...misschien weer eens in een maat kleiner iets maken.
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 02 februari 2020, 12:10:46
Beste lezers,

Weer eens tijd voor een bericht. Het is leuk om in dit forum te zien hoe ieder op zijn eigen manier bezig is met de spoorweg modelbouw. Vijf jaar geleden heb ik besloten nog een keer een H0m modelbaan te bouwen, een vaste baan, maar wel op kleine ruimte. In eerste instantie wilde ik geen werkelijk station als voorbeeld. Ik heb toch voor Filisur in 1990 gekozen omdat ik daaraan zulke mooie herinneringen had.

Bahnhof Filisur op 3,6 m lengte nabouwen kan niet. Dan maar compromissen maken en toch zo veel mogelijk het voorbeeld volgen. Rond het stationsgebouw is dat aardig gelukt. Links en rechts van het station waren de grootste compromissen nodig:  de scherpe bogen en de tunnelportalen. En natuurlijk zijn de spoortracés onder en boven het station ook compleet verzonnen.
 
Na vijf winterseizoenen is het landschap klaar, nog niet in detail, maar het laatste hout, karton en schuim is weggewerkt. Al het groen is nog tijdelijk, meestal met een T45 afwerking met enkele boompjes. De losweg moet nog aangelegd worden en wegen, paden en muurtjes zijn nog niet klaar.
Ik ben tevreden met hetgeen er nu staat. Ik ben blij dat het grote werk gedaan is en zie uit naar de verdere detaillering.

De modelbaan zoals deze er nu uitziet:

(https://1.bp.blogspot.com/-ypyS3WJjGqk/Xi1eWfKryfI/AAAAAAAAEM8/k7OUV2K5ufAfd1OrFxep4zPlbh8JwJbswCLcBGAsYHQ/s1600/2020-01-25-6-Modelbaan.jpg)

In deze winter is vooral gewerkt aan de compromissen, als eerste de linkerhoek (westzijde):

(https://t.jwwb.nl/HiRAL4-bwEoPXl-vgivCpiG9dk8=/667x0/filters:quality(95)/f.jwwb.nl%2Fpublic%2Fj%2Fi%2Ft%2Ftemp-jkwpbagwimbtalztlpnz%2F0g1sxz%2F2019-11-27-1-Tunnels.jpg)

Daarna volgde het onderste tracé met de hoge rotswand:

(https://t.jwwb.nl/7UMu4kHDCVe1bF_RLmwKq9wlwv8=/666x0/filters:quality(95)/f.jwwb.nl%2Fpublic%2Fj%2Fi%2Ft%2Ftemp-jkwpbagwimbtalztlpnz%2Fig7myp%2FIMG_6746.jpg)

Ten slot is de rechterhoek afgewerkt:

(https://t.jwwb.nl/Ol-0CuXWvHNHwnp6QYFCzn7muB0=/666x0/filters:quality(95)/f.jwwb.nl%2Fpublic%2Fj%2Fi%2Ft%2Ftemp-jkwpbagwimbtalztlpnz%2Fy5qxn0%2F2020-01-25-1-Modelbaan.jpg)

Dat laatste gaf onverwacht een leuke “fotostek”:

(https://t.jwwb.nl/11zxzYyMBooLbV-WEzJn7V3yw9c=/667x0/filters:quality(95)/f.jwwb.nl%2Fpublic%2Fj%2Fi%2Ft%2Ftemp-jkwpbagwimbtalztlpnz%2Frjonby%2F2020-01-25-4-Modelbaan-S.jpg)

Vanaf volgend seizoen wordt verder gewerkt aan het landschap, de losweg, de wegen en uiteindelijke de grootste uitdaging: de bovenleiding. Daarvan hebben we ook in dit forum mooie voorbeelden gezien!
 
(Op mijn website staat de bouw beschreven met verwijzingen naar de gebruikte materialen)

Met een groet uit Zutphen, Jan

Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: martijn v m op 02 februari 2020, 12:38:00
Gaaf hoor.

Ziet er strak uit.
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Daniels op 02 februari 2020, 14:58:11
Heel mooi Jan!

Maar wat is een T45 afwerking??
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 02 februari 2020, 15:10:48
Dank je Daniel en Martijn,

T45 afwerking: Afgestrooid met strooisel, Woodland Scenics Fine Turf Green Grass T45 ....  ;D

Groeten, Jan
Titel: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Daniels op 02 februari 2020, 15:19:52
Nee ok dan is het helder
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Dennis1984 op 02 februari 2020, 15:23:39
Het ziet er heel mooi uit Jan. Als je schrijft volgend seizoen, bedoel je dan pas weer na de zomer?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 02 februari 2020, 15:43:37

Ja, budget 20-21  ;)

En na zo'n vier-vijf maanden modelbouw krijg ik rond deze tijd altijd weer zo'n zin in iets anders, net zo als ik in september niet meer wachten kan!

Met groet, Jan
   
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Wouter_ op 03 februari 2020, 11:29:21
Ziet er echt al heel goed uit Jan! Ben benieuwd en kan niet wachten op volgend jaar ;D
Jammer dat je niet verder gaat met de op bovenleiding en dit uitsteld tot volgend seizoen. Had wel wat tips kunnen gebruiken... :angel: ;)

Groetjes, Wouter
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 15 oktober 2020, 13:38:56
Beste allemaal,

Ik schreef op 2 februari: "rond deze tijd krijg ik altijd weer zo'n zin in iets anders". Wie kon vermoeden dat we toen niet veel later in een semi-lockdown terecht kwamen. Maar alles was wel aanleiding om ook in het voorjaar maar aan de modelbaan te gaan werken. Allereerst is er gewerkt aan de detaillering van de straat voor het station met het voetpad naar beneden. Een lichtmast ontbreekt hier nog:

(https://1.bp.blogspot.com/-ueOyUTIntY0/XrFdToyoFvI/AAAAAAAAEXY/q8KeNm45St8kS3K-4RIcJqWETnCqUesRQCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_7245.JPG)

(https://1.bp.blogspot.com/-6aKWUZHxM-Y/XrFdFPmcn7I/AAAAAAAAEXQ/4cETN40t34AO_YOzv5_zl9AyeVqyWLcBgCLcBGAsYHQ/s1600/Img_7256BEW.jpg)

(https://1.bp.blogspot.com/-zxrtBx7DrEA/XrFdOckpmwI/AAAAAAAAEXU/ZIWKyG2YIx4RgILfANNEcHYJtvxf-Lb0wCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_7247.JPG)

Dan is de losweg ook weer wat verder, ook hier komen later nog meer bomen, gras en kleine details:

(https://1.bp.blogspot.com/-Am5yyw-xS_M/XpRk5I9xwRI/AAAAAAAAEVE/dBXcWSX7F4gJ3X8nE4yAqyXoGHXF2RITgCPcBGAYYCw/s1600/2020-04-13-2-Losweg.JPG)

(https://1.bp.blogspot.com/-7qvu1SssYgQ/XpRna6_WUiI/AAAAAAAAEVk/d3HvKy6scMUhZuBFzv1jn5rDAP8SLa9PwCPcBGAYYCw/s1600/2020-04-13-5-Losweg.JPG)

Al vast een klein stukje bosbouw, met hulp van Wellberg Scenery matten en MBR bomen:

(https://1.bp.blogspot.com/-GDJczw7hV2Q/Xr_fwNjqVYI/AAAAAAAAEYQ/_ztGHUVBQXAK-r2_L4DvxU-yBDGYRi3fQCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_7314.JPG)


Ook is wat materieel verkregen waaronder de lang verwachte "Plattformwagen" waardoor "Stücker" 4538 zijn gewenste samenstelling kreeg:

(https://1.bp.blogspot.com/-fQq0qWuZ4tw/Xwg0PPhBjfI/AAAAAAAAEd0/mksUFpmHbeQTexIXYtrGdQn2aoEW9fRWQCLcBGAsYHQ/s1600/2020-07-10-1%2BModell%2BGmP%2B4538%2BFilisur.jpg)

De technische inrichting van de modelbaan is uitgebreid met een LUX Radreinigungsanlage (op de foto links onder):

(https://1.bp.blogspot.com/-ttrlIQwqqSQ/X4LVCju6NiI/AAAAAAAAEnk/jMw7ZxwejcQ0TffJ7yI6QESCvbLHOTtbQCLcBGAsYHQ/s2048/2020-10-11-2%2BWielen%2Bpoetsrail.JPG)

En dan ben ik in deze dagen bezig met geluidsmodules. Geluid op de modelbaan geeft een extra dimensie, maar het mag geen herrie worden. Ik zie af van Loksound (uitgezonderd de stoomloc) maar ik wilde wel de echte geluiden van Filisur op de achtergrond horen:

- Algemeen achtergrondgeluid (krekels, een enkele vogel, een koebel, etc)
- Stationsklokken
- Stationsomroep
- Een enkele locfluit
- De kerkklokken.

De stationsklokken werken bij mij al enkele jaren op een AVT geluidmodule. Maar deze module is al weer een tijdje niet verkrijgbaar. Ik zocht verder en vond de MP3 modules van Velleman. Niet zo makkelijk te bedienen, maar het werkt! Door de externe opslag, een SD kaart of een USB stick, is elk geluid, hoe lang dan ook, te gebruiken. Een MP3 speler kost ca €25, de versterker (bouwpakket) ca €10. Daarbij komen nog geluidboxjes. Inmiddels zijn het achtergrondgeluid, de kerkklokken en de locfluit werkend. Alles op een aangepast (laag) volume. Het geeft een verrassend mooi effect.

(https://1.bp.blogspot.com/-6LETkfJ2GzU/X3WliXKMsyI/AAAAAAAAEl4/OFqB9mLlAAE_QZayzwQ2TV7ZzCJdCguWgCLcBGAsYHQ/s2048/IMG_7514.JPG)

Links de versterker Velleman MK190 en rechts MP3 module VM202N.

Voor de stationsomroep heb ik de duurdere Velleman VM8095 gekocht (7 extern aan te sturen geluiden). Inmiddels zijn hierop ook de eerste omroepberichten werkend. Het computerprogramma Koploper laat bij elke personentrein met een vaste treinroute een omroep horen als de trein is gestopt in het station. De omroepberichten heb ik gehaald uit YouTube films uit de periode rond 1990, het speakertje zit onder het station en alles klinkt of als je er werkelijk staat! Ik ga hiervan later nog een filmpje opnemen.

Nou, al met al toch weer heel wat voor een zomerperiode. Ik kan mij voorstellen dat over dit alles nog vragen zijn. Op mijn blog is zo veel mogelijk uitgelegd: https://rhb1op87.blogspot.com/ (https://rhb1op87.blogspot.com/)
En anders zie ik het hier wel.

Tot later, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jelmer op 15 oktober 2020, 15:04:52
 (y) wow, mooie baan zeg! Mooie voortgang gemaakt dus de laatste tijd.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: JaJo op 15 oktober 2020, 16:53:26
Jan het ziet er geweldig uit! Complimenten voor je bouwkunsten! (y) (y) (y)
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Karst Drenth op 15 oktober 2020, 16:58:20
Werkelijk geweldig Jan !

Je wordt alleen nog maar steeds beter ;)

(https://1.bp.blogspot.com/-ueOyUTIntY0/XrFdToyoFvI/AAAAAAAAEXY/q8KeNm45St8kS3K-4RIcJqWETnCqUesRQCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_7245.JPG)

Deze foto... Zoooo herkenbaar als je er al eens geweest bent... (y)


Grtzz,
Karst
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: martijn v m op 16 oktober 2020, 17:47:55
Bevalt die wielenreiniger?

Welk merk?

Groeten Martijn
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 16 oktober 2020, 21:32:12
Hoi Martijn,

Firma LUX, artikelnummer 9325. Hier mijn hele verhaal en een filmpje: https://www.rhb-modelbaan.nl/railbouw-en-techniek/lux-radreinigungsanlage (https://www.rhb-modelbaan.nl/railbouw-en-techniek/lux-radreinigungsanlage).
De eerste ervaring is goed, nu afwachten of het apparaat goed blijft werken.
De poetsstaafjes zijn uit te wisselen.

Met groet, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: martijn v m op 16 oktober 2020, 21:47:03
Ah. Even gelezen.

Kan dus ook in de baan geïntegreerd worden zodat je de trein kan poetsen als die het schadeuwstation uitrijdt.

Ideaal.

Antislipbandjes blijven heel?
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Edde op 16 oktober 2020, 22:39:33
Geweldig mooi Jan!
Ben blij weer wat van je werk te zien.

gr Ed.
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 17 oktober 2020, 09:07:06

Deze foto... Zoooo herkenbaar als je er al eens geweest bent... (y)

Leuk dat je het ook zo ziet Karst! We zijn er in augustus weer geweest. Zo langzamerhand verdwijnt het plaatje van 1990 wel. Eerst natuurlijk door de ombouw in 2004, nu ook door het moderne materieel. Maar de sfeer blijft toch nog hetzelfde.

Kan dus ook in de baan geïntegreerd worden zodat je de trein kan poetsen als die het schaduwstation uitrijdt.
Antislipbandjes blijven heel?

Ik blijf voorlopig wat zuinig op de poetsrail. Daarom niet in een doorgaand spoor geplaatst. Alleen locs met "lichte verschijnselen" mogen even naar de poetsstraat. Misschien is er een forum gebruiker die hem wel in een doorgaand spoor heeft ingebouwd en meer kan zeggen over langdurig gebruik.
Antislipbandjes heb ik niet meer onder mijn loc's, op een enkele uitzondering na, kan ik je dus niets over vertellen.

Ook met dank voor de andere fijne reacties!

Groeten, Jan
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Jan Bennink op 02 november 2020, 16:39:16
Goedendag allemaal,

Ik wil jullie laten zien (en horen) wat ik gedaan heb met geluiden (geen Loksound) en welke MP3 spelers ik daarvoor gevonden heb.

Ik wilde al jaren achtergrondgeluid op de modelbaan, maar het kwam er nooit van. Een goed achtergrondgeluid laat de modelbaan wat meer leven. Ik had voor de stationsklokken van Filisur een AVT module aangeschaft en dat bleek best een mooi apparaat. Daar moesten er meer van komen! Maar Ted stopte er mee en het is mij op dit moment nog niet duidelijk wie de modules weer uit gaat brengen. Ik zocht naar een andere oplossing. Die vond ik bij het Belgische Velleman. Velleman maakt MP3 spelers die in diverse elektronicawebwinkels verkrijgbaar zijn. Het is wat duurder dan bij AVT maar er is ook een voordeel. De Velleman modules werken met SD kaartjes waarbij de geluidsbestanden ook heel groot kunnen zijn. Ideaal voor achtergrond geluid. De MP3 speler is af fabriek klaar voor gebruik. De benodigde versterker is een bouwpakket, maar wel heel eenvoudig.

(https://f.jwwb.nl/public/j/i/t/temp-jkwpbagwimbtalztlpnz/5tql0t/Img_7571.jpg)

Op de foto links een versterker MK190 voor de kerkklokken. Daarnaast drie MP3 spelers VM202N met de verschillende kerkklok geluiden. In het midden een schakeldecoder van LDT en helemaal rechts nog een versterker en een MP3 speler voor een locfluit.

Ik heb ook een versterker en een MP3 speler voor het algemene achtergrond geluid dat continue aanstaat. Dat geluid uit twee boxen achter de modelbaan geeft een verrassend mooi effect. Let wel: alles op beperkt volume. Het moet zijn als of je in de natuur staat met het station op afstand.

Verder heb ik 7 stationsomroepen op de op onderstaande foto zichtbare grotere Velleman VM8095 gezet (hier is de versterker inclusief). Koploper laat na binnenkomst van een trein op het station (in een vaste treinroute) het bijbehorende geluid inschakelen. De stationsomroep is net zo "goed" te verstaan als in de werkelijkheid  ;D

(https://f.jwwb.nl/public/j/i/t/temp-jkwpbagwimbtalztlpnz/rerfdi/Img_7569.jpg)

Ik heb een filmpje van 5 minuten samengesteld waarin alle geluiden voorkomen. De beeldkwaliteit is slecht, de camera geeft ook een soort ruis, maar het gaat om de indruk. Op de modelbaan zijn de geluiden helder. Alle treinbewegingen en de geluiden worden aangestuurd door het programma Koploper.

Het filmpje is te bekijken op de pagina:https://www.rhb-modelbaan.nl/railbouw-en-techniek/geluid (https://www.rhb-modelbaan.nl/railbouw-en-techniek/geluid)

Ik kan iedereen met een vaste modelbaan een beetje achtergrond geluid aanbevelen!
Groeten uit Zutphen,

Jan

Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Boertje op 05 november 2020, 22:08:01
Da's een noisy project :-). Mooi gedaan en inderdaad een lekker sfeertje!

Eddy
Titel: Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
Bericht door: Joran op 06 november 2020, 05:27:35
Heel tof!