Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:01:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 13:59:07
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
  

Auteur Topic: Wat is precies een Reko locomotief  (gelezen 5480 keer)

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Wat is precies een Reko locomotief
« Gepost op: 25 September 2015, 23:44:01 »
Ik lees telkens bij diverse locomotieven dat de loc in kwestie een reko locomotief is. Wat wil dit nou precies zeggen? Ik lees het vooral veel bij BR 50 en 52.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 25 September 2015, 23:56:34 »
Www.Wikipedia.de
En zoek op REKOLOK
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2015, 07:50:53 »
Oost-Duitse modernisering programma. Meestal herkenbaar aan de IfS voorverwarmer voor de schoorsteen.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #3 Gepost op: 26 September 2015, 08:48:29 »
Reko staat voor "Rekonstruktion". Na WO2 en de splitsing van de DRG in DB (West-Duitsland) en DR (Oost-Duitsland) was er vooral bij die laatste onvoldoende middelen voor de wederopbouw. Op basis van (ver)oud(erd) materieel werd een vernieuwings-, oftewel reconstructieprogramma gestart. Zo werden oude stoomlocs vernieuwd door o.a. nieuwe ketels. Hierbij werden de grotere series ook meer gestandaardiseerd. Kleinere series werden vanwege hun te grote verschillen en daardoor kostbaar onderhoud geleidelijk buiten dienst gesteld.
Er zijn ook "Neubau-loks", m.a.w. op basis van bestaande ontwerpen werden nieuwe locs gebouwd. Dit was vooral bij de smalspoorbedrijven het geval.

Maar ook op basis van onderstellen van oude rijtuigen werden nieuwe rijtuigen gereconstrueerd, de zgn. "Reko-wagen". De DB deed dit trouwens ook met oude rijtuigen, dit werden de zgn. "Umbauwagens".
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #4 Gepost op: 26 September 2015, 09:22:24 »
Dank voor de uitgebreide reactie! Zijn alle type locomotieven zowel in Oost als in West Duitsland na de Oorlog gebleven? Of was een type vooral Oost en het andere in West te vinden?

Wat mij opvalt is dat uit de voorverwarmers continu rook komt, waarom?

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #5 Gepost op: 26 September 2015, 09:42:14 »
Dank voor de uitgebreide reactie! Zijn alle type locomotieven zowel in Oost als in West Duitsland na de Oorlog gebleven? Of was een type vooral Oost en het andere in West te vinden?

Ik denk niet dat alle types zowel in oost als west Duitsland zijn gebleven. De Br 23, 65 en 66 zijn na de oorlog gebouwd, dus alleen bij de DB te zien.

Bij de DB, DR en DRG hadden ze zeker 240 verschillende types stoomlocomotieven, vele waren al voor de oorlog denk al uitgestorven. (bron : Taschenbuchbuch Deutsche Dampflokomotiven)

Groete Jeroen
« Laatst bewerkt op: 26 September 2015, 11:39:39 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2015, 09:45:11 »
Het REKO programma ging in somige gevallen (o.a smalspoorlok 99 4511) zover dat eigenlijk alleen de nummerplaten zijn hergebruikt......



Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2015, 12:00:17 »
Hallo

Ook de DR hadden een br 23 en een br 65. Genummerd  als 23.10 en 65.10. echte neubau loc's
Op wiki kun je de specifieke kenmerken van deze twee loc typen wel vinden.
Ze hadden in ieder geval beiden dezelfde asindeling als de DB 23 en 65.
De DR baureihe 23.10 is later nog tot Baureihe  35 omgenummerd

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 26 September 2015, 12:06:02 door v140 »
Gr. Ron

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
    • Treinenwereld.eu
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2015, 12:11:55 »
Dank voor de uitgebreide reactie! Zijn alle type locomotieven zowel in Oost als in West Duitsland na de Oorlog gebleven? Of was een type vooral Oost en het andere in West te vinden?

Sommige locomotieftypen kwamen aan beide kanten van het gordijn ongeveer evenveel voor, maar andere typen, zoals het type 0110 werd slechts in het westen of in het oosten aangetroffen. Het type 0110 werd alleen in de BRD aangetroffen, en die serie kwam dus in zijn geheel bij de DB terecht.
***** ****

guest7823

  • Gast
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2015, 12:38:18 »
Wat mij opvalt is dat uit de voorverwarmers continu rook komt, waarom?

Heb je een plaatje om je vraag wat te verduidelijken?

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #10 Gepost op: 26 September 2015, 13:56:31 »
Neem bijvoorbeeld de oude Vennbahn loc: 50 3666. Je ziet bij deze Loc uit die voorverwarmer continu witte rook komen.

https://c2.staticflickr.com/6/5527/11692416643_4122e692cd.jpg

http://train-photos.com.s3.amazonaws.com/11208.jpg

Is dit plaatje een beetje duidelijk?

Nog een vraag van mijn kant. Ik heb het idee dat er ook over verschillende series BR01 wordt gesproken. Klopt dat? Ik denk dan bijvoorbeeld direct aan de 01 1075 van de SSN. Maar volgens mij kun je onder 01 ook nog een ander type verstaan...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #11 Gepost op: 26 September 2015, 14:02:37 »
Dat is geen rook, maar stoom
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #12 Gepost op: 26 September 2015, 14:04:50 »
Hallo

Er zijn in basis twee typen 01
De oorspronkelijke 01 is een tweecilinder loc.
Na de oorlog heeft de DB daaruit een ombouw versie gemaakt. ( br 01.180 van Eisenbahnmuseum Nördlingen die weer rijvaardig is)
De DR heeft de machine ook vergaand omgebouwd een deze loc de naam 01.5 gegeven.
Van deze loc's heeft een aantal oliestook gekregen. (01.509 die bewaard is gebleven bij de pressnitztahlbahn)
De 01.10 , waar de 01.1075 deel van uitmaakt is een driecilinder loc die oorspronkelijk gestroomlijnd was.
Na de oorlog zijn alle loc's van 01.10 bij de DB terecht gekomen.
Deze loc's zijn "uitgekleed"en hebben een nieuwbouwketel gekregen.
Een aantal is omgebouwd met oliestook, zoals bv de 01.1066 van de Ulmer Eisenbahn Freunden.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 26 September 2015, 14:11:49 door v140 »
Gr. Ron

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #13 Gepost op: 26 September 2015, 14:19:09 »
Hoi V140,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Weer wat geleerd. Als we het over een 01 hebben, hebben we het niet standaard over het type van de SSN. Ik zie trouwens dat de SSN haar locplaat heeft aangepast? Waarom?

Ik lees ook je opmerking over oliestook. Waarom zijn diverse machines op oliestook overgegaan. Lijkt mij duurder (althans zeker in onze tijd ;)). Is er ergens ook een filmpje waarop je kunt zien hoe oliestook precies werkt?

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #14 Gepost op: 26 September 2015, 15:03:18 »
Frank,

De 01.10 werden na het invoeren van het computernummer verdeeld in de serie 011 (kolenstokers) en de serie 012 voor de oliestokers. Het eerste cijfer van het serienummer verviel..

Technisch is het correct zoals de 011 075-x nu rijdt. Het is tenslotte weer een kolenstoker. Historisch is het echter onjuist. Bij de DB was de 01 1075 namelijk een oliestoker en heeft dus het nummer 012 075-x gekregen..

Olistook is, bij goedkope olie en continu rijden, veel voordeliger en lichter voor het personeel als kolenstook... Alleen het opstoken vanaf koud van zo'n olielok is wat gecompiceerder. Je hebt namelijk een andere stoomlok nodig om de olie vloeibaar te krijgen en om de branders te laten werken.... Dus als museumlok is het heel begrijpelijk dat de SSN de lok toen heeft laten terugbouwen op kolenstook..


Michael
« Laatst bewerkt op: 26 September 2015, 15:06:38 door draisinenl »
Michael is op 6 juli 2017 overleden