Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Wat is precies een Reko locomotief  (gelezen 5771 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #15 Gepost op: 26 September 2015, 18:32:36 »
Hmmmm, eens kijken of ik hier een overzichtje kan dichten naar beste vermogen voor de twee vragen: Reko en voorverwarmer

In de jaren 20/30 zijn er in Duitsland door Wagner de zogenaamde Einheitslokomotieven ontworpen en later gebouwd

De Br 01 was een 2C1 twee cilinder lok. Later zijn er ook Br01.10 bij gekomen. De Br 01.10 was de driecilinder uitvoering van de Br 01. Waarom die drie cilinder uitvoering in een sub-serie is ondergebracht: ik weet het niet, maar het heeft mij tot recent erg verward.

Veel van de Einheitslokomotieven zijn na de oorlog zwaar verbouwd. Op zich niet zo bijzonder dat gebeurde vaker midden in het leven van een stoomloc.

Bij de DB (West Duitsland) is dat bij mijn weten nooit onder een soort van project(verzamel)naam gebeurd. Maar o.a. de 01-en hebben onder Witte (ontwerper Br o.a. 23/65/81) een zware herbouw gehad waarbij er o.a. een compleet nieuwe ketel op is gegaan en andere verbouwingen, waardoor de loc's hun typische Wageriaanse uiterlijk verloren en meer op de modernere Witte loc's gingen lijken (RVS ketelbanden, nieuw machinistenhuis en kleinere windleiplaten). Dit is niet alleen bij de 01-en gebeurd maar ook bij andere west Duitse stoomloc series. Hierdoor mengde de verbouwde Einheitslok's visueel goed met de nieuwbouw loks en leek het allemaal "een geheel"

In Oost Duitsland is de herbouw van vooroorlogse stoomloc's bekend geworden als "REKO locs". Ook hierbij werden ketels en soms ook frames compleet vervangen. Daar waar het West Duitse verbouwprogramma van Einheitslok's qua vormgeving goed mengde met de neubau lok's van Witte vielen de verbouwde Oost Duitse lok's duidelijk uit de toon bij de dan aanwezige vormgeving.

Een van de opvallendste kenmerken van Reko lok's is de vormgeving van de mengvoorverwarmer boven op de rookkast. Deze zit in een trapeziumvormige behuizing. Echter andere zaken gebeurde ook bij Reko loc. O.a. het vervangen van gegoten cilinderblokken door cilinderblokken die zijn opgebouwd uit gelaste onderdelen.

FYI: een complete herbouw ergens midden in het leven van een stoomlok was niet ongebruikelijk. Dit kwam ook in Engeland en volgens mij in beperkte mate zelfs in Nederland voor. Er staan mij zelfs voorbeelden bij waarbij een compleet nieuw ontwerp gemaakt werd (incl. andere as indeling) maar waarbij ongeveer enkel de fabrieksplaat werd overgezet. De rest werd gewoon gesloopt. Deels was een "vernieuwbouw" administratief makkelijker dan een complete nieuwbouw.

Een mooi voorbeeld zijn de (smalspoor)stoomloks van de HSB. Formeel is dat een renovatie, maar indien je frame, ketel, cilinders, bovenbouw en soms zelfs drijfwerk vervangt ......

De (meng)voorverwarmer in de uitvoering van de Reko loks zit bovenin de rookkast voor de schoorsteen. Bij een mengvoorverwarmer wordt o.a. de stoom van de diverse hulpapparaten (voedingspomp, luchtpomp, dynamo ed) gemengd met het water voor de voedingpomp. Omdat niet alle stoom condenseert in het voedingswater heeft een mengvoorverwarmer ook een afvoer voor de niet gecondenseerde stoom en dat is dus hetgene wat jij vermoedelijk bedoelt.

https://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_01

https://en.wikipedia.org/wiki/Rekonstruktionslokomotive

https://de.wikipedia.org/wiki/Mischvorw%C3%A4rmer

« Laatst bewerkt op: 27 September 2015, 13:21:47 door guest7823 »

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #16 Gepost op: 26 September 2015, 23:01:13 »
Bedankt voor je goede.uitgebreide reactie. Ook de andere posters bedankt!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7794
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #17 Gepost op: 28 September 2015, 00:10:05 »
Wat in Oost-Duitsland meespeelde was de arbeidsverdeling tussen de verschillende oostblok-landen. Oost-Duitsland mocht electrische locomotieven leveren. Tatra trams kwamen uit (geloof ik) Tsjecho-Slowakije.

Maar niet altijd was de kwaliteit even goed. De DR had dieselloks van de BR 119 in dienst die uit Roemenië kwamen en die "dus" de bijnaam "Ceausescu's wraak" hadden omdat ze zo legendarisch onbetrouwbaar waren. De Tatra trams waren ook niet perfect. Daarom werd hier vaak omheen gewerkt door oud materieel te herstellen. Zodra er een schoefje of nummerplaat bewaard was gebleven had je immers het recht door je eigen inheemse industrie er een mooi goed product van te laten maken.... Communistische efficiëntie :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 28 September 2015, 00:12:50 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #18 Gepost op: 28 September 2015, 09:38:42 »
heren

een heel interessant draadje over de Rekoloks.
er waren in feite drie categorien -
als eerste simpel alles herstellen wat kapot is zonder grotere verbeteringen in ontwerp.
dit heette General Reparatur
dan totale ombouw met nieuwe ketels en de kinderziektes proberen te herstellen
dit waren de rekoloks,oa bij baureihe 52 en 58 (de 58.30)
tenslotte compleet nieuwbouw
vaak was het werk aan een rekolok zo complex en intensief dat het in feite neerkwam
om bijna complete nieuwbouw.

soms waren de resultaten heel goed,zoals bij 58.30 en 39(later 22)
maar men kwam erachter dat de ketel meer wilde als het onderstel
en dat ging dan fout uiteraard
de ketels van de 39 zijn omgezet op de 03.0

het comecon kontrakt tussen de diverse oostbloklanden was op een of andere
manier niet bindend,later bleek dat alleen de ddr zich er aan zou houden.
lichte vrachtwagens mochten gebouwt worden (W50-L60)
het zware spul moest uit Rusland en Tschechie komen (Tatra)
De ddr mocht dieselloks bouwen tot bepaalde PK klasse,zoals de V180
daarboven wederom import uit Rusland of Roemenie
dit is later omzeild door de V180 sterkere motoren te geven,ook de V100
Trams mochten ze alleen Reko modellen bouwen op oude onderstellen
de nieuwbouwtrams kwamen bijne geheel,op Lowa na,uit Tschecie
de ddr bouwde oa vierassige koelwagons,koeltreinen met machinewagen,lange
afstandswagons voor de russen,D trein wagons UIC Type Y,en dubbeldekkers.
rangeerlocs kwamen veelal uit de ddr (V60) maar anderen bouwden ze zelf
electrische loks bouwde de ddr zelf voor eigen gebruik,de export was vaak
afkomstig uit Tschecie (Skoda)
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko